Somalio piratų teismas – beprasmis?

Kai dešimt Somalio piratų anksčiau šiemet buvo atvesdinti į teismą Hamburge, tikėtasi, kad procesas išgąsdins kitus jūrų plėšikus. Tačiau byla, regis, jau virto nereikalingu ir brangiu cirku.

Vokietija drąsiai apsiėmė teisti Somalio piratus, tačiau šalyje šio teismo proceso prasme jau abejojama.<br>AP
Vokietija drąsiai apsiėmė teisti Somalio piratus, tačiau šalyje šio teismo proceso prasme jau abejojama.<br>AP
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Sep 17, 2012, 1:07 AM, atnaujinta Mar 16, 2018, 5:59 PM

Pirmosios 100 bet kokio proceso dienų dažniausiai laikomos bandomosiomis, kai toleruojamos net klaidelės. Tačiau po to ateina laikas įvertinti – teigiamai arba neigiamai, remdamasis „Der Spiegel“ ir AP rašo „Lietuvos rytas“.

Šią savaitę kaip tik suėjo 100 dienų, kai Hamburge prasidėjo 10 Somalio piratų, 2010-ųjų balandį Indijos vandenyne užgrobusių Vokietijos krovininį laivą „MV Taipan”, teismas.

Vokietija, prisiėmusi atsakomybę nuteisti piratus, neslėpė norinti įrodyti, kad siautėjimas prie Rytų Afrikos krantų turi baudžiamųjų pasekmių.

Tačiau dabar atrodo, kad Berlynas neįrodė visiškai nieko.

Daugybė proceso dalyvių

Hamburgo teismas turėjo 100 dienų, kad parodytų: atsakovų atgabenimas iš skurdžiojo Somalio, kuriame įstatymai yra tik žodis, į Vokietiją turi prasmę.

Bet galiausiai paaiškėjo, kad prasmės visas šis procesas turi tik žiupsnelį.

Teismo procese dalyvauja keturi teisėjai, keturi jų pagalbininkai, du prokurorai, 10 kitų teismo darbuotojų, 20 teisiamųjų advokatų, trys vertėjai iš somalių kalbos.

Taip pat – daugybė ekspertų, liudijančių apie gyvenimo sąlygas karo nualintame Somalyje, apie teisiamųjų amžių, apie kalbos, kuria jie kalba, kilmę.

Tačiau visa ši armija, rodos, išsiaiškino tik tai, kas buvo žinoma nuo pat tos akimirkos, kai somaliečius sučiupo Nyderlandų jūrų pėstininkai, – kad piratai užgrobė laivą.

Bausmė neišgąsdins piratų

Prokurorai iš pradžių dar tikėjosi, kad apklausiant sulaikytus piratus pavyks prisikasti prie piratų lyderių, kurie ir prižiūri šį nusikalstamą, bet pelningą verslą.

Tačiau jau teismo proceso pradžia parodė, kad iš 10 sulysusių ir išsigandusių somaliečių daug tikėtis neverta.

Jie buvo pasiilgę namų – purvinos Somalio pakrantės. Vienas teisiamųjų bandė nusižudyti, kitas puolė į depresiją.

Prokuroro paklaustas, kur gimė, vienas piratas atsakė: „Po medžiu.” Kada? „Kai lijo lietus.”

Tiesa, nuosprendis somaliečiams vis dėlto pasiūlytas – 10 teisiamųjų bus padalinta 81 metų laisvės atėmimo bausmė.

Bet kritikai ir vėl klausia: kokiu tikslu?

Tokia bausmė esą tikrai neišgąsdins piratų vadeivų, kurie vien per praėjusius metus iš išpirkų užsidirbo 170 mln. JAV dolerių.

Be to, Vokietijoje jau klausiama, kur somaliečiai gyvens išėję iš kalėjimo.

Manoma, kad būtent šioje Europos šalyje – už jų pragyvenimą bent laikinai mokant valstybei. Taip pat – ir mokesčių mokėtojams.

Kainuos milijonus eurų

Žinoma, logiškiausia piratų įkalinimo priežastis – kaltės už laivo pagrobimą atpirkimas. Tačiau kaip pamatuoti bado iškamuotų somaliečių kaltę sočiojoje Europoje?

Net „MV Taipan” kapitonas teismo salėje rodė gailestį – ne visam laivų užgrobimo verslui, o būtent teisiamiems somaliečiams.

Laivą valdanti bendrovė, per 2010 metų incidentą patyrusi 1,06 mln. eurų nuostolių, taip pat atsisakė bet kokių finansinių pretenzijų.

Priekaištų dėl pinigų, regis, gali turėti tik patys vokiečiai.

Apskaičiuota, kad kiekviena teismo proceso diena kainuoja 35 tūkst. eurų.

O kai procesas pagaliau baigsis, Vokietija už jį bus sumokėjusi 7–10 mln. eurų.

Paradoksalu, bet tokia suma sudaro daugiau nei pusę Jungtinių Tautų kovos su piratavimu programos biudžeto.

Plėšikų išpuolių nuosekliai mažėja

Šių metų pradžioje NATO paskelbė, kad Aljanso pajėgos 2011-aisiais sėkmingai stabdė piratų išpuolius ties Afrikos kyšuliu. Būtent čia – ties Somalio pakrante plėšikai buvo aktyviausi.

Piratų išpuolių sumažėjo beveik perpus – somaliečiai surengė vos 24 sėkmingas atakas. Užpernai piratai buvo pagrobę kone dvigubai daugiau – 45 įvairius laivus.

Tiesa, specialistai džiūgauti neskuba. Mat vien Somalyje piratų rankose vis dar yra maždaug 40 laivų, o daugiau kaip 400 jūreivių laikomi įkaitais.

Be to, apskaičiuota, kad kova su piratavimu kiekvienais metais kainuoja daugiau kaip 11 mlrd. JAV dolerių. O somaliečiai išpirkomis kiekvienais metais susižeria šimtus milijonų JAV dolerių.

Bendra situacija Somalyje, ypač – pusiau autonominiame Puntlando regione, vis dar tragiška. Skurstantys žmonės išsilaiko beveik vien tik iš emigravusių giminaičių atsiunčiamų pinigų.

Tačiau pačios piratų grupės, regis, gyvena tarsi inkstai taukuose. Vakarų specialistai, išnagrinėję palydovines nuotraukas, nustatė, kad tiek Puntlando sostinėje Bosase, tiek kitame mieste Garovėje piratai pastaruoju metu itin intensyviai investuoja į statybas.

Čia dygsta modernūs gyvenamieji namai, nuotraukose taip pat matyti naujutėlaičiai automobiliai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.