NATO papasakojo, kaip rusai įsiveržė į Estijos oro erdvę

Ketvirtadienį prie Latvijos vėl pasirodė Rusijos žvalgybinis orlaivis Il-20.<br>K.Naumenko/commons.wikimedia.org nuotr.
Ketvirtadienį prie Latvijos vėl pasirodė Rusijos žvalgybinis orlaivis Il-20.<br>K.Naumenko/commons.wikimedia.org nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 23, 2014, 12:57 PM, atnaujinta Jan 24, 2018, 11:42 PM

Rusijos karinės oro pajėgos toliau erzina NATO. Ketvirtadienį prie pat Latvijos sienų vėl pasirodė rusų žvalgybinis orlaivis Il-20. Šią savaitę tai jau ne pirmas toks incidentas. Antradienį šio tipo lėktuvas net buvo įskridęs į Estijos oro erdvę.

Ketvirtadienį Latvijos kariškiai savo paskyroje tinkle „Twitter“ pranešė, kad ketvirtadienį į orą iš Zoknių pakelti NATO oro policijos misiją vykdantys kanadiečių naikintuvai CF-188 prie pat Latvijos sienų identifikavo artėjantį Rusijos karinį lėktuvą Il-20.

Prie Latvijos sienų šio tipo orlaivis jau sukiojosi ir pirmadienį bei antradienį. Antradienį vienas šių lėktuvų taip pat pažeidė NATO oro erdvę, į Estijos teritoriją įskridęs apie 500 metrų ir čia išbuvęs apie minutę.

Pasitiko ir danai su švedais

Dėl incidento su Estijos oro erdvės pažeidimu NATO jau pateikė platesnių paaiškinimų ir atkūrė rusų žvalgybinio orlaivio skrydį. Aiškėja, kad antradienį NATO radai neidentifikuotą orlaivį, artėjantį prie NATO oro erdvės visų pirma užfiksavo apie 11 val. Lietuvos laiku. Netrukus orlaivis buvo identifikuotas kaip rusų žvalgybinis orlaivis Il-20.

Kaip rašoma NATO pranešime, rusų lėktuvas pakilo iš Kaliningrado srities ir kirtęs Baltijos jūrą pradėjo artėti prie Danijos oro erdvės. Į orą buvo pakelti danų naikintuvai F-16, kurie pasitiko artėjantį rusų lėktuvą.

Pasitiktas danų, Il-20 pasuko į šiaurę, netrukus jį jau lydėjo Švedijos naikintuvai, saugantys savo šalies oro erdvę.

Šiek tiek paskridęs palei Švedijos krantus, rusų orlaivis vėl pasuko į pietus, dėl to į orą iš Zoknių aviacijos bazės Lietuvoje buvo pakelti NATO oro policijos misiją atliekantys portugalų naikintuvai F-16.

Praėjus nepilnoms keturioms valandoms po pakilimo, rusų žvalgybinis orlaivis Il-20 priartėjo prie Estijos oro erdvės ir ją pažeidė netoli Saremos salos. 

Kaip jau buvo skelbta, Il-20 įskrido į Estijos teritoriją apie pusę kilometro ir NATO oro erdvėje išbuvo apie minutę. Portugalų naikintuvai su juo užmezgė vizualų kontaktą, privertė apsisukti ir lydėjo iki tol, kol žvalgybinis orlaivis išskrido iš NATO erdvės.

Žvalgybinis orlaivis

Rusijos kariuomenės žvalgybinis orlaivis Il-20 (pagal NATO klasifikaciją – „Coot-A") sovietiniais laikais buvo viena griežčiausiai saugomų karinių paslapčių. Nors šis lėktuvas pirmą kartą į orą pakilo dar 1968 m., Vakarų žvalgybos jį identifikuoti sugebėjo tik po dešimtmečio – 1978 m.

Žinant orlaivio istoriją, neturėtų stebinti tai, jog sovietai net 10 metų sugebėjo išsaugoti orlaivio paslaptį ir visą tą laiką nesukeldami įtarimų galėjo šnipinėti priešininkus.

Žvalgybinis Il-20 sukurtas keleivinio modelio Il-18 pagrindu. Pastarųjų orlaivių Sovietų Sąjunga turėjo net kelis šimtus, tai buvo vienas populiaresnių modelių, skraidančių vidiniais šalies reisais. Kadangi žvalgybinis orlaivis niekuo labai nesiskyrė nuo keleivinių lėktuvų, sovietai jį irgi pažymėjo Il-18 kodu ir nesukeldami įtarimų naudojo daugybę metų.

Il-20 buvo pirmasis tokio tipo sovietų lėktuvas. Pagal savo specifiką žvalgybinis orlaivis Il-20 yra skirtas atlikti žvalgybines užduotis skrendant išilgai valstybinių sienų. Jis aprūpintas įvairiais elektroniniais prietaisais, išdėstytais išilgai korpuso ir skirtais radijo signalams perimti, žvalgybai, fotografavimui.

Prireikus lėktuvą nesunku perdaryti ir naudoti ne tik žvalgybai, bet ir kaip skraidantį retransliatorių ar skraidančią vadavietę.

Bėgant metams ir tobulėjant technikai bei įrangai, buvo tobulinamas ir Il-20. Šiandien žinomos bent aštuonios šio lėktuvo modifikacijos. Antra vertus, po Sovietų Sąjungos žlugimo dalis šių lėktuvų buvo perdaryta ir paversta transportiniais orlaiviais. 2012 m. duomenimis, Rusija pagal tiesioginę paskirtį vis dar naudojo 20 modernizuotų Il-20M.

Kelia pavojų civiliniams skrydžiams

Dažniausiai Rusijos kariniai orlaiviai tokiais atvejais skrenda neatsakinėdami į šaukinius, be skrydžių planų, nebendrauja su civilinėmis skrydžių valdymo tarnybomis ir taip kelia pavojų civiliniams skrydžiams regione.

Šiuo metu NATO oro policijos misiją vykdo Portugalijos karinių oro pajėgų kariai šešiais naikintuvais F-16 „Fighting Falcon“, juos misijoje sustiprina Kanados karališkųjų oro pajėgų kariai keturiais naikintuvais F-18 „Hornet“.

Tuo pat metu NATO oro policijos misiją atlieka Vokietijos naikintuvai „Eurofighter Typhoon“, kylantys iš Emario bazės Estijoje, ir Nyderlandų naikintuvai F-16, kylantys iš Lenkijos.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.