MH17 katastrofos tyrėjų išvada nenustebino

Nyderlandų tyrėjai patvirtino ankstesnius įtarimus dėl Ukrainoje numušto keleivinio lėktuvo likimo. Orlaivį tikrai numušė iš raketinio komplekso „Buk“ paleista raketa, bet keleiviai kančių nepatyrė.

NST vadovas T.Joustra vakar prie rekonstruotos numušto lėktuvo kabinos pristatė 15 mėnesių vykdyto tyrimo išvadas.<br>AP nuotr.
NST vadovas T.Joustra vakar prie rekonstruotos numušto lėktuvo kabinos pristatė 15 mėnesių vykdyto tyrimo išvadas.<br>AP nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

„Lietuvos rytas“

2015-10-14 07:58, atnaujinta 2017-10-10 04:56

15 mėnesių – tiek Nyderlandų saugumo taryba (NST) rengė ataskaitą, kurioje apibendrino išvadas dėl praėjusių metų vasarą Rytų Ukrainoje įvykusios oro linijų „Malaysia Airlines“ reiso MH17 katastrofos.

„Lėktuvas sudužo šalia pilotų kabinos kairės pusės sprogus kovinei galvutei. Ši kovinė galvutė buvo tokio tipo raketoje, kokios yra naudojamos raketiniuose kompleksuose „Buk“, – per spaudos konferenciją pareiškė NST vadovas Tjibbe Joustra.

Tyrėjai vakar paskelbė, kad raketa galėjo būti paleista iš bet kurio taško 320 kvadratinių kilometrų zonoje aplink nelaimės vietą, tačiau neįvardijo, kas ją galėjo paleisti. Lėktuvo nuolaužos išsibarstė 50 kvadratinių kilometrų plote.

Lėktuvo keleiviai nesikankino

298 lėktuve buvusių aukų artimuosius NST stengėsi ir nuraminti. Tyrėjai patikino, kad orlaivis „Boeing 777“ po raketos sprogimo subyrėjo ore, todėl keleiviai nepatyrė jokių kančių – jie arba žuvo, arba prarado sąmonę akimirksniu.

Raketa pataikė į priekinį kairį lėktuvo kampą. Dėl šio smūgio pirmiausia atskilo pilotų kabina, o lėktuvo salone akimirksniu dingo slėgis.

Iš raketinės sistemos „Buk“ paleistos raketos nuolaužos buvo rastos įstrigusios ir kai kurių žuvusiųjų kūnuose. Vis dėlto ekspertai pripažino negalintys atmesti tikimybės, kad kai kurie keleiviai galėjo išlikti sąmoningi ir po sprogimo. Bet tikėtina, kad jie negalėjo suvokti, kas vyksta.

Aukų artimieji sakė pajutę palengvėjimą tyrėjams paskelbus, kad lėktuvo keleiviai iki žūties nepatyrė kančių.

„Negalime būti šimtu procentų tikri, kad jiems neteko kentėti, bet manome, kad viskas nutiko labai staiga“, – vylėsi sūnaus Liamo per nelaimę netekęs Barry Sweeney.

Turėjo uždaryti erdvę

Ekspertai pripažino ir tai, kad buvo padaryta klaida leidus keleiviniams lėktuvams skraidyti virš karinio konflikto kamuojamos Rytų Ukrainos.

Anot ekspertų, Ukraina, kurioje tuo metu vyko įnirtingi susirėmimai su prorusiškais separatistais, turėjo uždaryti savo oro erdvę civilinei aviacijai.

„Ukrainos valdžia turėjo pakankamai priežasčių uždaryti oro erdvę rytinėje šalies dalyje dėl saugumo“, – pareiškė T.Joustra.

Specialistas taip pat teigė, kad beveik visi operatoriai rengė skrydžius virš Rytų Ukrainos – nemanyta, jog civiliniams orlaiviams gali iškilti pavojus. Po katastrofos virš šios teritorijos įvyko dar 160 skrydžių.

Kaltininkų nebandė įvardinti

Nors Nyderlandų tyrėjai paskelbė, kad lėktuvo katastrofą sukėlė Rusijoje pagaminto raketinio komplekso „Buk“ raketa, nelaimės kaltininkų jie neįvardijo.

Bet NST to ir neprivalėjo daryti. Negana to, tokios teisės taryba net neturi pagal tarptautines aviakatastrofų tyrimų taisykles.

Tarybos vadovas T.Joustra vakar pareiškė, kad lėktuvą numušusios raketos tipo ginklų turi ir Rusijos, ir Ukrainos kariuomenės.

Kitas olandų vadovaujamas kriminalinis tyrimas siekiant įvardyti nelaimės kaltininkus bus pristatytas po kelių mėnesių, greičiausiai – jau 2016 metais.

Kur krypsta tyrimo išvados, nežinoma, bet Nyderlandų žiniasklaida cituoja šaltinius Teisingumo ministerijoje, kurie tvirtina, kad artėjama prie arešto orderių dėl karo nusikaltimų.

„Turime padaryti viską, kad tie, kurie numušė šį lėktuvą, neišvengtų bausmės“, – pareiškė Nyderlandų premjeras Markas Rutte.

Olandų išvadas neigianti Rusija surengė šou

Nyderlandų tyrėjų pareiktą ataskaitą ilgai ginčijusi Rusija ir vėl pamėgino užbėgti olandams už akių.

Raketines sistemas „Buk“ gaminanti valstybinė įmonė „Almaz-Antej“ vakar ryte surengė spaudos konferenciją, kuria pabandė nukreipti dėmesį nuo Nyderlanduose pristatomos ataskaitos.

Raketų gamintojų atstovai tikino, esą jų bandymų rezultatai parodė, kad į lėktuvą pataikė 9M38 tipo raketa, kurią turi tik Ukrainos pajėgos.

„Almaz-Antej“ atstovai tikino atlikę eksperimentą, kuris parodė, kad „Malaysia Airlines“ keleivinį lėktuvą numušė įtaisas, paleistas lėktuvo priekio link – iš Kijevo pajėgų valdomos Zaroščenskojės gyvenvietės.

Tokiu būdu „Almaz-Antej“ atstovas mėgino užginčyti olandų išvadą, kad raketa kliudė kairį lėktuvo šoną. Iš šios pusės orlaivį raketa galėjo pasiekti iš prorusiškų separatistų kontroliuojamos Snižnės gyvenvietės.

Vis dėlto nuolaužas tyrusios NST vadovas T.Joustra atmetė Rusijos mėginimus nukreipti dėmesį nuo oficialaus tyrimo.

„Labai keista, kai žmonės bando paneigti ataskaitos, kuri dar net nepaviešinta, išvadas“, – į Rusijos poziciją dar prieš savo spaudos konferenciją ironiškai pažvelgė tyrėjas.

Be to, vienas Nyderlandų žurnalistas „Almaz-Antej“ atstovų paklausė, ar jų atliktas tyrimas neprimena „mėsininko, kuris tiria savo paties mėsos kokybę“. Prieš tai olandas keliolika minučių turėjo prašyti žodžio, nes klausimus buvo leidžiama pateikti tik Rusijos valstybinės žiniasklaidos atstovams.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.