Prastai jaučiatės? Šios taisyklės jums padės

Knygoje „Geros savijautos biblija“ daktaras Mosarafas Ali rašo apie tai, kaip susieti oficialiąją, alternatyviąją ir tradicinę mediciną ir sujungti į vieną gyvensenos programą, paremtą per 20 metų sukaupta patirtimi ir jau kuris laikas plėtojamą jo Integruotos medicinos centre.

Joga ne tik mankština kūną – kvėpavimas ramina nervų sistemą, aprūpina deguonimi kraują ir audinius, veikia smegenų funkciją.<br>123rf.com nuotr.
Joga ne tik mankština kūną – kvėpavimas ramina nervų sistemą, aprūpina deguonimi kraują ir audinius, veikia smegenų funkciją.<br>123rf.com nuotr.
Dr. Mosaraf Ali knyga „Geros savijautos Biblija“.<br>Knygos viršelis
Dr. Mosaraf Ali knyga „Geros savijautos Biblija“.<br>Knygos viršelis
Daugiau nuotraukų (2)

lrytas.lt

Jun 17, 2015, 4:59 PM, atnaujinta Nov 21, 2017, 9:06 PM

Integruota sveikatos priežiūra pagrįsta požiūriu, kad kiekvienas žmogus yra unikalus. Atsižvelgiama į unikalią fizinę, psichinę ir dvasinę kiekvieno asmens sąrangą jo gyvenamosios aplinkos sąlygomis.

Svarbiausia, kad toks požiūris skatina kiekvieną iš mūsų prisiimti didesnę atsakomybę už savo sveikatą, nes tai neatsiejama mūsų pačių gyvenimo valdymo dalis. Todėl tikrai prasminga naudotis visomis įmanomomis ne tik oficialiosios Vakarų medicinos, kuri, be abejo, per pastaruosius 100 metų padarė tikrų stebuklų, žiniomis ir gebėjimais, bet ir daugybės skirtingų kultūrų tradicijomis bei šaltiniais.

Daktaras Ali paaiškina, kad dažniausiai organizmas ištikus krizei pats moka gyti, jei tik jam šiek tiek padedama, ir nebūtinai reikalauja intervencijos. Knygoje gausu konkrečių patarimų, kaip gydytis ištikus vienai ar kitai negandai.

Plačiai propaguojami tokie metodai, kaip mitybos režimas, mankšta (ir joga), masažas, gydymas vaistažolėmis ir homeopatija – pateikiama konkrečių pratimų, receptų ir pan. Aptariami dažniausiai šiuolaikinius žmones varginantys negalavimai – širdies ir kraujagyslių, nervų sistemos, virškinimo, lytinės funkcijos sutrikimai, nuovargis, nemiga, grybelinės ligos ir daugelis kitų.

Lrytas.lt siūlo paskaityti knygos „Geros savijautos biblija“ (iš anglų k. vertė Rūta Tumėnaitė; išleido „Tyto alba“) ištrauką.

Gyvensenos programa

Jei nuspręsite pagerinti sveikatą ir sumažinti polinkį sirgti, jums teks pasvarstyti apie šešis veiksnius – apie maistą, vandenį, aplinką, miegą ir būdravimą, mankštą bei poilsį ir apetitą bei virškinimą.

Kad jums pavyktų, turėsite pasirinkti režimą arba gyvenseną. Tai yra integruotos sveikatos priežiūros pagrindas. Per daugelį metų sudariau savo darbui labai svarbią Gyvensenos programą. Naudojuosi ja kaip prevencine priemone ir kaip viso gydymo pagrindu ir vadinu Režimo terapija.

Savaime aišku, kad norint būti sveikam, reikia tinkamai valgyti, pakankamai miegoti, reguliariai mankštintis, valdyti stresą ir laikytis higienos (valytis dantis, reguliariai eiti į tualetą, reguliariai praustis). Žmonija apie tai žino nuo neatmenamų laikų. Hipokratas, kalbėdamas apie physis vaidmenį, paaiškino tik tiek – puoselėti physis galią galima laikantis tam tikros gyvensenos. Savaime aišku, kad tai protingas patarimas, nors nėra jokio mokslinio pagrindo tam įrodyti.

Mes tai suvokiame instinktyviai. Instinktas yra svarbus mūsų gyvenimo aspektas. Juk nemokome ką tik gimusių naujagimių, kaip reikia žįsti motinos krūtį, jie tiesiog žinda. Taip ir sveikos gyvensenos poreikis atkeliavo iki mūsų iš kartos į kartą ir yra instinktyvus.

Integruotos sveikatos priežiūros Gyvensenos programa pagrįsta keturiais pagrindiniais principais ir laikosi ant dietos, mankštos ir masažo trikojo.

Saikingumas jį sutvirtina. Senovės laikais, graikų gydyklose-šventyklose susirgusiam žmogui gydytojas pirmiausia skirdavo dietą, masažą, poilsį ir garines pirtis. Visose graikų ir romėnų pirtyse būdavo atliekamas masažas, kiemuose mankštinamasi, baseinuose plaukiojama, būdavo įrengti tualetai (visada prie viešųjų pirčių, todėl žmonės ateidavo ryte ir susėdę į eilę plepėdavo – šioje vietoje niekas neskubėdavo). Daugybę šimtmečių visi šie veiksniai buvo laikomi labai svarbiais.

Pirmajame amžiuje po Kristaus romėnų gydytojas ir filosofas Celsas rašė:

Sveiko žmogaus, žvalaus ir savarankiško, neturėtų varginti jokios prievolės ir jokie poreikiai – nei gydytojo, nei masažo arba įtrynimo aliejais. Pats jo gyvenimas jam turėtų teikti įvairovės, jis turėtų būti tai kaime, tai mieste, o dažniausiai ūkyje, jis turėtų plaukioti laivu, medžioti, kartais pailsėti, bet dažniau mankštintis. Valgyti, gerti, mankštintis ir mėgautis sueitimi jis taip pat turėtų saikingai.

Žmonija turėjo apsčiai laiko įvertinti tokios gyvensenos veiksmingumą, o aš tik praktiškai ją pritaikiau šiuolaikiniam kasdieniam gyvenimui.

Mityba

Kalbėdami apie dietą Galenas, Hipokratas ir Avicena pabrėžė, kad mes bendraujame su mus supančiu pasauliu, įsisavindami maistą, orą, vandenį ir spinduliavimą. Taigi, jei maistas (mityba), oras ir vanduo švarūs, tada organizmo ląstelės ir jų dedamosios taip pat bus švarios. Tai, ką nuryjate, patenka tiesiai į jūsų organizmą. Todėl mityba labai svarbi.

Ji turi tikti virškinimo procesui ir jūsų virškinimo fermentams (juk nevalgote plastiko, nes jis nevirškinamas). Vadinasi, akmenys, sėklos ir kauliukai keliauja per organizmą nesuvirškinti. Iš esmės žalos nesukelia, tik smarkiai apkrauna skrandį, kuris mėgina juos susmulkinti. Taigi, turime žinoti, kas gali patekti į mūsų organizmą, – koks vanduo, maistas, oras ir taip toliau.

Mankšta

Kitas komponentas yra mankšta, tiksliau pasakius, mankštos ir poilsio ciklas. Daugelis mankštos būdų yra geri, ypač jei teikia malonumo. Iš visų mankštos formų man mieliausia yra joga, nes ji apima ir fizinius, ir psichinius dirgiklius. Joga ne tik mankština kūną – kvėpavimas ramina nervų sistemą, aprūpina deguonimi kraują ir audinius, veikia smegenų funkciją. Tai fizinė ir psichologinė mankšta bei stimulas. Taigi, man joga padeda suvaldyti stresą ir yra Gyvensenos programos dalis.

Sulėtindami kvėpavimą, pagreitinate širdies ritmą. Tokiu būdu joga veikia kaip aerobika, tik nebereikia šokinėti ar bėgioti. Visada raginu vaikščioti lauke, tai labai naudinga, nes išjudina kūną ir skatina kvėpuoti grynu oru. Šiek tiek sportuoti labai svarbu, bet jei negalite sportuoti kasdien, turėtumėte užsiimti joga. Keliaudami vietos pasportuoti turbūt turėtumėt pasiieškoti, be to, reikėtų atitinkamų drabužių, o joga galite užsiimti ir viešbučio kambaryje, vilkėdami vienais apatiniais.

Poilsis – reikšmingas mankštos priedas. Tai irgi žinoma daug šimtmečių: geras miegas, pokaitis, periodiškas poilsis, veiklos pokytis kartą per savaitę ir kasmetinės atostogos, – visa tai nuo seno buvo laikoma sveikos gyvensenos dalimi. Tiesą sakant, žodis „rekreacija“ pažodžiui reiškia savo fizinės ir psichinės energijos atkūrimą.

Masažas

Masažas visada buvo laikomas svarbia terapine gyvensenos dalimi. Daugiau kaip 60 procentų mūsų kūno sudaro raumenys, kurie gamina mechaninę energiją ir generuoja didelę dalį kūno šilumos. Masažas stimuliuoja šiuos procesus. Pagerina kraujotaką. Be to, prisilietimas turi gydomąjį poveikį. Reiki ir kito žmogaus atliekamas masažas gydo.

Saikingumas ir įvairovė

Saikingumas ir įvairovė yra tarsi Gyvensenos programos ašis. Ne per daug ir ne per mažai ir šiek tiek to, kas jums patinka. Organizmas gali susidoroti su nedideliais toksinų kiekiais, tačiau kiekvienas iš jų alina sanogenines galias. Štai kad ir alergijos. Galite būti šiek tiek alergiški dulkėms, erkėms, žiedadulkėms ir pan., bet jei jų kiekis neperžengia slenkstinės ribos, nepatirsite jokios reakcijos. Tačiau šienligės sezono metu žiedadulkių kiekis ore gali viršyti organizmo toleruojamas ribas.

Tada ims varginti šienligė, gal net astma, egzema ar kitokios alerginės reakcijos. Jei elektros poreikis mašinoje (užvedimui, šviesoms, radijui, valytuvams ir pan.) yra mažesnis negu generatoriaus pajėgumai, tada akumuliatoriui niekas negresia. Tačiau pakanka įjungti oro kondicionierių, ir štai turime bėdą – ne dėl paties oro kondicionieriaus, bet dėl visumos. Tas pat ir su virškinimu ar bet kuria organizmo funkcija. Apkraukite virškinimą toksinais arba pertempkite raumenis, ir jei bendra našta viršys slenkstinę sanogeninių galių ribą, atversite duris ligai. Sveikiausia yra laikytis saikingumo.

Ir jei laikysitės, parengsite organizmą ne tik grumtis su liga, bet ir padėsite jam palaikyti tam tikrą homeostazę, arba pusiausvyrą, tiek fizinę, tiek psichinę. Subalansuosite mitybą, kraujotaką ir psichinius procesus. Taigi, mityba, mankšta, masažas ir saikingumas yra labai svarbūs. Laikydamiesi šio režimo, palaikysite visą savo „mašiną“.

Jie svarbūs ir tada, kai žmogus suserga. Pirmiausia turite stiprinti physis, ir tik patyrus traumą arba užsikrėtus bakterine infekcija iš tiesų galima imtis naikinti tiesioginį sukėlėją. Pavyzdžiui, lūžus kaului reikia tiesioginio įsikišimo. Tačiau galų gale gyti ir sveikti galima tik tada, kai dalyvauja pats kūnas. Užsikrėtę bakterine infekcija vartojate antibiotikų, kurie turėtų sunaikinti bakterijas, tačiau iš tiesų tik padedate gijimo procesui atlikti savo užduotį. Bakterijos gali sukelti organizme ir kitų pokyčių, kuriuos teks taisyti.

Keliuose kituose skyriuose daugiau dėmesio skirsiu tam, kaip pritaikyti Gyvensenos programą sveikatai gerinti. Toliau apibendrinti svarbiausi punktai.

Režimo terapijos santrauka

Mityba

Venkite rūkyti ir gerti alkoholį.

Valgykite ekologišką maistą, ypač raudoną mėsą ir paukštieną.

Venkite konservuoto maisto arba perdirbto maisto apskritai – valgykite tik šviežius vaisius bei daržoves.

Venkite mielinių produktų, kepto maisto, citrusinių vaisių (išskyrus genetiškai nemodifikuotus saldžiuosius mandarinus, klementinus ir apelsinus), sūrio, grybų, kavos, druskos pertekliaus.

Palaikykite vartojamų vaisių ir daržovių bei baltyminio maisto pusiausvyrą. Jei esate vegetaras, turėtumėte valgyti tofu, varškę, mirkytus (24 valandas) migdolus, o kartais vartoti baltyminius maisto papildus.

Gerkite morkų, salierų, obuolių ir imbiero sultis.

Gerkite daug vandens.

Miegoti eikite anksti ir, kai tik įmanoma, ilsėkitės. Pernelyg nepasikliaukite savo organizmu ir duokite jam pakankamai poilsio. Popiečio miegas arba pogulis yra labai naudingi.

Vakarienė turėtų būti lengva ir valgoma anksti.

Masažas

Reguliariai darykite gydomąjį masažą, labiausiai sprando ir pečių.

Mankšta

Kasdien užsiimkite joga.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.