Talino pavyzdys Vilniui – nemokamas visuomeninis transportas

Vilniaus meras Artūras Zuokas galėjo išvengti nauja e. bilieto sistema pasipiktinusių vilniečių skundų lavinos, jeigu būtų pasekęs Talino kolegų pavyzdžiu. Taline šiuo metu naudojami mechaniniai komposteriai ir popieriniai bilietai, kainuojantys eurą, o nuo naujų metų juos pakeis e. bilieto sistema. Skirtumas tik toks, kad Talino gyventojai autobusais važinės nemokamai.

Talino valdžia tikisi, kad nemokami autobusai paskatins visuomeninį transportą rinktis ir vairuotojus.
Talino valdžia tikisi, kad nemokami autobusai paskatins visuomeninį transportą rinktis ir vairuotojus.
Daugiau nuotraukų (1)

Saulius Jarmalis

Aug 24, 2012, 3:49 PM, atnaujinta Mar 17, 2018, 4:25 AM

Tokį sprendimą priėmė patys Talino gyventojai, šiai idėjai pritarę referendume kovo mėnesį. Apie tai rašė viso pasaulio spauda. Ir tai nebuvo tik reklaminis triukas. Trečiadienį Talino valdyba patvirtino nemokamo visuomeninio transporto projektą. Jam dar turės pritarti miesto taryba, kuri posėdžiaus rugsėjį.

Tačiau neabejojama, kad sprendimas bus priimtas. Nors ne visa opozicija palaiko šią idėją, mat tam reikalingus maždaug 14 mln. eurų (beveik 50 mln. Lt) būtų galima skirti ir kitoms reikmėms, valdančioji dauguma projektui turėtų pritarti.

Jeigu ateityje miesto valdžia pasikeistų, jai tikrai būtų nelengva priimti sprendimą, apmokestinti tai, kuo žmonės bus įpratę naudotis veltui. Be to, tai gali paskatinti ir kitus Estijos miestus įdiegti nemokamo visuomeninio transporto sistemą. 

Nemokamai – tik Talino gyventojams

Nemokamai visuomeniniu transportu naudosis tik Talino gyventojai, kurie čia registruoti. Atvykėliams iš kitų miestų ir turistams už keliones teks susimokėti. Tam tikrą kainą už tai mokės ir visi vairuotojai.

Mat jau dabar Talino centre autobusams piešiamos atskiros eismo juostos. Be to, miestas įsigis 70 naujų autobusų, kurie prisidės prie dabar miesto turimų maždaug 570 autobusų, troleibusų ir tramvajų.

„Miestui tai nebus finansinė našta. Mes baigiame atnaujinti miesto vandentiekio sistemą, tad biudžete atsilaisvina apie 8 mln. eurų. Dar 6 mln. eurų rasime iš kitų reikmių.

Bilietai nebuvo pagrindinis visuomeninio transporto išlaikymo šaltinis. Ir iki šiol savivaldybė dengė apie 60 proc. visuomeninio transporto išlaidų, pajamos iš bilietų sudarė mažesnę jų dalį - tik apie 14 mln. eurų“, - portalui lrytas.lt aiškino Talino mero patarėjas Johannes Merilai. Anot jo, buvo pasiūlymų laisvas lėšas panaudoti kitoms reikmėms, bet viskas priklauso nuo pasirinktų prioritetų.

Be to, tai referendume nusprendė miestiečiai.

Siekia tapti „žaliąja“ sostine

Talinas aktyviai siekia tapti „žaliąja“ sostine.

Už 20 milijonų eurų visuomeniniam transportui dotuoti, miestas tikisi naudos. Pirmiausia tai – aplinkos tarša. Tikimasi, kad kur kas daugiau vairuotojų persės iš automobilių į visuomeninį transportą, dėl to sumažės oro užterštumas, triukšmas – tad pagerės gyvenimo kokybė.

Antras, dar svarbesnis, socialinis aspektas. Visi gyventojai turės vienodas susisiekimo galimybes Taline, juo galės naudotis ir bedarbiai, mažas pajamas turintys gyventojai, be to, tai padės gyventojams sutaupyti.

„Įsivaizduokite keturių asmenų šeimą. Jiems naudojantis visuomeniniu transportui per mėnesį susidaro ženkli suma. Gyventojai šias lėšas galės panaudoti kitoms reikmėms. Nuo jų pirkinių miestui grįš mokesčiai.

Be to, mūsų duomenimis, yra keliasdešimt tūkstančių žmonių, kurie dirba, o kartais ir gyvena čia, tačiau nėra registruoti Taline.

Tikimės, kad tai paskatins juos registruoti gyvenamąją vietą Taline, tad jie taip pat prisidės mokesčiais. Juk šiuo metu jie naudojasi Talino infrastruktūra“, - aiškino J. Merilai.

Lrytas.lt primena, kad Vilniaus meras A. Zuokas taip pat ragina Vilniuje dirbančius, tačiau kitur gyvenančius žmones, deklaruoti savo gyvenamąją vietą specialiai tam skirtame bute. Ši iniciatyva skirta ta, kad žmonės sumokėtų daugiau mokesčių į sostinės biudžetą.

Dalinsis patirtimi

Talinas, diegiantis nemokamo visuomeninio transporto sistemą, neketina dėl to apmokestinti automobilių, taršos ar jų stovėjimo. Kaip tik ketina įrengti aikšteles, kuriose palikę automobilius toliau žmonės į miesto centrą galėtų keliauti nemokamai.

Tačiau Talinietis pripažino, kad vairuotojams eismo sąlygos Taline taps prastesnės. Savivaldybės duomenimis, du trečdaliai automobilių per miesto centrą važiuoja tranzitu. Tokios galimybės bus apribotos, o mašinas tikimasi nukreipti alternatyviais maršrutais.

Nemokama sistema nereiškia, kad autobusuose neliks komposterių ar elektroninių kortelių skaitytuvų. Registruoti miestiečiai už 2 eurus galės įsigyti ketverius metus galiosiančias korteles ir, lidpami į autobusą, turės jas priglausti prie skaitytuvo. Tai reikalinga keleivių apskaitai ir maršrutams optimizuoti.

Talinas taps pirmąja sostine, kurioje visuomeninis transportas nemokamas. Tačiau pasaulyje yra dar apie 100 miestų, kuriuose vienaip ar kitaip funkcionuoja nemokamo visuomeninio transporto sistemos.

Talino savivaldybė, siekdama pristatyti šią naujovę, spalio pabaigoje rengia tarptautinę konferenciją, kurios šūkis - „Nemokamas visuomeninis transportas – drąsus žingsnis žaliosios sostinės link“.

„Susilaukėme didžiulio dėmesio, apie mus rašė viso pasaulio spauda, kiti miestai irgi susidomėję mūsų idėja. Ketiname ja pasidalinti su visais“, sakė J. Merilai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.