21 keliones orlaiviais gaubianti paslaptis

Ar seksas skrendančiame orlaivyje geresnis? Ar lakūnai vengia skraidyti virš Bermudų trikampio? Ar išties saugiausia skraidyti arčiausiai orlaivio durų? Ar tiesa, kad „Coca Cola“ ore sunkiau įsipilti, nei kitus gėrimus? Kelionių paieškos puslapis „Skyscanner“ patvirtina arba paneigia 21 keisčiausią su skrydžiais susijusį gandą.

Trylikta eilė iš daugumos lėktuvų buvo pašalinta siekiant įtikti prietaringiems keleiviams.<br>123rf
Trylikta eilė iš daugumos lėktuvų buvo pašalinta siekiant įtikti prietaringiems keleiviams.<br>123rf
Daugiau nuotraukų (1)

Giedrė Balčiūtė

Jan 24, 2013, 7:24 AM, atnaujinta Mar 13, 2018, 9:16 AM

Ar tiesa, kad lėktuve greičiau apgirstama?

Egzistuoja mitas, kad skrendančiame lėktuve dėl deguonies trūkumo alkoholis apsvaigina kur kas greičiau, nei ant žemės. Tačiau tyrimais įrodyta, kad nėra žymių skirtumų tarp alkoholio vartojimo ant žemės ir pakilus į daugiau kaip 3,5 km aukštį. Lėktuve alkoholis veikia taip pat, kaip ir bare.

Kodėl lėktuve nėra 13-tos eilės?

Trylikta eilė iš daugumos lėktuvų buvo pašalinta siekiant įtikti prietaringiems keleiviams. Skrydžių bendrovėje „Lufthansa“ buvo atsisakyta ir 17 eilės. Tap pataikauta italams, kuriems 17 - nelaimingas skaičius. Tiesa, ne visos oro linijos kreipia dėmesį į prietarus. Tarkime, avialinijų „Alaska Airline“ lėktuvuose yra trylikta eilė.

Ar lakūnai vis dar vengia skraidyti virš Bermudų trikampio? Kalbama, kad per 1000 lėktuvų ir laivų dingo, keliaudami teritorija tarp Bermudų, Puerto Riko ir Floridos. Taigi, būtų nieko nuostabaus, jei pilotai šios vietos vengtų. Bet išties jie skristi virš Bermudų trikampio nevengia. Tiesą sakant, niekada nevengė.

Lėktuvai nuolat skraido virš mistiškosios zonos. Greičiausiai, verta rizikuoti, nes aplinkkelis yra kone 2897 kilometrai.

Ar išties visuose orlaivių tualetuose privalo būti peleninės, nors jau 15 metų galioja draudimas lėktuvuose rūkyti?

Taip. Peleninės yra viso pasaulio orlaiviuose, kad būtų užtikrintas skrydžių saugumas. Tokia taisyklė atsirado po to, kai dėl išmestos nuorūkos 1973 metais sudužo reaktyvinis lėktuvas.

Taigi, net jeigu rūkymas lėktuvuose draudžiamas jau beveik du dešimtmečius, peleninės privalo būti jų tualetuose tam, jei netyčia nepaklusnūs rūkoriai neatsispirtų pagundai užsitraukti dūmą.

Ar lėktuvo įgulos nariai privalo būti tam tikro ūgio ir svorio?

Lėktuvo palydovai turi būti aukštesni nei 1,57 m ūgio tam, kad pasiektų viršuje esančias spinteles ir galėtų avariniu atveju rankiniu būdu išskleisti evakuacijos čiuožyklas. Kitą vertus, jei palydovo ūgis viršija 1,88 m, jam bus sudėtinga dirbti ankštesniuose orlaivuose. Dėl svorio griežtų apribojimų nėra.

Ar dėl žaibo gali sudužti lėktuvas? Gali pasirodyti, kad didelis metalo gabalas per audrą yra labiausiai tikėtinas žaibo taikinys. Tiesą sakant, taip ir yra. Žaibas į kiekvieną keleivinį lėktuvą trenkia vidutiniškai kartą per metus. Bet nesijaudinkite.

Paskutinį sykį dėl to lėktuvas sudužo 1967 metais. Dabar technologijos ledžia orlaiviams skraidyti ir grėsmingai žaibuojant. Daugybė žmonių paliudijo, kad žaibuojant lėktuve juto tik lengvą turbulenciją.

Ar lėktuvas sprogtų jo viduje iššovus iš ginklo?

Viskas priklauso nuo to, kur bus pataikyta. Jei kulka perskros lėktuvo kraštą, nieko tokio. Oro slėgis salone būtų pakankamas, kad kompensuotų slėgio praradimus dėl atsiradusios skylės. Jei kulka pataikys į langą, tuomet susirūpinti tektų labiau.

Visas salono oras būtų ištrauktas pro langą, taigi, gali išlėkti bet kas, kas nepritvirtinta. Jeigu būtų pataikyta į fiuzeliažą, gali įvykti ir sprogimas. Taigi, tokiu atveju būtų geriausia pasistengti skubiai evakuotis.

Ar galima apsvaigti nuo deguonies, gaunamos iš avarinių kaukių? Ne. Techniškai deguonis jūsų negali apsvaiginti, nebent padėtų pasijusti labiau atsipalaidavusiais. 100 procentų deguonies, tiesą sakant, galėtų netgi nužudyti.

Tik pritrūkę deguonies žmonės jaučiasi apsvaigę. Avialinijos dalina deguonies kaukes tam, kad galėtumėte išlikti sąmoningi, jei staiga oro slėgis salone sumažėtų.

Ar teisybė, kad niekas negali atsistoti, kol lakūnas yra tualete? Kai šviečia užsisegti saugos diržus įspėjantis ženklas visi keleiviai privalo likti savo vietose.

Nepaisant jūsų galimų spėjimų, taip nėra dėl galimos netikėtos turbulencijos. Paprastai taip yra dėl to, kad pilotas tuo metu nori padaryti pertrauką tualete. Vyriausias lėktuvo įgulos narys saugo, kad tuo metu niekas nesiveržtų į lakūnų kabiną.

Ar mobilieji telefonai arba kiti elektroniniai prietaisai gali sukelti pavojingų trikdžių lėktuve?

Vienas mažas „iPad“ lėktuvo navigacijos sistemoms grėsmės nesukels. Tačiau jeigu visi naudotų savo mobiliuosius ar elektronius prietaisus, tai gali sukelti problemų.

Kitą vertus, mažai žinoma apie galimus tikruosius padarinius. Taigi, galbūt tai - paprasčiausia atsargumo priemonė. Bet geriau laikytis taisyklių, negu padidinti nelaimės riziką.

Ar lėktuvo avarijos atveju saugiausia sėdėti arčiausiai išėjimo?

Sėdėjimas arčiausiai išėjimo nepadidina jūsų galimybių išgyventi lėktuvo avariją. Tai veikiau patogi vieta, kurioje sėdintys turi daugiau vietos kojoms.

Nelaimingi atsitikimai lėktuvuose gali įvykti dėl galybės skirtingų priežasčių, tad neįmanoma pasakyti, kad viena vieta yra saugesnė už kitas. Jeigu lėktuve kiltų gaisras, labiausiai pasisektų sėdintiems arčiausiai išėjimo. Tačiau jeigu durys nulėktų, arčiausiai jų sėdintys iškristų pirmi. Geriausia tiesiog žinoti, kur yra artimiausias išėjimas.

Ar seksas geresnis skrendančiame orlaivyje?

Ar tikrai verta svajoti tapti „Mile High“ klubo nariu, kuriam priklauso lėktuve seksualinių santykių turėję žmonės? Viena teorija sako, kad didesniame aukštyje smegenys gauna mažiau deguonies, dėl to kai kurie pojūčiai gerokai sustiprėja. Tačiau dėl salone palaikomo normalaus oro slėgio, kuris įmituoja slėgį žemės paviršiuje, kitokių pojūčių greičiausiai nepatirsite.

Ar lėktuve didesnė rizika užsikrėsti virusinėmis ligomis?

Ne. Lėktuvuose yra įmontuota HEPA (didelio efektyvumo dalelių oro filtrų) sistema, paimanti orą iš išorės, sumaišanti jį su perdirbtu oru bei perfiltruojanti jį, surenkanti ore pasklidusias bakterijas ir tiekianti švarų orą į saloną. Oras lėktuvo salone visiškai pasikeičia per dvi-keturias minutes.

Ar gali skrydžio metu atsidaryti lėktuvo durys?

Buvo keleti įvykiai, kai pamišę keleiviai bandė skrydžio metu atidaryti duris. Jeigu jie pargriaunami ant grindų kitų keleivių ir įgulos, nėra ko nerimauti.

Be to, skrendančio lėktuvo duris atidaryti ne taip paprasta. Kadangi slėgis prispaudžia duris, reikėtų 100 stiprių vyrų jėgos, kad jas pavyktų atplėšti.

Ar lėktuvo tualetas gali įsiurbti žmogų?

Sklinda gandai, kad galima įstrigti klozete ir net viduriai gali būti išsiurbti. Filme „Juodaodžių lėktuvas“ („Soul Plane“) vienas veikėjas iškėlė bylą avialinijoms, nes skrydžio metu buvo įsiurbtas į klozetą. Tačiau tai - išsigalvojimas. Techniškai tai neįmanoma dėl šiuolaikinių lėktuvų klozetų dydžio ir formos.

Ar pilotai turtingi?

Nebūtinai. Anot vieno avialinijų „JetBlue“ piloto, reikia nemažai dirbti, kol pelnysi didesnę algą.

Pilotams nepatinka nuomonė, kad jie visi yra turtuoliai. Vidutinio piloto gyvenimas nėra prabangus.

Ar galima pretenduoti į aukštesnę klasę pasiskundus turima vieta?

Mitas, kad skrydžio palydovai gali pakeisti jūsų vietas į geresnes. Iš tiesų tai nepavyktų. Geresnės vietos galėtumėte tikėtis nebent jei prieš skrydį keleivių registracijos vietoje mandagiai pasiteirautumėte, ar tokia galimybė yra.

Bet nesistenkite įkalbinėti lėktuvo palydovų. Jūs tik įstumsite save į keblią padėtį.

Lėktuvui pakilus sunku įsipilti „Coca Cola“

Tai tiesa. Šnypščiančią „Coca Cola“ skrendant sudėtingiau įpilti į stiklinę, nei kitus gėrius. Per tą laiką, kol stiuardesė jums įpiltų „Coca Cola“, ji galėtų trims kitiems keleiviams patiekti kitokių gėrimų. Jeigu nenorite erzinti palydovų, žinokite, kokio gėrimo geriau nesirinkti.

Ar lėktuvai nuolatos susiduria su paukščiais?

Taip. Tačiau buvo tik keletas ypatingesnių tokio susidūrimo atvejų. Dažniausiai jūs to net nepastebėsite. Lėktuvui itin padidėja rizika susidurti su sparnuočiais kylant ar leidžiantis.

Nepaisant to, kai kurie oro uostai yra pakankamai arti didelių paukščių susibūrimų vietų. Tiesa, patys paukščiai stengiasi laikytis nuo jų kuo atokiau.

Kodėl reikia atverti lėktuvo langų užsklandas leidžiantis ir kylant?

Šį reikalavimą taiko ne visos oro linijos. Vis dėlto, priežastis, kodėl taip yra, ta, kad kai kurios avialinijos nori, kad kiekvienu nenumatytu atveju oro uosto tarnybų darbuotojai galėtų matyti, kas dedasi lėktuvo viduje. Salone šviesos yra blausios, taigi, pakėlus langų užsklandas evakuacijos metu keleivių akys gali geriau prisitaikyti prie išorinės šviesos.

Kas yra „240 taisyklė“?

Taikykite „240 taisyklę“ ir oro linijos kompensuos kiekvieną nepatogumą, kurį galimai patyrėte. Ar tikrai? Ar išties „240 taisyklė“ egzistuoja?

Vien pasakius žodžius „240 taisyklė“ keleivius registruojantiems darbuotojams vargu ar ką nors laimėsite. Bet kuriuo atveju, ne dabar. Anksčiau ši taisyklė buvo JAV Transportavimo departamentui, kuriam priklausė dauguma didžiausių oro linijų, keliamas reikalavimas užtikrinti, kad keleiviai būtų aptarnauti kaip įmanoma geriau.

Tačiau dabar kiekvienas vežėjas turi savo taisykles. Jos vadinamos Transporto sąlygomis, kurios Europoje daugiausiai paremtos Europos Sąjungos teisės aktais. Nuodugniai perskaitykite jas prieš skrydį ir pasidarykite kopiją, jei jau ketinate skųstis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.