Metų sandūra: verslo ir vartotojų optimizmas – pokrizinėse aukštumose

Besibaigiantys 2017-ieji buvo bene geriausi pokriziniai metai ir Lietuvoje veikiančioms verslo įmonėms, ir vartotojams. Sparčiu tempu sukosi visi pagrindiniai ekonomikos varikliai: vidaus vartojimas, investicijos ir eksportas, augo atlyginimai. Tokios tendencijos turėtų išsilaikyti ir artimiausioje ateityje, todėl tiek ekonomistai, tiek ir verslas tikisi ne mažiau sėkmingų ir 2018-ųjų.

 Rokas Grajauskas, „Danske bank“ vyriausias Baltijos šalių ekonomistas<br> Asmeninio archyvo nuotr.
 Rokas Grajauskas, „Danske bank“ vyriausias Baltijos šalių ekonomistas<br> Asmeninio archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2017-12-28 10:17

„Danske Bank“ užsakymu atlikta įmonių vadovų apklausa parodė, kad net 66 proc. jų verslo perspektyvas artimiausiais metais vertina optimistiškai. Tai – net 11 proc. punktų daugiau nei ankstesniais metais.

„2017-ieji Lietuvos ekonomikai, o tuo pačiu – ir verslui bei gyventojams, buvo sėkmingiausi metai po krizės. Gerus rezultatus demonstravo tiek į vidaus, tiek ir į užsienio rinkas besiorientuojančios įmonės. Jų pasiekti leido augantis vidaus vartojimas, įsibėgėjančios investicijos ir eksportas į toliau augančias Vakarų Europos ir į po krizės atsigaunančias Rytų Europos rinkas“, – sako Rokas Grajauskas, „Danske Bank“ vyriausiasis Baltijos šalių ekonomistas.

Pasak jo, verslo lūkesčiams siekiant pokrizines aukštumas panašias tendencijas demonstruoja ir vartotojų nuotaikos. Gyventojų pajamos nuosekliai auga jau kelerius metus iš eilės. Prognozuojama, kad kitąmet jų augimas bus dar spartesnis nei šiemet ir viršys 8 proc. Būtent tai didele dalimi nulemia, kad žmonės jaučiasi kur kas labiau užtikrinti dėl savo ateities, darbo vietos ir pajamų, todėl yra linkę mažiau taupyti ir aktyviau planuoti išlaidas kitiems metams.

Nori prognozuoti išlaidas

2017-ųjų pradžia verslo įmonėms svarbioje mažmeninėje elektros energijos rinkoje pasižymėjo stabilumu. Tačiau, kaip pastebi nepriklausomo elektros energijos tiekėjo „Elektrum Lietuva“ direktorius Martynas Giga, vėliau sumaišties įnešė žinia, apie kitąmet, nuo liepos pabaigos iki spalio pradžios, dėl remonto darbų neveiksiančią „NordBalt“ jungtį. Verslo įmonės per kelerius metus buvo pripratusios prie stabiliai mažėjančių elektros kainų, tačiau nespėjusioms pasirašyti ar pratęsti sutarčių iki šios žinios kitąmet gali tekti mokėti aukštesnę kainą.

Apibendrindamas, kokie 2017-ieji buvo vadovaujamai įmonei, jis pastebi nuosekliai augantį lojalių klientų skaičių – šiemet buvo pratęsta apie 98 proc. sutarčių su smulkiosiomis įmonėmis.

„Tiek smulkiosios, tiek ir didžiosios įmonės ieško pastovumo, todėl ir toliau laikėmės strategijos siūlyti stabilią elektros energijos kainą ir galimybę prognozuoti išlaidas. Taip pat įžvelgiame augantį žaliosios elektros energijos poreikį – verslas vis dažniau renkasi iš atsinaujinančių šaltinių gaminamą elektros energiją, taip norėdamas padidinti veiklos tvarumą, parodyti socialinę atsakomybę“, – sako M. Giga.

Jis priduria, kad verslo įmonės, pirkdamos elektros energiją, tikisi ir pridėtinių verčių – noriai renkasi elektros tiekėjo kartu su partneriais pasiūlytą viršįtampių rizikos draudimo paslaugą.

Keičiasi vartotojų pirkimo įpročiai

Didžiausia internetinė parduotuvė Baltijos šalyse „Pigu.lt“ 2017 m. laiko stabilaus augimo ir pokyčių metais. „Internetinė prekyba tampa neatsiejama žmonių gyvenimo dalimi – tai rodo augantis lankytojų srautas. Pastebime, kad mažėja baimių pirkti internetu, žmonės atranda tokio būdo privalumus, patogumą. Šiais metais „Pigu.lt“ svetainėje apsilankė beveik 25 proc. daugiau lankytojų nei praėjusiais. Tačiau potencialo dar labai daug, tad spartaus augimo tikimės ir 2018 m.“, – sako „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė Giedrė Vilkė.

Pasak G. Vilkės, vartotojų pirkimo įpročiuose šiemet pastebėta ryškių pokyčiu, pavyzdžiui, padaugėjo pirkėjų, kurie internetu apsiperka per mobiliuosius telefonus. Gruodžio mėnesį net pusė „Pigu.lt“ klientų apsipirko būtent telefonu, kai 2016 m. šiuo prietaisu perkant naudojosi apie 28 proc. visų pirkėjų.

„Pigu.lt“ duomenimis, manoma, kad 2018 m. pirkėjų mobiliaisiais telefonais dalis gali dar padidėti ir pasiekti apie 60 proc. Taigi, akivaizdu, jog mažės tokių žmonių, kurie pirks atsisėdę prie kompiuterių. „Šis pokytis labai svarbus elektroninei prekybai. Ir ne tik dėlto, kad turime būti pasirengę techniškai, bet ir dėlto, kad žmogui apsipirkimas tampa tokiu paprastu veiksmu, kurį galima atlikti važiuojant iš namų į darbą ar atgal automobilyje ar autobuse“, – sako G. Vilkė.

Pasak jos, šiais metais vartotojai tapo dar ir drąsesni, atviresni ir labiau linkę reikšti savo nuomonę, vertinti prekes, jų kokybę – šiemet jie tai darė 2 kartus dažniau nei praėjusiais metais: „Pastebime, kad po truputį keičiasi ir prekių paieškos būdai. Skaičiuojame, kad tikslios prekės ir tikslaus modelio žmonės dabar ieško maždaug 20 proc. dažniau nei tiesiog bendrų prekių kategorijų. Kitaip tariant, jie ieško nebe baldų, kvepalų, stalo įrankių ar kompiuterio, o konkretaus ir aiškaus kiekvienos prekės modelio.“

Ne tik įsitvirtino, bet ir plėtėsi

2017 m. kelionių organizatoriui „Kidy Tour“ buvo įsitvirtinimo namų rinkoje ir aktyvios plėtros užsienio rinkose metai. „Kidy Tour“ metus užbaigia veiklą plėtodamas keturiose šalyse – Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Rusijoje. Vien Lietuvoje per 2017 m. kelionių organizatorius aptarnavo virš 16 000 turistų, o užimama rinkos dalis turėtų pasiekti iki 8 proc., lyginant su 3 proc. 2016 m. Rinkoje šis kelionių organizatorius įsitvirtino kaip šeimos kelionių ekspertas.

„Esame priskiriami prie labiausiai augančių tarptautinių kelionių organizatorių Šiaurės ir Rytų Europoje, ir šios pozicijos planuojame neužleisti artimiausius penkerius metus. Keliame ambicingą tikslą plėstis į naujas rinkas, taip pat stiprinti pozicijas šalyse, kuriose jau veikiame. Nuo praėjusio dešimtmečio pirmi du sezonai visiems naujiems organizatoriams Lietuvoje baigdavosi nesėkme, tačiau būtent „Kidy Tour“ per du sezonus pelnė keliautojų pasitikėjimą, šiuo metu optimistiškai planuojame trečiąjį sezoną“, – sako „Kidy Tour“ direktorius Gvidas Aukštuolis.

Pasak G. Aukštuolio, net ir vykdant aktyvią plėtrą, Lietuvą bendrovė laiko pagrindine, iš kurios organizuojamas veiklos koordinavimas. Būtent Lietuvoje poilsinio turizmo į Turkiją rinkos dalis šiemet išaugo kone du kartus – nuo 9 proc. 2016 m. iki 15 proc. 2017 m., o 2018 m. planuojama pasiekti 24 proc.

Kitais metais kelionių paklausa turėtų tik didėti – „Kidy Tour“ stebi optimistiškai nusiteikusius vartotojus, kurie jau dabar iš anksto rezervuoja keliones kitų metų sezonui, renkasi toli gražu ne pačias pigiausias keliones – vartotojų prioritetas yra kainos ir kokybės santykis, nevengiama keliones įsigyti ir išsimokėtinai. Taigi, vartotojai jaučiasi užtikrinti dėl savo finansinės situacijos artimiausiais metais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.