Apleista įmonės buhalterija „kvepia“ likvidavimu

Įkūrus savo įmonę nejučia užklumpa daugybė įsipareigojimų, kurie neretai atneša džiugesį ir svarbumo jausmą, o kitais atvejais – nerimą ir nežinojimą. Dažnas tiesiog nenutuokia, kokia yra jų įmonės buhalterinė situacija, todėl visai netyčiniu būdu ją apleidžia.

Netvarkingos buhalterijos pasekmės gali būti itin skaudžios ir įmonės akcininkams, ir savininkams.<br>M.Patašiaus nuotr.
Netvarkingos buhalterijos pasekmės gali būti itin skaudžios ir įmonės akcininkams, ir savininkams.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Apskaita ir Buhalterija LT

Mar 29, 2016, 11:41 AM, atnaujinta May 31, 2017, 7:56 AM

Netvarkingos buhalterijos pasekmės gali būti itin skaudžios ir įmonės akcininkams, ir savininkams.

Pasikeitus civilinio kodekso 2.70 straipsniui, veikiančioms, bet neturinčioms tvarkingos buhalterinės apskaitos įmonėms dienos gali būti suskaičiuotos. Dažniausiai netvarkingos apskaitos vedimas pajaučiamas kai kiekvienais metais Registrų centrui įmonės privalo pateikti finansines ataskaitas, o dėl nesutvarkytų duomenų jos ne tik nepateikiamos, bet ir šis procesas visada atidėliojamas. Tai dažnai nutinka tokioms įmonėms, kurioms nėra privalomas auditas, nėra išorinės ir vidinės kontrolės.

Sutvarkyti tokią apskaitą kiekvieną mėnesį tampa vis sudėtingiau. Aplaidžiai vedama buhalterija dažniausiai nusėda stalčiuose ir neranda buhalterio, kuris galėtų ja pasirūpinti. 2.70 straipsnyje rašoma, jog Registrų centras galės pats inicijuoti bendrovės likvidavimo procedūrą. Anksčiau Registrų centras teigė, kad negali imtis nutraukti bendrovių veiklos, nes tam reikėjo teismo sprendimo, o pinigų tokiems procesams Registrų centras esą neturi.

Sąlygos, leidžiančios nutraukti bendrovės veiklą, labai nesikeičia. Tai bus galima padaryti tuomet, kai įmonė metus vėluos Registrų centrui pateikti finansines ataskaitas, kai šešis mėnesius nesuformuos valdymo organų ar kai šešis mėnesius valdymo organų narių nebus galima rasti nurodytais adresais, taip pat tuo atveju, kai įmonė penkerius metus neatnaujins savo duomenų ir visi požymiai rodys, jog bendrovė neveikia.

Svarbu žinoti ir tai, kad Registrų centras, negalėdamas surasti įmonių savininkų, kurie nepateikia finansinių ataskaitų ir nereaguoja į Registrų centro ir VMI raginimus pateikti metines ataskaitas, inicijuos tokių įmonių likvidavimą.

Taip pat atsitiko ir su laiku nepateiktomis deklaracijomis. Nuo 2016 m. VMI galės suformuoti preliminarias deklaracijas (kaip tai daro su gyventojų pajamų metinėmis deklaracijomis) ir, remiantis jomis, inicijuoti mokesčių išieškojimą iš įmonių ir skaičiuoti joms delspinigius. Įmonių vadovams ir akcininkams būtina pasidomėti, ar tikrai visos finansinės ataskaitos buvo pateiktos Registrų centrui. Būna atvejų, kai buhalteriai vadovams duoda pasirašyti finansines ataskaitas ar pateikia jas akcininkų tvirtinimui, bet po patvirtinimo arba pasirašymo tik prisegamos segtuvuose, bet Registrų centre pateikiamos nebūna.

Taip atsitinka, nes dažnai pamirštama buhalteriui padaryti įgaliojimus atstovauti Registrų centre ir teikti finansines ataskaitas. Būna buhalterių, kurie nesa artimai susipažinę su technologijomis ir nemoka elektroniniu būdu teikti ataskaitų, nes jos skiriasi nuo popierinio jų varianto.

Dažna buhalterių kaita įmonėje irgi gali sukelti aplaidžios buhalterijos sindromą, nes besikeičiantys buhalteriai ne visada tvarkingai perduoda vieni kitiems nepadarytų darbų sąrašą. Naujai atėjęs buhalteris netikrina praėjusio laikotarpio ir nesutikrina duomenų teisingumo. Besikeičiantys buhalteriai dažnai nepateiktų finansinių ataskaitų nenori pateikti ir pasirašyti savo parašu, tai vėl sukelia įvairių pasekmių.

Viena iš tų pasekmių gali būti įmonės likvidavimas. Todėl esant bent vienai šių apačioje pateiktų sąlygų Registrų centras galės inicijuoti įmonės likvidavimą:

Kai juridinis asmuo nepateikė metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir (arba) metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos per dvylika mėnesių nuo kodekse ar kituose įstatymuose nustatytų šių dokumentų pateikimo Juridinių asmenų registrui terminų pabaigos;

Kuomet nesuformuoti juridinio asmens valdymo organai ir dėl to jie negali priimti sprendimų ilgiau negu šešis mėnesius;

Kai juridinio asmens valdymo organų narių ilgiau negu šešis mėnesius negalima surasti juridinio asmens buveinėje ir jų adresais, nurodytais Juridinių asmenų registre;

Kai juridinis asmuo per penkerius metus neatnaujino savo duomenų Juridinių asmenų registre ir yra pagrindas manyti, kad šis juridinis asmuo jokios veiklos nevykdo.

Kai politinė partija Politinių partijų įstatymo nustatyta tvarka vienus metus nepateikė savo narių sąrašo.

Labai svarbu pažymėti ir tai, kad metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį Registro tvarkytojui teikti privalo: akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai), žemės ūkio bendrovės, valstybės įmonės, savivaldybių įmonės, tikrosios ir komanditinės ūkinės bendrijos, jeigu sudaro metines finansines ataskaitas, individualios įmonės, jeigu sudaro metines finansines ataskaitas, užsienio juridinio asmens ar kitos organizacijos filialai, Europos ekonominių interesų grupės, jeigu sudaro metines finansines ataskaitas, Europos bendrovės, Europos kooperatinės bendrovės, mažosios bendrijos, labdaros ir paramos fondai, asociacijos, viešosios įstaigos.

Finansinių ataskaitų rinkinys Registro tvarkytojui turi būti pateiktas per 30 dienų nuo momento, kai patvirtinamas įstatymų ir juridinio asmens steigimo dokumentų nustatyta tvarka, jeigu įstatymai nenumato kitaip.

Atkreipkite dėmesį, kad už 2015 metus finansines ataskaitas turės teikti ir tokios įmonės ar organizacijos, kurios niekada jų neteikdavo į Registrų centrą. Tai labdaros ir paramos fondai, asociacijos viešosios įstaigos (ankščiau teikdavo tik veiklos ataskaitas).

Labai svarbu susirūpinti paramą gaunančias organizacijas, nes joms nebuvo prievolės anksčiau teikti finansines ataskaitas, todėl didžioji dalis jų nesudarinėdavo ir apskaita buvo vedama supaprastinta apskaitos sistema. Tokioms organizacijoms bus itin daug darbo, nes jos turės pateikti ir 2014- 2015 metų duomenis.

Pasak „Apskaita ir Buhalterija LT“ vyr. buhalterės Živilės Stipinienės, „Diegiant išmaniąją VMI sistemą mokesčiai siekia, kad visų įmonių buhalterija būtų vedama licencijuojamose buhalterinėse programose, kurių duomenis bus siunčiami į VMI sistemą. Taigi, įmonė, kuri veda apskaitą „Excel“ sistemoje ar nelegaliose buhalterinėse programose, turės papildomų išlaidų, norėdami perkelti apskaitos duomenis į reikalingas sistemas.

Nuo 2016 m. buhalteriai privalo savo įmonių sąskaitų planus sugretinti su VMI pavyzdinių sąskaitų planu. Tikėtina, kad buhalteriai, vedantys „pigiai ar aplaidžiai“ apskaitą, tikrai neinvestuos į savo nelegalias programas, specialiai programuodami papildomas funkcijas, todėl mokesčių inspekcijai paprašius pateikti duomenis kils didelių nemalonumų.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.