Pasakė, kodėl bankai kartais užduoda daug klausimų

Klientai jau pastebėjo, kad bankai prašo jų užpildyti anketas su tam tikrais klausimais. Bet neretai vis dar kyla neaiškumų, kokiu tikslu to reikia. Lietuvos bankų asociacija primena, kad tai nėra bankų užgaida ar noras rinkti perteklinę informaciją apie savo klientus.

 Bankai įgyvendina taip vadinamą „Pažink savo klientą“  principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.<br> 123rf.com nuotr.
 Bankai įgyvendina taip vadinamą „Pažink savo klientą“  principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.<br> 123rf.com nuotr.
„Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Taip bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą“, – pastebi LBA prezidentas Mantas Zalatorius.<br> Įmonės nuotr.
„Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Taip bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą“, – pastebi LBA prezidentas Mantas Zalatorius.<br> Įmonės nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Nov 7, 2017, 10:27 AM

Tai bankai daro ne savo pačių iniciatyva, o dėl to, kad yra įpareigoti įstatymų – teisinių pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos srities reikalavimų. Remiantis jais, bankai įgyvendina taip vadinamą „Pažink savo klientą“ (angl. „Know your client“) principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.

„Prašymas klientams pateikti papildomus duomenis nesusijęs su kokiais nors įtarimais ar nepagrįstu informacijos rinkimu. Tai įprastas procesas, kuris taikomas visų bankų klientams. Netiesiogiai galėtume palyginti su patikros sistemomis kertant valstybės sieną, oro uoste ar prieš įeinant į kai kuriuos pastatus.

Čia taip pat galioja tam tikros saugumą užtikrinančios taisyklės. Jos nustatytos ir bankams. Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Taip bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą“, – pastebi LBA prezidentas Mantas Zalatorius.

Tai – pasaulio praktika

Tarptautiniai pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos veiksmai tampa vis aktualesni, ypač pasaulyje suaktyvėjus įvairioms saugumo grėsmėms. Pagal teisinius šios srities reikalavimus visi bankai privalo užtikrinti, kad jų sistemomis nesinaudotų visuomenei grėsmę keliantys asmenys bei nebūtų saugomos ar pervedamos nusikalstamu būdu įgytos lėšos. Bankai turi žinoti, kas yra jo klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, užtikrinti, kad kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos sritį bei apimtis.

Tuo pagrindu, bankai kiekvieno savo kliento prašo užpildyti anketą, kurioje pateikiami pagrindiniai duomenys apie jį. Taip pat klientai periodiškai turi atnaujinti informaciją. Duomenų reikia ir tam, kad būtų atpažinti asmenys, galimai susiję su politika. Svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams taikomi griežtesni teisiniai reikalavimai.

Nesilaikant reikalavimų – nuobaudos ir bankams, ir klientams

Jeigu klientas atsisako pateikti prašomą informaciją, bankas gali būti priverstas apriboti kliento galimybę naudotis tam tikromis paslaugomis, pavyzdžiui, blokuoti mokėjimo kortelę, interneto banką ar sąskaitą.

Tuo tarpu nesilaikantys reikalavimų bankai gali sulaukti oficialių sankcijų, o užsienio valstybių finansinės įstaigos gali nutraukti bendradarbiavimą.

Jeigu klientas nepateikė duomenų laiku ir gavo pranešimą, kad sąskaita užblokuota (tokiu atveju joje esantys pinigai lieka saugūs), jam tereikia užpildytą tą pačią anketą ir sąskaita bus atblokuota.

„Tiems, kas dar nespėjo, patogiausias būdas pateikti anketą ar atnaujinti jos duomenis – per savo interneto banką. Jei nesinaudojate interneto banku, anketą galite užpildyti atvykę į artimiausią banko skyrių. Tą gali padaryti ir įgaliotas asmuo. Kai kurie bankai suteikia galimybę duomenų anketą atnaujinti ir telefonu, prieš tai identifikavę kliento tapatybę. Pildant anketą ar nežinant, kur ir kaip ją užpildyti, visuomet galima konsultuotis su savo banko darbuotojais telefonu ar kreiptis į Lietuvos bankų asociaciją“, – primena M. Zalatorius.

Visa informacija, kurią klientai pateikia, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma, kaip numatyta įstatymuose.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.