Laukiantiems pinigų už neįvykusias keliones siunčia žinią – apsispręs atšaukus ekstremalią situaciją

Dar iki pasaulį apimant koronaviruso pandemijai vilniečių Indrės ir Vido pora, sumokėjusi 550 eurų, ruošėsi kovo 29-ąją išskristi pailsėti į Turkiją. Planus teko keisti valstybėms skelbiant karantiną ir uždarant sienas. Kelionės paketą į Turkiją pardavusi kelionių agentūra siūlė porai vietoj neįvykusios kelionės pasirinkti kitą, tačiau, klientams nesutikus, paslaugos pardavėjas neketina grąžinti visų pinigų. Negana to, pasakė, jog atiduos tik pusę sumos, o likusią pasiliks kaip sutarties nutraukimo mokestį.

Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Vilniečių pora tikėjosi išvykti į Turkiją, tačiau pasaulyje išplitus koronavirusui planus teko keisti.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (13)

Lrytas.lt

Mar 20, 2020, 9:02 AM, atnaujinta Mar 20, 2020, 11:18 AM

„Mainais į neįvykusią kelionę bandėme rinktis kitą. Tačiau iš pasiūlytųjų netiko arba laikas, arba kaina, todėl paprašėme grąžinti sumokėtus pinigus“, – pasakojo Indrė.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) į diskusijas nesileidžia – į kelionę, kuri buvo atšaukta dėl ekstremalios situacijos, neišvykę poilsiautojai turi atgauti absoliučiai visą sumą. Kelionių agentūra neturi teisės taikyti jokio sutarties nutraukimo mokesčio.

Tiesa, vartotojų teisių gynėjai pabrėžia, kad sutarties nutraukimas ir pinigų grąžinimas turėtų būti naudojamas kaip galutinė priemonė, neradus kitų bendrai priimtinų sprendimo būdų.

„Atšaukus organizuotą turistinę kelionę, vartotojams pirmiausia patariame kreiptis į kelionių organizatorių ir susitarti dėl galimybės pakeisti kelionės datą, kryptį arba priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą – ieškoti abiem šalims tinkamo sprendimo.

Jei kitos alternatyvos su kelionių organizatoriumi rasti nepavyksta, vartotojas turi teisę kreiptis į paslaugos teikėją raštu, prašydamas nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį ir grąžinti už kelionę sumokėtus pinigus, netaikant sutarties nutraukimo mokesčio“, – portalui lrytas.lt komentavo VVTAT atstovė Natalija Jarmulkovič.

Ji pabrėžė, kad ši rekomendacija galioja tik dėl tų kelionių, kurios atšauktos dėl ekstremalios situacijos, ir dėl kurių pateiktos Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijos nevykti į užsienio valstybes.

Teisė klientui nemokėti sutarties nutraukimo mokesčio taikoma tais atvejais, kai kelionės tikslo vietoje ar visiškai greta atsiranda nenugalimos jėgos aplinkybių, dėl kurių gali tapti neįmanoma vykdyti kelionę ar nuvežti turistus į kelionės tikslo vietą.

O kilusią pandemiją VVTAT traktuoja būtent kaip nenugalimą jėgą.

Tiesa, ketinantys pinigus už neįvykusią kelionę susigrąžinti žmonės turėtų žinoti, kad jie neturi teisės reikalauti papildomai atlyginti žalą.

Kelionių organizatorius dar galvos

Nepaisant to, kad vartotojų teises ginanti institucija nurodo, kad į tokią padėtį kaip Indrė ir Vidas patekę klientai turi teisę atgauti visą sumokėtą sumą, dar nežinia, ar iš tiesų taip ir bus.

Kelionių organizatoriaus „Novaturas“, kurio kelionę ir pirko vilniečių pora, atstovė Dovilė Zapkutė portalui lrytas.lt teigė, jog dėl pinigų grąžinimo ir sutarčių nutraukimo padėtis nėra aiški.

„Situacija neeilinė visame pasaulyje, visame turizmo versle nėra buvę panašaus atvejo, todėl šioje vietoje yra daug teisinio reguliavimo neapibrėžtumo. Dėl to vyksta daug diskusijų tiek Lietuvoje, tiek Europos Sąjungos institucijose – kol kas ir mes patys neturime aiškaus atsakymo.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, sprendimus dėl pinigų grąžinimo klientams priimsime Lietuvoje atšaukus ekstremalią situaciją (įskaitant karantino laikotarpį) ir Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijas dėl kelionių į užsienio šalis nevykdymo, tačiau bet kuriuo atveju ne anksčiau nei 2020 m. balandžio 14 d.“, – kalbėjo D.Zapkutė.

Kelionių organizatorius tiems klientams, kurie neišvyko į suplanuotas keliones, siūlo alternatyvią kelionę pasirinkti neskubant – tą galima padaryti bet kada per šiuos metus, o pati kelionė gali vykti ir kitais metais. Kelionių planus gali keisti visi, kurie planavo į „Novaturo“ organizuojamas keliones vykti ne tik dabartiniu laikotarpiu, bet ir bet kada iki pat birželio 30 d.

Sprendžia, kas teisus

Advokatas Edmundas Rusinas yra aiškinęs, kad organizuotų turizmo paslaugų rinkiniams nuo 2018 m. nebetaikomas force majeure terminas. Dabar vartojamas apibrėžimas „ypatingos aplinkybės“.

Anot teisininko, keblumų kyla dėl to, kad, apibrėžiant, kas yra ypatingos aplinkybės, nebuvo galvota apie pandemiją. Pasakius kitaip, pandemija nebuvo įrašyta tarp atvejų, kurie vertintini kaip ypatingos aplinkybės.

Todėl dabar sunku suprasti, kas teisus: pinigus už neįvykusią kelionę reikalaujantis sugrąžinti poilsiautojas ar verslas. Anot E.Rusino, ES dabar bando spręsti šį ginčytiną klausimą ir aiškinti, ar kelionės pardavėjas privalo grąžinti visą sumą už neįvykusią kelionę.

VVTAT nurodo, kad, vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus išspręsti klausimo geranoriškai, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT. O tais atvejais, kai kelionių organizatorius registruotas kitoje ES šalyje, Islandijoje, Norvegijoje ar Jungtinėje Karalystėje, dėl pagalbos teikimo ginant pažeistas vartotojų teises vartotojas turi teisę kreiptis į Europos vartotojų centrą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.