„Girtekos“ uodegą prispaudė, bet įžiūrėjo tik trupinius

Seklių taikiklyje atsidūrusi įmonė „Girteka“ įtariama degalų kontrabanda – esą neteisėtai įvežta 240 tonų dyzelino. Tačiau žmonėms, puikiai žinantiems šios bendrovės juodosios veiklos mastą, šitokie tyrėjų paskelbti skaičiai kelia juoką.

Apie plataus masto degalų kontrabandą „Girtekos“ grupėje gandai sklandė jau anksčiau, o dabar yla išlindo iš maišo.<br>V.Balkūno nuotr.
Apie plataus masto degalų kontrabandą „Girtekos“ grupėje gandai sklandė jau anksčiau, o dabar yla išlindo iš maišo.<br>V.Balkūno nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Vakaris Deksnys, Indrė Vainalavičiūtė („Lietuvos rytas“)

Jan 16, 2015, 6:22 AM, atnaujinta Jan 15, 2018, 11:13 PM

Vienos didžiausių šalies transporto įmonių „Girteka“ biuruose Vilniuje ir Šiauliuose atlikusi net 16 kratų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) vakar paskelbė, jog ši bendrovė įtariama sukčiavusi, apgaulingai tvarkiusi buhalterinę apskaitą ir klastojusi dokumentus, kad pagrįstų neteisėtai į Lietuvą patekusio dyzelino įsigijimą.

Tyrėjai kalba apie machinacijas su mažiausiai 240 tonų degalų. Mažinant logistikos ir transporto bendrovių sąnaudas į valstybės biudžetą nesumokėta daugiau nei 60 tūkst. eurų akcizo mokesčio.

Tik ledkalnio viršūnė

Dyzelinių degalų perpylimo schemoje galimai dalyvavo 10 asmenų, tarp jų yra bendrovių vadovai, vadybininkai, kiti darbuotojai.

Trijų logistikos ir transporto įmonių vadovui jau pareikšti įtarimai dėl sukčiavimo ir apgaulingo apskaitos tvarkymo.

Bet FNTT jau užsiminė, kad vykdant ikiteisminį tyrimą įtariamųjų ratas ir valstybės biudžetui padaryta žala gali didėti.

Tuo net neabejojo su „Girtekos“ veikla gerai susipažinę žmonės.

„240 tonų – čia net nejuokinga, o graudu. Gal nulį ar kelis nulius pamiršo pridėti?“ – stebėjosi dar neseniai įmonėje vairuotoju dirbęs R.M. (pavardė redakcijai žinoma).

Anot vairuotojo, degalai iš automobilių, kurie sugrįždavo iš Rusijos ar kitų Rytų valstybių, į vilkikus, važinėjančius Vakarų Europoje ar Skandinavijoje, būdavo perpilami seniai ir masiškai.

Laukdavo ištisas paras

Po 5–6 savaites trukusių reisų Vakarų Europoje „Girtekos“ vairuotojai į Lietuvą grįždavo vildamiesi pagaliau pailsėti.

Tačiau pirmiausia jiems tekdavo vykti į bendrovės garažus. Kol atiduodavo automobilio raktelius kolegoms, praeidavo ne kelios minutės ar valandos, o ištisos paros.

„Būdavo, gauni nurodymą važiuoti į Vilnių. Bakas būtinai turi būti beveik tuščias. Atvyksti – prieš tave stovi dar keli automobiliai. Sulauki eilės, įvažiuoji į garažą, jo durys kaipmat uždaromos.

Iš kitos pusės jau stovi iš Rusijos ar Baltarusijos atvykęs vilkikas su sklidinais bakais. Iš jo arba iš jau paruoštų talpyklų į tavo mašiną pumpuojamas dyzelinas, o tu turi laukti, kol viskas pasibaigs“, – atviravo „Lietuvos ryto“ pašnekovas.

Dar gerai, jei pavykdavo sugaišti tik tiek. Kartais eilėje prie garažų pusę dienos prastovėjusiems vairuotojams prieš pat nosį būdavo užtrenkiamos durys, o telefonu pranešama apsisukti ir važiuoti, pavyzdžiui, į Šiaulius.

Ten – vėl eilė, vėl degalų perpylimo procedūra.

„Matyt, gaudavo žinių, kad kokie nors tikrintojai gali atvykti, tai viską skubėdavo slėpti, o mus išvarydavo kitur“, – pasakojo buvęs „Girtekos“ vairuotojas.

Įpročius teko pakeisti

FNTT patvirtino, kad tokios „Girtekos“ darbuotojų kalbos ne iš piršto laužtos.

„Dyzeliniai degalai iš Rusijoje registruotų ir Lietuvos bendrovei priklausančių automobilių buvo išpilami į talpyklas, o vėliau perpilami į vilkikus, vykstančius su kroviniais į Europos šalis.

Nustatyta, kad dideliu mastu vykstantis degalų perpylimas buvo organizuojamas visą parą. Kartais į Europos šalis išvykstantys automobilių vairuotojai, kad savo vairuojamų transporto priemonių bakus pripildytų nelegalių rusiškų ar baltarusiškų degalų, turėdavo laukti eilėje net iki dviejų parų“, – paskelbė tyrėjai.

Pasak pareigūnų, Lietuvoje pradėjus akyliau stebėti dyzelino kontrabanda įtariamas įmones „Girtekos“ bendrovėse tvarka pasikeitė: degalų imta nebepilti į talpyklas, o tiesiai iš vieno vilkiko bako į kitą.

Vilkikų – tūkstančiai

Teigiama, kad į kiekvieno po Vakarų Europą važinėjančio vilkiko baką būdavo perpilama nuo 300 iki 1200 litrų degalų. Kitaip tariant, maždaug nuo 250 kilogramų iki beveik tonos.

Įtarimų sukėlusios bendrovės turi per 600 vilkikų, o pati „Girteka Logistics“ skelbia jų valdanti daugiau nei 2,9 tūkstančio.

Todėl neatmestina, kad tikrasis kontrabandos mastas gali būti kelis, o gal ir keliasdešimt kartų didesnis.

„Niekam nebūdavo išimčių. Per daugiau nei dvejus metus kaskart, kai parvažiuodavau iš Vakarų, prieš atiduodant vilkiką kitam vairuotojui bakas būdavo pripilamas iki viršaus.

Užtai tos skelbiamos 240 tonų – nesąmonė. Gal per savaitę tiek apsisukdavo“, – pasakojo buvęs įmonės vairuotojas R.M.

Tikina padėję tyrėjams

„Girtekos“ atstovų tikinimu, pagrindinės grupės bendrovės „Girteka Logistics“ veiklos FNTT tyrėjai nevertino. Pareigūnai esą domėjosi antrinėmis įmonėmis, kurios susijusios būtent su transporto verslu.

„Mūsų įmonė didelė, nuolat bendraujame su įvairiomis valstybės institucijomis. Tai normali verslo praktika.

Šį kartą taip pat suteikėme visą reikiamą informaciją, dokumentus, kurie specialistams buvo aktualūs.

Tikimės, kad ir šiuo atveju viskas vyks sklandžiai“, – sakė „Girteka Logistics“ generalinis direktorius ir vienas pagrindinių akcininkų Edvardas Liachovičius.

Bendrovės vadovas „Lietuvos rytui“ pridūrė, kad kilus skandalui antrinėse grupės įmonėse bus atliekamas auditas.

Nuostolius dengė vairuotojai

„Girtekoje“ dirbantys vilkikų vairuotojai iš Lietuvos prieš kelis mėnesius Skandinavijoje buvo surengę įspėjamąjį streiką. Jie grasino, kad nebesitaikstys su darbdavio reikalavimais mažinti degalų sąnaudas ir nesilaikyti darbo saugos taisyklių.

Vairuotojai piktinosi, jog įmonė vilkikų degalų normą taip sumažino, kad kiekvieną savaitę vilkikui vidutiniškai pritrūksta šimto litrų. Paprastai vykstama dirbti šešioms savaitėms, tad ir degalų pritrūksta po 600–700 litrų. Šias sąnaudas, pasak vairuotojų, tenka dengti iš jų pačių kišenės.

„Priekabos su vasarinėmis padangomis neatitinka keliamų reikalavimų, esame verčiami dirbti pažeisdami taisykles. Ypač pavojinga Skandinavijoje, kur kalnuotos vietovės, o keliai dažnai aptraukti ledu“, – tuomet pasakojo Norvegijoje dirbęs „Girtekos“ vairuotojas.

Jo teigimu, nors savaitgalį reikia ilsėtis 45 valandas, vos po paros vairuotojai raginami tęsti darbą, klastojami darbo ir poilsio režimą stebinčių prietaisų rodmenys.

Nereikėdavo net vokelių

Vairuotojai piktinosi ir tuo, kad įsidarbinant bendrovėje reikia sumokėti tūkstančio eurų užstatą. Taip daroma tam, kad, nutikus nenumatytam įvykiui, darbuotojui kaip nors prasižengus ar apgadinus įmonės turtą, būtų galima jį bausti finansiškai.

„Dėl algos išvis juokinga, nors ja skųstis negalėjau. Bet į kortelę gaudavau minimalią, o grįžus iš reiso įteikdavo pluoštą eurų. Atskaičiuodavo ir jokio vokelio nereikėdavo.

Man tikdavo, nors prieš pusantrų metų dar nebuvome euro zonoje“, – prisipažino anksčiau minėtas „Lietuvos ryto“ pašnekovas R.M.

Bendrovės atstovai tokius vairuotojų kaltinimus kategoriškai neigė, be kita ko, dievagodamiesi, kad vilkikų techninė būklė atitinka aukščiausius standartus.

Įmonės savininkas – milijonierius

* Praėjusiais metais žurnalo „IQ Top“ sudaryto Lietuvos turtuolių sąrašo trečiojoje vietoje puikuojasi 42 metų M.Raila.

* Šiam asmeniui priklauso 90 procentų bendrovės „ME investicijos“ akcijų, kurios vertinamos daugiau kaip 278 mln. eurų.

* Būtent per pastarąją bendrovę ir valdoma transporto įmonė „Girteka“.

Skaitykite verslo žinias ir mūsų FB puslapyje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: KT konstatavo, kad R. Žemaitaitis pažeidė Konstituciją