7 faktai, privertę pasaulį nusivilti „Volkswagen“

Mažai kam žinomos organizacijos „Tarptautinė švaraus transporto taryba“ („International Council on Clean Transportation“) aktyvistai per porą dienų virto „automobilų industrijos snoudenais“. Peteris Mockas ir Johnas Germanas nusprendė atlikti JAV parduodamų dyzelinių „Volkswagen“ automobilių bandymus ir įrodyti tai, apie ką pati automobilių gamintoja kalbėjo metų metus: kad dyzelinis variklis, kalbant apie išmetamąsias dujas, gali būti „švarus“.

„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

lrytas.lt

Sep 23, 2015, 2:39 PM, atnaujinta Oct 14, 2017, 8:07 AM

„Mes neturėjome jokio pagrindo įtarinėjimams. Galvojome, kad mašinos tikrai yra švarios“, – komentavo J.Germanas.

Tačiau geri ketinimai sukėlė grandininę reakciją, dėl kurios antrai pagal dydį pasaulyje automobilių gamintojai gresia milijardinės baudos, Amerikos rinkos ir reputacijos praradimas, o jos aukščiausio lygio vadybininkams – kalėjimas.

1. Aktyvistai atliko dvi serijas bandymų – laboratorijoje ir kelyje. Su pirmojo testo rezultatais viskas buvo tvarkoje, o štai realus patikrinimas kelyje šokiravo tyrėjus: dyzelinė „Jetta“ viršijo leidžiamas JAV išmetamų azoto oksidų normas 15–35 kartus, „Passat“ – 5–20 kartų.

2. Visa tai nutiko 2014 metais. Tuomet Amerikos reguliatoriai „Volkswagen“ atžvilgiu pradėjo tyrimą. Gruodį kompanija pareiškė, kad išsiaiškino incidento priežastis ir nusprendė iš JAV rinkos atšaukti beveik 500 tūkst. automobilių. Vienok reguliatoriai nenurimo ir Amerikos rinkoje atsisakė sertifikuoti „Volkswagen“ produkciją, šį sprendimą motyvuodami tuo, kad kompanija taip normaliai ir nepaaiškino, kodėl kelyje ir laboratorijoje atlikti mašinų testai pademonstravo tokius skirtingus rezultatus.

3. Tik tuomet „Volkswagen“ kompanija pripažino, kad savo automobiliuose instaliuodavo specialias programas, kurios leisdavo apgaudinėti tikrintojus: gudrūs algoritmai nustatydavo, kada atliekamas mašinos išmetamųjų dujų testas ir tuo metu sumažindavo jų išmetimą. Tokia praktika kompanijoje egzistavo paskutiniuosius septynetą metų – nuo 2009 metų. Ši modifikacija buvo įdiegta „VW Jetta“, „Golf“, „Beetle“ ir „Passat“ modeliuose, o taip pat „Audi A3s“ – tokiu būdu kompanija stengėsi užkariauti Amerikos automobilių rinkos, kurioje išmetamųjų dujų standartai griežtesni, nei kitose šalyse, dalį.

4. Rugsėjo 22 dieną paaiškėjo, kad sukčiavimas su išmetimo sistemos bandymo rezultatais yra palietęs 11 mln. automobilių. Dar neaišku, kiek šie pažeidimai atsieis „Volkswagen“. JAV aplinkos apsaugos agentūra (EPA) pranešė, kad gali nubausti gamintoją 37,5 tūkst. dolerių bauda už kiekvieną mašiną, bet tikslus modifikuotų automobilių skaičius nežinomas. Atsižvelgiant į ankstesnį kompanijos pareiškimą, kad jų buvo apie 500 tūkst., bauda gali viršyti 18 mlrd. dolerių.

5. Tuo tarpu pirmadienį-antradienį „Volkswagen“ rinkos kapitalizacija sumažėjo 25 mlrd. dolerių: nuo 77 mlrd. iki mažiau kaip 52 mlrd. dolerių.

6. Vien tik pirmadienį „Volkswagen AG“ akcijų vertė sumažėjo 23 proc., o antradienį – dar 19,8 proc. Vokiečių koncernas paskui save patraukė kitus automobilių gamintojus: baiminantis, kad analogiška praktika egzistuoja ir kitose kompanijose, „Daimler“ akcijos rugsėjo 21 dieną atpigo 5,5 proc., BMW – 5,4 proc., „Renault“ – 6,3 proc., o „Peugeot Citroën“ – 8,6 proc.

7. Akivaizdu, kad „Volkswagen“ skandalas neapsiribos tik Jungtinėmis Valstijomis. Pietų Korėjos valdžia jau pareiškė, kad atliks 5000 „VW Jetta“ ir „Golf“, o taip pat „Audi A3s“ modelių bandymus. Jei testo rezultatai parodys, kad Korėjos rinkoje esančiuose automobiliuose tai pat yra instaliuotos specialiosios programos, kurios koreguoja išmetimus, galima laukti, kad analogiški patikrinimai bus atlikti ir kitose šalyse.

Parengė Eugenija Grižibauskienė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.