Apie 7 milijonų eurų kainavę daryklos rekonstrukcija – bendras „Švyturio-Utenos alaus“, Danijos „Carlsberg Group“ ir JAV „Brooklyn Brewery“ aludarių projektas.
– Kas paskatino aludarius sutelkti jėgas ir atnaujinti senąją „Švyturio“ alaus daryklą? – „Lietuvos rytas“ paklausė „Švyturio-Utenos alaus“ ir „Carlsberg“ Baltijos šalių įmonių generalinio direktoriaus Rolando Viršilo.
– Legendiniai JAV „craft“ alaus gamintojai „Brooklyn Brewery“ Klaipėdą atrado per savo strateginį partnerį Europoje koncerną „Carlsberg Group“, kurio dalis yra „Švyturys-Utenos alus“. Bendros alaus daryklos anksčiau buvo įsteigtos Trondheime (Norvegija) ir Stokholme (Švedija). Toks veiklos modelis pasiteisino, todėl trečiasis „Brooklyn Brewery“ žingsnis Europoje – Lietuva.
Klaipėda pasirinkta neatsitiktinai – amerikiečiai, atvažiavę čia susipažinti su darykla, įsitikino, jog „Švyturio“ aludariai visada siekia ambicingų tikslų, nuolat eksperimentuoja, nemažai nuveikė ugdydami alaus vartojimo kultūrą, o produktai jau gerai žinomi pasaulyje, pelnę aukščiausius tarptautinius apdovanojimus.
Įvertinę Klaipėdos daryklos komandos profesionalumą, gaminamų gėrimų kokybę, požiūrį į aludarystės amatą apskritai, jie nusprendė, jog čia investuoti verta.
– „Brooklyn Brewery“ vardą pasaulyje garsina būtent „craft“ alus. Ko tikitės pradėję bendradarbiauti su amerikiečiais?
– Strateginį sprendimą persiorientuoti į „craft“ segmentą padiktavo pokyčiai Lietuvos alaus rinkoje, kuri per 7 metus susitraukė kone ketvirčiu – 23,8 proc.
Dar prisidėjo rinką gerokai išbalansavęs skirtingoms alkoholinių gėrimų rūšims netolygiai didintas akcizo mokestis. Nuo 2013 metų iki pernai akcizų apmokestinimas alui išaugo 189 proc.
Bene ryškiausios augimo tendencijos pastebimos gaminant „craft“ alų. „Švyturio“ įkurtose eksperimentinėse „Raudonų plytų“ alaus dirbtuvėse sukurtų produktų pardavimas pernai augo 39 proc.
Palyginti su 2014-aisiais, „craft“ alaus pardavimas išaugo net 566 proc. Tai dar viena priežastis, paskatinusi draugystę su „Brooklyn Brewery“.
– Kas tas „craft“ alus, kuris palyginti staigiai tapo toks populiarus visame pasaulyje?
– Svarstant, koks tai gėrimas, sulaužyta nemažai iečių. Patys amerikiečiai „craft“ alumi vadina gėrimus, gaminamus naudojant tradicinius arba inovatyvius būdus bei žaliavas, fermentavimą. Vien tiktai salyklo skonio gėrimai, pasak jų, nelaikomi „craft“ alumi.
Aludariams reikia smarkiai pasitempti, nes žmonės dabar visur ieško naujų skonių ir aromatų gėrimų. Visose šalyse dygsta naujos nedidelės daryklos, kuriose alus verdamas naudojant įvairius vaisių, žolelių ekstraktus – taip išgaunami vis kitokie prieskoniai.
Kinta ir alaus vartojimo kultūra – jis vis dažniau siejamas su kultūringu laisvalaikiu, pramogomis, degustacijų metu žmonės nori viską išragauti, derina jį su maistu.
Naujoji „craft“ alaus banga į Europą atsklido iš JAV – šalies, niekada negarsėjusios tvirtomis aludarystės tradicijomis.
Tikriausiai įvyko kažkoks stebuklas – amerikiečiai kitomis akimis pažvelgė į alų ir suprato, jog šis Egipte dar faraonų laikais pradėtas gaminti gėrimas, ko gero, yra vienas natūraliausių žmonijos sukurtų produktų.
Dabar visuose JAV miestuose ir net kvartaluose veikia nedidelės skirtingų skonių alų verdančios daryklos.
JAV aludarių teises ginančios organizacijos „Brewers Association“ duomenimis, „craft“ alų verdančioms įmonėms tenka ne mažiau nei 3 proc. viso JAV pagaminto alaus. Mažiau nei ketvirtadalį jų akcijų valdo arba kontroliuoja gėrimų pramonės kompanijos, kurios nėra vien „craft“ alaus gamintojos.
„Švyturys Brewery“ maždaug atitinka tokį modelį – čia bus gaminama iki 10 proc. visų „Švyturio-Utenos alaus“ produktų.
Atsinaujinusioje Klaipėdos įmonėje bus verdamos vartotojams gerai žinomos „Tradicinės kolekcijos“ alaus rūšys. Be to, kartu su „Brooklyn Brewery“ specialistais „Švyturyje“ bus kuriamos visiškai naujos alaus rūšys bei „Raudonų plytų“ dirbtuvių alus.
– Kas išskirtinio lauks lankytojų „Švyturys Brewery“ alaus darykloje?
– Po vienu stogu sutilpo nauja alaus linija, gastrobaras, parduotuvė, konferencijų bei degustacijų salės.
Kaimyninėse Baltijos šalyse nėra tokios daryklos, kurioje būtų sujungtos gamybai, švietėjiškai veiklai ir laisvalaikio pramogoms skirtos erdvės.
Nieko neslepiame – žmonės per arkinius langus mato įrangą, galės stebėti, kaip verdamas alus.
Ne vien aludarystės profesionalai, bet ir kūrybingi žmonės „Raudonų plytų“ dirbtuvių patalpose galės eksperimentuoti – patys iš savo ingredientų išsivirti sumanytos receptūros alų. Mes rengsime specialius mokymus, juose tokiems entuziastams suteiksime galimybę naudotis įmonės technologine įranga, konsultuosime.
Priimsime ekskursijas, pasakosime, supažindinsime su įmonės praeitimi, jos laimėjimais, rengsime degustacijas.
Tikėtina, kad per metus „Švyturio Brewery“ darykloje gali apsilankyti apie 30 tūkst. svečių.
„Švyturio“ istorija prasidėjo 1784 metais, kai pirklys J.W.Reincke įkūrė daryklą. Per karą ji sugriauta, po to atstatyta.
„Švyturys“ – seniausia ne tiktai Klaipėdos krašte, bet ir Lietuvoje veikianti alaus darykla.
– Kokius išskirtinius produktus leis gaminti naujoji daryklos įranga?
– Naujus įrenginius mums patiekė žinoma Vokietijos kompanija „Essau Hueber“, jos užsakymu fermentavimo ir kitas nerūdijančiojo plieno talpyklas pagamino lietuviška įmonė „Astra“. Naujoji linija atveria didžiules galimybes eksperimentuoti, „craft“ alų virti specialioms progoms, projektams. Alaus bus galima ragauti gastrobare, kurį nuo gamybos patalpų skiria tik stiklo pertvara.
Minimalus „Švyturio Brewery“ verdamo ir brandinamo alaus kiekis – 5 tūkst. litrų. Į naująjį pastatą persikelia ir „Raudonų plytų“ dirbtuvės, kurių produktai jau patenka ant prekystalių, ragaujami per aludarių šventes. Minimalus čia verdamo eksperimentinio alaus kiekis – šimtas litrų.
Naujoji įranga leidžia vienu metu brandinti 18 rūšių alų. Liktume patenkinti pradžioje virdami mažiausiai 10 skirtingų. Specialiame rūsyje originalių skonių alų brandinsime senoviškai – ąžuolo statinėse, kuriose anksčiau teliūskavo viskis ir brendis. Rūsį per stiklą irgi matys lankytojai.
Dar viena naujovė – apynių ekstraktorius. Tokie alaus pramonei pritaikyti įrenginiai pasaulyje pasirodė vos prieš keletą metų – juos gamina tiktai kelios pasaulio įmonės. Per tokį su talpyklomis sujungtą ekstraktorių alus sodrinamas ne vien apynių, bet ir kitų natūralių medžiagų kvapais.
Naujai daryklai vadovauja žymiausia Lietuvos aludarė ir populiariausių alaus rūšių kūrėja Džuljeta Armonienė.
– Kaip senosios daryklos virsmą sutiko įmonės partneriai iš JAV?
– Iš Niujorko atskridęs „Brooklyn Brewery“ prezidentas Robinas Ottaway sakė, jog JAV aludariai visada renkasi tokius partnerius, su kuriais juos sieja aistra, profesionalumas ir vienodas požiūris į tai, kas daroma.
Mums labai įdomu bendradarbiauti su tokia naujos kartos aludarystės įmone. Daryklos steigėjai „Brooklyn Brewery“ krikštatėviu vadina talentingą JAV žurnalistą Steve’ą Hindy – agentūros „Associated Press“ korespondentą Egipte ir Saudo Arabijoje.
Ten jis subrandino ir perkėlė į JAV „craft“ alaus gamybos idėjas.
S.Hindy pastebėjo, kaip gudrauja arabai aplenkdami bet kokio alkoholio vartojimą smerkiančias islamo nuostatas – jie naktimis namuose pagal savo skonį verda silpną alų.
Taip amerikiečio galvoje ir subrendo mintis grįžus į JAV steigti nedidelę alaus daryklą. Su bendraminčiais toks sumanymas per 40 metų išplėtotas iki pasaulinio lygio verslo.
Skaičiai ir faktai
Bendrovė „Švyturys-Utenos alus“ yra ilgametė Lietuvos alaus rinkos lyderė, nuo 1999 metų priklausanti tarptautinei kompanijai „The Carlsberg Group“. Įmonei priklauso dvi alaus daryklos Klaipėdoje ir Utenoje.
„Švyturio-Utenos alaus“ grupės įmonėse šiuo metu darbuojasi daugiau nei 370 žmonių, jų produktai eksportuojami į 28 pasaulio šalis.
„Švyturys-Utenos alus“ nuolat remia iškiliausius kultūros, meno ir sporto projektus.