Tragedijos Etiopijoje aidas – ir Lietuvoje

Per mažiau nei pusmetį – dvi didžiulės katastrofos. Šiurpą kelianti statistika „Boeing 737 MAX 8“ tipo lėktuvus verčia likti ant žemės, o draudimas jais skraidyti sujaukė ir mūsų šalies keliautojų planus.

Užvakar keleivių išskraidinti negalėjęs lėktuvas „Boeing 737 MAX 8“ vakar iš Vilniaus tuščias pakilo Prahos link.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Užvakar keleivių išskraidinti negalėjęs lėktuvas „Boeing 737 MAX 8“ vakar iš Vilniaus tuščias pakilo Prahos link.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
„Scanpix“ nuotr.
„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Mar 14, 2019, 5:57 AM

Sąmyšis dėl „Boeing 737 MAX 8“ kilo po to, kai praėjusį savaitgalį vos pakilęs Etiopijoje sudužo „Ethiopian Airlines“ priklausęs šio tipo orlaivis. Žuvo visi juo skridę 157 žmonės.

Tragedijos purslai atsirito ir iki Lietuvos. Antradienio vakarą Vilniaus tarptautiniame oro uoste sulaipinti į Čekijos oro kompanijos „Smart Wings“ orlaivį keleiviai jau svajojo apie poilsį Portugalijai priklausančioje Madeiros saloje, bet atostogų pradžia jiems buvo itin varginanti.

Daugiau kaip valandą jie praleido lėktuve, kuris taip ir nepakilo. Mat kaip tiktai vakarop Europos aviacijos saugumo agentūra (EASA) uždraudė naudoti šio modelio bei į jį panašaus lėktuvo „Boeing 737 MAX 9“ orlaivius Europos Sąjungos oro erdvėje.

Teko skristi per Prahą

Tik po keleto valandų Vilniuje nusileido kitas lėktuvas, kuris turistus pirmiausia nuskraidino į Prahą, o tik paskui – į Madeirą.

„Tai buvo žiauri kelionė. Negana to, kad ji vėlavo septynias valandas, – iš viso truko visas dešimt“, – portalui lrytas.lt nuoskaudą liejo vienas iš keliautojų.

Tiesa, ne visi buvo nusiteikę niūriai. Apžvalgininkas Rimvydas Valatka feisbuke iš pradžių guodėsi: „Gal ir gerai, kad nepakilome.“

Po keleto valandų jis paskelbė ir kitą žinutę: „Sustojimas Prahoje. Keičiam važnyčiotojus, kurie buvo pakelti iš miego Rygoje, todėl akys žmonėms merkiasi.

O mes paimsime biškį slyvinės. Man patinka!“

Tačiau tai, kas šiuo metu vyksta daugelio pasaulio valstybių oro erdvėje, vargu ar gali patikti visiems keleiviams, ypač „Boeing 737 MAX 8“ lėktuvus įsigijusioms oro linijoms.

Vilniuje įstrigęs orlaivis vakar vis dėlto pakilo – buvo padaryta išimtis tuštiems lėktuvams. Tad „Boeing 737 MAX 8“ be keleivių galėjo parskristi į savo bazę Prahoje.

Jeigu jis būtų užsilikęs, kas parą oro kompanijai mokestis už stovėjimą galėjo siekti 173 eurus.

Turėjo grįžti į Stokholmą

EASA draudimas galioja ne tik besileidžiantiems ir kylantiems tokio modelio lėktuvams, bet ir skrendantiems tranzitu. Atskirų valstybių oro erdvės prižiūrėtojai jų tiesiog nebeįsileidžia.

Dėl to užvakar iš Stokholmo pakilęs lėktuvas, kuris skrido į Tel Avivą (Izraelis) per Lietuvos oro erdvę, pralėkė kelias šalis, tačiau pilotai netrukus iš rumunų dispečerių gavo nurodymą apsisukti ir grįžti į Švedijos sostinę. Tai ir teko padaryti.

Valstybės įmonės „Oro navigacija“ duomenimis, paprastai Lietuvos oro uostuose per dieną leisdavosi arba virš šalies kasdien praskrisdavo iki dešimties lėktuvų „Boeing 737 MAX 8“ ar „Boeing 737 MAX 9“.

Atsakymai – per savaitę

Po katastrofos Etiopijoje kaipmat buvo prisiminta pernykštė tragedija Indonezijoje, kai šios šalies oro kompanijos „Lion Air“ tokio pat modelio orlaivis smigo į Javos jūrą.

Nė vienas iš 189 juo skridusių žmonių neišsigelbėjo.

Tuomet orlaivius gaminanti JAV kompanija „Boeing“ savo klientus įspėjo dėl šio modelio autopiloto galimos klaidos.

Kaip vėliau nustatė tyrėjai, Indonezijoje sudužusiame lėktuve buvo kilę bėdų dėl greičio matuoklio ir atakos kampo jutiklių. Jie neteisingai nustatė orlaivio poziciją ir jo priekį smukdė žemyn.

Ištyrus juodosios dėžės duomenis paaiškėjo, jog pilotai kelis kartus bandė pakelti smingančią lėktuvo nosį, tačiau to padaryti jiems nepavyko.

Kaip „Lietuvos rytui“ sakė Transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos administracijos vadovas Alvydas Šumskas, netrukus turėtų būti įminta ir kita mįslė – kas lėmė tragediją Etiopijoje.

Jo nuomone, tam turėtų pakakti savaitės.

Suabejojo pilotų mokymais

Aviacijos pasaulyje pasipylė svarstymų, kad naujieji, vos prieš porą metų pradėti gaminti orlaiviai techniškai tvarkingi, tačiau nepakankamai buvo investuota į pilotų mokymą valdyti šiuos lėktuvus.

„Negaliu to nei paneigti, nei patvirtinti. Lietuvos aviacijos kompanijos nenaudoja tokių orlaivių, tad nesame su jais susipažinę.

Gyvenimas parodys, kaip yra iš tiesų“, – sakė A.Šumskas.

JAV federalinė aviacijos administracija jau išplatino pranešimą, jog tokio tipo lėktuvams viskas gerai, jie yra patikimi ir gali saugiai skraidyti.

„Visa ši istorija – riebus klaustukas. Ar „Lion Air“ ir Etiopijos tragedijos yra sutapimai, ar jas lėmė techninė klaida, reikia išsiaiškinti“, – sakė A.Šumskas.

Panašių atvejų, kai masiškai draudžiama skraidyti kokiam nors lėktuvų tipui, A.Šumskas sakė neprisimenantis. Tiesa, kai kuriuos orlaivius dažnai drausdavo Rusija.

Amerika kol kas tyli

Tokio tipo lėktuvams jau uždrausta skraidyti ne tik Europos Sąjungoje, bet ir Kinijoje, Australijoje, Naujojoje Zelandijoje, Brazilijoje, Argentinoje ir daugelyje kitų šalių, ką jau kalbėti apie Indoneziją ir Etiopiją, kur nutiko katastrofos.

Kol kas draudimai nėra įvesti Jungtinėse Valstijose ir Kanadoje. Tačiau JAV transporto darbuotojų profesinė sąjunga jau pradėjo jų reikalauti.

Skrydžių palydovus vienijanti organizacija taip pat prašo uždrausti šių modelių skrydžius, kol nepaaiškės nelaimės priežastys.

Kaip paskelbė „New York Times“, po tragedijos Etiopijoje „Boeing“ kompanijos vadovas Dennis Muilenburgas telefonu susisiekė su Jungtinių Valstijų prezidentu Donaldu Trumpu.

Šaltinių teigimu, pokalbio metu nuskambėjo ir prašymas nedrausti šių modelių skrydžių Jungtinėse Valstijose. Bet apie tai oficialių pranešimų kol kas nėra.

Suprasti JAV politikus nesunku, nes „Boeing“ yra Amerikos aviacijos simbolis. Vien Vašingtono valstijoje kompanija yra sukūrusi dešimtis tūkstančių darbo vietų, o jos tiekimo įmonės išsibarsčiusios po visą šalį.

Kita vertus, „Boeing“ dosniai atseikėja pinigų abiem – Respublikonų ir Demokratų – partijoms.

Koncernas buvo ir prezidento D.Trumpo inauguracijos iškilmių rėmėjas, o D.Muilenburgas viešėjo ir JAV prezidento vasaros rezidencijoje.

Laukia dideli nemalonumai

Žiniasklaida skelbia, kad pastarosiomis dienomis JAV portaluose flightview.com ir flightaware.com itin pagausėjo internautų, kurie domisi, kokio modelio lėktuvai skris atitinkamais maršrutais. Greičiausiai amerikiečiai ir patys pradėjo vengti pirkti bilietus, jei juos numatoma skraidinti „Boeing 737 MAX 8“ ar „Boeing 737 MAX 9“.

Pačiam JAV lėktuvų gamybos koncernui „Boeing“ pastarosios dienos yra itin įtemptos.

Kovo pradžioje kompanijos akcija kainavo 440 dolerių, o dabar atpigo iki 375 dolerių (atitinkamai 389 ir 331 euro).

O blogiausia, kad šešėlis krito ne ant seniai gaminamo, o ant vos prieš porą metų rinkoje pasirodžiusio modelio. „Boeing 737 MAX 8“ visame pasaulyje jau parduoda apie 350, tačiau užsakymai skaičiuojami tūkstančiais.

Bet Amerikos orlaivių gamyklose darbo gali gerokai sumažėti, nes kai kurios oro linijos jau paskelbė nebepirksiančios anksčiau užsakytų modelių. O kai kurios pradėjo reikalauti ir kompensuoti žalą už priverstines prastovas.

Pigių skrydžių bendrovė „Norwegian Air Shuttle“ iš „Boeing“ nusiteikusi išsilupti pinigų už tai, kad 18 jos įsigytų lėktuvų turi stovėti ant žemės.

Sunkų finansinį laikotarpį išgyvenanti Norvegijos bendrovė trečiadienį buvo priversta atšauti 19 skrydžių.

„Tiems, kurie pagamino šį lėktuvą, išsiųsime sąskaitą“, – teigė kompanijos atstovas Lasse Sandakeras-Nielsenas.

Jo teigimu, dėl tokių dalykų oro linijos neturėtų patirti žalos, paskelbė portalas thelocal.no.

Apie lėktuvo modelį: skaičiai ir faktai

Pirmasis bandomasis „Boeing 737 MAX 8“ skrydis įvyko 2016 metų sausį, o 2017 metų gegužę jis jau buvo pradėtas oficialiai naudoti.

Tokio modelio kaina siekia apie 122 mln. JAV dolerių (108 mln. eurų). Jame būna nuo 178 iki 200 vietų.

Kitas modelis „Boeing 737 MAX 9“, kurio skrydžiai irgi sustabdyti Europoje, yra šiek tiek didesnis – nuo 193 iki 220 vietų. Didesnė ir jo kaina – apie 125 mln. dolerių (per 110 mln. eurų).

Būtent „Boeing 737 MAX 8“ buvo 10 000-asis 737 serijos orlaivis, kurį kompanija pagamino pernai pavasarį. Jubiliejinis lėktuvas perduotas Jungtinių Valstijų oro linijoms „Southwest Airlines“, kuri šių modelių yra įsigijusi daugiausia – 31 (o užsisakiusi net 280).

„Air Canada“ jų turi 20 (užsakytas 61), įvairios Kinijos oro linijos tokių modelių įsigijo jau 71, su „Turkish Airlines“ ženklu (nuotr.) iki užvakar skraidė 12 šių lėktuvų (bendras užsakymas – 75).

Indonezijos „Lion Air“ po pernykštės tragedijos gamintojams dar negrūmojo, tačiau dabar tvirtina atsisakysianti bent dalies numatytų jai pagaminti lėktuvų. O ši kompanija yra viena didžiausių jų pirkėjų – jau turi 14 iš 201 užsakyto.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.