Aistros dėl reklamoje apsinuoginusios manekenės: skundas pribloškė verslininką

Tamsiame fone – keturi kostiumuoti jaunuoliai, o tarp jų – nuoga, tik „Christian Louboutin“ batelius avinti ilgaplaukė moteris. Jai vienas vyrų bučiuoja ranką, kiti žiūri į bučiuojantįjį ir moterį. Ant puošnaus stalelio prisėdusi, koją ant kojos kilstelėjusi ir krūtinę ranka prisidengusi blondinė – manekenė Karolina Toleikytė. Ši scena – tai prabangių drabužių parduotuvės „Du broliai“ reklama.

Reklama, dėl kurios reikėjo aiškintis įmonei „Du broliai“.<br>G.Žilinsko nuotr.
Reklama, dėl kurios reikėjo aiškintis įmonei „Du broliai“.<br>G.Žilinsko nuotr.
A.Jankauskas (kairėje) ir tėvu Vaidotu Jankausku.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
A.Jankauskas (kairėje) ir tėvu Vaidotu Jankausku.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
2017 m. rugsėjį įmonė džiaugėsi pasirodžiusia reklama.<br>Įmonės „Facebook“ paskyros nuotr.
2017 m. rugsėjį įmonė džiaugėsi pasirodžiusia reklama.<br>Įmonės „Facebook“ paskyros nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Sep 19, 2019, 5:27 PM, atnaujinta Sep 19, 2019, 6:14 PM

Yra ir dar viena tokio kadro versija – ji palyginti nedaug skiriasi nuo pirmojo, tik čia niekas nesiliečia prie moters, o jaunuoliai stovi truputį kitokiomis pozomis.

Šios nuotraukos viešojoje erdvėje sukasi nuo 2017 m. rugsėjo. Tačiau šią vasarą įmonei „Du broliai“ dėl jų publikavimo socialiniame tinkle teko aiškintis Lietuvos žurnalistų inspektoriaus tarnybai (LŽIT). Ši, gavusi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos skundą, ėmė tirti, ar minėta reklama nedaro neigiamo poveikio nepilnamečiams.

„Dviejų brolių“ vadybininkas Andrius Jankauskas, sulaukęs LŽIT prašymo pasiaiškinti dėl situacijos, nustebo.

„Reklama įdomi, gal šiek tiek provokuojanti. Tačiau net minties nebuvo, kad gali daryti neigiamą poveikį nepilnamečiams. Nueikite į paplūdimį – ten pilna nuogų kojų ir vaikų, ir nepilnamečių, degalinėse sočiai suaugusiems skirtų žurnalų, kuriuos netrukdomi gali pasiekti vaikai“, – kalbėjo A.Jankauskas.

Įmonė LŽIT pasiaiškino, kad, jos manymu, reklama – estetiška, o jų skelbimuose nėra ir nebus nieko žeminančio. „Kai inspektorės paklausėme, ką ši konkreti reklama žemina – vyrus ar moteris – ji taip ir neatsakė. Tarnybos atsiųstame sprendime parašyta, kad reklama gali paskatinti merginas pernelyg rūpintis savo išvaizda, tobulinti kūną. Juk nėra blogai, kad demonstruojame sveiką tobulą moters kūną. Nepažeminti jį norime, o – priešingai – iškelti ir parodyti iš prigimties tobulą moters grožį“, – portalui lrytas.lt komentavo „Dviejų brolių“ atstovas.

Paaugliams per jautru

Tačiau vaikų psichologai ir psichiatrai, kurie vertino įmonės reklamą, yra kitos nuomonės. Jie nustatė, kad reklamoje paskelbta informacija priskirtina neigiamą poveikį nepilnamečiams darančios informacijos kategorijai.

„Reklamoje labai ryški takoskyra tarp moters asmenybės ir jos nuogo kūno, kuris atlieka daikto funkciją. Tai yra lytį žeminanti informacija.

Ypač jautri reklamoje užfiksuotai informacijai gali būti paauglių grupė (nuo 13-14 metų), kuri savo raidos amžiuje sprendžia tapatumo, taip pat ir lytinio, klausimus. Šiame raidos etape nepilnamečiai mokosi pažinti, suprasti ir priimti savo lytiškumą, savo lyties vaidmenį šeimoje ir visuomenėje, todėl labai svarbu, kad viešai pateikiama informacija apie lytį nebūtų stereotipizuojama, o lyties įvaizdis nežemintų orumo“, – nurodoma įmonei atsiųstame LŽIT sprendime.

Ten pat tęsiama: „Kadangi paauglės labai jautrios savo kūno pokyčiams ir dėl to neretai patiria daug neigiamų jausmų, ši reklama taip pat gali skatinti paaugles mergaites perdėtai susitelkti į savo kūno svorio ir fizinės išvaizdos gerinimą nevystant kitų savo asmenybės pusių, pomėgių, interesų ir formuoti labai vienpusišką nuomonę apie moters įvaizdį ir statusą, taip pat neigiamai atsiliepti nepilnamečių emocinei ir dvasinei raidai. Reklamoje paskelbta informacija daro neigiamą poveikį asmenims iki 18 metų“.

A.Jankauskas į tai atsikirto: „Galima suprasti, kad, pagal LŽIT, domėjimasis savo kūnu jau savaime blogis. Bet juk tas, kuris tą daro, nebūtinai turi būti kvailas“.

Pašnekovui keistai atrodo tai, jog institucija tiria kiekvieną ją pasiekiantį skundą. A.Jankausko supratimu, LŽIT turėtų atsirinkti, kuriuos atvejus nagrinėti, o kurių – ne.

„Juk LŽTI gauna ir nelabai pagrįstų skundų – kiekvieno fantazija neribota. Be to, net įstatymai nurodo, kad valstybės subjektai negali bereikalingai apkrauti verslo“, – kalbėjo prabangių rūbų parduotuvės atstovas.

Tačiau, kaip paaiškino Žurnalistų etikos inspektorė Gražina Ramanauskaitė, LŽTI privalo reaguoti ir tirti kiekvieną skundą.

Niekur nedingo

Įtarimą sukėlusį skelbimą ir dabar galima pamatyti viešojoje erdvėje – reklama neuždrausta, bet apribota. „Du broliai“ LŽIT siūlė skelbimą uždrausti – tuomet, paskelbusi, kad yra toks institucijos sprendimas, įmonė reklamos nebenaudotų.

„O jei neuždrausta, mes ją ir toliau publikuojame, – sakė „Dviejų brolių“ vadybininkas. – Tik tuo atveju, jei ir toliau norėtume skelbti reklamą, inspektorė pasiūlė užtušuoti kūno dalis. Kai paklausiau, ką tiksliau, atsakė – gal kojas. Bet modelis K.Toleikytė tokiam sumanymui kategoriškai paprieštaravo. Jos pozicija aiški: „Mano kūnas priklauso man“.

Anot G.Ramanauskaitės, tarybos sprendimas reklamą riboti reiškia, kad ji turi būti skelbiama nepilnamečiams neprieinamoje vietoje arba dar iki jai pasimatant turi būti įspėjimas apie žalingą turinį.

Inspektorė pripažino, kad tokias nuostatas, kalbant apie reklamą socialiniame tinkle, įgyvendinti labai sunku. „Reklama turėtų būti keičiama – turėtų būti pasirinkta kitokia forma ir kitoks būdas. Blogai, kad reklamos kūrėjai anksčiau nesikreipia mūsų nuomonės dėl galimų Nepilnamečių apsaugos įstatymų pažeidimų. Dažniausiai tokia informacija mus pasiekia jau po fakto, o, kai gauname skundą, privalome jį tirti“, – aiškino G.Ramanauskaitė.

Kaip reklamuoti apatinį trikotažą?

„Nuogo kūno naudojimas reklamoje, ko gero, yra tiek pat senas, kiek ir pati reklama. Tačiau šiandieniniame fone ši reklama atrodo neatitinkanti šių laikų dvasios. Dalis visuomenės seniai nenori matyti moters kūno kaip objekto, naudojamo tam, kad atkreiptų dėmesį į visiškai su kūnu nesusijusias prekes ar paslaugas. Ir tai labai normalus ir suprantamas visuomenės poreikis. Jei mes visi kartu sutarsime, kad žmogaus objektyvizavimas reklamoje mums nepriimtinas, taip ir turėtume elgtis. Bet ar tikrai gebame šią rinką reguliuoti“, – svarstė reklamos agentūros „Idea Vilnius“ strategas Vaidotas Valantiejus.

Jam kyla klausimų, ar institucijos geba atpažinti, ką pačios nori drausti, ir kiek adekvatus yra LŽIT siūlymas pridengti moters kūną, taip neva sprendžiant šios reklamos problemas.

„Ši rekomendacija tik parodo labai paviršutinišką institucijų įsigilinimą į situaciją ir problemą nukreipia tik į faktą, kad reklamoje vaizduojamas nuogas kūnas. Tačiau didžioji problema čia yra ta, kad moters kūnas naudojamas tik kaip objektas dėmesiui atkreipti. Judėdami tokiu tempu, greitai apatinio trikotažo reklamoje turėsime vaizduoti bet ką, tik ne apnuogintą moters kūną“, – kalbėjo V.Valantiejus.

Audra jau buvo kilusi

Netrukus po to, kai prieš porą metų „Dviejų brolių“ reklama su K.Toleikyte pirmą sykį išėjo į eterį, nuotrauka sukėlė audrą. Socialiniuose tinkluose piktintasi, kad žeminamas moters orumas.

Tąsyk K.Toleikytė sakė, jog ji visiškai pasitikėjusi ir fotografu Gediminu Žilinsku, ir visa fotosesijos komanda. „Tai buvo seniai brandintas meninis projektas, kurio sumanymas man patiko iš pat pradžių – buvau tikra, kad rezultatas bus stulbinantis ir nenusileis pasaulinio lygio mados fotografijoms, – pasakojo modelis. – Moters kūną vadinu nuostabiausiu Dievo kūriniu, o meninė fotografija gali jį tik dar labiau atskleisti, todėl pozuoti apsinuoginusiai priešais objektyvą man buvo ne gėda, o malonumas“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.