Pandemijos keliamas iššūkis oro uostuose: partnerystės tvarumo išbandymas

Pasaulyje beveik nebeliko oro uostų, kurie nebūtų paveikti siaučiančio koronaviruso ir sumažėjusių keleivių srautų. Kalbama ne tik apie ženklų pajamų mažėjimą aviacijos industrijoje, bet ir minimalias ar, net nulines neaviacines pajamas. Nors oro uostų terminaluose ir yra keleivių, greičiausiai nė vienas iš jų nebenori papildomai išlaidauti.

 R.Danisevičiaus nuotr.
 R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Arijandas Sliupas

Mar 20, 2020, 5:28 PM, atnaujinta Mar 20, 2020, 6:37 PM

Pastarųjų dešimtmečių tendecijos yra gerai žinomos visiems – oro uostai pripažino, kad svarbu save „parduoti“ kaip patrauklų turtą privatiems partneriams, norintiems investuoti, vykdyti prekybą ir tuo pačiu generuoti daugiau kaip 35 proc. (kai kuriais atvejais net iki 75 proc.) neaviacininių pajamų į bendras oro uosto operatoriaus pajamas. Šiuo metu yra daug kalbama apie oro linijas, susiduriančias su finansiniais sunkumais, tačiau kas vyksta su įmonėmis, savo veiklą vykdančiomis oro uoste? COVID krizė yra laikotarpis skirtas išbandyti, kokia tvari yra oro uosto operatoriaus ir nuomininko, užsiimančio verslu oro uoste, partnerystė.

Dažniausiai šie santykiai yra grindžiami fiksuota patalpų nuoma ir kintančiu mokesčiu, atsižvelgiant į veiklos rezultatus. Akivaizdu, jog dabartinėje situacijoje kintamasis mokestis bus artimas „nuliui“, tačiau kaip bus elgiamasi su nuomos mokesčiais, kurie siekia 200-300 USD už kvadratinį metrą, o kai kuriais atvejais, ypač judriausiuose oro uostuose, net ir daugiau? Ši neįprasta padėtis reikalauja bendro supratimo apie abipusę naudą ir ilgalaikę partnerystę, kuri galėtų būti prilyginama vestuvių įžadams: „...kai sveikata tvers ar ligos suims...“

Ar oro uostai imtųsi priemonių, siekiant sumažinti nuomos mokesčius įmonėms, kurias paveikė keliavimo lėktuvais nuosmukis? Racionalus atsakymas būtų „taip“, tačiau žvelgiant į istorinius pavyzdžius to galimai nebus, ypač, tuo atveju, jei oro uostas priklauso valstybei. Kyla klausimas kodėl? Viena priežastis, kodėl valstybiniai oro uostai to vengia, yra prieštaravimas viešojo konkurso taisyklėms, pagal kurias buvo suteikta nuoma. Kad oro uostas galėtų atlikti tokius pakeitimus ir veikti kaip privati įmonė, atsižvelgianti į verslo interesus, reiktų įvykdyti eilę pokyčių.

Keletas priemonių, kurios galėtų (ar net turėtų) būti pasitelktos oro uostų ir nuomininkų santykiams užtikrinti krizės metu:

· Peržiūrėti ir ir paruošti esamų nuomos sutarčių santrauką ir surengti neatidėliotinus susitikimus su nukentėjusiais nuomininkais;

· Paskelbti vienodas sąlygas visiems nuomininkams, gaunantiems pajamas iš neaviacinės veiklos;

· Sumažinti nuomos mokestį iki 1 EUR (jei įmanoma, iki nulio) už kvadratinį metrą ir aptarti optimalų, teisingą kintamąjį mokestį, pagrįsta pajamomis, kuris teoriškai galėtų pasiekti fiksuotą nuomos mokesčio lygį įprastomis aplinkybėmis;

· Parengti gairių rinkinį, kad būtų laikomasi komunikacijos ir bendradarbiavimo principų verslo srityje, remiantis naujausia/geriausia praktika, kad kitai krizei būtų pasirengta iš anksto.

Greičiausiai tai, kas išdėstyta aukščiau, nėra naujiena, nes tokie veiksmai yra įprasta praktika daugelyje oro uostų, tačiau tuo pačiu metu tai priminimas, kad dabartinė padėtis yra verslo santykių ir jų tvarumo išbandymas. Tai, kaip bus suvaldyta ši krizė, turės ilgalaikį poveikį būsimam partnerių, vykdančių veiklą oro uostuose, pasitikėjimui.

Tuo pačiu metu, pokyčiai požiūryje į verslą gali tapti nauja verslo praktikos pradžia. Tokia, kuri grindžiama rizikos pasidalijimu ir kuriai nereikia ekstremalių situacijų valdymo plano. Tokiu atveju abi šalys, nurodytos sutartyje, nuosmukius ir pakylimus patirtų kartu, taip, kaip tai būtų apibrėžta bendradarbiavimo sutartyje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.