Pora įgyvendino savo svajonę: per pandemiją išaugintas verslas jau žengia į užsienio rinkas

Kartais ne blizgi pakuotė ar ilgas egzotiškų ingredientų sąrašas padaro produktą patrauklų, o atvirkščiai – minimali sudėtis ir subtilus pateikimas padeda atrasti savo vartotoją. Ir tikrai ne visuomet didelės finansinės investicijos paskatina pasiekti tokių puikių rezultatų, kaip tikėjimas savo idėja ir tvarus požiūris į ilgalaikį jos vystymą.

 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkė Marija Valaitė.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkė Marija Valaitė.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Verslininkai Marija ir Vitalijus Valaičiai.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Verslininkė Marija Valaitė.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

Mar 11, 2021, 4:48 PM, atnaujinta Jun 30, 2021, 4:10 PM

Tai savo pavyzdžiu įrodė Marija (29 m.) ir Vitalijus (36 m.) Valaičiai, kurių vystomas prekės ženklas „Math Scientific“ sulaukė didelio tarptautinio įvertinimo. Jų įkurta įmonė pripažinta viena iš 12 perspektyviausių pasaulyje jaunų kompanijų grožio ir sveikatingumo industrijoje. Visai neseniai didiesiems investuotojams ir partneriams ji buvo pristatyta tarptautiniame „Beauty Connect“ renginyje. Tai pirmoji lietuvių įmonė, pelniusi tokį pripažinimą.

„Mūsų tikslas – verslas, kuris neštų pokytį“, – kukliai apie savo pasiekimus kalba jos įkūrėjai, tačiau neslepia, kad netolimoje ateityje augant prekės ženklo vertei ir pritraukiant naujas investicijas ketina tapti antruoju lietuviškuoju „vienaragiu“ (angl. unikorn). Pirmoji tokiu titulu džiaugėsi lietuvių įkurta kompanija „Vinted“.

Rinkodaros ir lyderystės studijas baigusi Marija ir iš Jungtinės Karalystės grįžęs Vitalijus susipažino prieš šešerius metus ir vos po trijų draugystės mėnesių nusprendė imtis savo verslo – atidarė drabužių valyklą, o vėliau ir porą jos filialų. Čia savo gyvenimą Lietuvoje norinčios kurti jaunos poros istorija tik prasidėjo, nes kitas žingsnis buvo bandymas įgyvendinti itin ambicingą idėją.

Šiandien Valstybinio mokslinių tyrimų instituto Fizinių ir technologijos mokslų centre veikiančioje laboratorijoje bendradarbiaujant su Vilniaus universiteto mokslininkais kuriami poros sėkmingai patentuoto prekės ženklo kosmetikos gaminiai, atspindintys idėjos autorių holistinį požiūrį į šių dienų vartotojo poreikius.

– Pasirinkote kurti verslą itin specifinių žinių reikalaujančioje srityje. Kodėl nusprendėte sukti šiuo keliu?

Marija: Vitalijus turi ilgametę darbo patirtį pardavimų srityje, pati esu baigusi rinkodaros ir lyderystės mokslus, o mūsų trečiasis partneris – nanochemijos mokslų daktaras. Daug kas sako, kad kosmetikos verslas tėra pagrįstas gera komunikacija ir kartais net vadinamas „marketingo verslu“, bet mūsų tikslas buvo kitoks. Norėjome ne tik sukurti sėkmingą prekės ženklą, kuris padėtų nusiųsti vartotojui jam suprantamą žinutę, bet ir pasiūlyti iš tiesų efektyvų gaminį.

Ankstesnėse veiklose man pavyko įgyti darbo kosmetikos industrijoje patirties, abu turėjome vertingos darbo patirties ir didelėse tarptautinėse įmonėse. Mums buvo svarbu sukurti verslą, kuris neštų pasauliui pokytį. Pirmieji mūsų verslai buvo skirti tik lokaliai rinkai, o šiuo atveju turime neribotas tarptautinės plėtros galimybes.

Vitalijus: Visi turime kokią nors vidinę priežastį, norą ar vidinį vaiką, kuris liepia eiti būtent vienu ar kitu keliu. Daugelis anksčiau ar vėliau įvertina galimybę pasirinkti kryptį ir turėti kūrybos laisvę, susikurti savo darbo vietą. Taip nutiko ir mums. Nors turėjome labai gerus darbus kitose įmonėse, imtis Kosmetikos tyrimų centro kūrimo mus paskatino ne viena priežastis.

Suvienijus mokslo, verslo ir rinkodaros galimybes, susidarė tam tikras energijos burbulas, apie kurį susiformavo mūsų svarbiausi tikslai. Mūsų atveju – sėkmės dalimi tapo ir galimybė naudotis mokslo infrastruktūra bei žiniomis.

Marija: Kai susitikome – mūsų tikslas buvo verslo ir mokslo bendradarbiavimas, norėjome mokslo pasiekimus iš laboratorijos atnešti į vartotojų kasdienybę. Apskritai kalbant, tai vis dar yra sritis, kurios potencialas Lietuvoje nepakankamai išnaudojamas. Žinoma, tikslingai einant ta kryptimi atsiranda vis daugiau įvairių galimybių, bet mokslą sunku komercializuoti, itin aktualūs intelektinės nuosavybės bei tarptautinių patentų klausimai.

– Šiandien parduotuvių lentynos nukrautos įvairias kosmetikos produktais ar nebuvo bandančių jus atkalbėti nuo tokio žingsnio?

Marija: Kosmetikos rinka tikrai perpildyta, tai mums sakė tiek potencialūs investuotojai, tiek verslo konsultantai, bet kad ir kiek visko būtų, akivaizdu, kad kai produktų sudėtys yra „perpildytos“ ir „perkvėpintos“, atsiranda vietos kitokiam, minimalistiniam konceptui.

Mes norėjome būti tais, kurie sukuria švarų, bet efektyvų produktą sąmoningam vartotojui. Šiandien žmogus jau rūpinasi tuo, ką tepa ant savo odos. Juk ne tik pradėjome rūšiuoti šiukšles, bet ir rinktis produktus ir paslaugas iš kompanijų, su kuriomis sutampa mūsų vertybės ir požiūris.

Savo verslą planuojame vystyti tris kryptis – kosmetikos kūrimas ir gamyba, netrukus prasidėsianti maisto papildų gamyba bei šiuos procesus lydinti intensyvi mokslinė veikla.

Vitalijus: Kai kūrėme konkrečią verslo viziją ir kėlėme klausimus, kodėl mes tai darome ir ką galime padaryti, supratome, kad jei nori ilgalaikio ir tvaraus verslo, nepakanka į tai žvelgti paviršutiniškai. Veikloje turi atsispindėti mūsų pačių vertybės ir tikslai. Šių dienų vartotojas yra pakankamai išsilavinęs ir pajutęs bandymą kaip nors sutaupyti kokybės kaina, už tokį produktą paprasčiausiai nebalsuos savo pinigine.

– Taip drąsiai imatės didelių investicijų reikalaujančio verslo. Ar patys esate iš verslių šeimų, kurios įkvėpė savo pavyzdžiu?

Vitalijus: Esame iš visą gyvenimą dirbančių šeimų, bet ne verslių. Mūsų atėjimas į verslą nebuvo toks jau spontaniškas, bandėme viską etapais, tad ir idėja po truputį evoliucionavo. Laikui bėgant, išsikėlėme sau gyvenimo tikslus, kur iš tiesų norime nueiti ir ką padaryti, ko pasiekti. Labai svarbu neužsiimti smulkmenomis, kai yra galimybė padaryti labai daug.

– Jūs verslą kuriate grįžę po darbų užsienyje, ar tai reiškia, kad Lietuva šiandien yra galimybių ir perspektyvų šalis jaunam žmogui?

Vitalijus: Emigracijoje gyvenau vienuolika metų. Visuomet labai norėjau laisvai kalbėti anglų kalba, išmokti vakarietiškų verslo organizavimo metodų, įgauti patirties ir pasimokyti. Sakoma, kad jei žmogus nori tobulėti, jis nuolat turėtų išeiti už komforto zonos ribų. Buvimas užsienyje tiek man, tiek Marijai tapo tuo asmenybės augimą lėmusiu dalyku. Išvykęs į svetimą šalį susiduri su daugybe iššūkių – kalba, prisitaikymas prie vietinės kultūros, mentaliteto.

Marija: Aš esu gyvenusi Skandinavijoje, kurią pamilau iš visos širdies. Lietuvoje mes turėjome gana sėkmingus gyvenimus, todėl naujas patirtis užsienyje priimėme ne kaip pabėgimą, o kaip atradimą – su atvira širdimi ir noru kurti pridėtinę vertę visur, kur gyventume. Nei mūsų išvažiavimas, nei grįžimas nebūdavo problemos sprendimas, o veikiau tobulėjimo ir kūrybos sintezė. Įgavus tarptautinės patirties, į Lietuvą grįžti labai gera, nes čia yra labai daug galimybių.

– Dažnas verslą pradedantis žmogus kaip vieną neigiamus išgyvenimus sukeliančių faktorių įvardija susigyvenimą su rizika turint paskolų...

Vitalijus: mes pradėjome verslą jam skirdami santaupas, sukauptas iš anksčiau turėtų darbų. Amerikiečių verslininkas ir rašytojas Robertas Kiyosaki yra pasakojęs, apie tam tikrą „žiurkėnų ratą“ iš kurio galėtų ištrūkti žmogus. Pirmoji užduotis – susilyginti išlaidas su pasyviomis pajamomis, kad pavyktų nebepriklausyti nuo skolų. Tada mūsų smegenys pradeda kitaip veikti – tampame atsparesnis įvairiam spaudimui. Žinoma, tai padaryti nėra paprasta, nes dažnai aplinka žmogų formuoja atvirkščiai – visi perka naujausius automobilius ar mobilius telefonus, skrenda atostogų. Šiuo atveju, gal kiek primityvokas palyginimas, bet jei jau nusprendei mesti rūkyti, kad pavyktų, tai turėtum būti su nerūkančiais. Jei nori būti verslininku, tai ir turi elgtis kaip verslininkas, edukuoti save, būti tame socialiniame rate.

Vystyti verslą, tai kiekvieną dieną susidurti su naujomis problemomis, iššūkiais. Jei į visą tai žiūrėsi labai negatyviai, tai patirsi labai daug streso, bet jei atsiradusią problemą pervadini į galimybę, tai gali pavirsti tavo varikliu į priekį. Visiškai normalu, kad verslui augant, vadinamasis „butelio kaklelis“ arba potencialus trukdis atsiranda vis kitoje vietoje. Vėliau įsijungia tam tikras mąstymas, kai tiesiog pripranti rasti išeitį iš visų situacijų.

– Teisingai jus supratau, kad kurdami verslą išlikote savo darbuose?

Marija: Taip, tai tęsėsi dvejus metus. Turėjome atsakingas pareigas tarptautinėse kompanijose, o grįžę į namus imdavomės savo darbų. Kai išėjau dekretinių atostogų ir atkrito samdomo darbo dalis, su vyru nusprendėme, kad tai yra būtent tas laikas naujai pradžiai ir atėjo metas išdrįsti išjudėti. Mūsų dukra, kaip kartais ją vadiname – mūsų pagrindinė akcininkė, atnešė labai daug pokyčių ir laimės.

Vitalijus: Marija yra nuostabus pavyzdys, kaip atkakliai galima siekti savo tikslo. Ji yra labai produktyvi ir įrodė, kad galima viską suderinti, kalbu apie motinystę, verslą, asmeninį augimą, šeimyniškumą. Aišku, tai nebuvo paprasta, juo labiau, kad tuo pačiu metu esi ir nauja mama, ir žmona, ir verslininkė.

Marija: Mums šis verslas teikia labai daug laimės, nes darome tai, ką norėjome daryti, toje industrijoje, kurią išmanome. Jaučiame, kad atnešame realų pokytį į žmogaus gyvenimą. Kiekvienas klientų atsiliepimas – tai tam tikras patvirtinimas, kad mums pavyko. O tokių atsiliepimų pastaruoju metu gauname šimtais.

– Ar didelė komanda jums talkina?

Marija: Turime puikią 14 žmonių komandą. Stengėmės atsirinkti labai motyvuotus darbuotojus ir laikomės nuostatos, kad žmonės dirba ne mums, o su mumis.

– Kaip jūsų verslą paveikė karantinas?

Marija: Mes aktyviai pradėjome darbus jau karantino metu, tad sunku pasakyti, kaip būtų buvę iki to. Lietuva – viena tų šalių, kur elektroninė komercija nebuvo labai populiari, o karantinas privertė vartotojus reikiamų prekių ir paslaugų ieškoti internete. Mums, kaip jaunam verslui, tai buvo palanku – vartotojai išmoko pirkti internetu, greičiau tapome matomi. Per šiuos mėnesius savo rankomis praėjome visus etapus: nuo lipdukų klijavimo ant pakuočių, pirmųjų siuntų siuntimo klientams per savitarnos terminalus iki nuostabios komandos formavimo.

– Lietuvoje verslą pradedantys žmonės dažnai pasakoja istorijas, kad sprendžiant kai kuruos klausimus, net susijusius su valstybinėmis institucijomis, jiems teko išgirsti pasiūlymus, kad pagalbą ar tarpininkavimą tikimasi tam tikro atlygio ar pan., ar jums yra tekę susidurti su tokiomis situacijomis?

Marija: Ne, turėdami tarptautinės darbo patirties, niekuomet negalvojome, kad turėtume kokių nors sprendimų ieškoti per savo pažįstamų ratą. Kadangi mūsų verslas ir jo tikslai yra globalūs, tai jokios mažos srovės jos nekreipia į vieną ar kitą pusę. Kitas svarbus dalykas – mes nuolat bendraujame su mokslo bendruomene ir šių žmonių intelektas bei įdirbis suteikia tam tikrą impulsą nuolat tobulėti.

Vitalijus: Pritariu Marijai, bet mes žinome, kad versle neišvengiama yra konkurencija ir tai, kad vieni konkuruos garbingais būdais, kiti – tai darys visai įmanomais. Ir tam reikia būti pasiruošus.

– Jei šiandien verslą pradedantis jūsų bendraamžis žmogus paklaustų, patarimo, kokį verslo organizavimo klausimą jis turėtų apgalvoti geriausiai, ką jam atsakytumėte?

Marija: Užsirašykite labai aiškų dalykinį idėjos pristatymą (angl. elevator pitch), kad pakeliui nepamestumėte esminės savo idėjos ir realistiškai apgalvokite finansus, nes tik nuo tam tikro pinigų kiekio įvyksta lūžis kompanijos veikloje. Jei viskas vyksta sklandžiai, susidėliojus finansinius srautus, anksčiau ar vėliau įvyksta lūžis, kai įmonė pradeda pati save išlaikyti, o verslininkas toliau gali dirbti prie savo idėjų.

Vitalijus: Manau, kad vienas nieko nepadarysi, tad būtina turėti ir bendraminčių komandą, reikia atitaikyti laiką, kai norima pradėti šią idėją įgyvendinti.

– Kaip jums dviese sekasi dirbti versle – juk nemenkas iššūkis kartu būti ir darbe ir namuose?

Marija: Buvo etapas, kai buvo sunku sudėlioti darbo ir asmeninio gyvenimo balansą, bet mes praklausėme daug tų pačių knygų apie santykius ir verslus, ir tai padaryti pavyko. Jei nelieka ribų, kada turi išeiti iš darbo, tada prasideda ginčai. Savo santykius labai saugome ir puoselėjame, žinome, ką turime ir ko nenorime prarasti. Santykiai yra vertybine prasme yra svarbiau nei verslas, tai kai pasiekiame tam tikrą ribą, mums įsijungia saugikliai. Mes labai gerbiame viena skitą, esame stiprūs skirtingose srityse, tad pavyksta pasidalyti darbais ir atsakomybėmis.

Turime tokią taisyklę – ko nėra tavo galvoje, to nėra ir tavo gyvenime. Jei nesusikuri problemos namų erdvėje, kuri yra darbe, tai jos asmeninėje erdvėje ir nebūna. Žinoma, kad tai pavyktų, reikia nueiti tam tikrą asmeninio augimo kelią.

Vitalijus: Iššūkių tikrai būna, juo labiau, kai jau turime vaikų. Bet pritarsiu, kad labai svarbu nesustoti tobulėti ir skaityti – tai padeda išsaugoti energiją ir motyvaciją.

– Neseniai jūsų įmonės kuriamas prekės ženklas buvo įvertintas tarp 12 pačių perspektyviausių šių dienų kosmetikos rinkoje visoje Europoje. Ar tai reiškia, kad jūs planuotumėte pakartoti lietuviško startuolio, vėliau tapusio „vienaragiu“ „Vinted“ sėkmę?

Vitalijus: Manau, kad ir aplenksime. Taip sakau dėl to, kad žengiame į įspūdingo dydžio industriją. Pavyzdžiui, kompanijos „Loreal“ vienos įmonės metinė apyvarta siekia 42 milijardus eurų. Tai tikrai įmanoma. Ateityje tikimės turėti vieną moderniausių chemijos laboratorijų Šiaurės Europoje, kurioje galėtų dirbti tarptautinės patirties turintys Lietuvos mokslininkai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.