Užsakymų tiek, kad nespėja gaminti
Didžioji dalis įmonės techninės produkcijos yra eksportuojama į užsienio šalis, o pagrindiniai „Armplast“ partneriai įsikūrę Jungtinėje Karalystėje (JK).
Po „Brexit“ pabrangęs ir ilgiau trunkantis eksportas į JK, pasak Č.Sokolovičius, trukdo bendradarbiauti, tačiau įmonė verslo ryšių nutraukti neketina ir ieško kompromisų.
„Anglai surinkimą jau perkėlė į Lenkiją, todėl mes dabar vežame ir į Lenkiją, ir į Angliją“, – pasakojo įmonės įkūrėjas.
Iš išorės pastatas anaiptol neprimena fabriko, tačiau į gamybines patalpas Č.Sokolovičius pašaliniams lankytojams eiti nerekomendavo. „Tam reikalinga speciali apranga“, – perspėjo jis.
Pakvietęs pasidairyti po laivų ekspoziciją, įmonės įkūrėjas perspėjo, kad galime jausti aitrių gamybinių kvapų bei dulkių, tačiau pats aštuoniolika metų dirbdamas laivų gamybos srityje šių kvapų teigia nebeužuodžiantis. „Pripratau“, – į klausimą, kodėl atsakė Č.Sokolovičius.
„Užsako tiek, kad nespėjame gaminti“, – rodydamas valtis, baidares ir jachtą pasakojo įmonės steigėjas. Pasak jo, verslams skaudžiai smogęs karantinas didelės įtakos „Armplast“ neturėjo. „Buvo sustoję užsakymai iš Jungtinės Karalystės, tada dalį žmonių paleidome kelioms savaitėms, o po to viskas pajudėjo“, – prisimena vyriškis.
Vienintelė problema, pasak Č.Sokolovičiaus, yra darbuotojų trūkumas. „Tikiuosi, kad mūsų Vyriausybė anksčiau ar vėliau supras, kad reikia įleisti žmonių iš užsienio. Nebūtinai jie turi čia gyventi. Pirmadienį gali atvykti, padirbti iki penktadienio ir grįžti. Vietiniai gauna tiek pašalpų, kad jiems užtenka, todėl dirbti nenori“, – guodėsi Č.Sokolovičius.
Įsigyti gali ne kiekvienas
Laivai įmonėje gaminami dviem būdais: rankiniu, kai sukonstruota forma dengiama spalva ir sluoksnis po sluoksnio užpildoma reikiamomis medžiagomis, bei vakuuminės infuzijos technologija.
Gamybos trukmė priklauso nuo laivo modelio. „Vieną dieną gaminamas korpusas, kitą dieną – denis, o surinkimas trunka iki trijų dienų. Du žmonės gali pagaminti per 2–3 dienas“, – apie įmonės vizitine kortele tapusią valtį „Emili“ pasakojo Č.Sokolovičius.
Nuo modelio priklauso ir kainos. Sportinę valtį galima įsigyti už 4 tūkst. eurų, tačiau panorusiems katerio šis malonumas gali atsieiti penkis kartus daugiau – apie 20 tūkst. eurų.
„Pats kateris kainuoja 8–9 tūkst. eurų, tačiau dvigubai tiek kainuoja ir variklis. Todėl kateris su 100 arklio galių varikliu kainuotų 20 tūkst. eurų“, – skaičiavo Č.Sokolovičius ir pridūrė, kad tokį katerį neseniai įsigijo vienas žymus Lietuvos asmuo, kurio tapatybės įmonės vadovas atskleisti nepanoro.
Č.Sokolovičius pasakojo, kad yra tekę sutikti aistruolių, norinčių įsigyti specialiai jiems sukurtą valtį, tačiau išvydę kainas beveik visi apsigalvoja. „Už formos pagaminimą reikia mokėti 12 – 15 kartų daugiau nei kainuoja pats gaminys. Tad paskaičiuokite“, – perspėjo jis.
Pagal klientų pageidavimus kiekvienai valčiai parenkamos spalvos, priklijuojami lipdukai su emblemomis. Lietuvių kurti sportiniai laivai, pasak įmonės įkūrėjo, dalyvavo pasaulio pirmenybėse Honkonge, Peru ir kitose šalyse, o pirmasis įmonės gaminys buvo katamaranai 2004 m. Graikijoje vykusioms Vasaros olimpinėms žaidynėms. „Pradėjome su ambicija“, – didžiuojasi Č.Sokolovičius.
Skandina, kad neskęstų
Sunkiausias ir atsakingiausias darbas, pašnekovo teigimu, – pagaminti modelį. „Mes gaminame be tikslių brėžinių. Nuvykstame į parodą, pakalbame su prekiautojais ir užsakovais, išklausome jų pageidavimų, apmąstome, kaip geriau. Darydami modelį nuolat tobuliname“, – apie procesą pasakojo Č.Sokolovičius.
Jis su didele pagarba prisimena jau mirusį kolegą, gebėdavusį technologiškai įgyvendinti Č.Sokolovičiaus sumanymus.
„Laivus, kurios matėte, gamino žmogus, auksinėmis rankomis. Jis padarydavo kitaip, nei buvo tartasi, tačiau sugebėdavo mane įtikinti, kad būtent toks būdas yra teisingas. Jis padarydavo geriau nei aš tikėjausi – tai buvo 40 proc. mano darbo ir 60 proc. jo“, – pasakoja Č.Sokolovičius.
Pasak jo, kiekvienas naujas modelis yra testuojamas – užliejamas vandeniu ir stebima, kad neskęstų. Lietuvoje nėra notifikuotų laivus testuoti galinčių įmonių, todėl tai vykdoma Lenkijoje.
Č.Sokolovičius atskleidė, jog įmonė artimiausiu metu planuoja plėsti veiklą. „Po metų turėsime dvigubai daugiau žmonių ir galėsime gaminti daugiau laivų“, – optimistiniais planais dalijosi įmonės steigėjas.