Praėjusiais metais konkurso „Europos burės 2024“ nominacijoje „Už investicijas į inovacijas versle“ apdovanotas Lietuvos kultūros tarybos projektas „Dizaino sparnai“. Kaip projektas pasikeitė per šiuos metus?
Pagalba pradedantiesiems kūrėjams
Projekto „Dizaino sparnai“ svarba – dvejopa: viena vertus, padėti pradedantiesiems kūrėjams, antra vertus – auginti Lietuvos verslo kuriamą pridėtinę vertę, konkurencinį įmonių pranašumą, skatinti tvarumą ir socialinį poveikį per dizaino sprendimų kūrimą. Šių tikslų siekti padeda Europos Sąjungos investicijos, be kurių projekto tiesiog nebūtų buvę – karjerą pradedantys kūrėjai jau trečius metus, padedami ekspertų, gali mokytis, lengviau įsitvirtinti darbo rinkoje, puoselėti profesinį potencialą, o kurdami realius, įmonių poreikius atitinkančius, dizaino sprendimus, įgyti reikiamų žinių tolesnei karjerai plėtoti.
2022-aisiais startavęs ir iki 2028 metų pratęstas projektas „Dizaino sparnai“ jungia talentingus žmones, jų žinias ir patirtį, o šioje bendrystėje gimsta unikalūs dizaino produktai ar paslaugos. Smulkios ir vidutinės Lietuvos įmonės bei pradedantieji dizaineriai, neseniai baigę studijas, tačiau dar neįsitvirtinę darbo rinkoje ir nesukaupę didelio patirties bagažo, padedami patyrusių dizaino ekspertų-mentorių, kuria įvairiausius, konkrečiai įmonei reikalingus, dizaino sprendimus.
Pasak projekto „Dizaino sparnai“ vadovės Gabijos Vanagės, svarbiausia projekto naujove galima vadinti tai, jog projekte gali dalyvauti visos įmonės, nevyriausybinės organizacijos (NVO) ir fiziniai asmenys, vykdantys ūkinę veiklą, o visi sukurti dizaino sprendimai turi skatinti socialinį poveikį.
Susidomėjimas nuolat auga
Kasmet iki 2028 metų įmonėms ir NVO bus skelbiama po du kvietimus, kuriais bus atrinkta po 15 organizacijų. Įvertinus, kokias problemas, atrinktos įmonės ir NVO tikisi išspręsti, į projektą bus kviečiami pradedantieji dizaineriai, studijas baigę per pastaruosius trejus metus. Ekspertų komisija atrinks jaunuosius talentus ir priskirs juos konkrečiai įmonei, kuriai per penkis mėnesius bus sukurtas dizaino sprendimas. Projekte taip pat dalyvaus patyrę dizaino profesionalai – mentoriai, kurie viso proceso metu lydės pradedančiuosius dizainerius. Tikimasi, jog iki 2028 m. projekte iš viso sudalyvaus 90 organizacijų ir tiek pat pradedančiųjų dizainerių.
Projekto vadovė G. Vanagė pasidžiaugė, jog nors projektas „Dizaino sparnai“ yra nefinansinės paramos projektas, norinčiųjų jame dalyvauti netrūksta. Per 2022–2023 metus projekte dalyvavo 34 atrinktos įmonės iš visos Lietuvos, o jiems dizaino sprendimus 5 mėnesius kūrė 20 pradedančiųjų dizainerių. Dauguma verslų jau įsidiegė ar rinkai pristatė būtent jiems 2022–2023 m. sukurtus dizaino sprendimus, atitinkančius skaitmeninės, tvarumo ar žiedinės ekonomikos principus. „Mums, projekto komandai, itin malonu, jog nemažai įmonių, dalyvavusių pilotiniame projekte, pradėjo geriau suprasti dizaino kuriamą vertę, jo įtaką tvarumui, taip pat įvertino pradedančiųjų kūrėjų galimybes ir pasinaudojo jų potencialu“, – kalbėjo G.Vanagė.
Pašnekovė išskyrė įmonės „Aispeco“ projektą, kuriame pavyko sukurti patogų ir kokybišką procesų, paslaugų ir sąsajų dizaino sprendimą, skirtą aviacijos sektoriui. Šiandien įmonė jį sėkmingai parduoda visame pasaulyje, o neseniai jį pristatė ir JAV Nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijos (NASA) atstovams.
Įmonei „Lidaris“ trūko aiškios, klientams lengvai suprantamos informacijos apie siūlomą lazerių testavimo paslaugą. Projekto metu dizaineriui puikiai pavyko sukurti aiškinamuosius vaizdo įrašus, kuriuos įmonė sėkmingai demonstruoja potencialiems klientams bei pristato užsienio parodose. Šiuo metu projekte bendradarbiauja 15 pradedančiųjų dizainerių ir tiek pat įmonių ir NVO iš visos Lietuvos, taigi, netrukus sėkmės istorijų sąrašas dar labiau prasiplės.
Tvarumo svarba auga
„Šiuolaikinis dizainas – neatsiejamas nuo tvarių sprendimų. Tai nebe priedas ar papildoma vertė, o būtinybė, diktuojama tiek globalių iššūkių, tiek vartotojų sąmoningumo. Verslai vis dažniau supranta, kad tvarumas nėra tik ekologinis aspektas – tai susiję ir su ilgalaikiu konkurencingumu, reputacija, atsakingu vartojimu bei inovacijomis“, – komentavo G.Vanagė.
Profesionaliu dizainu, anot pašnekovės, pirmiausia siekiama spręsti problemą, o ne tik kurti estetinį įspūdį. Todėl dizainerio drąsa, visų pirma, vertinama ne pagal formų ar spalvų originalumą, o pagal gebėjimą pasiūlyti sprendimą, kuris atliepia verslo poreikį, realiai keičia situaciją, sprendžią problemą – pagerina vartotojo patirtį, supaprastina procesą, padeda organizacijai veikti efektyviau ar tapti matomesnei.
„Taigi, pagrindiniu pokyčiu, pasibaigus „Europos burėms“, matyt, vertėtų vadinti tai, kad projektas „Dizaino sparnai“ po sėkmingo pilotinio projekto išsivystė į dar didesnį – iki 2028-ųjų nemokamas dizaino paslaugas, skatinančias socialinį poveikį, galės gauti dar daugiau Lietuvos įmonių ir NVO“, – apibendrino pašnekovė.
Kviečiame registruotis Europos burės 2025 čia: https://projektas.lrytas.lt/europos-bures-2025/