Nustebsite – ratuotos griuvenos virsta blizgančiomis mašinomis

Kartais atrodo, kad antram gyvenimui prikelti metalo laužu virtusius automobilius yra nacionalinis lietuvių verslas. Kai tai pasakiau „National Geographic Channel“ laidos „Automobiliai – SOS“ (Car S.O.S.) vedėjams, jie nė nemirktelėję atsakė: „Mes žinome.“ Laidos filmavimo užkulisius stebėjo „Lietuvos ryto“ žurnalas „TV antena“.

T.Shaw (kairėje) ir F.Townshendas atkūrė vienintelį iš keturių pagamintų išlikusį lenktyninį automobilį „Austin-Healey Sebring Sprite“, kad nustebintų vienintelį dar gyvą juo važinėjusį lenktynininką serą Stirlingą Mossą.<br>A.Lukošiaus nuotr.
T.Shaw (kairėje) ir F.Townshendas atkūrė vienintelį iš keturių pagamintų išlikusį lenktyninį automobilį „Austin-Healey Sebring Sprite“, kad nustebintų vienintelį dar gyvą juo važinėjusį lenktynininką serą Stirlingą Mossą.<br>A.Lukošiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Arnoldas Lukošius („Lietuvos rytas“, Londonas)

Apr 5, 2015, 12:51 PM, atnaujinta Jan 7, 2018, 12:22 PM

Gyvybės ženklų nerodanti mašina atvelkama į garažą, kuriame triūsia laidos vedėjai – automobilių serviso savininkas Fuzzas Townshendas ir inžinierius išradėjas Timas Shaw

Jiems į rankas patekusiems automobiliams paprastai trūksta detalių, kartais jie beviltiškai supuvę, kartais – nevykusiai mėginti taisyti.

Šiek tiek pakraupę ir palingavę galvomis meistrai galiausiai imasi darbo ir po kelių bemiegių naktų automobilis smagiai burgzdamas jau skraidina laimingą šeimininką miesto gatvėmis.

Skamba lyg pasakojimas apie lietuviškų garažiukų meistrus. Tų, kurie niekuomet nepasiūlys jūsų griuvenos atiduoti į sąvartyną ir žino, kaip atgaivinti pusę detalių išbarsčiusį golfuką.

Net keista, kad laidą apie tai, kokių nuotykių ir aistrų pasitaiko remontuojant automobilius, sukūrė ne mūsų šalies televizijos. Na, kam gali šauti į galvą griuvenas prikelti antram gyvenimui turtingoje Didžiojoje Britanijoje?

Žiūrovai, nematę laidos „Automobiliai – SOS“, galėtų tikėtis, kad joje arba gražinami įžymybių automobiliai, arba giriamasi antikvariatu.

Tačiau trečio sezono vienoje laidų Timas ir Fuzzas labai rimtai žavėdamiesi remontavo 1982 m. „Volkswagen Golf GTI“. O tai jau – tiesioginis pasikėsinimas į Lietuvos meistrų darbo arimus.

„Ši laida iš esmės skiriasi nuo tokių šou kaip „Papimpink mano ratus“ (Pimp My Car). Mūsų užduotis pirmiausia yra padaryti taip, kad visiškai apleistas automobilis taptų techniškai tvarkingas.

Mes jau pelnėme automobilių fanatikų pagarbą, nes iš tiesų kokybiškai suremontuojame transporto priemonę“, – entuziastingai kalbėjo vienas iš laidos prodiuserių.

Taigi normalu, kad vienu iš laidos vedėjų pasirinktas realiai veikiančio automobilių serviso savininkas F.Townshendas. Nenormalu, kad jo servise nedirba nė vienas lietuvis.

„Pas mane dirba vienas lenkas, tačiau visur, kur vykstame, sutinkame daug lietuvių, remontuojančių automobilių kėbulus. Be to, daug daužtų automobilių detalių elektroninėje parduotuvėje „eBay“ siūloma iš Lietuvos“, – paaiškino laisvalaikiu būgnais grojantis Fuzzas.

Per tris sezonus (įskaitant jau nufilmuotą būsimą) laidos komanda suremontavo ir grąžino į kelius 30 senų automobilių.

Kol kas jie visi iš Anglijos. Tačiau vyrukai taip entuziastingai kalba apie planus pradėti „remontinę kelionę“ po įvairias Europos šalis, kad beveik norisi patikėti, jog vieną dieną pasieks ir Lietuvą.

„Automobilis – svarbu, tačiau dažnai mums svarbesnė jo ir savininko istorija. Yra daugybė garažų, kuriuose rūdija kažkieno mėgstami metaliniai žvėrys.

Vieni subyrėjo kartu su šeimininko sveikata, kitų savininkai pervertino savo jėgas ir nesugeba patys jų sutvarkyti“, – apie tai, kaip pasirenka automobilius, pasakojo Timas.

Taigi, jei tikitės, kad ši laida tiesiog nemokamai sutvarkys jūsų sumaitotą „audinę“, greičiausiai teks nusivilti.

O jeigu automobilio savininkas pamėgintų įdomią istoriją tiesiog sukurti?

„Buvo tokių atvejų. Mes patikime širdį spaudžiančia istorija, suremontuojame automobilį, o tada paaiškėja, kad buvome apgauti. Laidą tenka atšaukti. Daug vargo dėl nieko.

Tiems žmonėms tikrai būna gėda, kai prieš TV kameras pasakome, kad jie melagiai“, – piktinosi Timas.

Svarbiausia laidos idėja – transporto priemonės savininkas nė nenutuokia, kad jo mašina remontuojama. Dažniausiai į televiziją kreipiasi jo žmona, negalinti pakęsti garaže rūdijančio metalo laužo. Kartais – kiti šeimos nariai arba draugai.

Jei jų istorija pasirodo įdomi, lūžena slapta išvežama remontuoti. Nejaugi savininkas nepastebi, kad automobilis dingo?

„Su mus iškvietusiais šeimos nariais prisigalvojame visokių gudrybių. Dažniausiai naudojama legenda – dingo garažo raktas.

Pastebėjome, kad žmonės, nesugebantys atlikti susiplanuotų darbų, yra linkę juos pamiršti.

Todėl daugelis tų automobilių garažuose būna palaidoti po šlamšto krūva. Tokiu atveju ištuštėjusią vietą kuo nors užpildome taip, kad senienos savininkas nė neįtartų, jog jos nebėra“, – laidos kūrimo užkulisius mielai atskleidė Timas.

Laidos vedėjai atrodo nerūpestingi linksmuoliai, kurie tik ir ieško progos vienas kitą pašiepti.

Paklaustas, kuris laidoje yra svarbesnis, Fuzzas prabyla netikėtai rimtai (kiek tai leidžia šalia sėdinčio Timo juokas): „Timas. Tai tiesa, Timai. Tu puikiai kalbini žmones, tu geriau negu aš moki juos prajuokinti. Tik ne mane – manęs tu visai nejuokini. Juk visi tavo juokeliai – apie mane.“

Timas – unikali asmenybė. Būdamas dvylikos jis buvo pripažintas kūrybiniu genijumi.

Būdamas šešiolikos jis sukūrė tokius visame pasaulyje naudojamus daiktus kaip stabdymo žibintai, kurie ima mirksėti staigiai stabdant automobilį, guminiai indeliai ledukams šaldyti ir, svarbiausia, – sulankstoma vaikštynė senukams.

„Sukūriau ją savo senelei ir nepatentavau, paskelbiau idėją viešai. Dabar visi ja naudojasi. Et, galėjau daug pinigų uždirbti“, – pusiau juokais prisipažino man.

Keista, kad inžinerijos ir dizaino studijas Oksforde baigęs, du kartus Jaunuoju metų inžinieriumi paskelbtas Timas nutarė tapti radijo laidų vedėju. Šiuo metu jis yra daugiausia tarptautinių apdovanojimų pelnęs Didžiosios Britanijos radijo žmogus.

Pridėkime faktą, kad yra dar kelių televizijos laidų vedėjas, ir suprasime, jog laisvalaikio šis žmogus lyg ir neturi. Ir suprasime neteisingai. Laisvu laiku jis restauruoja subyrėjusius automobilius, kala metalą, drožinėja, kuria juvelyrinius dirbinius, siuva ir bando dar ką nors išrasti.

„Šioje laidoje gaunu pinigų už tai, ką ir šiaip darau visiškai nemokamai. Argi tai ne puiku?“ – džiaugėsi Timas.

Aštuonių žmonių komanda per 24 savaites visiškai suremontuoja 10 automobilių. Nepaverčia jų naujais – specialiai palieka savininkui sutvarkyti vieną kitą smulkmeną. Nepaisant to, laidos rengėjai darbo turi daugiau negu diena valandų.

Bent jau abu linksmuoliai vedėjai tvirtino dirbantys naktimis. Timas negali atsidžiaugti malonumu, kurį jam teikia šis darbas.

„Man tai emocinė kelionė, – sakė jis. – Džiaugsmas, kai pakeli uždangą ir parodai sutvarkytą automobilį savininkui, yra tik dalis malonumo.

Kita dalis – kai susitinku su automobilio savininko šeima, kalbinu juos ir prisirišu prie tos transporto priemonės. Mechanikui tai tik remontuojamas metalas, o aš jį perspėju: „Jeigu paliesi tą lipduką ant lango, duosiu į galvą!“

Gaiviname automobilius, kuriuos žmonės kartais saugojo pusę amžiaus. Negali rėžti: „Kas per nevykėlis šią mašiną remontavo?“ Juk galbūt tas žmogus labai stengėsi ir didžiuojasi savo darbu, kurį atliko neturėdamas tinkamų įrankių.

Tenka būti atidiems – kokia nors maža detalė gali savininkui kelti brangių prisiminimų. Jei randame kur nors kišenėje seną bilietą į koncertą, ten pat jį ir paliekame, nes žmogus gali paklausti: „Kur tas brangus bilietas?“

Kartais remontuoti pradėtas automobilis atrodo prasčiau negu tuomet, kai jį paėmėme. Savininko artimieji ateina pasižiūrėti į dirbtuves ir pamatę, ką darome, išsigąsta.“

Vyrai prisiminė „Lancia“, kuri atrodė visai graži, bet paaiškėjo, kad kėbulas padarytos iš gumos. O variklį jai pavyko rasti tik Amsterdame.

Kiekvieną kartą, kai pradeda darbą, Fuzzas ir Timas nežino, ar išvis bus įmanoma suremontuoti automobilį. Kol kas pavyksta ir visi 30 suremontuotų vis dar rieda.

Abu laidos vedėjai mėgsta senus automobilius. Naujausias, kurį yra turėjęs Fuzzas, – 1998 m. „Jaguar“.

Abu pripažino, kad anksčiau automobiliai turėjo šalies, kurioje buvo pagaminti, dvasios.

Paklausti, ar ką nors žino apie rusiškus automobilius, vyrai išsidavė, kad bent jau remontuoti jų tikrai nemėgino.

„Žinau automobilį „Lada“, jų buvo ir Didžiojoje Britanijoje. Žinau moskvičių. Dar esu girdėjęs apie zaporožietį.

Jo dugne yra skylė, kad žiemą sustojęs virš eketės galėtum žvejoti. Tikrai tikrai – pats mačiau!

Gal kada nors nuvyksime į Rusiją ir kokį nors jų automobilį suremontuosime“, – nepagrįstu optimizmu su žurnaliste iš Rusijos dalijosi Fuzzas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.