Lietuvos kelių policijos atstovas Renatas Siaurusaitis naujienų portalui lrytas.lt pabrėžė, kad policijos vienas iš uždavinių – eismo automobilių keliais priežiūra, dėl to eismo dalyvių kontrolė vykdoma nuolat.
Apskričių vyriausieji policijos komisariatai, atsižvelgdami į vykdomas funkcijas, policijos registruojamus įvykius, eismo saugumo būklę prižiūrimoje teritorijoje, metų laiką (sezoną), organizuoja įvairias prevencines priemones. Jos vykdomos pagal planą, kurį tvirtina Lietuvos policijos generalinis komisaras.
Pareigūnai akcentavo, kad šį rudenį, taip pat ir žiemą, policijos pareigūnai nepaliks motorinių transporto priemonių vairuotojų be priežiūros – tokie reidai (prevencinės priemonės) bus organizuojami ne tik atskirai, bet ir kartu, pavyzdžiui, vykdant transporto priemonių vairuotojų blaivumą.
Ne dėl reidų reikia rūpintis
2020 m. išaiškinti 682 atvejai, kai buvo vairuojamos transporto priemonės, kurių padangos neatitiko nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų.
Transporto priemonių, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, vairavimas užtraukia baudą vairuotojams nuo 30 iki 40 eurų.
Lietuvos kelių policijos tarnyba atkreipia dėmesį, kad naudojant padangas, kurios neskirtos važiuoti žiemą arba kurių padangų protektoriaus rašto gylis neatitinka reikalavimų, panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas.
„Tikrai ne visi vairuotojai atsakingai, iki numatyto termino pasikeičia padangas, todėl norėtųsi apeliuoti į transporto priemonių vairuotojus, kad ne dėl policijos vykdomų reidų būtina rūpintis transporto priemonės technine būkle, o dėl savo ir kitų saugumo“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo R.Siaurusaitis.
Pašnekovas sakė, kad dalyvaujant eisme yra svarbus pasirinktas saugus važiavimo greitis, dėmesys bendram transporto priemonės paruošimui saugiai dalyvauti eisme, t. y., tinkamai veikiantys stabdžiai, stiklo valytuvai, sureguliuotos žibintų šviesos, tinkamos padangos.
Vadovaujasi oro sąlygomis
„Lietuvos draudimo“ operacijų departamento vadovas Artūras Juodeikis teigė, kad naudodami netinkamas padangas transporto priemonių vairuotojai rizikuoja ne tik savo ar kitų eismo dalyvių sveikata bei gyvybe, bet taip pat gali prarasti ir techninės apžiūros taloną. Naudojamos padangos turi atitikti sezoną, transporto priemonės tipą, turėti pakankamą protektoriaus gylį, kuris turi siekti bent 3 milimetrus, tik tuomet jos gali būti laikomos tinkamomis.
„Kai kurie vairuotojai padangas iš vasarinių į žiemines keičia vadovaudamiesi ne nurodytomis datomis, bet oro sąlygomis. Tai yra labai klaidingas požiūris, nes jei nesninga ar nėra plikledžio – dar nereiškia, jog galima saugiai važinėti vasarinėmis padangomis“, – tvirtino A.Juodeikis.
Pasak pašnekovo, vasarai skirtų padangų guma paprastai yra efektyvi tik esant aukštesnei nei 7 laipsnių temperatūrai, o kai ji žemesnė – tokių padangų guma kietėja ir tinkamai nesukimba su kelio danga. Taip pat svarbus veiksnys yra rudens orų nepastovumas – oro temperatūra iš teigiamos į neigiamą gali pasikeisti per naktį – nors vakare lijo, ryte jau gali tekti važiuoti itin sudėtingomis sąlygomis.
BTA ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis pasakojo, kad vairuotojai, kurie skuba pavasarį žiemines padangas keisti į vasarines, sako, kad nenori greitai sudėvėti žieminių padangų. Pastarosios iš tiesų dėvisi greičiau esant aukštai temperatūrai.
„Tačiau vairuotojai, atidėliojantys vasarines padangas keisti į žiemines – nelabai turi argumentų, dažniau tingi ir tikisi, kad vasara niekuomet nesibaigs.
Kiti gal tikisi išvengti eilių servisuose, kai juos užplūsta norintys laiku pasikeisti padangas. Ne vienas ruduo jau tęsiasi gan šiltas ir tai tikrai nemotyvuoja greičiau keisti padangų, tačiau pirmiausia reikia galvoti apie saugumą ir tai, jog gyvename pakankamai permainingomis orų sąlygomis“, – aiškino A.Žiukelis.
Anot pašnekovo, nereikėtų vėlinti padangų keitimo termino: „Ne vieną spalį esame turėję šaltesnių orų, plikledžio ir sniego, todėl riba yra tinkama ir jos vertėtų neperžengti“.
Negausite išmokos
„Lietuvos draudimas“ savo klientams visuomet pataria važiuoti automobiliu, kuris atitinka techninius reikalavimus. Jeigu vairuotojas naudoja transporto priemonę su vasarinėmis padangomis po lapkričio 10 dienos, ji laikoma techniškai netvarkinga ir tokią transporto priemonę draudžiama eksploatuoti.
Be to, aplinkos temperatūros svyravimai veikia oro slėgį padangose. Atšalus slėgis jose gali sumažėti, todėl visada derėtų patikrinti, ar slėgio rodikliai atitinka automobilio gamintojų nurodytus reikalavimus.
Įvykus eismo įvykiui pirmiausia būtų atsižvelgiama į jo priežastis. Tačiau jei avarija įvyksta dėl padangų – nesuvaldoma transporto priemonė, vairuotojas nespėja sustoti ir atsitrenkia į kitą automobilį, išslysta iš šalutinio į pagrindinį kelią, – tokie įvykiai pripažįstami nedraudžiamaisiais ir žalą kaltininkas privalo atlyginti pats.
BTA ekspertizių skyriaus vadovas A.Žiukelis minėjo, kad šiuo metu ir žiemą eksploatuojant vasarines automobilio padangas auga eismo įvykių tikimybė. Kyla rizika prireikus nesustabdyti, nesuvaldyti transporto priemonės ar paprasčiausiai nepajėgti su ja išvažiuoti į kelią.
„Taip elgdamiesi vairuotojai rizikuoja savo ir aplinkinių saugumu. O iš draudimo pusės, viskas gali būti kiek kitaip nei įprasto eismo įvykio metu.
Jeigu vairuotojas turi privalomąjį draudimą ir nukentėjo nuo žmogaus, kurio automobilis buvo su vasarinėmis padangomis, išmoka bus sumokėta įprasta tvarka.
Tačiau kaltininkui gali tekti grąžinti draudimo bendrovės sumokėtą išmoką. Jeigu KASKO draudimu draustas automobilis pateks į eismo įvykį, jam gali būti nemokama išmoka – jei padangos galėjo turėti įtakos eismo įvykiui“, – naujienų portalui lrytas.lt teigė A.Žiukelis.
Keliones planuoti iš anksto
Staigus snygis ar plikledis į gatves gali atnešti daug chaoso. Kardinaliai pasikeitus oro sąlygoms, visuomet sudėtingiau valdyti automobilį ne tik dėl techninių priežasčių, tačiau ir dėl to, kad įgūdžiai vairuojant žiemą per vasaros laikotarpį būna primiršti.
„Rekomenduočiau atkreipti dėmesį į žiedines sankryžas – jose važiuoti atsargiau, lėčiau daryti posūkius. Važiuojant slidžiu keliu kelis kartus pailgėja stabdymo kelias, automobilis kitaip elgiasi manevravimo metu. Ilgainiui vairuotojai pripranta prie to, tačiau itin apgaulingos būna pirmosios šalnos. O nepasikeitus padangų į tinkamas – vairuotojai patiria tik dar daugiau streso“, – minėjo „Lietuvos draudimo“ operacijų departamento vadovas A.Juodeikis.
Pašnekovas pabrėžė, kad, ypač pirmųjų plikšalų metu, keliones būtina planuoti ir pasilikti daugiau laiko, nes dėl sulėtėjusio eismo galimos transporto priemonių spūstys. Taip pat aplinkos temperatūros svyravimai veikia oro slėgį padangose. Atšalus slėgis jose gali sumažėti, taigi visada derėtų patikrinti, ar slėgio rodikliai atitinka automobilio gamintojų nurodytus reikalavimus.
Įsivyrautų chaosas
Saugaus eismo ekspertas Andrius Bonakeris mano, kad žmonės nesikeičia padangų, nes taupo ir trūksta supratingumo.
„Jei vairuotojus nebaugina šiuo metu nustatytos baudos, tai gal reikėtų griežtinti sankcijas? Mūsų piliečiai supranta tik gavę baudas. Sąmoningumo greitai nepadidinsi, tam kol kas reikia laiko.
Abejoju, kad reikia pratęsti padangų keitimo terminą. 10 dienų yra protingas laiko tarpas, kai gali pasikeisti padangas. Aišku, manau, reikėtų kiekvienais metais žiūrėti į eismo sąlygas ir pagal tai spręsti, bet kaip tai nustatyti teisiškai...“ – naujienų portalui lrytas.lt svarstė A.Bonakeris.
Pasak pašnekovo, žieminei padangai kenkia aukšta oro temperatūra, todėl reikėtų stengtis su jomis nevažinėti vasarą: „Lapkričio mėnesį jau nėra aukšta oro temperatūra ar įkaitęs asfaltas. Pratęsus terminą gali įsivyrauti chaosas, nes prasidės įvairūs paaiškinimai, kad Klaipėdoje ar kur kitur yra apie 10 laipsnių šilumos“.
Tiems žmonėms, kurie žiemą arba po lapkričio 10 d. toliau važinėja su vasarinėmis padangomis, pašnekovas primena, kad pasikeičia jų automobilio stabilumas kelyje.
„Žiemą juk nevaikštome su basutėmis, todėl ir su vasarinėmis padangomis nereikėtų važinėti“, – kalbėjo pašnekovas.
Jis pastebėjo, kad keliuose trūksta pareigūnų, kurie tikrina vairuotojų padangas: „Gal reikėtų daugiau pareigūnų įsitraukimo šioje vietoje“.