Ruošdamasi rinkos dalyvių rotacijai, 2001-ais metais įkurta
Norvegijos laivybos verslo lyderė „Sea Cargo“ Lietuvos laivų
remontininkams patikėjo modernizuoti tris Ro-Ro tipo laivus.
Pirmuoju ir bandomuoju tapo laivas „Trans Carrier“. Po bandomosios
modernizacijos, „Sea Cargo“ generalinis direktorius Olė Saevildas
liko patenkintas atliktų darbų kokybe bei terminais, todėl
uostamiesčio laivų remonto įmonė pasipildė dar dviem užsakymais.
Antrasis į doką buvo pastatytas laivas „Ahtela“, trečiasis projekto
laivas „Express“, dėl laivo savininko ir vardo pakeitimo procedūros
į VLR atvyko dar prieš Naujuosius metus, nors modernizacijos darbai
buvo suplanuoti šiek tiek vėliau. Po modernizacijos visų laivų
pranašumas tampa akivaizdus – krovinį galima pakrauti
savarankiškai, be papildomų kaštų ir prie bet kokios krantinės.
Pasak VLR direktoriaus Andrejaus Babachino, daugiau nei 2.2
milijonų tonų per metus pervežanti kompanija „Sea Cargo“
strategiškai svarbus užsakovas, nes įmonė turi nemažai šio tipo
laivų, kuriuos reikia modernizuoti ir pritaikyti atsinaujinusiai
palečių pervežimų rinkai. Šiuo metu šių laivų paslaugos yra
paklausios, nuolat jaučiamas tokių laivų trūkumas. „Tendencijos
rodo, kad šoninio pakrovimo sistema šiandien vėl „madinga“, o Ro-Ro
tipo laivų paklausa išaugo ir nebeatitinka pasiūlos, tad tai dar
viena nauja sritis, kur galime konkuruoti su kitomis laivų remonto
įmonėmis“, – teigė A.Babachinas. Taip pat paminėtina, kad visų
trijų koncerno „BLRT Grupp“ laivų remonto įmonių (UAB „Vakarų laivų
remontas“, „Tallin Shipyard“ ir „Turku Repair Yard“) veiklos
strategijose numatyta didinti modernizavimo projektų apimtis. Viena
iš modernizavimo projektų krypčių – išmetamųjų dujų valymo sistemų,
įrengimas. Beje, neseniai Estijos ir Suomijos laivų remonto įmonės
keturiuose bendrovės „Finnlines“ Ro-Ro tipo laivuose įrengė tokias
sistemas. O Suomijos laivų remonto įmonė šią išmetamųjų dujų valymo
sistemą dviejuose „Langh Ship“ konteinervežiuose įrengė dar 2014 m.
Prognozės rodo, kad 2015-ieji jūrų verslui Baltijos regione bus
kupini iššūkių, dėl geopolitinės situacijos bei krovinių
transportavimo brangimo, kurį sąlygojo nuo šių metų sausio 1 dienos
išskirtinai tik Baltijos ir Šiaurės jūros regionuose, taip pat La
Manšo sąsiauryje įsigalėję itin griežti sudegusio laivų kuro sieros
junginių išmetimams į atmosferą reikalavimai. Sieros junginių
išmetimas šiuose regionuose sumažintas 10 kartų – nuo 1 proc. iki
0,1 proc. Kituose regionuose jis liko nepakitęs. Tačiau toks
normatyvų pasikeitimas gali padėti laivų remonto ir modernizavimo
įmonėms padidinti užsakymų skaičių, nes laivų savininkai privalės
pakeisti neekologiškus laivus į dujomis varomus ar sumontuoti
brangius išmetamųjų dujų valymo įrenginius.
AB „Vakarų laivų gamykla“ įmonių grupės generalinis direktorius
Arnoldas Šileika sako, kad paslaugų augimo ir užsakymų pritraukimo
perspektyvos pirmiausia siejamos su numatytu įmonės vidinės
infrastruktūros išvystymu bei planais investuoti į „Panamax" tipo
doko įsigijimą. Įmonės ateitis, augimas ir tolimesnė plėtra siejama
su būsimais visos VLG įmonių grupės infrastruktūros plėtojimo
projektais bei naujomis investicijomis į didesnį plaukiojantį
doką.
Laivų remontą ir laivų statybą paskatinti turėtų ir tai, kad
Europa veda intensyvias derybas su JAV, dėl investicijų sutarties
Johnes akto pakeitimo, kuris reglamentuoja muitų dydžius Europoje
pastatytiems ir importuojamiems į JAV laivams. Europa negali
konkuruoti su JAV dėl to, kad yra laivų įvežimo muito mokesčiai,
taikomi naujiems, Europoje pastatytiems ir suremontuotiems ar
modernizuotiems laivams. ES intensyviai derasi su JAV, kad
artimiausiu metu Johnes aktas būtų panaikintas ir išaugintų
paklausą laivų statybai ir laivų remontui JAV. „Taigi, nors
dabartinė situacija yra nebloga, vertinant įvairiausias prognozes
ir planuojamas investicijas, ateitis mūsų verslui bus dar geresnė“,
– perspektyvomis dalinosi A.Šileika.
AB „Vakarų laivų gamykla“ įmonių grupę vienija 18 skirtingos
specializacijos įmonių. Kontrolinį 95,78 proc. AB „Vakarų laivų
gamykla“ akcijų paketą valdo Estijos koncernas BLRT Grupp. Įmonių
grupėje vien Klaipėdos mieste dirba apie 1900 žmonių.
UAB „Vakarų laivų remontas“ yra viena iš trijų koncernui BLRT
Grupp priklausančių laivų remonto įmonių. Kartu su „Tallinn
Shipyard“ ir „Turku Repair Yard“ ši laivų remonto įmonių grupė tapo
Baltijos jūros regiono lydere aivų remonto bei modernizacijos
srityje.