Sportiniai ir kasdieniniai visureigiai: skirtumų daugiau nei matoma išorėje

Lietuvos bekelės lenktynių čempionate visureigiai skirstomi į tris klases: „Tourism“, „Extreme“ ir „Sport“. Pirmosiose vairuotojai varžosi su standartiniais automobiliais, kurie turi minimalias modifikacijas – dažniausiai apsiribojama padangų pakeitimu. 

 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
 Siekiant suvienodinti visų bekelės lenktynių dalyvių galimybes reikalavimai numatyti ne tik saugumo įrangai, bet ir visureigių konstrukcijai.<br> Organizatorių nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Oct 10, 2018, 3:03 PM

„Extreme“ klasėje modifikacijų kiekis didesnis, čia neretai pridedama ir tempimo gervė, amortizatoriai, vidaus įranga, tačiau visureigis vis dar primena standartinį ir gali praeiti techninę apžiūrą bei būti naudojamas gatvėse. 

„Sport“ klasės visureigiai – tai jau kita kalba.

Sportiniai visureigiai, kurie dalyvauja Lietuvos bekelės lenktynių čempionate, savo išvaizda nevisada primena transporto priemones, kurios galėtų išvažiuoti į gatves. 

Tai stipriai modifikuoti modeliai, pritaikyti važiavimui dideliu greičiu labai sudėtingais keliais ar visiškomis bekelėmis. 

„Kuo skiriasi klasių visureigiai? Trumpas atsakymas būtų – viskuo. Visureigį parengti profesionaliam sportui nėra paprasta – detalės kiekvienose varžybose kenčia didžiules apkrovas ir turi būti dažnai keičiamos. 

Lietuvoje turime kelis visureigius, kurie parengti Dakaro ir kitoms pasaulinėms lenktynėms ir dar keletą sportinių modelių, kurie atitinka vietinių varžybų reikalavimus bei gali pasirodyti užsienyje. 

Juos žiūrovai galės pamatyti Tauragėje, paskutiniame Lietuvos čempionato etape, kuriame paaiškės šalies 2018 metų čempionas“, – teigia bekelės lenktynių čempionato organizatorius Gediminas Grigaitis.

Skirtumai tarp sporto šakų – neesminiai 

Pagrindinis dalykas, apibrėžiantis skirtumus tarp sportinių ir kasdieninių visureigių, yra įrašytas techniniame pase. 

Visi automobiliai turi matytą ir gerai žinomą žalią, o skirti varžyboms – papildomą specialų Lietuvos automobilių sporto federacijos išduotą sportinio automobilio techninį pasą. 

Jis suteikiamas tam tikrus reikalavimus atitinkantiems sportui parengtiems automobiliams.

Esminiai sportinio automobilio paruošimo principai nesiskiria nuo jo paskirties – klasikiniam raliui, žiedinėms lenktynėms ar parengti modeliai turi saugos lankus, sportines sėdynes, diržus, gesinimo įrangą ir kitą atributiką. 

Tačiau toms pačioms detalėms keliami reikalavimai skiriasi, o kai kuriems smulkesniems aksesuarams vienose sporto šakose skiriama daugiau dėmesio. 

Lietuvos bekelės lenktynių čempionate dalyvaujantys visureigiai turi FIA, LASF ar kitos automobilių sporto federacijos sertifikuotus saugos lankus pagamintus pagal schemą nurodytą viename iš tarptautinio sporto kodekso straipsnių. 

Ypatingas dėmesys saugumui

Saugos diržai privalo turėti mažiausiai keturis tvirtinimo taškus ir galiojančią arba ne seniau nei prieš penkerius metus pasibaigusią homologaciją. 

Privalomi ir mažiausiai du lengvai vairuotojui bei šturmanui pasiekiami įrenginiai, kuriais galima avarijos atveju nukirpti ar nupjauti saugos diržus. 

Ši detalė būtina siekiant užtikrinti saugumą. Jeigu avarijos atveju reikia skubiai palikti automobilį, tuomet ne visada įmanoma atsegti diržus įprastu būdu.

Lenktynininkas turi lengvai pasiekti ir gesintuvą. Šis turi būti pritvirtintas taip, kad atlaikytų 25G jėgą bet kuria kryptimi – toks reikalavimas yra tam, kad gesintuvas neišlėktų iš savo tvirtinimo vietos patyrus avariją. 

Salone skrendantis kelis kilogramus sveriantis daiktas būtų labai pavojingas.

Analogiški reikalavimai galioja ir sėdynėms – šios turi būti su galiojančia arba pasibaigusia ne seniau kaip prieš penkerius metus FIA homologacija.

Konkretūs reikalavimai nustatyti ir elektros laidams, degalų tiekimo sistemai, bakui ir kitai įrangai. Sportininkai taip pat turi būti atitinkamai apsirengę – vilkėti FIA standartą atitinkančias kojines, batus, apatinius rūbus ir kombinezoną.

Daug vietos modifikacijoms

Saugos diržų, sėdynės ir kitų išoriškai matomų atributų atitikimą FIA reikalavimams patikrinti nėra sudėtinga – prieš kiekvieną renginį tą atlieka varžybų teisėjai.

Lietuvos bekelės lenktynių čempionato „Sport“ klasės visureigiams yra nustatyti ir konkretūs reikalavimai techniniams komponentams. 

Tai daroma siekiant apriboti biudžeto įtaką rezultatui ir neleisti varžybose startuoti techninėmis galimybėmis varžovus stipriai lenkiančia technika. 

Pavyzdžiui, Dakaro ralyje Vaidoto Žalos ir Sauliaus Jurgelėno naudojamo visureigio kaina, lyginant su šalies čempionate dalyvaujančių modelių didesnė bent 10 kartų – tokio lygio technika yra gerokai pranašesnė. 

Lietuvoje startuoti gali tik serijinės gamybos lengvieji automobiliai.

Šalies čempionate dalyvaujančių visureigių variklių modifikacijos leidžiamos, tačiau iki tam tikro lygio. 

Pavyzdžiui, galima patobulinti oro įsiurbimo sistemą galima įmontuojant oro įsiurbimo angą iškeliant iki stogo, tačiau prie atmosferinio variklio primontuoti turbokompresorių – ne. 

Taip pat draudžiami iš kompozicinių medžiagų pagaminti ratlankiai ir stabdžių diskai.

Transmisijai apribojimai netaikomi – ji gali būti ir standartinė, ir sekvencinė. 

Automobilio pakabos patobulinimai nėra griežtai ribojami, tačiau jos eiga negali viršyti 500 milimetrų vientiso tilto tipo ir 300 milimetrų – nepriklausomai pakabai. 

Tokie reikalavimai pritaikyti prie vietos varžybų specifikos. Dakaro ralyje, kur visureigių vidutinis greitis didesnis, pakabos eigos apribojimai griežtesni – nepriklausomos eiga ribojama iki 280 milimetrų, o su tiltais – 330 milimetrų.

Tai – tik  pagrindiniai reikalavimai visureigiams, o techninėje dokumentacijoje jų kur kas daugiau. 

Visus greičiausius Lietuvos visureigius artėjantį savaitgalį bus galima pamatyti Tauragėje. 

Šeštadienį, spalio 13 dieną jų laukia varžybos, o penktadienio vakarą, nuo 18 val. – techninė bei administracinė komisijos Taurų parke.

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.