Kol Lietuva svaigsta dėl Dakaro, ralio gimtinė Prancūzija jį vadina atgyvena

Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.

Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>B.Vanago komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>B.Vanago komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Dakaras.lt nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Dakaras.lt nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>iGo2Dakar nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>iGo2Dakar nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Dakaras.lt nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Dakaras.lt nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>Komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>B.Vanago komandos nuotr.
Vyko Dakaro ralis? Jis vis dar gyvuoja? Šių lenktynių gimtinėje Prancūzijoje tokį klausimą galima kelti visai rimtai.<br>B.Vanago komandos nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Elena Nainytė, specialiai lrytas.lt, Paryžius

Jan 17, 2020, 9:22 PM

Žinios iš pačių lenktynių Prancūzijos žiniasklaidoje labai šykščios, o jeigu pasirodo – dažniausiai liūdnos, neigiamos arba pašiepiančios.

Tiems, kas nesidomi automobilių sportu, iškart kyla įspūdis, jog Dakaro ralis Prancūzijoje paminimas tik žuvus dalyviams, kaip šiais metais, kai mirtiną traumą patyrė motociklininkas portugalas Paulo Goncalvesas.

1978 metais gimusios lenktynės iš viso pareikalavo daugiau kaip 70 žmonių aukų.

Šiųmetis Dakaras Prancūzijoje taip pat buvo nemažai linksniuojamas, kai paaiškėjo, jog varžybos iš Lotynų Amerikos perkeliamos į Saudo Arabiją – žmogaus teises trypiančią, bet ralio ir apskritai sporto dėka savo įvaizdį siekiančią apiprausti šalį.

Iškart pasipylė raginimai Prancūzijos žiniasklaidai ir ypač – visuomeninei televizijai Dakaro naujienas visiškai boikotuoti arba bent jau pateikti taip, kad moterų teises ignoruojanti, mirties bausmę vis dar praktikuojanti Saudo Arabija iš lenktynių negautų jokių reklaminių dividendų.

„Dviguba gėda: taršios lenktynės rengiamos šalyje, kur mindomos žmogaus teisės. Bet šiame pasaulyje sąžinę pinigai vis dar gali nupirkti“, – po pranešimo apie šių metų lenktynių vietą liejosi komentarai internete.

„500 prietrankų ties starto linija, – seniai, 1991 metais, tada dar „Paryžius-Dakaras“ vadintą ralį pliekė Prancūzijoje populiarus atlikėjas ir dainų autorius Renaud. – Kiek dar metų tie ryškiai apsirengę kretinai ištisą žemyną vers būti jų sporto aikšte“.

„Atėjo „Paris-Dakar“ pabaiga“, – dar anksčiau, 1986 m. sausį, skelbė nacionalinio savaitraščio „Le Figaro Magazine“ antraštė, kuomet sraigtasparnio katastrofoje žuvo 5 asmenys, tarp jų ralio „Paryžius-Dakaras“ įkūrėjas pilotas Thierry Sabine ir dainų autorius bei atlikėjas Danielis Balavoine‘as.

Jau daugybę metų Prancūzijoje Dakaro ralis laikomas atgyvena: vieniems ji – juokinga, kitiems – tragiška ir ekologiškai kenksminga ir tik mažai saujelei – vis dar įdomi.

„Kiekvienais metais vis dar sušmėžuojančios lenktynės – nemylimas anachronizmas, dingusios epochos simbolis“, – pernai nacionalinio dienraščio „Le Monde“ puslapiuose rašė leidinio „Cahiers du football“ vyriausiasis redaktorius Jerome‘as Latta.

Dakaras trenkia 1980 metų kvapais. Ne tik benzino garais, bet taip pat kažkiek kvailų to dešimtmečio epopėjų kvapu, kuomet visi dar labai linksminosi, švaistėsi, tarsi norėdami negalvoti apie katastrofas, kurias tas dešimtmetis ruošė, – pridūrė J.Latta. – Tai buvo galingų šiluminių variklių laikai, reikėjo visu greičiu lėkti link ekologinių ir klimato katastrofų, visu garsu pasileidus radiją. Tai pagimdė „Paris-Dakar“, tam tikrą Mad Maxą prieš apokalipsę ir gerą mašiną, kuri gamino sporto ir žmonių epopėjas“.

Gamtosaugos organizacijos šias lenktynes jau seniai pliekia už išmetamas dujas ir niokojamus kraštovaizdžius, save tarsi aukštesniais vis dar laikančių europiečių traiškomą Afrikos, vėliau – Lotynų Amerikos šalių gamtą.

Lenktynių organizatoriai atsikerta, jog šiltnamio efektą sukeliančių dujų Dakaro ralis išmeta nepalyginamai mažiau nei daugiadienės dviračių lenktynės „Tour de France“, kurios pritraukia šimtus tūkstančių automobiliais jas stebėti vykstančių žiūrovų.

Vienaip ar kitaip, į Dakaro ralį Prancūzija žiūri kaip į kažkokį keistą paminklą praeitin nugarmėjusiai beprotiško greičio epochai. Jį traktuoja kaip rezervatą iš ano šimtmečio atkeliavusiems, ne tik benzinu, bet ir kolonializmu trenkiantiems nuotykių ieškotojams.

Dakaras – tarsi prancūziška Grūto parko versija, su vis dar pulsuojančia anų laikų dvasia, nors mirtis jai pranašaujama jau bent 30 metų.

2020-ųjų Dakare startavo rekordinis Lietuvos atstovų skaičius: penki automobilių ekipažai ir vienas motociklininkas.

Galutinėje įskaitoje po 12 etapų geriausiai iš jų pasirodė 15-ąją poziciją užėmę Benediktas Vanagas ir Filipe Palmeiro.

Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis finišavo 20-ti, Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas – 26-ti, Gintas Petrus ir Tomas Jančys – 41-mi.

Edvino Juškausko ir Aisvydo Paliukėno automobilio variklis užsidegė 5-ajame etape, bet jiems buvo suteikta galimybė tęsti lenktynes „Dakar Experience“ kategorijoje (ekipažo rezultatai nebuvo įtraukiami į bendrą įskaitą, tačiau jie turėjo galimybę įveikti visus ruožus).

Vis dėlto E.Juškauskui ir A.Paliukėnui Dakaras galutinai baigėsi, kai 8-ajame etape šokant per kopą jų automobilis virto ir buvo smarkiai pažeista važiuoklė.

Motociklininkų kategorijoje Arūnas Gelažninkas bendroje įskaitoje finišavo 30-asis.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.