Dakaro dienoraštis. Kovoti dėl gyvybės ir išgelbėti svajonę (IX) specialiai lrytas.lt, ar Rijadas (Saudo Arabija)

Motociklininkas Arūnas Gelažninkas Dakare gelbėjo gyvybę ir svajonę. Į pirmąsyk ant asfalto įrengtą bivaką šalia Saudo Arabijos sostinės ar Rijado vienišių klasėje dalyvaujantis lietuvis atvažiavo sukrėstas ir pilnas minčių apie žmogaus trapumą ir Dakaro pavojus.

 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> lrytas.lt koliažas („ZigmasDakarteam“ ir A.Strumilo nuotr.)
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> lrytas.lt koliažas („ZigmasDakarteam“ ir A.Strumilo nuotr.)
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br>A.Strumilo nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
 A.Gelažninkas Dakaro ralyje išgyveno itin įtemptą momentą, kai teko gelbėti kito sportininko gyvybę.<br> „ZigmasDakarteam“ komandos nuotr.
Daugiau nuotraukų (17)

Lrytas.lt

2021-01-06 21:33

A.Gelažninkas gelbėjo ne šiaip varžovą, o draugą. Su indu motociklininku Santoschu Chunchunguppe Shivashankaru jis bendrauja nuo pirmojo savo Dakaro 2019 metais.

Kritęs nuo uolos, kurios iš tolo buvo neįmanoma pamatyti, mat ši buvo tos pat spalvos kaip žemė, Indijos motociklininkas smarkiai susižeidė. Jis be sąmonės gulėjo kraujo klane, o A.Gelažninkas su varžovais iš Italijos ir Nyderlandų bandė jam suteikti pagalbą.

Kol atvyko pagalbos sraigtasparnis, indas atgavo sąmonę, tačiau springo krauju.

„Atrodė, kad viskas kartojasi, nes pernai žuvo tos pačios „Hero“ komandos sportininkas. Iškart grįžo prisiminimai. Likusius 200 greičio ruožo kilometrų buvo labai sunku važiuoti – į galvą lindo mintys apie pavojus, tad, nors ir nenorėdamas, į finišą važiavau labai atsargiai“, – pasakojo A.Gelažninkas.

Tai buvo pagalbos diena. Nes lietuvis trasoje pratęsė kito Indijos motociklininko Haritho Noah Koitha Veettilo svajonę. Šis krisdamas toje pat pavojingoje vietoje sudaužė galinį degalų baką ir nebeturėjo degalų. „Važiuok, nesitrukdyk“, – liūdnai šyptelėjo indas. „Bet aš turiu degalų“, – atsakė lietuvis ir nedvejodamas paskolino jų varžovui.

Indas dėkojo A.Gelažninkui už išgelbėtą svajonę. Mat jau pernai, per debiutinį savo Dakarą, jis turėjo pasitraukti pačioje pradžioje – trečiajame greičio ruože. Dabar, bent jau kol kas, A.Gelažninko dėka jis važiuoja toliau.

„Negali žinoti, bet gal jau rytoj man pačiam reikės pagalbos“, – savo poelgio nesureikšmino A.Gelažninkas.

Patikimumą lemia ir pinigai

Dužus svajonei įveikti šiemetį Dakarą pirmajame dešimtuke, antradienį bivaką Ad-Davasiro vadėje ir apskritai Dakaro ralį jau palikęs Vaidotas Žala, trečiadienį pradėjo kelionę namų link. Tačiau ji užtruks, mat, lėktuvui pakilus iš Džidos, dar teks persėsti Dubajuje, Kijeve ir Minske. Tad į šaltą Lietuvą V.Žala grįš ketvirtadienį.

Mažyliu vadinamu V.Žalos MINI pasirūpins „X-Raid“ komanda, kuri jį nugabens į Džidą ir pakraus į laivą uoste. Šios komandos vadovas Svenas Quandtas apgailestavo dėl to, kad „X-Raid“ globojamam V.Žalai reikėjo taip anksti palikti Dakarą, tačiau neslėpė, kad norint būti visiškai garantuotam, jog MINI yra patikimas, reikia pinigų.

Dakare atvirai kalbama, kad tai „X-Raid“ komanda iki galo nepasirūpino V.Žalos MINI ir šiame liko ta pati sankaba, kuria lietuvis važiavo pernai metų Dakare. S.Quandtas apie tai nekalbėjo, tačiau užsiminė, kad, norint, jog automobiliu būtų tinkamai pasirūpinta, reikia nemenko biudžeto.

Siūlo įgyti daugiau patirties

Lenktynininko patirtis – viena svarbiausių dedamųjų norint būti čempionu. Tai ne kartą per pokalbį pabrėžė „X-Raid“ komandos galva ir smegenys – jos vadovas ir savininkas S.Quandtas. Vienas turtingiausių Vokietijos žmonių būtent kuo daugiau patirties sudėtinguose bekelės raliuose linki V.Žalai, kuris pernykščiame ir šiemečiame Dakare vairavo MINI.

„Palinkėčiau kuo daugiau lenktynių visus metus, nes Dakare svarbiausia patirtis, patirtis, patirtis. Kuo daugiau pagtirties įgyji, tuo geresnis tampi. Nėra svarbiausia išspausti maksimalų greitį. Svarbiausia važiuojant dideliu greičiu nedaryti klaidų, nes užtenka tik vienos ir lenktynės baigtos. Jūs juk tai žinote“, – lryto.lt žurnalistei sakė S.Quandtas.

V.Žala – puikus lenktynininkas, tačiau, ar jis gali ateityje tapti „X-Raid“ komandos, kuriai atstovauja Dakaro čempiono vardą ginantis Carlosas Sainzas ir pernykštis trečiosios vietos laimėtojas Stephane'as Peterhanselis, pilotu S.Quandtas dar nesiima spręsti.

„Labai sunku dabar pasakyti. Vaidoto greitis labai geras, bet reikalinga didesnė lenktynių patirtis. Visi mūsų vyrukai, išskyrus Mattiasą Ekstromą, kuris yra šalia komandos ir kuris dalyvauja pradedančiųjų klasėje, yra dalyvavę begalėje lenktynių. Labai svarbu dalyvauti kuo daugiau lenktynių visus metus ir tada atvykti į Dakarą. O atvykti tiktai vien į Dakarą ir nugalėti – itin sudėtinga“, – teigė S.Quandtas.

Paprastus polo marškinėlius su „X-Raid“ komandos ir MINI automobilio logotipais vilkintis aukštas stotingas S.Quandtas subūrė išties ambicingą komandą.

„X-Raid“ į Dakaro ralį atvyko nugalėti. Padaryti viską, kad MINI vėl būtų geriausias lenktynių automobilis, koks buvo pernai, vairuojamas C.Sainzo. „X-Raid“ sąskaitoje – penkios pergalės Dakare ir nesuskaičiuojama galybė kitų laimėjimų visame pasaulyje.

Vien 2019 metais „X-Raid“ komanda varžėsi 14 lenktynių 12 pasaulio šalių ir 10 jų laimėjo. Pasaulį sukausčiusi COVID-19 pandemija pristabdė „X-Raid“ ekipą, bet nesumažino jos ambicijų siekti pergalių.

„X-Raid“ stovykla bivake aptverta juostomis, ant takų pridėta įspėjamųjų ženklų, kad pašaliniams čia užeiti draudžiama. Komanda rimtai pažiūrėjo į COVID-19 grėsmę, todėl išties stengiasi riboti visus kontaktus su asmenimis, kurie nepriklauso ekipai.

„Tačiau visa kita – kaip įprastame Dakare“, – nusišypsojo S.Quandtas.

Tik valgyti, miegoti ir vairuoti

MINI, kurį Dakare vairavo V.Žala, anot S.Quandto, nuostabus automobilis. „Jis yra labai tvirtas, ištvermingas, saugus, o tai yra labai svarbu, nes kai pavargstate – ilgai vairuojant taip nutinka, – galite sulaužyti automobilį. MINI yra labai patikimas automobilis“, – tvirtino S.Quandtas.

Tačiau būtent automobilis šiemečiame Dakare sustabdė įsibėgėjusį V.Žalą. Lietuvis buvo greitas, bet pirmajame etape pradėjo byrėti jo MINI sankaba, o antrajame užgeso ir variklis. S.Quandtui apmaudu dėl to, bet jis neslepia – norint, kad automobilis būtų šimtu procentų patikimas, reikia nemažai mokėti.

„Labai gaila, kad Vaidotui taip nutiko. Automobiliai, kurie nėra tiesiogiai mūsų aptarnaujami prieš Dakarą, yra mums pateikiami patikrinti ir mes sakome, kas turi būti pakeista. Mes turime griežtas procedūras.

Net mūsų automobiliams kartais kažkas atsitinka ir tai yra normalu. Mes pateikiame savo pasiūlymus ir toliau viskas priklauso nuo užsakovo biudžeto. Pagal daugiametę patirtį mes laikomės taisyklių, kas kiek kilometrų turi būti pakeistos kai kurios detalės, nesvarbu kaip jos vizualiai atrodo. Mes dažnai rekomenduojame keisti anksčiau nei dauguma“, – sakė S.Quandtas.

Daugeliui privačių vairuotojų tokie reikalavimai yra finansinis iššūkis.

„Gali būti labai geras labai geras vairuotojas, bet klausimas, kiek gali koncentruotis vien tik vairavimui, o kiek laiko ir dėmesio reikia skirti komandos valdymui. Mes dirbame ir su tokiomis struktūromis kaip V.Žalos.

Šiemet vienas vairuotojas pirmą kartą su mumis, jis ne mūsų komandoje, bet mes prižiūrime jo automobilį ir jis labai laimingas, nes jam lieka tik pavalgyti, išsimiegoti ir visą dėmesį skirti vairavimui. Prižiūrėdami automobilį ir matydami duomenis mes papildomai galime pasakyti vairuotojui – sumažink tempą, tu esi ant ribos arba paspausk – dar yra rezervo“, – aiškino „X-Raid“ vadovas.

S.Quandtas – aistringas Dakaro mėgėjas. Tačiau jis nestovi šalia trasų, modamas pravavažiuojantiems automobiliams. Jis, kaip sako pats, yra ramus žmogus, nors visada nori, kad MINI laimėtų. O kuris lenktynininkas S.Quandto numylėtinis?

Šis klausimas prajuokino turtingąjį vokietį. „Abu mano vyrai – Carlosas (Sainzas) ir Stephene'as (Peterhanselis) yra puikūs, abu tikrai geri ir aš neturiu favorito. Carlosas laimėjo praėjusiais metais, Stephene'as du kartus laimėjo anksčiau.

Abu jie yra labai geri vairuotuojai ir tiksliai žino, ką ir kaip reikia daryti. Man patinka ir visi kiti MINI vairuojantys vyrai, smagu turėti su jais reikalų“, – patikino S.Quandtas, turėdamas galvoje ir vieną mažųjų „X-Raid“ klientų V.Žalą.

Įveikė kone tūkstantį kilometrų

Vieną ilgiausių ruožų trečiadienį įveikė ir lenktynininkai, ir jų palyda. Nors greičio ruožas sudarė tik 337 km, iš viso ralio dalyviams iš Ad-Davasiro vadės iki Rijado teko įveikti 856 km.

Kiek mažiau – iš viso 790 km – Saudo Arabijos bekelėmis ir asfaltuotais keliais teko nuvažiuoti pagalbos sunkvežimiams ir kitiems komandų nariams.

Dauguma stovyklą Ad-Davasiro vadėje paliko dar tamsoje. Pavyzdžiui, „X-Raid“ komandos sunkvežimiai pajudėjo 5 ryto, pagalbos sunkvežimį vairuojantys Antano Juknevičiaus mechanikai – valanda vėliau.

Pakirdę iš miego automobilių lenktynininkai rado jau beveik tuščią stovyklavietę – jų startas bivake buvo pora valandų vėliau, tad ir poilsiui jie turėjo šiek tiek daugiau laiko.

Motociklininkai ir keturratininkai į greičio ruožo startą išvažiavo anksčiau nei kiti lenktynių dalyviai.

Visi lenktynininkai kasdien startuoja dukart: pirmąsyk, kai nustatytu laiku, turi palikti bivaką. Antrą kartą – jau pasiekę greičio ruožą. Nuvažiuoti iki greičio ruožo skiriamas tam tikras laikas ir nevalia viršyti greičio – už šį pažeidimą, kad ir kilometru didesnį greitį, skiriamos ir baudos minutės, ir piniginės baudos.

Keičiasi kraštovaizdis ir kainos

Saudo Arabijos kraštovaizdis keičiasi kone kas keliolika kilometrų. Šviesaus smėlio, lygias it stiklas kopas keičia juodais aštriais akmenimis nusagstytos kalvos.

Stepėse auga žemaūgiai medžiai, kurių vainikas atrodo lyg apipešiotas, ten auga krūmai aštriais spygliais ir net kumščio dydžio arbūzai. Horizonte vaikštinėja kupranugariai. ar Rijado prieigose įsikūrusi kupranugarių ferma.

Tolstant nuo Džidos ir artėjant Saudo Arabijos sostinės ar Rijado link, rupaus smėlio stepėse daugėja šiukšlių, o kainos didėja. Jei Džidoje už litrą A-91 benzino reikėjo mokėti apie 15 eurocentų, tai vienišoje degalinėje paplentėje likus 200 km iki bivako toks pat benzinas kainavo 35 eurocentus.

Net kava degalinėje – Saudo Arabijai neįtikėtinai brangi: už puodelį juodos kavos teko pakloti daugiau kaip 4 eurus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.