Automobilių savininkams dar vienas rūpestis - vagys nusitaikė į katalizatorius

Iki 500 litų už kilogramą pakilusi katalizatorių supirkimo kaina ir atšilęs oras jau spėjo išryškinti naujus šio pavasario vagių metodus - išmetamųjų dujų katalizatoriai išpjaunami tiesiog aikštelėse iš nakčiai paliktų mašinų.

Daugiau nuotraukų (1)

Mindaugas Grinius

Apr 22, 2013, 12:11 PM, atnaujinta Mar 7, 2018, 10:24 PM

Darbo vagims - vos kelios minutės, o keli šimtai litų pajamų - garantuoti. Dažniausiai nuo vagių nukenčia mikroautobusai, nes po jais vagims tiesiog patogiau palįsti. Ypač paklausūs „Mercedes-Benz Sprinter“ - jų katalizatoriuose yra daug tauriųjų metalų, tad ir supirkimo kaina aukšta.

Ne mažiau atidūs turėtų būti ir važinėjantys 1994-1997 metais gamintais „Audi A6“ su 2,5 litro dyzeliniais TDI varikliais. Šių automobilių katalizatoriai yra sunkūs, sveria apie 2 kilogramus ir juose gausu spalvotųjų metalų. Dar daugiau sveria to paties modelio „Quattro“ versijos katalizatoriai.

Vieno dyzelinio „Audi“ katalizatoriaus kilogramas kainuoja apie 320 litų. Supirkėjams pridavus du kilogramus sveriantį katalizatorių, galima uždirbti per 600 litų.

Gerai vertinami ir mikroautobusų „Mercedes-Benz Sprinter“ katalizatoriai. Nors jie nėra sunkūs (apie 1,3 kg), bet vertingi savo sudėtimi. Vieną tokį pardavus, galima gauti apie 500 litų.

Taip pat ir su naujesniais „Peugeot“ir „Citroen“ automobilių HDI dyzeliniais varikliais - jų katalizatoriuose apstu tauriųjų metalų ir jie brangiai superkami.

„Tokių automobilių geriau nepalikti ilgesniam laikui abejotinos reputacijos meistrams - automobilį gali atgauti jau po „operacijos“. Vietoje originalaus išpjauto katalizatoriaus įmontuotu paprastu metaliniu bakeliu“, - pataria Algirdas Bartkevičius, sostinėje įsikūrusio serviso R2L vadovas.

Jo teigimu, po kovo 1 dienos kai per techninę apžiūrą (TA) pradėti tikrinti katalizatoriai, jau pasitaikė ne vienas klientas, kuris, pats to nė neįtardamas, važinėjo „operuotu“ automobiliu su išpjautu katalizatoriumi.

Pavasarį - sujudimas

Buitinių atliekų supirkimo ir perdirbimo bendrovės „EMP Recycling“ atstovas patvirtino, jog žiemą katalizatorių superkama mažiau, tačiau pavasarį, atšilus orams, jų supirkėjams pristatoma gerokai daugiau.

Katalizatoriaus supirkimo kaina priklauso nuo konkretaus automobilio modelio. Labiausiai vertinami ir brangiausi yra dyzelinių mašinų katalizatoriai.

Tiksli supirkimo kaina priklauso nuo to, kiek katalizatoriuje yra tauriųjų metalų (tai greitai nustatoma pačioje supirkimo vietoje). Vidutiniškai už katalizatorių supirkėjai moka 200-300 litų.

Katalizatorius yra išmetimo sistemos dalis, kurio paskirtis yra sumažinti kenksmingų dalelių kiekį išmetamosiose dujose.

Jo sudėtyje yra retų ir brangių metalų: paladžio, platinos ir rodžio. Naujas, originalus katalizatorius automobiliui kainuoja tikrai nepigiai, priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, jo kaina gali siekti net iki 5000 litų.

Superkamų katalizatorių kainos nuolat kinta, jas didžiąja dalimi lemia kintančios tauriųjų metalų kainos pasaulio biržose.

Pigiausi - tik akių dūmimas

Tiesa, šis pavasaris nuo ankstesnių skiriasi tuo, jog kovo 1 dieną įsigaliojus naujiems TA reikalavimams, imta tikrinti, ar automobilyje yra išmetamųjų dujų katalizatorius.

Todėl nemažai automobilių savininkų tik per TA apžiūrą sužino, kad važinėja automobiliu išpjautu arba neveikiančiu katalizatoriumi. Automobilis išpjautu katalizatoriumi TA reikalavimų neatitinka.

Todėl internete vis daugėja skelbimų, siūlančių įsigyti vadinamųjų universalių katalizatorių, kurie kainuoja nuo 120 iki 300 litų.

„Pigiai parduodami nauji universalūs katalizatoriai. Tinka visų markių automobiliams. Išmatavimai 250mm/55mm/45mm. 1 vnt. kaina - 120 Lt.“ - vos užmetus akį į tokį skelbimą, aišku, kad parduodamas šlamštas.

Vienas dalykas - joks universalus katalizatorius negali tikti visų markių automobiliams, antra, savo funkciją atliekantis ir dujas valantis neutralizatorius negali kainuoti 120 litų.

Tai yra tiesiog metaliniai bakeliai, imituojantys tikrą katalizatorių ir visiškai neatliekantys jo funkcijos.

Jie reikalingi tik TA stočių tikrintojams apmulkinti. Įsidėjai tokį - vizualiai automobilio dujų išmetimo sistema atrodo tvarkinga ir joks tikrintojas neprisikabins, jeigu tik dūmingumas ir CO2 kiekis neviršys leistinų normų.

Sukasi milijonai litų

Katalizatorių supirkimo ir perdirbimo versle Lietuvoje sukasi dideli pinigai. Daugiausia - iš tranzitu į kitas šalis gabenamų automobilių.

Šalies turguose parduodami automobiliai dažniausiai keliauja į Kazachstaną, Kirgiziją, Rusiją - šalis, kuriose degalų kokybė gana prasta. Todėl dažnai net patys klientai prašo katalizatorius išpjauti, nes šiose šalyse jie tiesiog užsikimš ir neveiks.

Jeigu katalizatorius dar nebūna išpjautas, pardavėjai uoliai imasi darbo. Galima numanyti, kad absoliuti dauguma per Lietuvą tranzitu gabenamų automobilių pirkėjus Rytuose pasiekia jau be katalizatorių.

Kasmet per Lietuvą tranzitu pravažiuoja apie 200 tūkstančių naudotų automobilių.

Vienas katalizatorius superkančios bendrovės atstovas, kuris nepanoro, jog straipsnyje būtų minima jo pavardė ir bendrovės pavadinimas, sakė, kad vien pernai supirko 450 tonų katalizatorių. Vieno automobilio katalizatorius sveria 1 - 2 kilogramus. 

Skaičiuojant, kad vienas kilogramas katalizatorių vidutiniškai kainuoja 220 litų, vien per šią įmonę pernai cirkuliavo apie 100 milijonų litų. O katalizatorių perdirbta šimtais tūkstančių. 

„Operavo“ net nuomotas mašinas

Pašnekovo teigimu, visi katalizatorių vagysčių būdai jau seniai žinomi ir išbandyti.

Jo manymu, šį pavasarį Lietuvoje suaktyvėję katalizatorių vagys veiklos metodą nusižiūrėjo nuo amerikiečių. 2008-2009 metais katalizatorių vagysčių banga netikėtai plūstelėjo Amerikoje.

Ten per naktį vienoje aikštelėje žaibiškai būdavo „išoperuojama“ 50-60 mašinų.

Dar gerokai anksčiau, vežant automobilius per Lenkiją, buvo populiarus kitoks scenarijus: automobilių vežėjui sustojus aikštelėje, vietiniai pasiūlydavo vairuotojui už atitinkamą mokestį „nepastebėti“ kaip čia pat greitai ir vietoje jie „operuoja“ vežamus automobilius.

Vienas automobilvežis paprastai gabena 8-9 lengvuosius automobilius, tad visiems nupjovus katalizatorius, galima tikėtis maždaug 2 tūkstančių litų uždarbio.

Patys įžūliausi vagys Lietuvoje net įsigudrindavo išsinuomoti mašiną, išpjauti jos katalizatorių, vietoje jo įstatyti paprastą metalinį bakelį ir lyg niekur nieko grąžinti mašiną į nuomos punktą.

Kadangi daugelis automobilių vežėjų, pardavėjų ir savininkų jau žino, kad dujų išmetimo sistemos dalis - katalizatorius - kainuoja nepigiai, imasi atsargumo priemonių ir nupjauti katalizatorių tampa vis sudėtingiau.

Todėl dabar narkomanai, vagys renkasi kitą būdą - nusižiūri neapsaugotoje ir menkiau apšviestoje vietoje paliktą mikroautobusą, palenda po juo ir elektriniu metalo pjūklu tiesiog nupjauna katalizatorių.

Tačiau dėl tokio santykinai nedidelio nuostolio automobilių savininkai paprastai nesikreipia į policiją: gaila sugaišto laiko, o tikimybė, kad vagis bus sugautas - minimali.

Vilniaus rajono Vyriausiajame policijos komisariate portalui lrytas.lt patvirtino, jog katalizatorių vagystės atskirai nėra išskiriamos iš kitų automobilių detalių vagysčių ir tikslaus jų masto nustatyti pareigūnai negali.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.