Jauniems vairuotojams – naujas planas riboti galią

Politikai rimtai imasi nepatyrusių vairuotojų. Kai siūlymas jaunuoliams neleisti vairuoti galingų automobilių sulaukė Vyriausybės nepritarimo, pirmadienį Seimo narys Gintaras Tamošiūnas įregistravo naują pasiūlymą.

Jauniems vairuotojams ruošia naują galios ribojimo variantą.<br>I.Steponėnės nuotr.
Jauniems vairuotojams ruošia naują galios ribojimo variantą.<br>I.Steponėnės nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Mar 8, 2016, 10:09 AM, atnaujinta Jun 2, 2017, 9:26 AM

Numatė ribą

Dabar įregistruotas siūlymas leistų galingus automobilius vairuoti be reikiamo vairavimo stažo, bet tik tokiu atveju, kai šalia sėdi patyręs šeimos narys.

Taip pat siūloma leisti iki 80 kW galios (109 AG) neskaičiuoti automobilio galios ir svorio santykio.

Visas naujasis pasiūlymas skamba taip: „Pradedantiesiems vairuotojams, kurie neturi 2 metų vairavimo stažo, draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių galia yra didesnė 80 kw galios, išskyrus atvejus, kai galios ir masės be krovinio santykis mažesnis kaip 0,06 kW/kg arba kartu automobilyje važiuoja šeimos vairavimo instruktorius.“

„Atsižvelgdamas į atliktą naujų automobilių galios ir svorio analizę (yra keletas automobilių modelių, kurių svoris yra itin mažas, pvz., „Smart“, todėl net ir mažos galios variklis viršija nustatytą 0.06 kW/kg ribą) siūlau sušvelninti įstatyme numatytus apribojimus įvedant maksimalią leidžiamą galią nepatyrusiems vairuotojams – 80 kW, bei numatyti, kad galingus automobilius galima vairuoti be reikiamo vairavimo stažo, kai šalia sėdi šeimos narys, turintis reikiamą vairavimo stažą.

Toks reglamentavimas būtų daug aiškesnis vairuotojams bei pareigūnams, paliestų mažesnį ratą vairuotojų, bet leistų užkirsti kelią skaudiems eismo įvykiams“, – aiškino savo siūlymą G.Tamošiūnas. Sukeltų problemų

Apie naujus siūlymus dėl eismo saugumo „Lietuvos ryto“ televizijos aktualių pokalbių laidoje „Lietuva tiesiogiai“ su žurnaliste Daiva Žeimyte kalbėjęsis buvęs lenktynininkas, Seimo narys Stasys Brundza, Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentas Valdas Valiukevičius bei Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis naują iniciatyvą vertino nevienareikšmiškai.

Pirmadienį Vyriausybė nepritarė Darbo partijos pataisoms, pagal kurias pradedantiems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg.

Susisiekimo ministerijai toks siūlymas taip pat pasirodė nepagrįstas.

„Ne automobilis valdo žmogų, o žmogus automobilį. Jei pažiūrėtume į europinę praktiką, tai Lietuva išsiskirtų ir sukeltų rimtų nepatogumų kitų šalių vairuotojams. Europos direktyvoje numatyta, kad B kategorijos vairavimo pažymėjimas yra iki 3,5 tonų, 8 vietos plius viena ir jokių kitų apribojimų.

Jeigu Lietuva įvestų papildomus apribojimus dėl galios, kitų šalių vairuotojai negalėtų kirsti sienos. Tokių jaunų vairuotojų, kurie sukelia mirtinus įvykius, yra nedaug. Per pusantrų metų žuvo tik du žmonės, kai buvo viršytas masės ir galios santykis“, – aiškino V.Pumputis.

Apribojimų pakanka

Pašnekovas nepalaikė ir naujojo siūlymo, kad kartu su nepatyrusiu vairuotoju važiuotų patyręs. Pasak jo, tai situacijos nekeičia.

V.Pumpučio manymu, apribojimai tik sukeltų nepatogumų. „Jauni, pradedantieji vairuotojai sukelia apie 10 proc. įvykių, apie 20 žmonių žūsta. Yra kitos teisinės priemonės, kurios apriboja pradedantį vairuotoją.

Jei viršiji greitį 30 km/val., atimamos teisės; nulis promilių, keliuose leistinas greitis 70 km/val., automagistralėse 90 km/val., o dėl galingumo būtų perteklius. Tas jaunas žmogus negalės vairuoti nei tarnybinio, nei šeimos nario automobilio.

Atsirastų daug nepatogumų, dėl kurių realiai problemos nėra. Mūsų ministerijos kryptis ta, kad kol žmogus sėda prie vairo, jam reikia daugiau pasimokyti. Todėl siūlome, kad jaunas vairuotojas galėtų mokytis nuo 16 metų. Per dvejus metus, iki „Regitros“, jis bus įgijęs žymiai daugiau praktikos“, – tvirtino V.Pumputis.

Lygino su motociklininkais

Tačiau pataisos šalininkas S.Brundza pabrėžė, kad motociklininkams galios ribojimas egzistuoja.

„Bėda ta, kad Susisiekimo ministerijos langai į kiemo pusę, ten gal nelabai matosi, kas vyksta gatvėse. 2014 m. dėl 19-mečių kaltės žuvo 12 žmonių, sužeisti 110. Dėl 20-mečių kaltės žuvusių 5, o sužeisti 109.

2015 m. nuo sausio iki rugsėjo dėl 18-mečių kaltės sužeisti 65 žmonės. Stažas turi įtakos. Žmogus valdo automobilį, bet jis turi mokėti jį valdyti. Pritariu, kad nuo 16 metų pradėtų važinėti su šeimos nariais ar patyrusiais vairuotojais.

Kalbant apie galingumo ribojimą, tai kodėl tas klausimas visiškai suprantamas, kai kalbame apie motociklus? O dėl motociklų kaltės eismo įvykių ir žuvusių žmonių yra 20 kartų mažiau, – dėstė jis. – Atsižvelgiant į draudimo kompanijų analizes, pavojingiausi keliuose yra 19-26 metų jaunuoliai. Siūlysiu, kad galingus automobilius galėtų vairuoti bent ne jaunesni nei 22 metų. Branda, patyrimas duoda savo.“

Reikėtų platesnio mokymo

Tačiau V.Valiukevičius pabrėžė, kad problema yra ne vairuotojus ribojantys draudimai, o suvokimas.

„Dažnas jaunas vairuotojas nesuvokia to ginklo, kurį turi rankose, galios. Tam reikalingi papildomi mokymai, kurie yra Austrijoje, Vokietijoje. Baigia vairavimo mokyklą, išsilaiko teises, o per dvejus metus turi apsilankyti kursuose, kur instruktoriai išmoko valdyti automobilį ekstremaliose situacijose.

Tada supras, kad automobilis, važiuodamas 60 km/val. greičiu, gali ištikšti į šipulius, susisukti. Nesvarbu, koks tas galingumas – ar 60, ar 160 arklio galių, rezultatą galima pasiekti ir su vienu, ir su kitu.

Kitas dalykas – nebaudžiamumas. Daugelis jaunų vairuotojų žino, kad jei jie viršys greitį, pažeis, tai atsipirks, išsipirks, išsisuks. Vokietijoje ar Estijoje visi važiuoja daugiausia plius 5 km/val. ir niekas negalvoja viršyti. Nuo didėjančių baudų nemaža dalis turėtų būti skirta policininkų algoms pakelti“, – tvirtino pašnekovas.

Tačiau į pastarąją repliką atsakęs S.Brundza tvirtino teikęs įstatymo pakeitimo projektą, kad policija gautų apie 50 proc. nuo baudų surinktų lėšų, bet Seimo Teisės departamentas pasakė, kad tai prieštarauja Konstitucijai.

Po rezonansinių įvykių nuolat pasirodo labai daug siūlymų, ką daryti, kaip didinti eismo saugumą – tverti stoteles, didinti baudas. Bet, pašnekovų manymu, reikia ne tokių sprendimų.

„Man atrodo, kad Lietuvoje trūksta vienos įstaigos, kuri koreguotų eismo saugumo klausimus. Dabar tuo užsiima Susisiekimo ministerija, kelių policija, Kelių direkcija, Sveikatos apsaugos ministerija, Vairuotojų sąjunga.

Jėgos išdrabstomos, o rezultato nėra. Kai kas nutinka, staiga puolam, darom, iššoka koks politikas, kuris nori sau užsidėti pliusą, neišmanydamas apie tą eismą, automobilius“, – sakė V.Valiukevičius.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl E. Muskas prabilo Kremliaus retorika?