Atrado būdą sugauti tūkstančius ridos klastotojų – liko didžiulė spraga

Jau porą metų už suklastotą automobilio ridą gresia kalėjimas iki dvejų metų, tačiau tokie įspėjimai vairuotojams tik kelia juoką. 

Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>D.Umbraso nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>D.Umbraso nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>M.Patašiaus nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>M.Patašiaus nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>kiti
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Techninių apžiūrų centrai pamato daugybę „stebuklų".<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Kristina Ramanauskienė, „Lietuvos ryto televizija"

2018-01-15 15:03, atnaujinta 2018-01-15 23:47

Pirkdami automobilį vairuotojai net nebesitiki sužinoti teisybės, bet, pasirodo, sukčiautojus pričiupti yra labai paprasta galimybė. Tik ja valdžia nesinaudoja.

Techninės apžiūros centrai sako, kad vien jie per metus sutinka tūkstančius automobilių su specialiai sumažinta rida. Tačiau jie niekam neįpareigoti apie tokius suklastotus automobilius pranešti. 

Susisiekimo ministerijai siūloma, kad tokie automobiliai negautų techninės apžiūros lapo ir negalėtų toliau važinėti. 

Tuo tarpu „Regitra“ aiškina, kad su šia problema kovoja visa Europa, o stebuklingo recepto kol kas niekas nesugalvojo.

Rida per du metus sumažėja

Atliekant automobilio techninę apžiūrą tikrinami ne tik stabdžiai, ratai, vairas, bet ir kiek automobilis yra nuvažiavęs. Tikrintojai sako – jų darbe pasitaiko ir „stebuklų“: atvažiuoja mašinų su mažesne rida nei per ankstesnį apsilankymą.

„Yra tokių automobilių, kurie priklauso tam tikroms grupėms, kur per tris metus, o gal net tiek nesulaukęs, jis realiai bus nuvažiavęs 300 tūkst. kilometrų, o odometras rodys 100 tūkst, 120 tūkst.“, – pastebėjo techninių apžiūrų ekspertas, „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Tokie automobiliai, dažnai naudoti įmonių, būna važinėjami iki garantijos pabaigos ir išoriškai atrodo puikiai, o kiek išdilęs variklis, pavarų dėžė ar kiti vidiniai mazgai – nematyti.

Dažniausiai rida esą atsukama kurjerių, pervežėjų automobiliuose prieš pardavimą.  

Rida atsukinėjama ir daugiau naudotiems automobiliams. Per pastaruosius porą metų į techninę apžiūrą atvyko net 15 tūkst. automobilių su daugiau kaip 30 tūkst. kilometrų mažesne rida nei per paskutinį apsilankymą. 

Paliko didžiulę spragą

Nors už ridos klastojimą įstatymas numato iki 19 tūkst. eurų siekiančią baudą ir laisvės atėmimą iki dvejų metų, tai neveikia net ir matant akivaizdžią klastotę. 

Techninės apžiūros centrai, pamatę atsuktą ridą, neįpareigoti niekam pranešti ir neturi įgaliojimų imtis jokių sankcijų.

„Pirkausi „Audi 80“ kažkada ir buvo atsukta kažkur 400 tūkst. Prisijungus prie mikroschemos matėsi, kad 620 tūkst., iš tikro, o buvo 230 tūkst. ant spidometro. Tai turbūt kas trečias automobilis atsuktas, čia mano nuomonė“, – prisiminė vienas vairuotojas.

Tačiau patikrinti tikrąją ridą ne visuomet paprasta. Sukčiai gali pakoreguoti ir automobilio kompiuterio duomenis, be to, net lietuviškų techninių apžiūrų duomenys nėra lengvai pasiekiami.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos puslapyje automobilio techninės būklės istoriją galima patikrinti tik žinant jo VIN kodą ir registracijos liudijimo numerį.

Ruošia pakeitimą

Seime siūloma šią spragą panaikinti ir pavesti susisiekimo ministerijai gaudyti ridos klastotojus. Techninės apžiūros centrams pamačius sumažintą ridą siūloma nepratęsti techninės apžiūros ir neleisti toliau važinėti.

Tačiau susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis atkreipė dėmesį, kad tai įgyvendinti nebus taip paprasta.

„Direktyvoje nėra numatyta tokio reikalavimo, kad jeigu ridos duomenys pasikeičia į mažėjimo pusę, taikyti kaip didelį trūkumą, draudžiantį eksploatuoti trūkumą“, – sakė jis.

Siūlo įdarbinti servisus

Dar sudėtingiau susekti ridos klastojimą, jei automobilis Lietuvoje nebuvo registruotas. Vairuotojai sako, kad didžiausia rizika nusipirkti automobilį su suklastota rida parvežtą iš užsienio. Anot „Regitros“, su šia problema susiduria visos šalys.

Pavyzdžiui, užfiksuota, jog rida atsukama 37 proc. iš Olandijos į Slovakiją įvežamų automobilių, 
9,3 proc. iš Belgijos į Olandiją bei 13,3 proc. – iš Olandijos į Belgiją.

„Yra ir tos šalys, kurios atveria savo duomenis ir iš tų atvertų duomenų galima rasti ridą. Pavyzdžiui, Švedija, Lenkija ar Olandija teikia atvirus duomenis ir pirkėjas pirkdamas automobilį, gali užeiti į nacionalines duomenų bazes ir pasitikrinti ridą, kuri buvo užfiksuota paskutiniu metu“, – tvirtino „Regitros“ veiklos departamento direktorius Darius Jurgutis.

Techninės apžiūros centrai siūlo Lietuvoje taikyti Skandinavijos ir Belgijos pavyzdį – ridą įpareigoti fiksuoti autoservisams. 

Techninė apžiūra yra atliekama kartą per tam tikrą periodą ir tas dviejų metų laikotarpis yra pakankamai didelis laiko tarpas, per kurį gali įvykti labai daug dalykų. O, pavyzdžiui, ratai automobiliui keičiami du kartus per metus. Tai jeigu rida būtų fiksuojama kaskart nuvažiavus į servisą pasikeisti ratų, keičiant alyvas, oro filtrus ar atliekant kitus remonto darbus, tai tokiu atveju klastoti ridą būtų daug sudėtingiau“, – siūlė R.Vėlavičius.

Nuo 2020-ųjų Europoje įsigalios direktyva ir šalys turės sujungti savo nacionalines duomenų bazes, kad pirkėjas pirkdamas automobilį iš bet kurios šalies galėtų apie jį patikrinti duomenis, taip pat ir ridą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.