Norite riboti automobilių galią? Yra kita problema

Seimo pritarimo sulaukusi įstatymo pataisa, kad jauniems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti galingus automobilius, padalijo visuomenę į dvi stovyklas, rašo „Lietuvos rytas“.

Kaune 18-metis vairuotojas draugo tėvų mašina apdaužė net 6 automobilius.<br>P.Mantauto nuotr.
Kaune 18-metis vairuotojas draugo tėvų mašina apdaužė net 6 automobilius.<br>P.Mantauto nuotr.
Seimo pritarimo sulaukusi įstatymo pataisa, kad jauniems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti galingus automobilius, padalijo visuomenę į dvi stovyklas.<br>P.Mantauto asociatyvi nuotr.
Seimo pritarimo sulaukusi įstatymo pataisa, kad jauniems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti galingus automobilius, padalijo visuomenę į dvi stovyklas.<br>P.Mantauto asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Ilona Steponėnė („Lietuvos rytas“)

2015-11-08 13:52, atnaujinta 2017-10-05 07:09

Seimo nario „darbiečio“ Gintaro Tamošiūno parengtoje Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoje numatyta, kad pradedantiems vairuotojams, kurie neturi 2 metų vairavimo stažo, draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg.

Tam ketvirtadienį pritarė visi 34 balsavime dalyvavę Seimo nariai. Dar pora sėkmingų balsavimų, ir tokia iniciatyva virstų įstatymu. Ką tai keistų?

Svarbiausia turėti galvą

Šio įstatymo šalininkai viliasi, kad ribojimas padės užkirsti kelią tokioms nelaimėms kaip spalio 18 dieną Vilniuje įvykusi avarija, kai jauno vaikino vairuojamas BMW M3 įskriejo į stotelę ir sužalojo 8 žmones.

Galingą BMW vairavęs 20-metis Arnoldas Ivanauskas prieš tai tinkle „Facebook“ gyrėsi, kad „laikas pažadinti žvėriuką“.

Tačiau netrūksta ir priešingų nuomonių. Kas bus, jei šeimoje jaunas vairuotojas turės dalytis automobiliu su tėvais arba darbuotojui teks vairuoti reikalavimų neatitinkančią įmonės mašiną?

Vairuotojus egzaminuojančios įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas pripažino netikintis, kad toks įstatymas galėtų apsaugoti jaunus vairuotojus nuo nelaimių kelyje: „Ne galia, o galva svarbiausia. Šunybių galima pridaryti ir su ne itin galingu automobiliu.“

BMW juk neuždrausi

S.Šuminas pasakojo prieš keletą metų buvęs Kroatijoje, kur yra taikomas automobilių galios apribojimas jauniems vairuotojams. Ten jį nustebino tai, kad vietos specialistai neturėjo duomenų ir negalėjo pasakyti, ar šis draudimas iš tikrųjų duoda kokios nors naudos.

Pradedantiems motociklininkams galios apribojimas taikomas visoje Europoje, bet, pašnekovo manymu, to net negalima lyginti – automobilio ir motociklo valdymas skiriasi iš esmės.

„Vadovaujantis tokia logika galima uždrausti važinėti automobiliais su BMW ženklu. Bet iš tiesų žinome du pagrindinius rizikos veiksnius – tai jaunystė ir patirties stoka“, – tvirtino S.Šuminas.

Siūlo mokyti kuo anksčiau

Specialisto manymu, būtent patirties stoka ir yra svarbiausia priežastis, kodėl jauni vairuotojai Lietuvoje sukelia tiek daug eismo įvykių. Antai Švedijos vairuotojai pradedami mokyti sulaukę 16 metų, pas mus – metais vėliau.

„Svarbu, kad vairuotojai įgautų kuo daugiau patirties prieš pradėdami važinėti savarankiškai“, – patarė specialistas. Tyrimai rodo, kad vairuotojas turi nuvažiuoti bent 1500 kilometrų, kol ima deramai vertinti situaciją kelyje.

Tačiau mokiniai Lietuvoje nenuvažiuoja nė pusės to: laikyti egzamino jaunuoliai ateina įveikę vos 300–400 kilometrų ir dažnai lieja pyktį dėl nesėkmių, nors vairuoja tikrai prastai.

Tačiau ne visi turi pinigų lankyti papildomas pamokas vairavimo mokykloje, o savarankiškai mokytis galima tik su artimiausiais šeimos nariais, kuriuos ne visi jaunuoliai turi.

„Manau, kad labai gerai būtų padidinti ratą žmonių, su kuriais būsimasis vairuotojas galėtų mokytis. Svarbu, kad būtų kuo daugiau galimybių vairuoti saugiai“, – sakė S.Šuminas.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje per mažai dėmesio skiriama būsimųjų vairuotojų psichologiniam parengimui. Mat pirminė avarijų priežastis dažniausiai būna ne įgūdžių stoka, o nesugebėjimas suvokti galimų savo poelgio pasekmių.

Nori tramdyti pavojingiausius

Šių metų sausio–liepos mėnesiais dėl pradedančių vairuotojų kaltės buvo sužeisti 456 žmonės, o žuvo 28. Ketvirtadienį dar vienas jaunuolis žuvo įsirėžęs į medį tėvo BMW, o penktadienį 18-metis vairuotojas pasižymėjo Kaune, draugo tėvų BMW apdaužęs šešis automobilius.

Įstatymo pataisos autoriaus G.Tamošiūno skaičiavimu, naujovė paliestų maždaug 2 procentus visų Lietuvos vairuotojų.

Šią pataisą Seime itin karštai palaikė praeityje garsus lenktynininkas Stasys Brundza.

„Prisiminkime BMW avariją prie Vyriausybės. Ten nėra kur įsibėgėti, nuo žiedo gal 100 metrų, bet ir to pakako, kad dėl sukimo momento vairuotojas prarastų valdymą ir rėžtųsi į stotelę. O antramečiai vairuotojai mano, kad viską žino, nors nieko nenutuokia“, – tvirtino parlamentaras.

Apribojimų – nemažai

Naujasis reikalavimas, jei būtų taip pat palankiai Seimo sutiktas pavasario sesijoje ir įsigaliotų nuo 2017-ųjų, papildytų jau galiojančių apribojimų pradedantiems vairuotojams sąrašą.

Jiems išduodamas 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas, kurį jie gali pakeisti į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą nebaigę papildomo vairuotojų mokymo, jeigu per 2 metus nepažeidė Kelių eismo taisyklių reikalavimų, už kuriuos numatytas papildomas vairuotojų mokymas, arba nesukėlė eismo įvykio, dėl kurio buvo sutrikdyta eismo dalyvio sveikata.

Pradedantis vairuotojas, pažeidęs taisyklių reikalavimą, už kurį numatytas papildomas vairuotojų mokymas, jį privalo baigti per metus nuo pažeidimo padarymo datos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.