Nors buvo kalbama apie būtinybę apmokęstinti aplinką teršiančias senas mašinas, tačiau kol kas tai labiausiai gresia apynaujų sportinių automobilių ir prabangių visureigių savininkams.
Mokės už galingas mašinas
Europos Komisija spaudžia šalies Vyriausybę įvesti mokestį automobiliams, kurie į aplinką išmetą daugiau nei 200 gramų anglies dvideginio kilometrui.
Tam ji turi rimtų poveikio priemonių – taršos leidimų kainą gali padidinti iki 300 milijonų eurų, o tai būtų rimtas smūgis šalies biudžetui.
Aplinkos ministras Kęstutis Navickas pastebėjo, kad naująjį mokestį tektų mokėti visiems galingų automobilių savininkams.
Taip yra todėl, kad išmetamo anglies dvideginio kiekis tiesiogiai susijęs su degalų sąnaudomis.
Turimų duomenų neužteks
Tačiau yra viena didelė problema, dėl kurios pačių seniausių ir taršiausių automobilių savininkai mokesčio greičiausiai išvengtų.
„Regitra“ atstovai neslėpė, kad duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis, pradėti kaupti tik nuo 2011 metų.
Automobilio pase CO2 kiekis yra fiksuojamas ties V.7 žyma - jei skaičius viršija 200, labai didelė tikimybė, kad jums teks mokėti automobilio mokestį.
Nuo 2011-ųjų Lietuvoje buvo užregistruota daugiau nei 900 tūkst. lengvųjų automobilių, iš kurių apie 560 tūkst. turi anglies dvideginio išmetimo žymę techniniame pase.
Iš jų apie 90 tūkst. automobilių viršija 200 gramų vienam kilometrui išmetamo anglies dvideginio kiekį.
Palyginimui, iš viso šiuo metu yra registruota daugiau nei 1 mln. 300 tūkst. lengvųjų automobilių.
Lietuvoje po 2011-ųjų registruoti lengvieji automobiliai, kurių CO2 emisija viršija 200 g/km normą
10 populiariausių markių:
1. BMW – 17822 automobiliai,
2. „Audi“ – 13635,
3. „Volkswagen“ – 9459,
4. „Volvo“ – 8875,
5. „Mercedes-Benz“ – 7511,
6. „Opel“ – 4504,
7. „Chrysler“ – 3359,
8. „Renault“ – 2700,
9. „Ford“ – 2654,
10. „Nissan“ – 2477.
Bendras šių automobilių amžiaus vidurkis – 14 metų.
Galvoja apie 30 eurų
Ministras pažymėjo, kad 10 metų „Audi“ išmetamo anglies dvideginio kiekis vienam kilometrui gali neviršyti 180 gramų.
„Visi automobiliai, kurie galingesni už šias tautos mašinas, papultų į tą segmentą. Gali būti ir visureigiai, lengvieji sportiniai ar kiti automobiliai“, – aiškino jis.
K. Navickas sakė, kad aplinką teršiantiems automobiliams greičiausiai būtų taikomas registracijos mokestis.
Aplinkos ministras užsiminė, kad viešame svarstyme buvo kalbėta apie 30 eurų, tačiau galutinė suma dar nepatvirtinta.
Bet valdžia nežino, kaip reikės suskaičiuoti visus aplinką teršiančius automobilius.
Kiek CO2 išmeta seniau nei 2011-aisiais į Lietuvą atvykę automobiliai, niekas nežino. Techninės apžiūros specialistai anglies dvideginio kiekio nematuoja – tam neturi nei reikiamos įrangos, nei metodikos.