Svarbiausi padangų keitimo sezono klausimai: ką būtina žinoti vairuotojams

Vasarinių padangų keitimo dauguma jau nebepalieka paskutinėms dienoms, bet pirmadienio rytą vien Vilniuje įvykusios 22 smulkios avarijos parodė, kad vis dar yra žiemai nepasiruošusių vairuotojų.

Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Žiemą minimalus leidžiamas protektoriaus gylis - 3 mm, bet geriau tiek nelaukti.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Oct 29, 2018, 6:05 PM, atnaujinta Oct 29, 2018, 6:06 PM

Prieš žiemą padangas svarbu ne tik apskritai pasikeisti, bet ir gerai patikrinti bei išsirinkti. 

„Šiemet sulaukiame daugiau klientų, kurie padangas nori pasikeisti iš anksto. Anksčiau ratus keičiasi naujų padangų ieškantys vairuotojai bei tie, kuriems pernai kilo sunkumų laiku patekti į servisą arba teko ilgai laukti eilėse“, – sakė padangų prekybos ir montavimo paslaugas teikiančios bendrovės „Melga“ komercijos direktorius Tomas Baužys.

Tenka grąžinti pinigus draudikams

Draudimo bendrovės „Gjensidige“ atstovo Modesto Žilionio teigimu, visuomenėje vyrauja nuostata, kad žieminės padangos reikalingos tik tada, kai keliuose yra sniego arba ledo, tačiau neįvertina neigiamos temperatūros įtakos padangų sukibimui su kelio danga. 

Jo teigimu, spustelėjus pirmajam šaltukui įvyksta daugiausia eismo nelaimių, kai netvarkingos transporto priemonės vairuotojas neįvertina automobilio techninės būklės bei kelio ir meteorologinių sąlygų. „Prie žiemos sąlygų dar neįpratęs vairuotojas pasirenka įprastą distanciją tarp priekyje važiuojančios transporto priemonės arba išvažiuodamas iš kiemo išslysta į važiuojamąją pagrindinio kelio dalį“, – pereinamojo laikotarpio rizikos veiksnius vardijo specialistas. 

M.Žilionis atkreipė dėmesį, kad įprastos eismo įvykių pasekmės – sudaužyti priekiniai žibintai, pramuštas automobilio radiatorius, sugadintas priekinis buferis.

Draudimo bendrovės tokius sąlyginai nedidelius nuostolius įvertina 500-1400 eurų. Vis dėlto, jei bus nustatyta, kad nukentėjęs automobilis įvykio metu buvo su netinkamomis padangomis, šias išlaidas turės dengti pats automobilio savininkas.

Nereikia baimintis pliuso

Daugelis specialistų rekomenduoja žiemines padangas montuoti, kai vidutinė paros temperatūra siekia mažiau nei 7 laipsnius šilumos, tačiau tiems vairuotojams, kuriems tenka važiuoti anksti ryte, ypač regioniniais keliais, T.Baužys siūlo nelaukti ir padangas pasikeisti anksčiau. „Kai ryto oro temperatūra gali būti neigiama arba artima nuliui, jos, lyginant su vasarinėmis padangomis, geriau atliks savo funkcijas“, – sakė jis.

T.Baužys atkreipė dėmesį į apgaulingus spalio mėnesio orus. „Vieną dieną Lietuvoje galime turėti 15 laipsnių šilumos, o kitą – jau tik +5 laipsnius, ankstyvą rytą ir vėlų vakarą – lengvą šaltuką, dažnai iškrentantį lietų, o paskutinėmis mėnesio dienomis paprastai pasirodo ir pirmasis sniegas. Esant tokioms oro sąlygoms, tinkamesnės yra žieminės padangos

Baimintis dėl greitesnio jų dėvėjimosi tikrai nereikėtų, nes žieminės padangos dyla greičiau, kuomet lauko temperatūra yra gerokai aukštesnė, tačiau ir tai nevyksta akimirksniu. Klaidinga yra manyti, kad keli tūkstančiai kilometrų gali techniškai tvarkingo automobilio padangoms. Padangos kur kas labiau nusidėvi dėl netinkamo oro slėgio jose“, – sakė T.Baužys.

3 milimetrų verčiau nelaukti

Nors pagal Lietuvoje galiojančius teisinius reikalavimus, žiemą padangos protektoriaus gylis turėtų būti ne mažesnis nei 3 mm, specialistas rekomendavo jas keisti, kai protektoriaus gylis yra 4 mm, nes jau tada stabdymo kelias šlapiame ar sniegu padengtame kelyje yra ilgesnis. 

Pavyzdžiui, važiuojant 50 km/val greičiu su 4 mm protektoriaus gylio padangomis, stabdymo kelias gali būti 14 m ilgesnis nei esant 8 mm protektoriaus gyliui. Jeigu protektoriau gylis tik 1,6 mm – stabdymo kelias gali būti net 26 m ilgesnis. Taip pat būtina apžiūrėti, ar padanga neturi mechaninių pažeidimų, ar padangos protektorius dėvisi tolygiai.

T. Baužys pabrėžė, kad kitas svarbus indikatorius, pagal kurį vairuotojai turėtų vertinti padangų būklę – jų pagaminimo data, nurodyta ant padangos. Kuo padanga senesnė, tuo jos gumos mišinys darosi kietesnis, padanga prasčiau sukimba su apledėjusia arba apsnigta kelio danga ir gali kilti pavojus saugumui.

3 dalykai, kuriuos turi įvertinti automobilių padangas keičiantys vairuotojai:

1. Tinkamas oro slėgis, kuris užtikrina tolygų padangos dėvėjimąsi ir automobilio stabilumą.

2. Tinkamas protektoriaus gylis, kuris ypatingai svarbus esant šlapdribai, važiuojant sniegu padengtais, neasfaltuotais keliais.

3. Ant vienos ašies turi būti montuojamos vienodos padangos, nes tai garantuoja tolygų stabdymą ir sukibimą. Taip pat ant abiejų ašių rekomenduojama montuoti vienodo mišinio padangas, nes taip automobilis bus stabilesnis, lengviau valdomas. Tai itin svarbu važiuojant žiemos sąlygomis.

Didžiausias pavojus kyla ryte

Net ir didelę vairavimo patirtį turintys vairuotojai negali atsipalaiduoti, nes rudens ir žiemos sezonais įvairių eismo įvykių, priklausomai nuo oro sąlygų, padaugėja net iki 50 proc. Tokiu laikotarpiu vienos dažniausių eismo įvykių kaltininkių – sezonui nepritaikytos padangos ir kontrastingas oras, kai naktį spaudžia šaltukas ir vyrauja neigiama oro temperatūra, o dieną saulė sušildo orą iki teigiamos.

Pasak draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ žalų departamento vadovo Mindaugo Balinsko, pavojingiausias paros laikas vairuotojams – rytas. Vienas iš būdų, kaip galima atpažinti drastiškai pasikeitusias oro sąlygas ryte – apžiūrėti kieme per naktį stovėjusį automobilį bei atkreipti dėmesį į šaltuko paliktus pėdsakus aplinkoje. 

„Jei jau ryte randate apšalusius automobilio stiklus, o balose susiformavo plonas ledo sluoksnis – delsti nereikėtų. Viadukai ar tam tikros kelių atkarpos tokiais momentais jau gali tapti itin slidžios. Tokios eismo sąlygos dažnai baigiasi nemaloniais netikėtumais ir net skaudžiais eismo įvykiais”, – sako M. Balinskas.

Tiesa, kaip pastebi draudikai, vairuotojai tampa vis sąmoningesni ir atvejai, kuomet eismo įvykiai atsitinka dėl šaltuoju metų laiku naudotų vasarinių padangų, yra vis retesni. Tačiau kartu ryškėja kita problema – nusidėvėjusios arba jau naudoti netinkamos padangos. Dėl labai nudėvėtų žieminių padangų protektoriaus gylis nebesiekia minimalių 3 milimetrų ir dėl to iškyla pavojus vairuotojo bei jo keleivių saugumui.

Net jei kokybiškos ir naujos padangos jau turėtų duoti pagrindo jaustis saugiau, draudikai atkreipia dėmesį, kad jos vis dėlto negali užtikrinti 100 proc. saugumo ar visiškai padėti išvengti slydimo, todėl visuomet svarbu pasirinkti ir tinkamą greitį.

Kur dėti senas padangas?

Prasidėjus padangų keitimo sezonui, verta apsvarstyti ne tik saugumo ar su kelionės komfortu susijusius klausimus, bet ir tai, kaip tinkamai išmesti ar panaudoti senas, sutrūnijusias padangas. 

Kaip pastebi atliekų tvarkymo bendrovės „Ecoservice“ Projektų vadovas Vitalijus Andrejevas, pavasario ir rudens sezonais, kai yra keičiamos padangos, į stambiagabaričių atliekų aikšteles jų pristatoma 15-20 proc. daugiau. Vis dėlto senų, nusidėvėjusių padangų padaugėja ne tik specialiose aikštelėse, bet ir paliktų netinkamose vietose – prie buitinių atliekų konteinerių, kiemuose ar tiesiog patvoriuose.

„Galimybių, kaip patogiai, gamtai draugiškai ir be vargo atsikratyti padangomis, yra ne viena. Senas padangas nemokamai galima pristatyti į stambiagabaričių atliekų aikšteles, kurių iš viso Lietuvoje yra net 95 – kiekvienoje apskrityje bent po keletą. Taip pat, už simbolinę 1,5 euro sumą jas galima palikti „Ecoservice“ rūšiavimo bazėje, esančioje Vilniuje, Gariūnų g. 71. Nereikalingas padangas galima palikti ir ten, iš kur jos buvo įsigytos, arba jas keičiant autoservise“, – sako V. Andrejevas.

Sudilusios ir eksploatuoti netinkamos guminės padangos yra naftos produktai, todėl jas šalinti su komunalinėmis atliekomis yra žalinga. Tvarkingai į atliekų rūšiavimo centrus pristatytos senos padangos, pasak V. Andrejevo, tampa naudinga žaliava tolimesniam naudojimui. 

Jos perdirbamos į kitos paskirties daiktus ar statybines medžiagas. „Ecoservice“ surinktas padangas atiduoda perdirbti į cemento gamyklas ir parduoda į Lenkiją, kur jos naudojamos kelių tiesimui. Be to, senos padangos yra tinkama medžiaga gaminti gumos granulių dangas lauko aikštelėms. 

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.