„Volkswagen“ skandalas: kas laukia Lietuvos vairuotojų?

Lietuvos Aplinkos ministerija pradėjo tyrimą dėl šalyje esančių Vokietijos gamintojos “Volkswagen“ automobilių su melagingus taršos duomenis rodančia įranga.

Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Lietuvoje yra 3,7 tūkst vien „Volkswagen Passat“, patenkančių į rizikos zoną.<br>Reuters/Scanpix asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Saulius Liauksminas, LRT radijo laida „112“, lrt.lt, BNS ir lrytas.lt inf.

2015-09-25 12:00, atnaujinta 2017-10-13 21:32

Ministras Kęstutis Trečiokas teigia, kad taip pat bus aiškinamasi, kokių sankcijų galima imtis prieš Vokietijos gamintoją.

„Mes esame nurodę Taršos prevencijos departamentui išsiaiškinti, kiek tokių automobilių yra ir kokia dėl taršos padaryta žala gamtai“, – patvirtino K.Trečiokas.

Aiškinsis, ką daryti

Pasak jo, tyrimas pradėtas dar iki tol, kai Europos Komisija paragino bendrijos nares imtis tyrimų. K.Trečiokas tikisi, kad išvados bus po savaitės, vėliausiai – po 10 dienų. Tačiau, anot jo, daug tokių automobilių Lietuvoje neturėtų būti.

„Lietuvoje neperkama daug naujų automobilių, tad ir šių neturėtų būti daug. Tačiau bet kuriuo atveju, sieksime išsiaiškinti situaciją“, – tikino ministras.

Anot jo, taip pat bus aiškinamasi, kokių priemonių galima imtis prieš „Volkswagen“: „Teisininkai nagrinės, ar galime reikalauti kompensacijų už žalą gamtai, kokių sankcijų galime imtis“.

EK ketvirtadienį paragino ES valstybes išsiaiškinti, ar dyzeliniai „Volkswagen“ automobiliai atitinka bendrijos taršos reikalavimus.

„Volkswagen“ antradienį prisipažino, jog 11 mln. dyzelinių automobilių visame pasaulyje turi įrenginius, kurie gali klastoti taršos bandymų rezultatus. Valstybės visame pasaulyje ėmėsi tyrimų ir grasina teismais, o „Volkswagen“ galimoms išlaidoms planuoja atidėti 6,5 mlrd. eurų.

Gamintojo atsakomybė  „Volkswagen“ automobilių, dėl kurių po kilusio skandalo gali kilti problemų, Lietuvoje nėra mažai, bet rinkoje jie tikrai neužima didžiosios dalies, LRT radijui sako UAB „Transporto studija“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

„Šiuo atveju, jei tai būtų patvirtinta ir kiltų klausimas, ką toliau daryti su tuo automobiliu, atsakomybė tektų gamintojui. Tačiau, kiek man teko su ta situacija susipažinti, gamintojas jau yra numatęs tam tikras lėšas, už kurias bus pakoreguota programinė įranga“, – pastebi jis.

– Kaip techniškai atrodo tas sukčiavimas, kuriuo kaltinamas koncernas „Volkswagen“?

– Prieš išleidžiant į rinką naują automobilį, automobilio konstrukcijai keliami tam tikri reikalavimai. Vienas jų – kad automobilis į aplinką išmestų nustatytų standartų neviršijančius kenksmingų medžiagų kiekius.

Šiuo atveju kalbama apie azoto oksidų kiekį: „Euro 5“ ir „Euro 6“ standartus atitinkantiems automobiliams nuo 2009 m. nustatyta riba yra 60 mg/km.

Nustatant šiuos dydžius, atliekami tam tikri bandymai, pavyzdžiui, imituojamas važiavimo mieste bei užmiestyje ciklas ir pan.

Tačiau tai atliekama ant bandymų stendo, o tokios bandymų sąlygos šiek tiek skiriasi nuo realių, kai veikiami visi ratai, veikia oro pasipriešinimas ir t. t. Taigi automobilio valdymo sistemoms atpažinti tą ciklą nėra laba sudėtinga, todėl galima atitinkamai valdyti variklio sistemas.

– Kalbama, kad problemų bus dėl 2009 m. ir vėliau pagamintų „Volkswagen“ automobilių. Koks jų skaičius gali būti Lietuvoje?

– Trečiadienį teko matyti televizijos laidą, kur buvo paskelbti „Regitros“ duomenys – jei neklystu, vien „VW Passat“ yra apie 3 700.

Šis skaičius nėra mažas, bet rinkoje tikrai neužima dominuojančios dalies. Azoto oksidai priskiriami prie medžiagų, kurios ardo ozono sluoksnį. Tai daugiau globalią reikšmę turintis aspektas.

– O kas toliau? Mūsų techninių apžiūrų centrai kaip nors reaguos į šią informaciją?

– Šiuo atveju kalbama ne apie techninių apžiūrų centrų kompetenciją, nes jie atlieka eksploatacinius bandymus, o techninės apžiūros tikslas ir paskirtis – patikrinti, ar jau eksploatuojamas automobilis yra tinkamai prižiūrimas, ar palaikoma tinkama jo būklė.

Tai, kas buvo išsiaiškinta JAV, susiję su tam tikrais gamintojo į konstrukciją įdiegtais sprendimais. Šiuo atveju, savaime suprantama, jei tai būtų patvirtinta ir kiltų klausimas, ką toliau daryti su tuo automobiliu, atsakomybė tektų gamintojui.

Tačiau, kiek man teko su ta situacija susipažinti, gamintojas jau yra numatęs tam tikras lėšas, už kurias bus pakoreguota programinė įranga ir į automobilius bus įdiegta tinkama programa, kuri bus ta pati tiek per bandymus, tiek važiuojant kelyje.

– Taigi galima manyti, kad dalis tų lėšų atkeliaus ir į Lietuvą ir reikės kažkaip tuos automobilius tvarkyti?

– Bent jau skaitant pranešimus spaudoje, galima taip suprasti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.