Lietuvoje dėl elektromobilių lieka neatsakytas vienas svarbus klausimas

Automobilių pramonėje šiuo metu vyksta svarbios permainos. Ekspertai sutinka, kad ateitis priklauso ekologiškoms transporto priemonėms, kurios bus varomos alternatyviais degalais.

Lietuvoje kol kas nėra technologinių galimybių perdirbti elektromobilių baterijas.<br>newspress.co.uk nuotr.
Lietuvoje kol kas nėra technologinių galimybių perdirbti elektromobilių baterijas.<br>newspress.co.uk nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Apr 18, 2018, 4:49 PM

Remiantis „Regitros“ pateikiamais kovo 1 dienos duomenimis, Lietuvoje buvo užregistruoti 688 elektromobiliai ir net 9294 hibridiniai automobiliai.

Nuo 2014 metų elektromobilių šalyje padaugėjo daugiau nei 10 kartų (nuo 63 iki 688), tuo metu hibridinių transporto priemonių gausėjimo mastai dar didesni.

Pripažįstama, kad visame pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje, iš dalies ar visiškai elektra varomų transporto priemonių tik daugės, o tai kelia susirūpinimą šalies atliekų tvarkytojams.

Nors hibridinių automobilių bei elektromobilių akumuliatorių atliekos kol kas retenybė, greitai ateis laikas, kai teks spręsti šią problemą. Ar Lietuva tam jau pasiruošusi?

Tam jau ruošiasi

Lietuvai yra numatytas siektinas tikslas – iki 2025 metų užtikrinti, kad visi registruoti elektromobiliai sudarytų 10 proc. visų per metus parduodamų naujų automobilių.

2017 metais „Regitros“ duomenimis, naujų lengvųjų automobilių pirmą kartą Lietuvoje buvo įregistruota 25645 vnt. Jei panaši tendencija išliks ir toliau, 2025 metais vien elektromobilių šalyje turėtų būti apie 2600.

Kadangi elektromobilių ir hibridinių automobilių akumuliatorių tarnavimo laikas vidutiniškai siekia 5 metus, o realus jų gyvavimo laikas dar ilgesnis, kol kas dėl akumuliatorių perdirbimo problemų pasaulyje nekyla.

Nepaisant to, kaip teigia pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius Paulius Repšys, pasiruošimo darbai jau vyksta.

„Nors elektriniai automobiliai pamažu skinasi kelią į rinką, tokių akumuliatorių perdirbėjai tiek Europoje, tiek ir kituose žemynuose jau iš anksto pradeda ruoštis prognozuojamai šuoliui“, – nurodo jis.

Tvarką numato įstatymai

P. Repšio  teigimu, siekiant tinkamai sureguliuoti atliekų tvarkymą, jau priimti specialūs teisiniai aktai. Tokį reglamentą yra patvirtinusi ir Lietuva.

„Kinija bei Europa, taip pat ir Lietuva, jau sukūrusi įstatyminę bazę, kuri įpareigoja automobilių gamintojus perdirbti nebetinkamus naudoti elektromobilių akumuliatorius.

Šios atliekos nėra laikomos draugiškos aplinkai dėl jose vykstančių cheminių procesų, kurių metu išsiskiria tam tikros medžiagos.

Jos gali sukelti neigiamą poveikį mikroorganizmams, todėl ir negali būti laikomos sąvartynuose ar kitaip panaudojamos“, – situaciją apibūdina jis.

Perdirba užsienyje

P. Repšys pripažįsta, kad Lietuvoje kol kas nėra technologinių galimybių perdirbti elektromobilių baterijas, kaip ir visas kitas baterijas ar galvaninius elementus.

Tokios atliekos Lietuvoje tik surenkamos, o perdirbti vežamos į kitas Europos šalis.

Jau daugiau nei dešimtmetį Belgijoje veikia viena iš nedaugelio bendrovių, perdirbančių ličio jonų akumuliatorius.

Čia naudojamos specialios cheminės medžiagos ir atkuriami metalai (kobaltas, geležis, litis, nikelis, varis).

Taip pat tokie perdirbėjai yra įsikūrę ir Lenkijoje. Visgi toks perdirbimo būdas yra pakankamai sudėtingas ir vis dar nepigus, todėl automobilių gamintojams tenka susimokėti už tokių jų tvarkymą.

Lietuvoje apie galimybę perdirbti automobiliuose naudojamas ličio jonų baterijas, anot P. Repšio, kol kas kalbama nedrąsiai:

„Vienas iš skirtumų tarp hibridinių ir elektromobilių akumuliatorių yra tas, kad hibridinio automobilio baterijos svoris siekia nuo 50 iki 200 kilogramų, o elektromobilio – apie 540 kilogramų.

Todėl tai yra nemažas iššūkis atliekų surinkėjams ir patiems perdirbėjams užtikrinant sklandų tokių atliekų tvarkymą.“

Galimybės ir lietuviams

Dar viena problema, kad elektromobilių akumuliatorių sudėtis yra kitokia nei įprastų akumuliatorių, kurie šiuo metu perdirbami Lietuvoje, todėl šiuo atveju yra reikalingos kitokios technologijos.

Nepaisant to, galimybė lietuviams pagal visus reikalavimus sutvarkyti šias baterijas egzistuoja.

„Mūsų bendrovė jau sėkmingai bendradarbiauja su licencijuotais elektromobilių akumuliatorių perdirbėjais Europoje.

Esant poreikiui, galime pasiūlyti tinkamas ir aplinkai saugias tokių akumuliatorių tvarkymo paslaugas“, – kalba P. Repšys.

Ekspertas priduria, kad nors užklausų Lietuvoje apie tokių baterijų atidavimą ir perdirbimą dar nėra gauta, jis neabejoja, kad jau netrukus šalyje gali atsiverti nauja ličio jonų baterijų utilizavimo rinka.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.