2022-ieji naudotų automobilių rinkoje: kodėl dabar geras metas parduoti, kaip keisis kainos ir ką pirks lietuviai

2022 metais specialistai naudotų automobilių rinkoje naujų grėsmių nepastebi, tačiau ragina su dabartine situacija susidraugauti – pasiūlos susitraukimas ir pakilusios kainos laikysis, o poreikiai nežymiai keisis. „Jei ant svarstyklių sudėtume visus kainos veiksnius, gautume nulį – vieni veiksniai tempia kainas į vieną pusę, o kiti į kitą“, – lygino Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Automobilių transporto katedros docentas Saugirdas Pukalskas.

Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Naudotų automobilių kainos kyla, tačiau variantų pirkėjams nedaugėja.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Naudotų automobilių kainos kyla, tačiau variantų pirkėjams nedaugėja.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Balkūno nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>V.Balkūno nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (8)

Lrytas.lt

2022-01-02 10:52

Pirkėjų bus, o variantų – ne

Naudotų automobilių rinka yra labai inertiška ir nėra tokių priemonių, su kuriomis būtų galima sulaukti staigių pokyčių“, – dėstė „CarVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis. Visgi pronozuojama, jog ateinančiais metais parduoti naudotą automobilį bus geras laikas, tačiau nusipirkti jau gali būti sunku.

Anot M.Buzelio, padidėjusios rinkos kainos ir naujų automobilių konkurencija per pastaruosius metus sumažino naudotų automobilių pasiūlą – kai kurie žmonės supranta, kad su tokiu pirkiniu galima ir palaukti.

Vis tik doc. dr. Saugirdas Pukalskas pabrėžė, kad naudotų automobilių rinka priklauso tiek nuo lietuvių pajamų, tiek nuo politinių sprendimų.

Anot profesoriaus Saugirdo Pukalsko, jau yra duotas signalas dėl automobilių taršos mokesčio – tai jau formuoja pirkėjų nuomonę ir kryptį. Priimtas sprendimas pakeistų vartotojų poreikius – užuot pirkę galingą, didelį automobilį, pirkėjai turėtų prioritetą teikti mažesniam ir ekonomiškesniam.

„Didysis pasiūlos susitraukimas įvyko dar šių metų vasarą ir išsilaikė“, – situaciją apžvelgė autoplius.lt portalo vadovas Artūras Mizeras. Staigių pokyčių neprognozuojama ir 2022 metais: buvusį balansą pasiektume nebent kitų metų pabaigoje, tačiau, kad dar labiau susitrauktų pasiūla, nesitikima. Tam, kad išsispręstų naudotų automobilių pasiūlos klausimas, turėtų būti sutvarkyti naujų automobilių pristatymo, gamybos trukdžiai.

A.Mizeras pabrėžė, kad artėjantys Naujieji pokyčių neatneš: populiariausios markės išliks tokios pačios: „BMW“, „Audi“, „Volkswagen“. Visgi pritarė, kad rinkos aktyvumui įtakos gali turėti ir automobilių taršos mokestis. Jei vartotojai suvoks, kad turėti seną ir taršų automobilį finansiškai neapsimoka – rinka antroje metų pusėje suaktyvės.

Remiantis „Regitros“ duomenimis, bent tris pastaruosius metus populiariausi lietuvių įregistruoti automobilių markių pasirinkimai buvo „BMW“, „Audi“, „Volkswagen“, „Opel“ ir „Toyota“. 2019 metais Lietuvoje jų registruota 97 634 tūkst., 2020 metais – 72 098 tūkst., o 2021 m. skaičius siekė 66 406 tūkst.

„Norima prabangos ir kokybės pojūčio: nors ir senesnio automobilio už mažesnę kainą, bet liaudiškai vadinamos „vokiškos“ kokybės“, – pastebėjimus išsakė A.Mizeras.

Kainų šokas jau praėjo

M.Buzelis lygino, kad kainos šiuo metu yra ūgtelėjusios apie 10–20 proc. nuo įprastų kainų, buvusių prieš kainų pokytį ir pandemiją. Tikėtina, kad tokia situacija klostysis bent metus ar net pusantrų metų.

Susitraukus pasiūlos rinkai pardavėjams, pasak M.Buzelio, sudaro puikią galimybę už tvarkingą transporto priemonę, su gera istorija ir parametrais, gauti aukščiausią rinkos kainą. Vis dėlto pridūrė, kad į Naujuosius įšokame su ta pačia problema: naujų automobilių pramonė stringa, todėl tai taip pat stabdo ir naudotų automobilių rinką. Lizinginius automobilius išpirkę vairuotojai dairosi į naujus, tačiau dėl ilgo laukimo lietuviai „užsišaldo“ su savo automobiliais ir laukia, kol situacija pasikeis.

„Tikėtina, kad tą didžiausią kainų augimą jau matėme, bet tikėtis, kad grįš į bususį lygį, tai artimiausiu metu turbūt dar tikrai to nereiktų daryti“, – teigė A.Mizeris.

Štai Klaipėdoje įsikūrusio autoparko „Lemasa“ vadybininkas Paulius Abromaitis atviravo, kad šiuo metu parduoti tikrai yra lengviau, nei nusipirkti tvarkingą automobilį. Kainos yra pakilusios, nes naudotų automobilių perkamumas yra kiek sumažėjęs, tačiau išlieka gan aukštas.

Pardavėjai dėl tokios tendencijos rinkoje automobilius priversti parduoti aukštesne kaina. P.Abromaitis dėstė, kad didėjančių kainų tendencija užklupo pamažu: „Atsiranda užburtas ratas, tik kiek pavėlavęs, nes mes prieš 4 mėnesius nejautėme to kainų pokyčio.“

„Automobilis yra toks daiktas, jeigu jo reikia, tai jį ir pirks“, – aiškino autoparko vadybininkas. Visgi jis akcentavo ir tai, kad dėl planuojamo taršos mokesčio automobilių rinka tikrai siaurėja: dėl pandemijos naudotų automobilių pirkimas tampa sudėtingesnis, o patys žmonės jį rečiau eksploatuoja. Spėjama, kad ateinančiais metais padėtis nesikeis.

„CarVertical“ komunikacijos vadovas kalbėjo ir apie tai, kad automobilio parko amžius nesikeičia jau ne vienerius metus ir 2022 metais netaps išimtimi: „Manyčiau, kad naujų automobilių rinka yra per maža, kad naudotų automobilių rinkoje esamą amžių stipriai pakeistų.“

Vis tik pabrėžė, kad importuojamų naudotų automobilių amžius išlieka apie 11 metų, o pats automobilių parko atnaujinimas vyksta lėtai ir tai yra itin lėtas procesas, su kuriuo koreliuoja tiek pirkėjų pajamos, tiek jų poreikiai, tiek valstybės vadovų sprendimai.

Kova dar nepralaimėta

VILNIUS TECH Automobilių transporto katedros docentas sakė, jog Vyriausybės pastangos atnaujinti Lietuvos automobilių parką mažiau taršiais automobiliais yra nemaža paskata vairuotojams.

„Pažiūrėkime, kas vyksta miestuose. Miestai dabar labai aiškiai deklaruoja, kad bus siaurinamos gatvės, dirbtinai ribojamas automobilių eismas. Tai reiškia, jog toks sprendimas nėra akstinas, kuris mus verčia įsigyti automobilį, anaiptol – nuosavas automobilis kažin, ar reikalingas. Gali būti ir taip, kad automobilis yra nepatrauklus, pakankamai taršus veiksnys, kuris neprisideda prie mūsų gerovės“, – kalbėdamas apie naudotų automobilių įsigijimo poreikį dėstė doc. dr. S.Paulauskas.

Anot doc. dr. S.Paulausko, su naudotų automobilių kainomis situacija analogiška – vienas veiksnys turėtų keltis kainas, tačiau, iš kitos pusės, yra neaišku, kas jį atsvers.

„Jei ant svarstyklių sudėtume visus kainos veiksnius, gautume nulį – vieni veiksniai tempia kainas į vieną pusę, o kiti į kitą“, – lygino pašnekovas.

Autoplius.lt portalo vadovas taip pat pabrėžė, kad rezultatų greitai tikėtis neturėtume. Didžiausią naudotų automobilių rinkos dalį, anot A.Mizerio, vis dar užima dyzeliniai automobiliai. Šiuo metu lieka laukti tol, kol hibridiniai ar elektra varomi automobiliai pasens ir tuomet jau naudotų automobilių rinkai su vidaus degimo varikliais kils grėsmė.

Dyzelinių automobilių pranašumą įrodo ir „Regitros“ pateikti duomenys: iki 2021 m. gruodžio 1 d. iš viso buvo įregistruoti 1 094 156 dyzeliu varomi automobiliai iš 1 605 201 visų degalų rūšių automobilių. 2020 metais situacija buvo gan panaši: įregistruotų dyzelinių automobilių buvo 1 065 832 iš 1 558 977 visų automobilių.

„Lemasa vadybininkas“ taip pat pritarė, kad kol kas nepastebi žmonių noro perkant naudotą automobilį pereiti prie mažiau taršaus. „Mes galvojome, kad kalbos apie taršos mokestį tikrai pakenks, bet jeigu atvirai, tai nelabai kas ir pasikeitė“, – tikino P.Abromaitis. Jis taip pat pripažino, kad hibridiniai naudoti automobiliai jau skverbiasi kelią tarp populiariausių markių.

Juolab, M.Buzelio tikinimu, pačią didžiausią dalį automobilių sandorių užima dyzeliniai automobiliai, tačiau viskas priklauso nuo vairuotojų įpročių ir gyvenamosios vietos: didmiesčiuose vis dažniau suprantama, kad automobilis apskritai nereikalingas.

„Regionų problema yra ta, kad žmonės važinėja šiek tiek didesnius atstumus, gyvena kitokiomis sąlygomis ir dėl to dyzelinių mes greitai neatsikratysime. Sakyčiau, kad dar kurį laiką autoparke vyraujantis išliks dyzelis, antroje vietoje bus benzinas, hibridas ir tik tada elektra“, – pasakojo M.Buzelis.

Vis tik M.Buzelis pridūrė, kad hibridiniai automobiliai tampa vis lengviau įperkami: pavyzdžiui, 2008 m. gamybos automobilis jau yra patrauklus kišenei. M.Buzelis pakartojo ir tai, jog artimiausiu metu naudotų automobilių rinkoje didesni pokyčių tiek poreikio, tiek kainų aspektais nereikėtų tikėtis – tam reikia ne vienerių metų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.