Autobusų vairuotojus erzina ne tik menki atlyginimai: kenčia šaltį, neadekvačius grafikus, o maistą šildosi varikliuose Gali vėl streikuoti

Sunkus darbas už nė tūkstančio eurų nesiekiantį atlyginimą. Prie autobuso ar troleibuso vairo be poilsio dienų. Pietūs strimgalviais kemšant maistą. „Vilniaus viešojo transporto“ vairuotojai nusprendė nebetylėti.

44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
44 metus keleivius vežiojančiam Juozui pasisekė – jis kiekvieną dieną pietauti gali keliauti į namus.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Kai didelės spūstys, Viktorui pailsėti lieka vos 10–15 minučių. Tai, vyro nuomone, nėra normalu.<br>V.Skaraičio nuotr.
Kai didelės spūstys, Viktorui pailsėti lieka vos 10–15 minučių. Tai, vyro nuomone, nėra normalu.<br>V.Skaraičio nuotr.
Kai didelės spūstys, Viktorui pailsėti lieka vos 10–15 minučių. Tai, vyro nuomone, nėra normalu.<br>V.Skaraičio nuotr.
Kai didelės spūstys, Viktorui pailsėti lieka vos 10–15 minučių. Tai, vyro nuomone, nėra normalu.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.<br>V.Skaraičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (11)

Lrytas.lt

Jan 24, 2022, 9:42 PM

Tik tada, kai vairuotojai dėl prastų darbo sąlygų vėl prakalbo apie protestus ir ėmė nakvoti administracijos patalpose, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai suskubo tartis.

Vairuotojų nuomone, nenormalu, kai tenka ne tik dirbti, bet ir ilsėtis prastai šildomoje kabinoje, kai keleivius tenka vežti transporto priemonėmis, kurių padangos visiškai nudilusios, rizikuojant ir jų, ir savo gyvybe, o valdžia net nenori išgirsti apie visas problemas.

Žada apsispręsti pavasarį

Fabijoniškių žiede antradienį tarp reisų besiilsėjusio vairuotojo Petro lapkričio mėnesio atlyginimas – 821 euras.

„Tada dar taip netrūko vairuotojų kaip dabar. O gruodį aš ir mano kolegos jau dirbome po 50 valandų per savaitę ir daugiau. Ar tai normalu, kai darbas toks įtemptas?“ – klausė vairuotojas.

Dar blogiau, kai jam tenka vairuoti seną autobusą „Volvo“, kurio padangos visiškai nudilusios: „Taip visą pamainą ir slidinėju kaip slidininkas. O kas sugalvojo, kad žiemą tokiu dideliu autobusu galima įveikti 115-ąjį maršrutą sodų gatvelėmis? Tegu tas ir pabando pavairuoti.“

Petras jau ketino palikti darbą, bet nusprendė dar kelis mėnesius palaukti. Jeigu niekas nesikeis, pavasarį ieškos kito darbo.

Pažadėjo mokėti dvigubai

Kito vairuotojo Viktoro nuomone, menki atlyginimai ir yra priežastis, kad į „Vilniaus viešąjį transportą“ ateina mažai jaunimo.

„Dabar, kai nėra kam dirbti, prašoma papildomai padirbėti savaitgaliais, žadama mokėti dvigubai, bet kai suskaičiuoji atlyginimą, supranti, kad ir vėl nesumokėta tiek, kiek priklauso“, – liejo apmaudą Viktoras.

Vienintelis atlyginimu nesiskundęs vairuotojas – Juozas. Jis jau pensininkas, keleivius sostinės gatvėmis vežioja 44 metus ir vidutiniškai uždirba 1300 eurų. Priskaičiavus pensiją – visai neblogai.

Juolab kad jam nereikia dirbti šeštadieniais ir sekmadieniais, kiekvieną dieną jis turi kelias valandas papietauti ir gali pareiti namo. Juozui didesnė alga priklauso už didelį darbo stažą, už tai, kad vairuoja triašį autobusą, kad dirba piko valandomis.

Maistą šildo varikliuose

Kai vairuotojai ėmė žerti priekaištus dėl darbo sąlygų, „Vilniaus viešojo transporto“ administracija ėmėsi įrenginėti vagonėlius, kuriuose vairuotojai gali papietauti, pailsėti.

Tik tie vagonėliai – vos keliuose transporto žieduose, tad kitur vairuotojams ir toliau tenka pietauti kabinose.

Vairuotojai maistui pasišildyti turi pasigaminę specialias groteles. Per paskutinį reisą prieš pertrauką į jas įstato indus su maistu ir padeda į variklio skyrių. Sustoji pietauti – prašom karšto maisto.

Viktoras pasakojo, kad jei nevėluoja, pietums lieka 45 minutės: „Atvažiavus salonas šiltas, bet žiemą jis greitai atšąla. Tenka paleisti variklį, nes kaip kitaip pasišildysi?“

Dėl to vairuotojai sulaukia aplinkinių namų gyventojų priekaištų. Juos galima suprasti – kam patiktų, kai po langais nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro birbia autobusų varikliai?

Ypač daug tokių nepatenkintų Fabijoniškėse, kur transporto žiedas netoli gyvenamųjų namų.

Tuo metu senuose autobusuose „Volvo“ galima sušalti net važiuojant, nes prastai šildomas ne tik salonas, bet ir vairuotojo kabina.

Niekaip neįmanoma suspėti

Viktorui pikta ir dėl to, kad dabar reiso laikas dažnai sutrumpintas. Anksčiau nuo maršruto pradžios iki pabaigos buvo skiriama važiuoti daugiau minučių.

Tai nesunku paaiškinti: apkarpius tvarkaraščius vairuotojams reikia mažiau mokėti.

„Todėl nuolat vėluoji, o kartais tvarkaraščiai išvis prasilenkia su logika. Štai darbo dienomis nuo Žaliojo tilto iki Kalvarijų turgavietės skirtos 4 minutės, o savaitgaliais – tik 2. Kaip per tiek nuskristi, kai šioje atkarpoje šeštadieniais ir sekmadieniais daugybė keleivių, važiuojančių į turgų?“ – klausė vairuotojas.

Ne ką geriau ir vakarais darbo dienomis, kai tvarkaraščiai dar labiau sutrumpinti. Keleivių daug, jie pyksta, kai vairuotojas skuba, dažnai stabdo užsidegus raudonam šviesoforo signalui.

Durys per lėtai uždaromos

Viktoras vairuoja naują triašį autobusą MAN, kuriuos taip gyrė miesto valdžia. Tačiau vairuotojas ir jam turi priekaištų.

Tarkime, tokio autobuso durys per lėtai uždaromos. Konstruktoriai nepagalvojo, kad jas pradėjus užverti dar gali pasitaikyti atbėgančių keleivių. Jie šoka pro likusį tarpą, nepatenkinti, kai durys priveria.

O jeigu duris vėl atidarysi, teks laukti, kol vėl užsivers. Taip stoviniuojant kiekvienoje stotelėje tikrai smarkiai susivėlinsi. Keleivio neįleisi – sulauksi pykčio. Be to, iki galo neuždarius durų autobusas MAN nepajudės iš vietos.

Juozas pastebėjo, kad šviesoforai gal suderinti lengviesiems automobiliams, bet ne miesto transportui. Stabčiodamas stotelėse jis atsilieka nuo vadinamosios žaliosios bangos ir priverstas kiekvieną kartą dar sustoti užsidegus raudonam šviesoforo signalui.

Mėgsta ne visus maršrutus

Sausio mėnesį eismo sąlygos pagerėjusios, mažiau automobilių. Kas kita buvo prieš Kalėdas. Tada Juozui 53-iasis maršrutas buvo nemėgstamiausias.

„Važiavo šiuo maršrutu žmonės į Katedros aikštę prie Kalėdų eglės, į Kalvarijų turgų, į „Akropolį“. Visą laiką pilnas ir pilnas“, – vardijo Juozas. Kas kita 24-asis maršrutas iš Fabijoniškių į Žemuosius Panerius.

Juozui pasisekė ir dėl to, kad triašį autobusą vairuoja vienas, porininko neturi.

Tiesa, jo MAN – 22 metai, bet pensininkui patinka išbandyta technika.

Net per praėjusios žiemos šalčius, kai viršininkas per ilgą pietų pertrauką prašydavo važiuoti į autobusų parką, kad neužšaltų MAN variklis, Juozas palikdavo transporto priemonę žiede. Ir ji nė karto nesiožiavo.

Bet žiemą yra kita bėda – laiku nenuvalytos gatvės. Tarkime, per pirmadienio pūgą nedidelės įkalnės stoties link pirmieji neįveikė troleibusai. Įkandin jiems sustojo autobusai.

Autobusų vairuotojams dispečeris nurodė aplenkti grūstį važiuojant Seinų gatve, bet ten nedidelės įkalnės neįveikė lengvasis automobilis. Ir vėl eismas sustojo.

Apskritai vairuotojams labiau patinka dirbti ryto pamainoje, nes vakare kiti eismo dalyviai skuba namo, tampa nervingi.

Profesinė sąjunga neketina nusileisti

Po praėjusią savaitę surengto miesto transporto darbuotojų piketo šį trečiadienį įvyko „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojų profesinės sąjungos diskusija su administracijos atstovais.

Iškart po susitikimo administracija išplatino pranešimą, esą pavyko sutarti dėl darbo užmokesčio, kad fondas būtų padidintas 10 proc., tačiau profesinės sąjungos vadovas pabrėžė, jog nė vienas klausimas nebuvo išspręstas ir sutarimo pasiekti nepavyko.

„Bendrovės valdyba, atsižvelgdama į rinkos pokyčius, pasiūlė per 2022 metus padidinti bendrą darbo užmokesčio fondą 10 proc. Valdyba išsikėlė tikslą, kad mėnesinis vairuotojų atlyginimas būtų nuo 1000 eurų į rankas, dėl to ir daromi strateginiai pokyčiai. Šiuo metu rengiama skaidri, sąžininga ir teisinga atlygio sistema visiems įmonės darbuotojams, ji bus pateikta derinti visoms profesinėms sąjungoms. Sutarta darbuotojų darbo sąlygų gerinimo klausimus toliau spręsti socialinio dialogo būdu, pasitelkiant profesinių sąjungų atstovus, profesinėms sąjungoms nepriklausančius darbuotojus ir valdybos narius“, – sakė „Vilniaus viešojo transporto“ generalinis direktorius Darius Aleknavičius.

Tačiau „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius teigė, kad vienintelė pažanga, kurią mato profesinė sąjunga, yra tai, jog įvyko susitikimas. Nors, anot jo, susitikimas vyko konstruktyviai, šalys liko prie savo pozicijų.

„Kaip ir rudenį matėme, kad darbo užmokestis kilo tik daliai darbuotojų, tačiau bendrovė pamiršta tai pasakyti ir sako, jog atlygis kilo visiems, taip ir šiandien mes matome, kad bendrovė norėjo, jog profesinė sąjunga sutiktų su numatoma darbo užmokesčio formuluote, kurioje teigiama, kad darbo užmokestis darbuotojams kiltų vidutiniškai 10 proc. Tai reiškia, kad vieniems darbuotojams atlyginimas būtų keliamas 5 proc., kitiems – 10 proc., o dar kitiems gal ir 15 proc. Su tokiomis sąlygomis profesinė sąjunga nesutiko“, – komentavo A.Markevičius. Anot jo, nebuvo išspręstas nė vienas iš trijų keliamų klausimų.

Jis teigė, kad net jeigu bendrovė padidintų darbo užmokestį 5 proc., profesinės sąjungos reikalavimas, jog darbo užmokestis kiltų 10 proc., išliktų ir dėl to visi yra pasiryžę streikuoti.

Profesinė sąjunga jau paskelbė streiką, tačiau bendrovė tai apskundė ir pateikė skundą dėl minimalių paslaugų teikimo per streiką. Viena byla dėl streiko teisėtumo pirmosios instancijos teisme yra laimėta. Teismas pripažino, kad streikas teisėtas, tačiau tokį sprendimą bendrovė vėl apskundė.

„Dabar laukiame apygardos teismo sprendimo. Jis bus galutinis, o teismas dėl minimalių paslaugų streiko metu buvo nukeltas dviem savaitėms“, – teigė A.Markevičius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.