A. Markevičius: VVT vadovybė kalba gražiai, bet žmonių problemos nėra sprendžiamos

„Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius teigia, kad gruodžio 5 dieną įmonės darbuotojų rengiamas streikas yra VVT vadovybės nenoro veikti Europos Sąjungoje (ES) priimtinais būdais rezultatas. Pasak jo, įmonės vadovybė yra linkusi į „autokratinio stiliaus“ valdymą ir atsisako priimti reikalingus kompromisus.

„Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius<br>Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
„Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius<br>Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos (LPSK) pirmininkė Inga Ruginienė.<br>Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos (LPSK) pirmininkė Inga Ruginienė.<br>Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
„Vilniaus viešasis transportas“ direktorius Darius Aleknavičius.<br>Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
„Vilniaus viešasis transportas“ direktorius Darius Aleknavičius.<br>Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 5, 2022, 9:39 AM, atnaujinta Dec 5, 2022, 2:53 PM

„Lietuvoje priešingai negu Europos Sąjungoje, norima pereiti prie autokratinio stiliaus valdymo. Tai yra viską nuleisti iš viršaus į apačią, negirdint darbuotojų ir nežiūrint į jų lūkesčius ir interesus. Mes norime europietiško socialinio dialogo, mes esame Europos piliečiai. Mes esame Europos Sąjungoje, kur pagrindinės vertybės yra socialinis dialogas ir kolektyviniai susitarimai“, – Eltai teigė A. Markevičius.

A. Markevičius, kalbėdamas apie VVT jaučiamą vairuotojų trūkumą, teigė, kad tai yra fundamentalių darbo šioje įmonėje sunkumų, kurie nėra sprendžiami ir už kuriuos nėra kompensuojama, pasekmė.

„Visi sako, jog nėra vairuotojų. Tai be abejo nieks nenori dirbti, nes vairuotojai ir jauni žmonės, atėję į rinką nesupranta tokių darbo sąlygų. Kai gaunamos yra kapeikos, kai keliesi trečią valandą nakties, miegoti nuėjęs antrą, kai nuolatos jauti spaudimą, kad tu esi kaltas dėl problemų ir dėl to turi dirbti už trūkstančius žmones... Esant tokioms nenormalioms darbo sąlygoms ir pastoviam spaudimui, vairuotojo profesija tampa visiškai nepatraukli“, – pasakojo jis.

Profsąjungos pirmininkas pridėjo, kad VVT vadovybės pranešimai spaudai ir vadovų pasisakymai, kuriuose teigiama apie gerinamas darbuotojų sąlygas, yra melagingi, nes tikrovėje nieko nėra daroma, tik kasmet keliami vis nauji neįvykdomi pažadai skirti nuraminti visuomenei. Anot jo, daugelis šiandien matomų trūkumų yra užsilikę dar nuo Lietuvos Respublikos Nepriklausomybės pradžios.

„Tai bandymas tiesiog paveikti visuomenę ir parodyti, kad viskas yra gerai. Bet iš esmės, jokių darbų darbuotojų naudai nėra daroma. Pavyzdžiui žadami poilsio nameliai, bet praktikoje vairuotojai neturi kur patenkinti bazinius fiziologinius poreikius. Ir toliau tos problemos, daugelis jau trisdešimt metų nepriklausomoje Lietuvoje egzistuojančios, nėra sprendžiamos“, – tvirtino jis.

Pasiruošę rinkti parašus VVT vadovo atstatydinimui

A.Markevičius teigia, kad nepasitikėjimas įmonės vadovybe ir ypač VVT vadovu Dariumi Aleknavičiumi yra pasiekęs viršūnę. Pasak jo, netgi tarp darbuotojų, kurie nepriklauso profesinei sąjungai, yra matomas noras rinkti parašus ir reikalauti direktoriaus atstatydinimo.

„Šiandieną mes taip pat ne kartą girdėjome, kad darbuotojai yra pasiruošę rinkti parašus, kad būtų atstatydintas direktorius. Ir čia ne vien iš profesinės sąjungos, jau ir tarp nepriklausančių darbuotojų keliama ši idėja. Tai parodo, koks yra pasitikėjimas įmonės vadovu“, – Eltai teigė A. Markevičius.

VVT profesinės sąjungos vadovas taip pat neigė D. Aleknavičiaus pasakytą teiginį, kad prasidėjus VVT darbuotojų streikui, profesinė sąjunga nesilaikė įsipareigojimo dėl minimalių paslaugų užtikrinimo. Anot A. Markevičiaus, streikuojančiųjų vairuotojų skaičiai negalėjo pasiekti tokio lygio, kad į gatves išvažiuotų mažiau, nei žadėtų 50 proc. viešojo transporto priemonių.

„Viešuose penktadienio pasisakymuose mes aiškiai matėme ir girdėjome, kaip tiek pati bendrovė, tiek Vilniaus miesto savivaldybė pasakė, kad nevažiuos 25 proc. vairuojančių. Šiuo metu streikuojančių yra tik 35 proc., jeigu remiamės šia, bendrovės suteikta informacija. Profesinė sąjunga tą ir darė. Tad skaitėme, kad tų resursų įmonei pakanka užtikrinti minimalias paslaugas“, – Tvirtino A. Markevičius.

Jis paminėjo, kad prieš streiko pradžią buvo kreiptasi į VVT vadovybę norint užtikrinti, jog streiko metu vairuotojų būtų pakankamai, bet atsakymų iš vadovybės sulaukta nebuvo.

„Mes netgi kreipėmės vakar į darbuotojus, kad užtikrinti, kad jų tikrai būtų. Bet bendrovė iš tų darbuotojų, kurie buvo pasiruošę dirbti jeigu atsirastų trūkumas, skyrė maršrutus tik vienam. Ir man pačiam dėl to skambino darbuotojai ir buvo iškeltas klausimas, kodėl su jais niekas nesusisiekė“, – pasakojo jis.

A.Markevičius taip pat paneigė D. Aleknavičiaus teiginį, jog VVT profsąjunga reikalauja „įgauti veto teisę“. Anot profsąjungos vadovo, nors iš jų pusės siekiama užtikrinti geriausias darbo sąlygas vairuotojams, profsąjunga niekada nereikalavo visiškos kontrolės reformų atžvilgiu. 

„Jų reformos nesiskaito su žmonių teisėmis ir pažeidžia įstatymus. Tokių reformų klausimu profesinė sąjunga visada bus prieš. Mes visada buvome ir būsime prieš tai, kad būtų leidžiama pažeisti darbuotojų teises, kad būtų bloginamos darbuotojų socialinės garantijos ir kad būtų nesiskaitoma su jų interesais. Ir mes už tai, kad būtų kokybiškos darbo vietos. Ir darbuotojams naudingos reformos būtų įgyvendinamos, o ne vien tik pažadai“, – tvirtino A. Markevičius.

„Yra darbuotojų įstatymuose numatytos teisės, kurias mes norėjome įtraukti į kolektyvinę sutartį. Tai mano manymu nėra joks reikalavimas turėti veto teisę jų vykdomiems pokyčiams“, – pridėjo jis.

I. Ruginienė: VVT administracijos elgesys verčia darbuotojus rinktis streiką

VVT profsąjungos vadovu pritarė ir LPSK pirmininkė Inga Ruginienė. Ji tvirtina, kad VVT profesinės sąjungos organizuojamas streikas, yra per daugelį metų susikaupusių sulaužytų pažadų ir VVT administracijos nesilaikytų susitarimų rezultatas.

„Vilniaus viešojo transporto darbuotojų gerovės klausimas nėra vieno mėnesio dalykas, tas klausimas yra diskutuojamas jau daugelį metų. Ir kuo toliau, tuo labiau matome, kad lyg ir yra pažadas duodamas, bet po to jis yra sulaužomas ir vėl žmonės yra priversti eiti iki tos kraštutinės priemonės – streiko“, – Eltai teigė I. Ruginienė. LPSK vadovė pridėjo, kad streikas yra vykdomas ne be pagrindo. Ji palaiko A. Markevičiaus teiginį, jog dabar egzistuojančios ir matomos VVT problemos parodo, kad ši įmonė turi daug taisytinų trūkumų.

„Jau dabar Vilniaus viešasis transportas kalba apie didžiulį darbuotojų trūkumą. Tai rodo, kad Vilniaus viešasis transportas tampa nepatraukliu darbdaviu“, – pasakojo ji. I. Ruginienė teigia, kad toks VVT administracijos nenoras nusileisti profesinės sąjungos reikalavimams ir bandymas kiekvieną kartą susėdus prie derybų stalo kelti papildomas sąlygas taip pat parodo netinkamą vadovybės mentalitetą.

„Tai yra viešojo sektoriaus įmonė, kuri turėtų rodyti pavyzdį. Tai turi būti pats patraukliausias darbdavys, kuris privačiam sektoriui turi rodyti pavyzdį, kaip dirbti. Tuo pat metu, mes matome visiškai priešingą elgesį“, – komentavo LPSK vadovė.

VVT vadovybė: stengiamės užtikrinti darbuotojams kuo geresnes darbo sąlygas

Tuo tarpu šią savaitę VVT vadovybė savo pranešime spaudai teigė, kad stengiasi gerinti darbo sąlygas – keičia grafikus, tam, atsisako žalų išskaičiavimo dėl eismo įvykių, apie 20 proc. kelia atlyginimus autobusų ir troleibusų vairuotojams, įveda teisingesnę darbo apmokėjimo sistemą.

„Didžiausias mūsų rūpestis yra užtikrinti darbuotojams kuo geresnes darbo sąlygas, dėl to darome konkrečius darbus. Pavyzdžiui, rugsėjo mėnesį pakeista virš 90 proc. viešojo transporto grafikų, kad vairuotojai turėtų 45 minučių pertraukas. Taip pat keitėme darbo apmokėjimo sistemą, kuri garantuoja didesnį atlyginimą mažiausiai uždirbantiems ir gali pasiūlyti konkurencingą darbo užmokestį rinkoje“, – tvirtino VVT vadovas Darius Aleknavičius.

ELTA primena, kad pirmadienį sostinėje prasidės neterminuotas didžiausio miesto keleivių vežėjo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojų streikas. Jo metu kelionės viešuoju transportu bus sutrikdytos, taip pat prognozuojami didesni transporto eismo srautai mieste.

Streikas turėjo vykti spalio mėnesį, bet buvo atidėtas, nes buvo pasiektas susitarimas nuo lapkričio vidurio VVT darbuotojų atlyginimą kelti 10 proc. Bet nebuvo sutarta dėl reikalavimo įtraukti darbo apmokėjimo sistemą į kolektyvinę sutartį.

Pasak VVT A. Markevičiaus, nesusikalbėjimas tarp darbuotojų ir įmonės lemia prastėjančią paslaugų kokybę vilniečiams – vis daugiau vairuotojų VVT palieka, esą vien birželį įmonėje buvo virš 200 laisvų vairuotojų etatų.

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius rugsėjo mėnesį teigė, kad didžioji dalis Vilniaus viešojo transporto (VVT) profesinės sąjungos reikalavimų jau buvo patenkinti, o dalies įgyvendinimas neįmanomas ir streikui nėra pagrindo. Pasak jo, atlyginimai vairuotojams jau pakelti šį pavasarį. Meras taip pat teigė, kad darbuotojų streikas taptų dideliu smūgiu šio sektoriaus prestižui ir pasiūlymams, kuriais siekiama dar gerinti VVT kokybę.

V.Benkunskas: nesutinku, kad VVT vairuotojams užtikrina geras darbo sąlygas

Vilniaus vicemeras Valdas Benkunskas sako, kad atsakomybė už pirmadienį prasidėjusį VVT darbuotojų streiką tenka pačiai įmonei. Anot jo, Vilniaus miesto savivaldybės taryba „padarė viską“, kad įmonė turėtų pakankamai lėšų vairuotojų atlyginimams pakelti.

Vis dėlto, politiko teigimu, VVT algų vairuotojams pakankamai nepakėlė.

„Nesutinku, kad darbuotojams užtikrinamos geros sąlygos. Įmonė darbuotojų atlyginimų vidurkį matuoja su įskaičiuotais viršvalandžiais (!), o tada giriasi, kad žmonės normaliai uždirba. Streikai iš nieko tiesiog savaime nekyla“, – feisbuke pirmadienį rašė V. Benkunskas.

„Miesto taryboje padarėme viską, kad VVT turėtų atrištas rankas pokyčiams. Praėjusio tarybos posėdžio metu patvirtinome 5,5 mln. eurų sumą darbuotojų atlyginimų kėlimui (...). Kitaip tariant, vadovybė turi visas sąlygas padidinti atlyginimus 15–20 proc.“, – teigia jis.

Vicemeras teigė, kad savivaldybei sostinės viešojo transporto sistemos darbuotojų sąlygų gerinimas turėtų būti pagrindinis prioritetas.

„Kaip galima kalbėti apie gatvių siaurinimą ar parkavimo vietų mažinimą, kai žiemos metu stoja visa miesto transporto sistema? Manau, kad mes turime pradėti nuo pradžių, o ne nuo galo ir pirmiausia užtikrinti kokybišką viešojo transporto sistemos veikimą tiek iš darbuotojų, tiek iš keleivių pusės. Pirmiausia turime investuoti į tai, o ne brangius gatvių humanizavimo projektus“, – pabrėžė V. Benkunskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.