Vilkikų vairuotojai – įstrigę: naujo įstatymo neįmanoma laikytis, bet vis tiek gresia tūkstantinės baudos

Nuo rugpjūčio pabaigos visi tolimųjų reisų vairuotojai privalo turėti išmaniąsias tachografų korteles. Deja, įstatymą vykdyti vairuotojams šiuo metu tiesiog neįmanoma – nors korteles turėti privaloma, jų gauti nepavyksta, nes jos šiuo metu paprasčiausiai net nėra gaminamos. Vairuotojai tikina negalintys dirbti – jau daugiau nei mėnesį yra įstrigę tarp įstatymo ir realybės.

Nuo rugpjūčio pabaigos visi tolimųjų reisų vairuotojai privalo turėti išmaniąsias tachografų korteles.<br>Asociatyvi Pexels.com nuotr.
Nuo rugpjūčio pabaigos visi tolimųjų reisų vairuotojai privalo turėti išmaniąsias tachografų korteles.<br>Asociatyvi Pexels.com nuotr.
Nuo rugpjūčio pabaigos visi tolimųjų reisų vairuotojai privalo turėti išmaniąsias tachografų korteles.<br>Asociatyvi Pexels.com nuotr.
Nuo rugpjūčio pabaigos visi tolimųjų reisų vairuotojai privalo turėti išmaniąsias tachografų korteles.<br>Asociatyvi Pexels.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2023-09-23 12:50, atnaujinta 2023-09-24 07:20

Skaitmeninis tachografas su į jį įmontuotu atitinkamu informaciją saugančiu elektroniniu įtaisu bei vairuotojo asmens kortele – įranga vairuotojų darbo ir poilsio režimui kontroliuoti.

Vairuotojo kortelė identifikuoja vairuotoją ir yra skirta duomenims apie vairuotojo veiklą laikyti. Vairuotojo kortelės atminties įrenginyje įrašomi vairuotojo asmens ir naudojamų transporto priemonių identifikavimo duomenys, kortelės įdėjimo ir išėmimo laikas, vairuotojo veiklos rūšis, nuvažiuotas atstumas, gedimai ir nukrypimai nuo normos, patikrinimo data bei duomenys.

Vairuotojo kortelė yra asmeninė, jos administracinio galiojimo trukmė – 5 metai. Vairuotojas gali turėti tik vieną galiojančią kortelę, o valstybių narių išduotas vairuotojų korteles pripažįsta kitos valstybės narės.

Skaitmeninės tachografų kortelės tolimųjų reisų sunkiasvorių transporto priemonių vairuotojams privalomos tapo nuo rugpjūčio 21 dienos.

Bėda ta, kad kortelių išsiimti tiesiog neįmanoma.

Kortelių niekas net negamina

Tolimųjų reisų vairuotojo žmona Gintarė portalui lrytas.lt papasakojo, kad jos vyras kortelės negauna jau daugiau nei mėnesį, nes jos paprasčiausiai negaminamos.

„Tokias korteles išduoda Transporto saugos administracija – ji priklauso vyriausybei, tai nėra kažkokia privati įmonė. Mano vyras prašymą kortelei gauti pateikė rugpjūčio antroje pusėje. Pagal įstatymą, kortelę jis gauti turėjo per penkiolika darbo dienų“, – prisiminė Gintarė.

Pateikęs prašymą, sutuoktinis negavo jokio pranešimo, kad kas nors būtų ne taip. Todėl rugpjūčio 31 d. užsuko į Transporto saugos administracijos skyrių gyvai pasiteirauti, galbūt jau pagaminta.

„Tik tada mus informavo, kad yra tam tikrų problemų, sutrikimų – pasirodo, kortelių niekas negamina. Paklausus, kada kortelės bus, mums atsakė, kad neaišku“, – kalbėjo Gintarė.

Nuo to laiko praėjo beveik mėnuo, dabar – jau rugsėjo pabaiga.

„Prieš kelias dienas skambinau pasiteirauti. Atsakė, kad kortelės vis dar negaminamos, liepė palaukti. Kiek laukti? Neaišku. Tik pasakė, kad problemą išspręs per keletą savaičių“, – pasipiktino pašnekovė.

Informacijos beveik neduoda

Blogiausia, anot jos, tai, kad su vairuotojais Transporto saugos administracija esą beveik nesiskaito – jokios oficialios informacijos apie sustabdytą kortelių gamybą nepateikta, kada bėda bus išspręsta, irgi niekas nesako.

„Bent žmogiškai informuotų žinute ar elektroniniu laišku. Jiems neįdomu. Oficialios informacijos nėra. Paskambinus ir pareiškus pretenziją siūlo kreiptis į juos raštu. Taip neturi būti.

Ir ši problema – ne vienam vairuotojui, viskas vyksta Lietuvos Respublikos mastu. Toks Lietuvos valstybės požiūris į paprastą žmogų, paprastą vairuotoją. Juk žmonėms reikia dirbti. Kortelių negamina jau mėnesį. Įsivaizduoju, kad žmonių eilė – didelė, o pasiskųsti nėra kam“, – šnekėjo vairuotojo žmona.

Gintarė pridūrė, kad jos vyras visą šį laiką negali dirbti, mat tachografinė kortelė – privaloma, be jos važiuojančiųjų laukia nemenkos baudos.

„Nežinau, kaip kiti vairuotojai dabar važinėja, bet mano vyras negali dirbti. Jis net nebando rizikuoti, nes dirba Vokietijoje. Laukia kortelės. Jei vairuotojas važinėja be šios kortelės, baudą gauna ir vairuotojas, ir darbdavys. Baudos yra tikrai žiaurios. Vairuotojai neturi teisės sėsti prie vairo, jei neturi tų kortelių“, – aiškino moteris.

Lauktų tūkstantinės baudos

Lietuvos vežėjų sąjungos generalinis sekretorius Sigitas Žilius sakė: jam ne kartą teko girdėti Transporto saugos administracijos pasiteisinimus, kodėl vėluoja tachografinių kortelių gamyba.

„Kortelių gamintojas, kuris laimėjo konkursą, kažkodėl tik laimėjęs pareiškė, kad tik dabar susipirks įrangą, ir tik tuomet pradės gaminti. Įmonė, kuri laimėjo konkursą, yra nepasiruošusi.

Manau, kad padaryta konkurso organizatorių klaida, greičiausiai nustatytos netinkamos konkurso sąlygos. Aš nei organizavau konkurso, nei jame dalyvavau, bet akivaizdu, kad sąlygos leidžia laimėtojui pareikšti, kad jis paslaugų neatliks. Jei aš laimėčiau konkursą statyti namą, bet namo nestatyčiau? Gal reikia tokį konkursą anuliuoti, skelbti naują?“ – retoriškai klausė S.Žilius.

Jis piktinosi ir tuo, kad vairuotojai, užsisakę kortelę, nėra informuojami, kad gamyba bent jau artimiausiu laiku pradėta nebus.

„Jie žaidžia biurokratinius žaidimus, kurie žmogui neleidžia gauti atsakymo, kada ir kaip viskas bus. Manau, kad tie, kas rengė konkurso nuostatas, turėtų prisiimti atsakomybę“, – pabrėžė pašnekovas.

Jo teigimu, kortelių neturintys vairuotojai šiuo metu tiesiog negali dirbti, o tai įmonėms kainuoja milžiniškus nuostolius.

„Kai vairuotojai negali dirbti, kyla didžiulės rizikos žmonėms ir įmonėms. Kiekviena mašinos prastovos diena įmonei kainuoja apie 330 eurų. Kai vilkikas stovi, jis nusidėvi, kainuoja mašinos draudimas, vairuotojui, kuris laukia, toliau mokami socialiniai mokesčiai, draudimas. Visa tai susideda, o jei įmonė negauna pajamų, tai yra katastrofa. Be to, vairuotojai negauna uždarbio. Tai yra nuostolis ir šeimoms, ir įmonėms“, – šnekėjo S.Žilius.

Tad vairuotojai lieka tarsi įstrigę, mat važiuoti be kortelės ir pažeidinėti įstatymo nesirengia.

„Važiuoti be kortelės – neįmanomas dalykas, tai baudžiama tūkstantinėmis baudomis“, – pabrėžė S.Žilius.

Situacija netrukus gerės

Portalas lrytas.lt susisiekė su Transporto saugos administracijos komunikacijos vadove Egle Kučinskaite. Ji paaiškino, kodėl kortelę užsisakę vairuotojai nėra informuojami, kad jos gaminimas artimiausiu metu nebus pradėtas. Esą būtų klaidinga blokuoti užsakymą internetu, nes tai tik prailgintų kortelės gavimo laiką.

„Jei vairuotojas nepateiks prašymo dabar, o tik kada nors vėliau, kai pradėsime gamybą, diena, kada vairuotojas gaus pagamintą kortelę, bus dar vėlesnė. Kai vairuotojas pateikia prašymą internetu, jo prašymas iš karto atsiranda laukiančiųjų sąraše. Tik prasidėjus gamybai, jo kortelė nedelsiant bus gaminama.

Kortelių prašymų priėmimas ir nagrinėjimas nėra sutrikęs. Kadangi tik Lietuvos transporto saugos administracija gali jas išduoti, norime būti maksimaliai pasirengę kortelių gamybai, kai tik ji bus įmanoma. Todėl užsakymas jokiu būdu negali būti stabdomas“, – aiškino E.Kučinskaitė.

Pasak pašnekovės, nors nuo šių metų rugpjūčio 21 d. šalys narės įpareigotos vairuotojams išduoti naujos kartos vairuotojų korteles, šis procesas susijęs su nemažais iššūkiais gamybos procese.

„Kadangi tai antros kartos vairuotojų kortelės, joms pagaminti reikia naujų technologinių sprendimų: gamintojas turi sertifikuotis iš naujo, kortelėje turi būti įdėtas naujas lustas ir pan. Tam gamintojas turi pasiruošti ir tai užtrunka.

Lietuvos transporto saugos administracija atliko privalomas pirkimo procedūras ir iki šio termino pasirašė sutartį su Suomijos kortelių gamintoju. Kadangi Suomijos gamintojas dar nėra pasiruošęs sertifikuoti ir personalizuoti naujos kartos kortelių ir šiuo metu atlieka pasirengiamuosius darbus, iš anksto įvertinome šią situaciją bei kylančias rizikas ir ėmėmės plano B – pasitelkėme į pagalbą Latvijos kompetentingą įstaigą“, – tikino E.Kučinskaitė.

Jos teigimu, Europos Komisija neprieštaravo, kad Lietuva pasitelktų kitos šalies instituciją į pagalbą, be to, Europos Reglamentas numato maksimalų terminą kortelių išdavimui – 30 dienų.

„Vykstant įprastam kortelių gamybos procesui kortelė pagaminama per 4–5 dienas nuo prašymo pateikimo dienos, tačiau esant tam tikriems pokyčiams, kaip ir šiuo atveju, Lietuvos transporto saugos administracija pasinaudoja Reglamento suteikiamu maksimaliu kortelių išdavimo terminu“, – pridūrė komunikacijos vadovė.

Šią savaitę latvių pagamintos kortelės bus testuojamos ir, jeigu viskas bus gerai, kitos savaitės pradžioje prasidės masinė gamyba.

„Svarbu pažymėti, kad ankstesnės kartos vairuotojų kortelės, kurių galiojimo laikas nėra pasibaigęs, ir toliau gali būti naudojamos ir jų keisti nereikia. Dabartinė situacija susijusi su naujos kartos vairuotojų kortelėmis“, – priminė E.Kučinskaitė.

Pašnekovė pridūrė labai apgailestaujanti dėl susidariusios situacijos.

„Suprasdami situacijos rimtumą, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai, atliekantys patikrinimus, kiekvieną situaciją vertina individualiai. Jeigu asmuo kortelės neturi dėl susidariusios situacijos, t. y. vėluojančios gamybos, į tai atsižvelgiama ir baudos netaikomos“, – pabrėžė ji.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.