Aiškina, kaip gali pasikeisti techninės apžiūros ir jų kaina: vairuotojams – dvejopos žinios

Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį. Politikai teigia, kad įstatymai riboja konkurenciją, todėl būtina rinką liberalizuoti. Tačiau techninę apžiūrą vykdančių įmonių atstovas įsitikinęs – būtų labai sudėtinga užtikrinti įmonių kontrolę ir darbo kokybę.

Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>D.Umbraso nuotr.
Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>D.Umbraso nuotr.
Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Liberalų sąjūdžio frakcija užsimojo išardyti techninės apžiūros monopolį.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Gintarė Kavaliauskaitė, Alvydas Laurinavičius

Nov 20, 2023, 7:44 PM

Automobilio techninę apžiūrą Lietuvoje reikia atlikti kas dvejus metus. Tai aktualu pusantro milijono gyventojų, eilėje jiems kartais laukti tenka ne vieną dieną. Seimo liberalų frakcija siūlo panaikinti techninės apžiūros monopolį ir palengvinti sąlygas vairuotojams.

„Matydami kitų šalių patirtį, manytume, kad rinka turėtų būti liberalizuojama, kad automobilio techninę apžiūrą galėtų atlikti servisai, kurie gautų akreditacijos tarnybos akreditavimą, kad tokias paslaugas galėtų atlikti“, – teigia Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas.

Liberalizavus rinką, techninės apžiūros procesas, esą taptų paprastesnis.

„Ar tris valandas, ar kažkiek sutaupys kiekvienas žmogus. Tas, kuris eis kokybiškame akredituotame servise, prisiims patarnavimus ir tuo pačiu gaus dokumentą važiuoti“, – sako kitas Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Viktoras Pranckietis.

Vairuotojų nuomonės skiriasi. Vieniems dabartinė sistema problemų nekelia, kiti norėtų daugiau galimybių rinktis.

„Mano nuomone, tai turėtų daryti apmokyti specialistai, ir šiaip šiai dienai viskas labai paprasta. Užsiregistruoti, atvykti užtrunka labai trumpai“, – problemų su esama sistema nemato vairuotoja.

„Turiu pažįstamų, kurie pasižiūri, kad rytoj techninė apžiūra pasibaigs. Čia jau žmonės patys būna kalti, o taip visumoje viskas dirba. Jei techninė apžiūra būtų dar kituose servisuose, tai reikia papildomos kontrolės šitiems dalykams“, – pasakoja vyriškis.

„Labai gerai būtų, į servisą važiuoju dėl techninės apžiūros, kad patikrintų, būtų pačiam servise padarę, būtų paprasčiau“, – už naują sistemos variantą pasisako kitas vairuotojas.

„Būtų turbūt arčiau, galėtum rinktis kur nori ir, greičiausiai, kainai įtakos būtų“, – jam pritaria moteris.

Tai – jau ne pirmas bandymas liberalizuoti techninės apžiūros rinką. Lietuvos verslo konfederacija dėl to 2019 metais kreipėsi į Konkurencijos tarybą, Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją.

„Konkurencijos taryba taip pat pasisakė, kad iš tikrųjų situacija yra bloga, pasisakė netgi keletą kartų. Įvardino, kad nustatyti, kiek centrų turėtų būti, kiek darbo vietų sukurta – tas reguliavimas yra perteklinis“, – sako Verslo konfederacijos narys Mantas Andriuškevičius.

Techninę apžiūrą atliekančių įmonių asociacija abejoja, ar liberalizavus rinką būtų įmanoma užtikrinti kontrolę ir darbų kokybę, ir pateikia Lenkijos pavyzdį.

„Ten yra keli šimtai servisų, kurie gali atlikti ir iš pirmo karto techninę apžiūrą įveikia maždaug 96–97 proc. automobilių. Kas iš esmės reiškia, kad apžiūra yra paversta visišku formalumu“, – tikina Techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas Renaldas Gabartas.

Vis dėlto, automobilių servisams suteikus galimybę atlikti techninę apžiūrą, jie esą būtų kontroliuojami ir tikrinami.

„Nacionalinis akreditacijos biuras akredituotų tokias įstaigas ir jų veiklą kontroliuotų. Reiškia periodiškai atliktų auditus, tikrintų ir įrangą, žmonių kompetenciją. Be abejo, pagal tarptautinius standartus reikėtų periodiškai kelti kvalifikaciją, visi šie reikalavimai išliktų“, – sako M.Andriuškevičius.

Liberalų siūlyme akcentuojama, kad atsiradus didesnei konkurencijai, paslauga atpigtų. Techninės apžiūros įmonių asociacijos teigimu, kitų šalių praktika rodo, kad liberalizavimas kainas didina.

„Tos maksimalios kainos yra pačios mažiausios Europoje, nes pas mūsų kaimynus latvius yra 35 eurai ir jie atlieka kasmet. Pas kaimynus estus, kur yra liberalizuota, 43 eurai. Pas lenkus – apie 27 eur. Lietuvoje yra 23 eurai“, – techninės apžiūros kainas lygina R.Gabartas.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad dabartinė sistema turi ir privalumų, ir trūkumų, tačiau pokyčiams – ne metas.

„Visus klausimus galima svarstyti, bet apskritai techninės priežiūros sistemą matome kaip saugaus eismo dalį, ir jei pažiūrėtume, kur mes turime didžiausią problemą su saugiu eismu, tai nėra techninės apžiūros centrai“, – teigia M.Skuodis.

Lietuvoje lengvųjų automobilių techninę apžiūrą atlieka 10 bendrovių 10-yje regionų, o jų tankį reguliuoja valstybė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.