Elektromobilių pasaulio proveržiai stebina greičiu, tačiau gamintojai stabdyti neketina: kas laukia toliau?

Elektromobilių pasaulis dar tik žengia paauglystės atradimų žingsnius, tačiau jame netrūksta naujų proveržių ar net visą paradigmą iš naujo konstruojančių reiškinių. Pirmieji keturis ar net penkis šimtus kilometrų komfortiškai be sustojimo nuvažiuojantys elektriniai modeliai, pirmieji elektromobiliai su pažangiomis dalinio autonomiško vairavimo sistemomis ar pirmieji talpias ir per pusvalandį ar net dar greičiau iki specialistų rekomenduojamo 80 proc. lygio įkraunamas baterijas turintys automobiliai – jau gatvėse. Ir visa tai – mažiau nei per dešimt metų.

Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9 interjeras.<br>Gamintojo nuotr.
Kia EV9 interjeras.<br>Gamintojo nuotr.
Elektromobiliai.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Elektromobiliai.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Ličio jonų baterijos.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Ličio jonų baterijos.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Skaitmeniniai duomenys.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Skaitmeniniai duomenys.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Perka naują automobilį.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Perka naują automobilį.<br>„Shutterstock“ nuotr.
Justas Lengvinas.<br>Lietuvos žurnalistų autoklubo nuotr.
Justas Lengvinas.<br>Lietuvos žurnalistų autoklubo nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Mar 7, 2024, 11:13 AM

Tokius įspūdingus progreso vaisius raško elektromobilių vairuotojai, o gamintojai ir toliau nelėtina apsukų. Specialistai pripažįsta, kad tiesiog nelieka jokio kito kelio – vos stabtelėjus ir nustojus progresuoti, akimoju galima nusiristi nuo šlovingo lyderių pjedestalo.

Bėgimas prieš pasivaikščiojimą

Kai Pietų Korėjos gamintoja „Kia“ 2021 metais pristatė pažangų elektromobilį EV6, atrodė, jog nuščiuvo visa rinka. Ultramodernaus dizaino modelis tiek savo išvaizda, tiek techninėmis savybėmis nepriminė nieko, ką iki tol buvo regėję ir bandę elektromobilių entuziastai.

Netipiškos išvaizdos elektrinis SUV su milžiniška salono erdve, gebantis per 3,5 sekundės pagreitėti iki 100 km/val. (našiausios versijos), kilstelėjo šios pavaros kartelę į naują lygį. O užvis svarbiausia – jis gali nuvažiuoti iki 510 km ir priimti iki 240 kW įkrovimo galią. Ji leidžia papildyti baterijos energijos atsargas nuo 10 iki 80 proc. per vos 18 min.

Tokie automobilio už kiek daugiau nei 60 tūkst. eurų rodikliai, kurie tuo metu buvo pasiekiami tik dvigubai brangesniems „Porsche Taycan“ ar „Audi e-tron GT“, supurtė rinką ir neprasprūdo pro ekspertų akis. Kai 2022 metais EV6 tapo Europos metų automobiliu, šio pramonės segmento analitikai trynė rankomis – kas gi laukia toliau?

Transporto apžvalgininkas Justas Lengvinas sako, kad vartotojams retai suteikiama galimybė retrospektyviai pakilti virš laiko juostos ir lyg pagreitintame filme pamatyti, kiek pokyčių įvyko per tam tikrą laikotarpį. O jeigu pavyktų atlikti tokį skrydį per šiuolaikinių elektromobilių istoriją, daugelis turbūt nustebtų, koks žaibiškas tas filmas būtų ir kiek turinio jis aprėptų.

„Tradiciniai automobiliai skaičiuoja antrą šimtmetį, o modernūs elektromobiliai dar neseniai įžengė į antrąjį dešimtmetį. Tačiau dėl technologinio lygio, nuo kurio startuota vienu ir kitu atveju, dabar transporto priemonių progresas veikiau yra greitas bėgimas, palyginus su ramiu pasivaikščiojimu, kuris buvo praėjusiame šimtmetyje“, – vaizdžiai palygina pašnekovas.

Jo teigimu, tai lemia ne vienas aspektas: tiek gerokai pažangesnė technologinė bazė, nuo kurios atsispirta, tiek kito lygmens resursai, tiek pačios elektros pavaros atveriamos naujos galimybės. Ne mažiau svarbus ir dar vienas kriterijus.

„Tai – konkurencijos pasekmė. Pavyzdžiui, „Kia“ proveržis elektromobilių rinkoje masiniams vartotojams, ar „Mercedes-EQ“ rodomi raumenys prabangos segmente, tik rodo, kaip gamintojams svarbu įrodyti vairuotojams, kad jie gali kurti ne tik gerus modelius su vidaus degimo varikliais, bet ir naujos kartos elektrinius automobilius. Šiame lauke visi pradeda nuo balto lapo, todėl anksčiau susikurtas įvaizdis yra gerokai trapesnis ir konkurencija yra gerokai stipresnis postūmis tobulinti produktus“, – pažymi „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys.

Technologijų pasaulio dalis

Elektromobiliams populiarėjant, ekspertai įžvelgia naują įdomią tendenciją – daugybė vartotojų juos pradeda vertinti ne tik mobilumo lauke, bet ir bendrame technologijų kontekste. Tarytum svarstytų apie naują telefoną ar išmaniąją namų valdymo sistemą. Štai apie technologijas rašantys portalai jau kurį laiką į savo apžvalgų lauką įtraukia ir elektromobilius.

„Naujausi automobiliai dažnai taip ir vadinami – kompiuteriais ant ratų. Tai galima vertinti nevienareikšmiškai, tačiau būtent elektromobiliai dėl savo specifinių savybių dar plačiau atveria technologijų tobulinimo galimybes, o automobiliai gali įgyvendinti vis daugiau anksčiau sunkiai įsivaizduotų funkcijų – pavyzdžiui, įkrauti kitus elektrinius prietaisus“, – pastebi J.Lengvinas.

Vienas tokių pavyzdžių – 36 kartą surengti mokslo populiarinimo portalo „Popular Science“ geriausių metų naujovių rinkimai. 2023 metų sąraše galima aptikti įvairiausių inovacijų: nuo sveikatos, sporto, aplinkosaugos ar namų įrangos iki gynybos, inžinerijos ar automobilių srities technologijų.

Pastarajame segmente vertintojai geriausių naujų technologijų sąraše įvardijo „BFGoodrich“ įmonės automatiškai slėgį keičiančias padangas, ūkiuose naudingus elektrinius bendrovės „Polaris“ specialiosios paskirties bagius „Ranger“, santykinai priimtinos vertės mažuosius elektromobilius „Volvo EX30“, naują italų superautomobilį „Lamborghini Revuelto“ bei naujausią „Kia“ elektromobilį EV9.

Būtini platesni pokyčiai

Tad korėjiečiai ir toliau neprasprūsta pro specialistų akis. Tiesa, šį kartą ekspertų komisija pažymėjo, kad EV9 – ne tik įspūdingai atrodantis elektromobilis. „Tai, kas yra jo viduje, gali būti netgi dar svarbiau“, – pažymėjo „Popular Science“ vertintojai.

Jie išskyrė gamintojo EV9 salone panaudotas perdirbtas medžiagas iš surinktų vienkartinių plastikinių butelių, tekstilės atliekų ir jūrose surastų išmestų žvejybos tinklų. Specialistus nustebino, jog iš šių atliekų sukurtos prabangiai atrodančios, aukštesnės klasės modelius primenančios apdailos medžiagos. Ekologiją vertinantiems žmonėms tai gali tapti dar vienu akstinu greičiau persėti į elektromobilį dėl siūlomo naujos kartos kainos ir kokybės derinio.

Be to, EV9 gali būti septynvietis, o jaunoje rinkoje tokio dydžio 500 km viena įkrova galinčius įveikti elektromobilius vis dar galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų.

„Popular Science“ – vienas seniausių ir patikimiausių žiniasklaidos šaltinių Jungtinėse Amerikos Valstijose. Jo tikslas – papasakoti skaitytojams apie gyvenimą keičiančias naujoves bei atradimus, išsklaidyti įvairius mitus ir nagrinėti mokslo pasiekimus, pritaikomus tiek kosmoso platybėse, tiek kasdieniame gyvenime. Kasmet nuo 1988 m. leidinio redaktoriai peržiūri tūkstančius naujų produktų, ieškodami geriausių savo kategorijų naujovių.

„Vartotojai dažnai tiesiog neįvertina ar net nevertina, kaip gamintojai plačiai siekia aplinkosaugos tikslų, tarp kurių elektromobiliai yra tik dalis krypties. Istoriškai automobilių gamyba buvo viena iš taršiausių pramonės sričių, todėl perėjimas vien tik prie teršalų neišmetančių transporto priemonių nėra pakankamas: būtini pokyčiai tiek keičiant gamybos procesus, tiek užsitikrinant žaliosios energijos naudojimą juose, tiek vietoje tradicinių medžiagų ieškant alternatyvių komponentų“, – apibendrina J.Lengvinas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.