Portalas „Kas vyksta Kaune“ paskelbė vieno „Kauno autobusų“ vairuotojo liudijimą apie galimas korupcijos apraiškas savivaldybės įmonėje. Šis vairuotojas (jo tapatybė publikacijoje nėra atskleidžiama, tačiau redakcijai žinoma) paaiškino, jog įmonėje vairuotojai neša dovanas administracijoms darbuotojai, atsakingai už grafikų sudarymą.
Anot vairuotojo, grafikai sudaromi subjektyviai, o nuo jų tiesiogiai priklauso vairuotojų atlyginimai. Daugiau laiko rezerve praleidžiantys vairuotojai atitinkamai ir uždirbs mažiau.
„Yra tokia ponia („Juodasis kardinolas“), kuri spendžia tavo darbą „Kauno autobusuose“, sudarinėdama grafikus, laiką, kaip dirbsi. Niekas jos nekontroliuoja, ji gali grafiką sudėti taip, kaip jai patogu. Ji pati sau viršininkė. Yra geri vairuotojai ir blogi. Geri tie, kurie nepamiršta užeiti į kabinetą, o blogi tie, kurie neužeina arba užsitraukė jos nemalonę.
Poniai mokama pinigais, šokoladais, buteliukais ir t. t. Ponia neima į rankas, žinodama pasekmes, ir maloniai šypsodamasi sako: ačiū nereikia, kam čia. Tiesiog viskas paliekama ant stalo. Vairuotojai eina kiekvieną dieną pamaloninti ponios, nes nuo jos sudarytų darbo grafikų priklauso darbo užmokestis“, – anksčiau teigė vairuotojas.
Trečiadienį, balandžio 2 d., ši situacija buvo aptarta ir Kauno savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos posėdyje.
Komisijos pirmininkė Andrijana Filinaitė teigė, jog klausimas svarstomas dėl viešai pasirodžiusios informacijos – portalo „Kas vyksta Kaune“ publikacijos.
„Šis klausimas iškilo dėl kovo 7 d. portale „Kas vyksta Kaune“ pasirodžiusios straipsnio „Skundėsi mobingu, o „Kauno autobusai“ tikina, kad nėra taip, kaip sako vairuotojas“.
Esmė tokia – straipsnyje minima, jog darbuotojai neša dovanas administracijai siekiant palankesnių darbo grafikų, yra mažesni, nei žadama atlyginimai, pastovus laikas rezerve, taip darbo sąlygas nupasakoja vienas su portalu „Kas vyksta Kaune“ susisiekęs skaitytojas“, – posėdžio metu svarstomą klausimą pristatė savivaldybės tarybos narė ir komiteto pirmininkė A.Filinaitė.
Kaltinimus neigia
Komisijos posėdyje dalyvavęs UAB „Kauno autobusai“ direktorius Mindaugas Grigelis apgailestavo dėl portale pasirodžiusios informacijos.
„Šią informaciją žiniasklaidoje („Kas vyksta Kaune“) esame išnagrinėję. Žinoma, labai apmaudu ir liūdna, kad tokia nemaloni dėmė uždedama visam UAB „Kauno autobusai“ kolektyvui“, – apgailestavo bendrovės direktorius.
Visgi jis teigė, kad iš vieno vairuotojo pasakojimų platesnių išvadų daryti negalima – esą bendrovėje dovanų priėmimas griežtai reglamentuojamas.
„Žinoma, pasakyti, kur čia mobingo apraiškos, kai vienas anonimas skundžiasi, tačiau jokių viduje pranešimų jis ir kiti darbuotojai nepateikė...
Mes turime „Kauno autobusuose“ pasitvirtinę visas reikiamas politikas: antikorupcijos, smurto ir priekabiavimo prevencijos, yra patvirtinta dovanų politika. Yra atsakingi paskirti žmonės, yra adresai, kur galima anoniminius skundus pateikti. (…)
Jokios informacijos apie minimas apraiškas niekur nebuvo pateikta įmonės viduje“, – pabrėžė M.Grigelis.
Anot jo, vairuotojų nepasitenkinimas sudarytu darbo grafiku būna jaučiamas tik švenčių metu. Esą tuomet ir kyla nesutarimai dėl darbo laiko.
„Vairuotojų yra apie 800 ir patenkinti visų poreikius ar per Kalėdas, ar per Velykas neįmanoma – tada daugelis vairuotojų nori nedirbti, turėti išeigines.
Tokiu atveju vieniems tenka per šventes dirbti, o kitiems ilsėtis. Tie, kuriems reikia dirbti, būna nepatenkinti“, – aiškino M.Grigelis.
Bendrovės vadovas taip pat sakė, jog dėl to skiriasi ir atlyginimai tarp darbuotojų.
„Patys žmonės sako – aš niekada nedirbsiu per išeigines, aš niekada nedirbsiu viršvalandžių. Taip, jie uždirba mažiau. Bet be darbuotojo sutikimo mes negalime skirti nei viršvalandžių, nei išeiginių“, – teigė įmonės vadovas.
Sulaukė ir daugiau pranešimų
Nors „Kauno autobusų“ vadovas tikino, jog bendrovės viduje neteko girdėti apie tokius atvejus, po pirmosios publikacijos portalo redakcija sulaukė ir daugiau laiškų, kuriuose vairuotojai pasakoja apie prastas darbo sąlygas bendrovėje. Apie korupcijos apraiškas bendrovėje iš viso papasakojo keturi skirtingi šaltiniai.
Visų vairuotojų pasakojimuose galima pastebėti tuos pačius motyvus – daugiausiai kritikos sulaukia darbo grafikų sudarymo tvarka bei bendrovės pažadų neatitinkantys atlyginimai.
Vieno tokio laiško portalas susilaukė publikacijos paskelbimo dieną.
„Galiu patvirtinti, kad ką pasakė vairuotojas, tai tiesa.
Vairuotojai, kurie nori daugiau uždirbti ir gauti geresnį maršrutą, neša ne tik prie kavos, bet ir grynais pinigais, taip savo gerovę kurdami kitų vairuotojų gerovės sąskaita“, – rašė vairuotojas.
Vėliau portalui papildomai susisiekus su vairuotoju, šis sutiko apie korupciją bendrovėje papasakoti detaliau.
Anot vairuotojo, Kauno mieste yra keli itin pelningi autobusų maršrutai, mat juose parduodama žymiai daugiau bilietų – šie maršrutai driekiasi per pažintines Kauno vietas, geležinkelio ir autobusų stotis, oro uostą bei kitus turistų traukos objektus.
Tikėtina, kad turistai dažniau perka bilietus viešajame transporte, o ne naudojasi „Žiogas“ programėle. Tai leidžia vairuotojams parduoti daugiau bilietų ir daugiau uždirbti, nes, kaip minėjo pats M.Grigelis, bilietų pardavimai yra atlyginimų sudedamoji dalis.
Vairuotojas įvardijo tris tokius maršrutus – 29 (Kauno oro uostas – Geležinkelio stotis), 6 (Technikos g – Garliava) ir 23 (Domeikava – Rokai).
„Išanalizavus maršrutus, galime matyti, kad pelningų maršrutų, kuriais daugiau surenkama pinigų parduodant bilietus, kai kuriems vairuotojams duodama labai daug, kitiems arba po vieną tokį „pelningą“ maršrutą į mėnesį, arba nei vieno“, – paaiškino skaitytojas.
Dar vieno laiško portalas sulaukė kovo 28 d. Šiame laiške autobuso vairuotojas dėstė, kad „Kauno autobusai“ tikrai nemoka žadamo atlyginimo.
„Kauno autobusai tikrai nemoka 1400–2000 eurų žadamo atlyginimo „į rankas“ už pilną etatą. Duok Dieve už 160 val. gausi tik 1 150 eurų „į rankas“.
Gražiai skamba administracijos ir profsąjungos išgalvoti skaičiai, kurie su realybe nesutampa.
Na, jei dirbsi bent 190 val. arba po 12 val. kasdien, ar be poilsio, gal tada ir gausi jų žadamą atlyginimą“, – rašė trečiasis į portalą kreipęsis vairuotojas.
Žurnalistai vėliau pasiteiravo vairuotojo, ar jam teko girdėti apie administracijos darbuotojams nešamas dovanas. Šis atsakė teigiamai, tik pats pridūrė, jog kol kas jokių kyšių nenešė.
Jis teigė, kad dirba pakankamai trumpą laiką, tad abejoja, ar administracija priimtų dovanas iš naujoko.
Rengiant publikaciją, portalo redakciją pasiekė dar vienas liudijimas, atitinkantis anksčiau minėtus pasakojimus.
Iš šio šaltinio pavyko sužinoti, kad už darbo grafikų sudarinėjimą atsakingos moterys vadinamos „paskyrininkėmis“ – su jomis geriau nesipykti, nes nuo jų tiesiogiai priklauso, kokiu metu teks dirbti ir ar išvis bus darbo.
Portalo žurnalistams taip pat vėl teko išgirsti apgailestavimą, jog reklamuojamas atlyginimas visai neatitinka realybės – tokį atlyginimą įmanoma gauti tik ištisai dirbant ir nesiilsint. Bet ir dėl tokio darbo grafiko, matyt, reikėtų tartis su paskyrininke.
Apie atlyginimų sistemą komisijos posėdžio metu buvo užsiminęs ir pats M.Grigelis, mat sulaukė tarybos nario Vytauto Juodagalvio klausimo – tarybos narys teiravosi, koks gi dabar yra atlyginimas „Kauno autobusuose“, dirbant pilnu etatu.
UAB „Kauno autobusai“ vadovas atsakė, jog atlyginimas „į rankas“ siekia pusantro tūkstančio eurų, tačiau gali gana ženkliai skirtis. Mat atlyginimo dydis susideda iš valandinio užmokesčio, kintamosios dalies, parduotų bilietų pajamų, už reguliarumą mokamos atlyginimo dalies.
Įrengė kameras, bendraus telefonu
Komisijos posėdžio metu M.Grigelis patvirtino, jog už tvarkaraščių sudarymą atsakingos dvi moterys.
Visgi apie kurią buvo kalbama publikacijoje, jis nesuprato, mat nebuvo įvardytas darbuotojos vardas. Pasirodo, kad už visų darbo grafikų sudarymą atsakingos vos dvi moterys, jų darbas nėra automatizuotas.
Portalui „Kas vyksta Kaune“ šios darbuotojos vardas žinomas ir nebuvo viešintas tik dėl Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) ypatumų.
„Yra dvi ponios. Na, matyt, jei „juodasis kardinolas“, tai (…). Yra viena šviesiais plaukais, kita tamsiais plaukais. Negalėčiau dabar pasakyti, ką vadina „Juoduoju kardinolu“, nes jos abi dirba tą patį darbą – viena mėnesio grafiką sudaro, kitą kasdieninį, ir jos pasikeičia. Sunku pasakyti, kurią turi omenyje“, – komisijos posėdžio metu svarstė M.Grigelis.
Komisijos posėdžio metu tarybos nariams nekilo klausimo, kodėl gi šis atsakingas darbas atliekamas archajiniu būdu. Kitose įmonėse, pavyzdžiui, „Lietuvos geležinkeliuose“, šis procesas automatizuotas, darbo grafikai sudaromi kompiuteriu ir tik tuomet būna šiek tiek taisomi.
Nors „Kauno autobusų“ vadovybė neigia minėtas korupcijos apraiškas, visgi po paviešintos publikacijos tam tikrų veiksmų nusprendė imtis. Ko gero svarbiausias iš jų – minėtų už tvarkaraščių sudarymą atsakingų darbuotojų kabinetuose sumontuotos vaizdo kameros.
Visgi M.Grigelis akcentavo, jog šie sprendimai priimti daugiau pačių darbuotojų prašymu, o ne reaguojant į publikaciją.
„Pačių darbuotojų prašymu į jų kabinetą (kur sako, neša šokoladus, pinigus) įmontavome kameras.
Antra – visiems darbuotojams išplatinome žinutę, kad neitų į tą kabinetą, o klausimus bandytų išsispręsti telefonu. Toliname darbuotojus nuo tiesioginio bendravimo. Tam tikros prevencijos ėmėmės, bet labiau darbuotojų interesams apginti, kurios buvo apkaltintos.
Visus darbuotojus pakartotinai įsakymu supažindinome su esamomis patvirtintomis politikomis“, – vardijo M.Grigelis.
Savivaldybės administracija – skundai reti
Komisijos posėdyje dalyvavęs Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius teigė, jog skundų dėl korupcijos apraiškų susilaukia mažai.
„Skundai šia tema, kad yra duodami kyšiai palengvinti, pagerinti sąlygas, būna labai reti – kartą per metus. Tikrai visada juos nagrinėjame, kartu su „Kauno autobusais“, paprašome išnagrinėti, atsiųsti visus paaiškinimus“, – teigė M.Matusevičius.