Pareigūnai paaiškino, kodėl įsivėlė į girto vairuotojo gaudynes

Šią savaitę Vilniaus apskrities vyriausiasis policijos komisariatas išplatino vaizdo medžiagą iš neblaivaus vairuotojo gaudynių Vilniuje, sulaukusią didelio dėmesio ir gausybės komentarų elektroninėje erdvėje.

Girtą vairuotoją vijęsi pareigūnai sulaukė daug kritikos.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Girtą vairuotoją vijęsi pareigūnai sulaukė daug kritikos.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2015-04-09 11:49, atnaujinta 2018-01-07 05:59

Girtą vairuotoją persekiojusių pareigūnų veiksmai daugelyje jų vertinti pakankamai kritiškai.

Negailėta patarimų, kad reikėjo elgtis kitais, pasisakiusiųjų nuomone, veiksmingesniais būdais. Išsakyta nemažai klausimų, į kuriuos teisingai gali atsakyti tik specialistai.

Todėl Vilniaus apskrities policija nusprendė paaiškinti, kodėl pareigūnai įsivėlė į tokias iš pažiūros labai pavojingas gaudynes ir nusivijo girtą vairuotoją:

„Pabrėžtina, kad vaizdo įrašas buvo išplatintas anaiptol ne pasigyrimui. Esame atsakinga ir pilietiška institucija.

Siekėme parodyti, kokiomis sunkiomis ir pavojingomis sąlygomis kartais tenka dirbti pareigūnams ir kokie nesuvokiamai neatsakingi, didžiulį pavojų eismo dalyviams keliantys, gali būti girtų vairuotojų veiksmai.

Ne mažiau svarbu ir tai, kad įraše matomam vairuotojui galimybę siautėti kelyje suteikė giminaitis, leidęs naudotis savo automobiliu girtam asmeniui, neturinčiam vairuotojo pažymėjimo ir teisės vairuoti.

Norėtume visuomenės pritarimo, jog toleruojantys neblaivius vairuotojus ar net padedantys jiems, nusipelno nė kiek ne mažesnės moralinės atsakomybės.

Peržiūrėję vaizdo medžiagą, klausia, kokie įgaliojimai suteikti ir kokios instrukcijos skirtos pareigūnams, veikiantiems tokiomis sąlygomis, kaip matytosios.

Pirmiausiai reiktų pažymėti, kad policijos darbas tikrai labai atsakingas, todėl yra griežtai reglamentuotas. Tai padaryta Policijos veiklos įstatyme, Policijos patrulių veiklos instrukcijoje ir dar daugelyje kitų teisės aktų ir dokumentų.

Apibendrinant galima tiesiog pasakyti, kad svarbiausia – sukelti kiek tik įmanoma mažesnį pavojų visiems eismo dalyviams, patiems pareigūnams ir, pagaliau, pažeidėjui bei kitiems jo automobiliu galbūt važiuojantiems žmonėms.

Pasaulyje nėra vieningos nuomonės ar vienodos policijos taktikos, stabdant tokį pažeidėją, kaip šis. JAV pareigūnai naudoja taranavimo taktiką, specialiai įrengtais automobiliais nustumdami ir sustabdydami bėglį.

Vokietijos ir kai kurių kitų Europos valstybių policija stengiasi keliais automobiliais apsupti vairuotoją, išsiveržti prieš jį, užtverti kelią ir nukreipti į atokesnę, retesnio eismo vietą, įrengiant neįveikiamas kliūtis.

Gerai ekipiruoti ir ginkluoti Skandinavijos šalių kolegos per automobilio-bėglio langą stengiasi įšauti ašarinių dujų užtaisą. Yra ir daugiau taktikos būdų bei priemonių.

Lietuvoje renkamės tarpinį variantą – lanksčiai reaguojame pagal turimas galimybes ir susiklosčiusią konkrečią padėtį. Neturime specialiai įrengtų, plieniniais lankais apsaugotų automobilių. Galimybės leidžia turėti vadinamuosius „ežius" tik kas trečiame policijos automobilyje.

Be to, neįmanoma numatyti, kokį maršrutą, kokį kelią pasirinks bėglys ir, svarbiausia, suspėti nutiesti dygliuotą kliūtį šiame kelyje, kuriame dažniausiai yra ir kitų eismo dalyvių.

Šiuo konkrečiu atveju situacija vystėsi labai greitai – truko tik apie 7 minutes, bet bėglio Nemėžyje jau laukė ant kelio nutiesta priverstinio stabdymo priemonė „ežys“. Atsitiktinumas lėmė, kad jis sustojo, nepasiekęs šios kliūties.

Pareigūnams yra suteikta teisė nustumti nuo kelio persekiojamą automobilį pačiu kraštutiniu atveju, nebeturint jokių kitų galimybių ir jei bėglys kelia didelį pavojų kitiems eismo dalyviams. Svarbu pasakyti, kad šiuo atveju tokio sprendimo nebuvo priimta.

Įvertinę visas aplinkybes, galime tvirtai teigti, kad taranuotas policijos automobilis nesiekė užkirsti kelio pažeidėjui, bet manevravo, siekdamas išvengti susidūrimo. Pradedant šį manevrą, neįmanoma buvo numatyti, kad pažeidėjas staiga pakeis eismo juostą ir įsirėš į tarnybinį automobilį.

Interneto naujienų portaluose klausiama, kodėl automobilis buvo persekiojamas. Gal tuo buvo sukeliamas dar didesnis pavojus aplinkiniams; gal buvo galimybių „užspausti“ ir sustabdyti automobilį anksčiau nei tai pavyko padaryti?

Vienintelio teisingo atsakymo nėra, tačiau vytis pažeidėją tikrai nėra pavojingiausia: taranuojant specialiai tam neparuoštu automobiliu, pasekmės neprognozuojamos ir gali būti tragiškos.

Leisti nuvažiuoti beatodairiškai sprunkančiam vairuotojui ir ieškoti jo vėliau – prastas pasirinkimas.

Niekas negali numatyti, kokią dar žalą jis gali sukelti, paliktas be priežiūros, ir kokiems poelgiams ryžtis. Kodėl nepavyko girto vairuotojo sustabdyti anksčiau?

Leiskime pareigūnams būti ne antžmogiais, o tiesiog žmonėmis, tiesiog gerai parengtais profesionalais. Jie pastebėjo įtartinai važiuojantį mažąjį krovininį autobusą tranzitiniais vokiškais numeriais, tamsintais langais.

Nebuvo įmanoma įžiūrėti, kas jo viduje. Ar kas gali ryžtis tuojau pat nuspręsti, kad važiuoja tiesiog girtas žmogus, o ne pavojingi, galbūt ginkluoti, nusikaltėliai? Kad galėjo būti vežami ir nekalti žmonės, ir nusikaltėlių užgrobtas vertingas, paprastai jų aršiai ginamas, turtas?

Tokiomis sąlygomis nepatartina „pulti aklai“, išsyk imtis kraštutinių veiksmų. Šaunamojo ginklo panaudojimas reglamentuotas labai griežtai. Šiomis konkrečiomis sąlygomis, jokių prielaidų bei galimybių panaudoti jį nebuvo.

Policijos pareigūnai yra mokomi, kaip elgtis tokiais atvejais, kaip šis. Tačiau mokymai – ne visai tas, su kuo susiduriama ekstremaliose realaus gyvenimo situacijose.

Juolab, jos atsitinka tikrai nedažnai. Greitai besivystančioje, įtampos lydimoje, situacijoje, be abejo, ne viskas buvo padaryta idealiai. Vis dėto, Vilniaus apskrities policijos viršininko Kęstučio Lančinsko teigimu, jis neturi jokių esminių priekaištų persekiojime dalyvavusiems pareigūnams, o kelias nedideles taktines pastabas išsakė jiems asmeniškai.

„Piktiems“ komentatoriams norisi geranoriškai priminti, kad realus gyvenimas gerokai skiriasi nuo užsienietiško kovinio filmo siužeto.

Policija pateikė iš esmės visą turimą filmuotą medžiagą, ji nežymiai – apie 15 proc. – sutrumpinta dėl grynai techninių priežasčių. Kiekvienas gali susidaryti savo nuomonę, o policija tenorėtų būti ne tik pamatyta, bet ir išgirsta.

Visiems dėkojame už dėmesį ir išreikštas nuomones, tikėdamiesi geranoriško supratimo.

Susidūrusių su panašia situacija eismo dalyvių prašytume nesistengti elgtis didvyriškai, o tiesiog pasitraukti į dešinę ir leisti profesionaliai parengtiems pareigūnams atlikti savo darbą.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.