Prasideda motociklų sezonas: tai blogiausia, ką gali daryti vairuotojai

Prieš naują motociklų sezoną kankina dvejopos emocijos – jaudulys ir nerimas. Pats nekantrauju sėsti ant geriausius įspūdžius suteikiančios transporto priemonės, tačiau tuo pat metu bijau išgirsti žinių pranešimą apie pirmąjį žuvusį motociklininką.

Prasidedant sezonui motociklininkai turėtų prisiminti tykančias grėsmes.<br>Newspress.co.uk nuotr.
Prasidedant sezonui motociklininkai turėtų prisiminti tykančias grėsmes.<br>Newspress.co.uk nuotr.
Prasidedant sezonui motociklininkai turėtų prisiminti tykančias grėsmes.<br>„Newspress“ nuotr.
Prasidedant sezonui motociklininkai turėtų prisiminti tykančias grėsmes.<br>„Newspress“ nuotr.
T. Bauro nuotr.
T. Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Saulius Rinkevičius („Lietuvos rytas“)

Mar 27, 2017, 11:27 AM, atnaujinta Apr 7, 2017, 2:59 AM

Kalbėdamas apie sezono pradžią turiu omenyje ne kovo 1 dieną, kuri po pastarojo meto Saugaus eismo automobilių keliais ir Kelių eismo taisyklių (KET) korekcijų tapo nauja legalia motociklų sezono pradžia.

Kol kas dviračių motorizuotų transporto priemonių keliuose viena kita, tačiau kai sušils orai ir vairuotojai apdraus savo techniką, jų bus tūkstančiai.

O tuomet netruks ir pasirodyti pranešimų apie rimtai sužeistą ar, neduok Dieve, žuvusį motociklo vairuotoją. Niekas į tokią naujieną negali reaguoti ramiai, o pačių motociklininkų gretose ji visuomet sukelia ypač daug liūdesio ir širdgėlos.

Kelias – ne vieta egoizmui

Ir blogiausia, ką galima daryti po to, tai pradėti ieškoti kaltų. Automobilių vairuotojai kaltina ir motociklininkus, motociklininkai kaltina automobilių vairuotojus. Įsitraukia ir pėstieji, kurie kaltina dviratininkus bei motociklininkus.

Tai yra uždaras ratas, kuris neduoda nieko, išskyrus neigiamas emocijas. Laimė, visuomenės nariai tampa vis sąmoningesni, o bendravimo kultūros lygis auga, todėl tokio elgesio apraiškų mažėja.

Kai kitą kartą kils stiprus noras ką nors „nubausti“, akimirką sustokite, giliai įkvėpkite ir įvertinkite situaciją iš naujo.

Panašiai keliuose pavojingi yra ir tie, kurie emocijų, o ne racionalaus mąstymo vedami arogantišką elgesį pateisina Kelių eismo taisyklėmis, nors ir patys jas pažeidžia.

„Kodėl turėčiau praleisti kitą vairuotoją, jei važiuoju tiesiai, o jis suka? Šitas važiuoja atbulas, bet aš nesitrauksiu, jei atsitrenks – jis bus kaltas.

Lenkei, nors atstumas per mažas, – pats kaltas, aš neįleisiu, dabar važiuok nors į griovį!“ – tik keletas tokio kultūringam žmogui nesuprantamo mąstymo pavyzdžių.

Kaip visuomet sako patyrę vairavimo instruktoriai, kelias – ne vieta varžytis ir lenktyniauti. Nesugebėjimas akimirką prislopinti savo egoizmo ir blaiviai įvertinti situacijos gali turėti liūdnų pasekmių.

Dairytis privalo visi

Motociklininkų sezonas paliečia visas eismo dalyvių grupes. Išskyrus ciniškiausius pažeidimus, kai vairuotojai yra neblaivūs ar smarkiai viršija greitį, eismo įvykis labai retai yra vieno eismo dalyvio kaltė.

Tarkime, pagrindiniu keliu važiuojantis motociklininkas turi pirmenybę, tačiau jam šiuo atveju turėtų rūpėti ne tik tai, kad remiantis KET jis teisus, bet ir faktas, kad nepraleisdamas iš šalutinės gatvės išvažiuojančio automobilio jis gali rimtai nukentėti.

Kitas pavyzdys – KET ganėtinai tolerantiškai apibrėžia saugaus atstumo laikymąsi, tačiau sutikęs lėtesnį motociklą automobilio vairuotojas vis dėlto turėtų palikti jam erdvės. Smūgis į motociklo galą turi šiurpių pasekmių.

Taip pat ir pėsčiasis gali piktintis, kad jam žengus žingsnį perėjoje į ją dar įlėkė motociklininkas. Taip, jis vairavo pavojingai ir sukėlė jums pavojų, tačiau užuot aklai pasikliovę taisyklėmis, galbūt išgirdę variklio gausmą galite sustoti ir dar kartą apsidairyti?

KET yra svarbios, bet savisaugos instinktai turėtų būti svarbesni. Sunkiausia tai suvokia žmonės, kurie svetima idėja, kad kaip eismo dalyviai jie yra vieno didžiulio gyvo organizmo dalis.

Prisimenant praėjusių metų motociklų sezono pradžią lieka tik konstatuoti, kad balandžio mėnuo Lietuvos keliuose buvo nelinksmas.

Žuvo net trys motociklininkai, o dar devyni buvo sužeisti. Visi norime, kad ant kelio nesilietų kraujas, tačiau tam lyg maldą bažnyčioje reikėtų kartoti svarbiausius saugaus ir kultūringo vairavimo principus.

Svarbu stebėti aplinką

Motociklininkai sezono pradžioje kone maldaudami prašo automobilių vairuotojų stebėti veidrodėlius. Net jei esate itin patyręs ir dėmesingas vairuotojas, jums tai irgi galioja.

Netgi kuklaus miestų gatvėms skirto motociklo dinamika yra artima įspūdingam sportiniam automobiliui – nuo 0 iki 100 km/val. dažnas motociklas gali įsibėgėti greičiau nei per 4 sekundes. Be to, jis užima mažesnį plotą regėjimo lauke.

Pridedant faktą, kad per žiemą automobilių vairuotojų smegenys būna pamiršusios fiksuoti tokį vaizdą, vienintelė ir geriausia išeitis – į veidrodėlius žiūrėti dažniau.

Patiems motociklininkams yra kiek paprasčiau, nes būnant atvirame ore jų matomumas mažiau ribojamas. Dažnu atveju tiesiog pakanka pasukti galvą į šoną, kad pamatytum, ar kelias yra laisvas.

Tačiau ir jiems veidrodėliais būtina pasirūpinti: jie neturėtų klibėti ar laisvai sukinėtis, būti švarūs ir nustatyti taip, kad geriausiai vaizdą pateiktų vairuotojui labiausiai įprastoje padėtyje.

Kailinių kepurių ir gobtuvų netrikdomi pėstieji taip pat turi būti atidūs. Motociklų privalumas šiuo atveju yra garsesnis variklių gausmas, todėl artėjančią transporto priemonę visuomet išgirsite.

Kaip suvaldyti emocijas?

Tai bene didžiausias iššūkis jauniems ir naujiems motociklininkams. Pirmieji sezonai suteikia išskirtinių įspūdžių, kuriuos norisi kuo greičiau pakartoti.

Tačiau laukti tenka gerą pusmetį, o per tokį ilgą laiką net ramiausiam žmogui ima trūkti kantrybės.

Norisi kuo greičiau sėsti ant motociklo ir kur nors lėkti.

Apimti tokio įkarščio neseniai teisę vairuoti motorizuotą dviratę transporto priemonę įgiję asmenys patenka į ypač didelės rizikos grupę.

Įgūdžių tokiems vairuotojams labai trūksta. Saugumo neprideda ir šalta, ne visuomet švari kelio danga. Dar pridūrus sunkiai tvardomą užsidegimą, kyla labai rimtos avarijos grėsmė.

Taigi jei jau sėdote ant motociklo, valdykite akceleratoriaus rankeną sukančią dešinę ranką.

Analogiška rekomendacija galioja ir automobilių vairuotojams, kurie pavasarį iš garažų ištraukia per žiemą nuo druskų poveikio saugotus sportinius modelius.

Visiems norisi įsitikinti, ar technika vis dar gerai traukia, tačiau visas grožis gali greitai virsti metalo laužu.

Abipusis draugiškumas

Kaip puikiai iliustruoja viena iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos socialinių reklamų, reikia elgtis taip, kad vėliau sutikus tą patį žmogų nebūtų gėda. Todėl visuomet gera mintis ieškoti kontakto su kitu eismo dalyviu.

Dėl šalmo akių kontaktą su motociklininku palaikyti ne visuomet įmanoma, tačiau jei rankos mostu parodysite, kad jį praleidžiate, 9 iš 10 atvejų sulauksite padėkos gesto.

Motociklininkai taip pat itin vertina žmones, kurie nepamiršta rodyti posūkių. Jei vienas automobilio vairuotojas neparodys posūkio, o kitas nesupratęs manevro į jį atsitrenks, daugeliu atvejų viskas baigsis eismo įvykiu, kuriame buvo apgadintos dvi mašinos.

Tuo metu, jei motociklininkas, nesupratęs, ką ruošiasi daryti automobilio vairuotojas, kris, padariniai gali būti tragiški.

Bendrauti turėtų ir pėstieji. Motociklininkas turi praleisti, tačiau juk nereikia didelių pastangų pakelti ranką ir su juo pasisveikinti. Abiejų nuotaika bus geresnė, o prieš kitą perėją motociklininkas galbūt sumažins greitį.

Visur nardyti nepatartina

Greičio viršijimas yra didžiausias rizikos veiksnys. Reikia turėti omenyje, kad saugus yra ne maksimaliai leistinas, o toks greitis, kurį diktuoja kelio danga ir eismo sąlygos.

Motociklų nardymas tarp automobilių nepatinka vairuotojams, o patys motociklininkai turėtų įvertinti, kad sankryžose, priešais pėsčiųjų perėjas, posūkiuose ir kitose komplikuotose vietose to apskritai nereikėtų daryti.

Automobilių vairuotojams taip pat verta priminti, kad „stop“ ženklai sankryžose pastatyti ne šiaip sau, už pavojingą lenkimą teisė vairuoti atimama akimirksniu.

Sukant į kairę nekenkia tris kartus apsidairyti – taip netapsite tuo vairuotoju, kuris nepastebėjo pagrindiniu keliu važiuojančio motociklininko ir jį pražudė.

Apranga irgi apsaugo

Be šalmų važinėjančių mirtininkų šalies keliuose jau nebeliko, tačiau specialios aprangos privalumus dar vertina ne visi.

Save saugantis motociklininkas už padorią kainą gali apsirengti nuo galvos iki kojų.

Tie, kuriems jau teko griūti, žino, kad net nedidelis greitis be specialios ekipuotės gali lemti rimtas traumas.

Tokia apranga reikalauja šiek tiek priežiūros ir sukelia nepatogumų, kai lauke karšta, tačiau krintant ir čiuožiant asfaltu geriau turėti apsaugą, kuri užtikrins, kad ant dangos nepaliksite kraujo dryžio.

Rečiau motociklininkams kyla abejonių dėl to, ar verta keisti padangas, patikrinti grandinę, amortizatorius ar stabdžius.

Dauguma jų puikiai supranta, kad norint pasitikėti motociklu prieš išvažiuojant į gatves tam reikia skirti daug dėmesio.

Parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.