Nuo eismo įvykio skiria vos keli milimetrai

3 milimetrai – privalomas žieminių padangų protektoriaus gylis pagal Kelių eismo taisykles (KET). 8-9 milimetrai – naujų padangų protektoriaus gylis. Nors tarp pirmojo ir antrojo protektoriaus gylio skirtumas tėra penki milimetrai, tačiau tai yra tas rezervas, kuris ne retai gali būti priežastimi to, ar automobilis slidžiame kelyje nuslydo nuo kelio ar sugebėjo ant jo išsilaikyti. Saugumui yra svarbus kiekvienas papildomas milimetras.

 Nuo eismo įvykio skiria vos keli milimetrai.<br> „123rf“ nuotr.
 Nuo eismo įvykio skiria vos keli milimetrai.<br> „123rf“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Dec 5, 2019, 9:09 AM

Daugelis tikriausiai apie tai nesusimąsto ir ramiai leidžiasi į apsnigtus bei apledėjusius žiemos kelius su per mažą protektoriaus gylį turinčiomis žieminėmis padangomis. Tačiau tokiomis padangomis važinėjantys vairuotojai, nesugeba išlaikyti automobilio slidžiame kelyje ir dažnai papildo slidžiuose keliuose įvykusių avarijų statistikos suvestines. Tokį faktą dažnai akcentuoja ir eismo įvykius forminantys policijos pareigūnai, atkreipiantys dėmesį į eismo įvykyje dalyvavusių automobilių padangų būklę.

Kad žmonės gana dažnai nepasirūpina saugiu automobilių „apavu“ patvirtina ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ specialistai, kurie suskaičiavo, kad nuo šių metų lapkričio 11 iki 26 dienos atliekant privalomas technines apžiūras, 68-iose techninių apžiūrų stotyse buvo užfiksuoti net 1182 atvejai, kuomet automobilių padangos turėjo trūkumų. 167-ių automobilių padangos buvo stipriai pažeistos ar įrėžtos – tai gali kelti grėsmę eismo saugumui. Dar 453 automobiliams kaip dideliu trūkumu buvo įvardyta reikalavimų neatitinkantis padangų protektoriaus rašto gylis. Tai parodo, kad vairuotojai visiškai nekreipia dėmesio į padangas ir „basi“ važiuoja net į techninę apžiūrą.

Tokių automobilių vairuotojai važinėja „ant labai siauros ribos“, skiriančios juos nuo nelaimingo atsitikimo kelyje. Žinoma, ne visuomet ir naujos padangos gali padėti išvengti avarijos, nes eisme veikia daugybė faktorių: kelio danga, eismo sąlygos, greitis, kiti eismo dalyviai. Net ir vairuojant automobilį su naujomis padangomis, itin svarbu pasirinkti saugų važiavimo greitį.

Esant ekstremaliai situacijai ir pagal eismo sąlygas pasirinktam greičiui, geros žieminės padangos leis išvengti netikėtumų, apvažiuoti staiga slidžiame kelyje atsiradusią kliūtį ar prieš ją sustoti, tačiau vos 3 ar dar mažiau mm protektoriaus gylį turinčios padangos to padaryti neleis.

Prieš kiekvieną žiemos sezoną vairuotojams kyla klausimas, kokias padangas rinktis: naujas ar naudotas. Kreipiantys didelį dėmesį į savo bei artimųjų saugumą, nė nedvejoja ir 4-5 mm gylio protektorių turinčias padangas keičia naujomis. Tačiau didelė dalis vairuotojų, net nesusimąstydami montuoja senas, tikėdamiesi, kad žiema jiems „kojos nepakiš“.

Bet realybė yra kiek kitokia – vos tik iškritęs pirmas sniegas ar pirmas plikledis parodo, kas yra nepasiruošęs žiemos išdaigoms, o kas ne. Labai dažnu atveju tai būna ne nuolatos linksniuojami kelininkai, o atsakomybės nenorintys prisiimti vairuotojai, „apavę“ savo transporto priemones pusplikėmis padangomis.

„Dėl spąstais virstančių įkalnių ir drąstiškai pailgėjančio stabdymo kelio išsiblaškę automobilininkai paprastai linkę kaltinti kelininkus, laiku nenuvalančius sniego ir nepabarstančius slidžių ruožų. Tačiau akivaizdu, kad vienu metu nuvalyti visų transporto arterijų neįmanoma net teoriškai“, – teigia Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

Pradėjus žiemą eksploatuoti automobilį su 3-4 mm gylį turinčiomis padangomis, sezono viduryje jos nudils ir protektoriaus gylis gali nebesiekti legalios 3 mm ribos. Tuomet padangų efektyvumas bus gerokai sumažėjęs ir visiškai neužtikrins saugumo.

3 mm – tai kaip indikatorius vairuotojams, kad jie iš anksto numatytų žiemos sezono pabaigoje būsiančią padangų būklę. Taigi, jeigu ruošiamų naudoti padangų protektoriaus gylis tėra vos 4 mm, rekomenduojama įsigyti naujas ir nerizikuoti.

Žiemos metu keliai būna pačios įvairiausios būklės: slidūs, stipriai padengti sniegu, vadinamos „pliurzės“ ar suplakto sniego. Pastarasis dažnai būna tarp eismo juostų ir apsunkina lenkimus. Šio manevro metu, Išvažiuojant į priešingą eismo pusę, sudilusios automobilio padangos gali nesusitvarkyti su ant kelio esamo sniego mase ir automobilis akimirksniu gali tapti nevaldomas.

„Specialistai primygtinai rekomenduoja atkreipti dėmesį į protektoriaus gylį. Oficialiai žiemos laikotarpiu draudžiama eksploatuoti automobilį, kurio padangų protektoriaus gylis mažesnis nei 3 mm. Padangai nudilus dar labiau sukibimas akivaizdžiai prastėja, stabdymo kelias ilgėja, o šlapdribos metu akvaplanavimas prasideda esant kur kas mažesniam greičiui“, – sako „Transektos“ atstovas Renaldas Gabartas.

Geros žieminės padangos leidžia ne tik išvengti ar sumažinti ekstremalios situacijos padarinius, bet puikiai tarnauja pajudant iš vietos, stabdant, bėgėjantis, važiuojant į įkalnę ar leidžiantis nuo kalno, o taip pat ir įveikiant posūkius. Net ir važiuojant nedideliu greičiu, itin slidžiame kelyje atliekant posūkį, automobilis su prastomis padangomis ims slysti į jo išorę. Dėl to vairuotojui teks pasijusti nesaugiu, atlikti papildomas korekcijas vairu, o blogiausiu atveju automobilis gali tiesiog nuslysti nuo kelio, neįveikęs posūkio.

Specialistai teigia, kad naujai įsigytos padangos tarnauja 3-5 sezonus. Visa tai priklauso nuo vairuotojo važiavimo stiliaus bei nuvažiuojamo atstumo.

Jeigu naujai įsigytos padangos yra naudojamos kelis sezonus, tai galbūt pirkti naudotas padangas taip pat yra naudinga? Perkant naujas žiemines padangas visada bus aišku, kad padangos yra tikrai naujos. Naudotos padangos gali būti pažeistos, o taip pat nėra žinoma, kaip jos buvo eksploatuojamos ar kaip sandėliuotos. Renkantis naujas – tokių klausimų nekyla. Jeigu biudžetas leidžia, apie naudotas padangas svarstyti net neverta.

„Ar naujas automobilis yra geriau, negu naudotas? Taip, geriau. Tas pats ir su padangomis – tokios pačios naujos padangos yra geriau už tokias pačias naudotas. Bet ar kiekvienas gali turėti naujas padangas? Nebūtinai. Pavyzdžiui, žmogus vairuojantis automobilį iki 1000 eurų vertės galbūt ir nepirks pačių geriausių naujų žieminių padangų, tačiau pirkdamas naudotas jis turėtų atkreipti dėmesį į padangos pagaminimo datą ir protektoriaus gylį. Renkantis naudotas padangas labai svarbu neapsigauti. Kaip ir naudotą automobilį galima nusipirkti su variklio defektu, taip ir naudotas padangas galima įsigyti su įvairiais defektais. Tikrai yra normalių naudotų padangų, beveik visiškai nevažinėtų, tačiau jas renkantis vis tik rizika išlieka.

Padangos yra vienintelė automobilio dalis, kuri liečiasi su keliu, todėl patariu tam negailėti pinigų“, – sako saugaus eismo ekspertas Vitoldas Milius.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.