Automobilių kultūra Lietuvoje: kas šiandien madinga

Norėdami turėti gražų automobilį, lietuviai per dažnai vaikosi vyraujančių madų ir per retai galvoja apie tai, ko nori patys, įsitikinę netradicinių automobilių klubo „Instinct Society“ nariai.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2015-01-26 10:53, atnaujinta 2018-01-15 01:51

Anot jų, kad į gatvę išriedėtumei akį traukiančiu automobiliu, pirmiausia reikia ne pinigų, o skonio.

Klubas jau rinko žemiausią automobilį „Plaukiu asfaltu“ renginyje, dvejus metus iš eilės lietuvius kvietė į automobilistų sezono atidarymą „Refresh“ renginiuose, suorganizavo ne vieną automobilių kultūros mėgėjų naktinį pasivažinėjimą Vilniuje.

Viename tokių naktinių „Night Ride 2“ pavadintų renginių nufilmuotos akimirkos pavirto trumpametražiu filmu, kurio premjerą automobilistai stebėjo „Pasakos“ kino teatre.

„Stance“ – ne beskonybė

„Pas mus automobilio išvaizdos keitimas neretai primena neskoningą besaikį modifikavimą, – sakė Justinas Beneckas. – Buferiai su daug angų, keisti, per dideli aptakai, per maži ir dažnai neskoningi ratlankiai bei jokio pakabos žeminimo.“

Anot vaikinų, laikai, kai tokia automobilio apdaila buvo madinga, baigėsi prieš daugelį metų.

Parodų, kur renkasi tobulintų transporto priemonių mėgėjai, netrūksta, tačiau viso pasaulio automobilistai pamišę dėl vadinamojo „stance“ stiliaus. Tiesa, apibūdinti keliais žodžiais jį itin sunku.

„Tai tarsi skoninga visuma, įvairių automobilinių kultūrų elementų, galima sakyti, gražiausių ir geriausių, kratinys“, – sakė klubui priklausantis Karolis Zaleckas.

Jo žodžius papildė J.Beneckas, anot kurio, „stance“ automobilių kultūrą gana tiksliai apibrėžia ir tai, jog tobulinantys savą automobilį pagal „stance" taisykles naudoja tai, ką turimam modeliui ar skirtingoms jo kartoms sukūrė gamintojas, specializuoti gamintojo ar kitų kompanijų padaliniai.

„Pavyzdžiui, jeigu žmogus nusipirko „Subaru“, matyt, aukščiausias lygis būtų tokiam automobiliui pritaikyti visą STI versijos apdailą, – pateikė pavyzdį jis. – Dauguma mėgstančių „stance“ stilių supranta, kad nereikia gadinti automobilio dizaino. Tokie žmonės automobilio gražinimui renkasi dalis, kurtas profesionalų, o ne gamintas iš stiklo pluošto kokiame nors garaže.“

„Fitment“, „stretch“ ir „hellaflush“

„Stance" turi ir daugiau taisyklių. Pavyzdžiui, atpažįstant, kokiam stiliui priklauso automobilis, itin svarbus rato arkos krašto, padangos ir ratlankio santykis. Idealiausiu atveju automobilio rato arkos kraštas turėtų būti tiksliai tarp ratlankio krašto ir padangos.

„Tai dar vadinama „fitmentu“, – pastebėjo ratų restauravimo dirbtuvių „Wheel works“ savininkas Domas Juzėnas. – Tiesa, mada čia keičiasi labai greitai. Dabar, pavyzdžiui, naujausios tendencijos rodo, kad rato arkos kraštas turėtų tiksliai atitikti ratlankio kraštelį.“

„Instinct Society“ neslėpė, kad kartais geram „fitmentui“ neužtenka vien sužeminti automobilio pakabą. Prireikia koreguoti ratų išvirtimo kampą, išnešti juos plačiau į išorę, o kartais ir montuoti siauresnę padangą ant platesnio ratlankio.

„Tai „stretchas“ (angl. stretch – tempti, platinti) – aiškino D.Juzėnas. – Kai kurie automobilistai padangas taip „tempia“ bandydami užsidėti plačius ratlankius, kiti – dėl „fitmento“. Bet dalis padangas tempia visai nesidomėdami, ar jo automobiliui tas tinka, ar gražu, ar ne, vien dėl to, kad tai dabar madinga.“

J.Beneckas pridūrė, kad pirmieji siauresnes padangas ant platesnių ratlankių užtempinėti pradėjo sportininkai. Šių automobiliai lenktynių trasoje su sumontuotais platesniais ratais buvo stabilesni, tačiau padangos tokiems ratlankiams brangiai kainavo, tad imta naudoti siauresnes. Tada pastebėta, kad tai ne tik naudinga, bet ir gražu.

Kartais „stance“ kultūros atstovai užsimano ant automobilio montuoti gerokai šiam per plačius ratus. Tokiu atveju važiuoti nepjaustant ratų arkų kraštų padeda nemažas ratų išvirtimas.

„Tai – „hellaflush“. Kiek leidžia važiuoklė, pakabos dalys, ratų išvirtimo kampas daromas toks, kad būtų išgautas idealus arkos, ratlankio ir padangos santykis“, – aiškino D.Juzėnas ir pridūrė, kad neretai taip sumontuoti ratai reiškia, kad automobilis važiuos ne visu padangos plotu, o jos briauna.

Lietuvos gatvėse – nedaug

Automobilių su panašiomis modifikacijomis Lietuvoje ne itin daug. Entuziastai pastebėjo, kad lietuviai mieliausiai daro tai, ką matė interneto forumuose ar apie ką skaitė, savų idėjų ne tiek ir daug.

Anot klubo narių, daug ką čia lemia turimi finansai, mat dažniausiai tobulinti savus automobilius ryžtasi jauni vairuotojai.

„Pavyzdžiui, studentai, kurių finansai riboti, negali visapusiškai tobulinti automobilio, todėl neretai pasilieka po kapotu mažo darbinio tūrio dyzelinį variklį, o tobulina išvaizdą, – kalbėjo D.Juzėnas. – Susideda žeminančias spyruokles, platintus skardinius ratlankius ir pan.“

Net ir turintys užtektinai pinigų automobilistai dažnai bijo imtis iniciatyvos ir išsišokti, išsiskirti iš minios.

Variklio skyrių tobulinimo darbai pasiekia retai. Daug dažniau keičiama automobilio išorė, o nuo „lindimo“ į variklio skyrių stabdo modifikacijų kainos.

„Taip dažniausiai projektai ir baigiasi. Išdailina automobilį ir „numeta“, o vėliau ima kitą, nes dar norisi pažaisti“, – pastebėjo vienas iš automobilistų klubo narių Martynas Strigas.

Jokių „rėkiančių“ spalvų

Vienas esminių skirtumų tarp lietuvių ir vakariečių – Vakaruose žmonės automobilinius projektus neretai puoselėja ir 10-15 metų. Lietuvoje gi vieno žmogaus rankose automobilis užsibūna maždaug porą sezonų, todėl viską stengiamasi daryti labai greitai.

Be to, lietuviai dažnai nepasitiki savimi – vaikosi madų ir labai kreipia dėmesį į kitų nuomones, pavyzdžiui, klausia, kokia spalva dažyti automobilį ar ratlankius.

„Tas blogiausia. Juk iš tiesų spalva turi tikti pačiam žmogui, ne kažkam kitam, juk sau jis ir dailina automobilį“, – stebėjosi M.Strigas.

Paklausti, kaip 2015 m. sezoną pataikyti į madą, „Instinct Society“ surimtėjo. Jie laikosi nuomonės, kad teisingai sužeminta pakaba, dailūs ratlankiai ir tvarkingas kėbulas daugumą automobilių paverčia akį traukiančiais. Visgi, tendencijų, į kurias verta kreipti dėmesį, yra.

„Reikia neplatinti skardinių ratlankių ir nedažyti nei jų, nei automobilio kėbulo visokiom oranžinėm ir kitom „rėkiančiom“ spalvom – tokius dalykus reikėtų užmiršti“, – patarė J.Beneckas.

D.Juzėnas pridūrė, kad vis dar populiarūs ratlankiai, turintys platų kraštą (vadinamąją palangę), tačiau vis dažniau žmonės nusprendžia rinktis ne pigius padirbinius iš Kinijos, o tikrai kokybiškus ir gana brangius ratlankius.

„Žmonės investuoja į tikrai kokybiškus gaminius. Ir pradeda rinktis ratlankius atsižvelgdami į automobilio išvaizdą“, – tikino jis.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.