Jiems tereikia turėti galiojančią techninę apžiūrą ir gali važiuoti kur nori.
Kelių policija neturi įrangos, su kuria galėtų patikrinti dūmingumą, o su kitomis įstaigomis protarpiais rengiami reidai pažeidėjų netrikdo.
Vizualus įvertinimas – netikslus
Pagal galiojančią tvarką neleisti netvarkingam automobiliui pasirodyti kelyje gali tik techninių apžiūrų specialistai.
Todėl dvejus metus dėl gedimo ar modifikuoto variklio aplinką teršianti transporto priemonė tiesiog dalyvauja eisme be jokių suvaržymų.
Kaip sakė techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ ekspertas Simonas Lipskis, paskui automobilį besidriekiantis juodas kaip smala dūmų šleifas, yra akivaizdus įrodymas, kad variklis kamuojamas rimtų bėdų.
Visgi vien žvilgsniu įvertinti tarpinę padėtį tarp tokio dūmintojo ir visiškai tvarkingo automobilio užimančios mašinos būklę, anot pašnekovo, yra labai sudėtinga.
„Net itin patyrę techninių apžiūrų centrų kontrolieriai, bandydami atspėti, koks bus matavimų specialia įranga rezultatas, kartais suklysta. Kaip tik tam naudojama profesionali įranga“, – komentavo jis.
S. Lipskis taip pat atkreipė dėmesį, kad staiga nuspaudus akceleratorių, pavyzdžiui, lenkimo metu, automobilis gali išspjauti didesnį suodžių debesį, nors iš esmės variklis yra techniškai tvarkingas.
Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, mūsų šalyje dūmingumo patikrinimo neįveikia maždaug 11,5 proc. lengvųjų automobilių su dyzeliniais varikliais.
Policija be įrangos bejėgė
Kad ir kaip aplinką terštų juodų dūmų debesis skleidžiantys automobiliai, policijos pareigūnai negali panaikinti jiems techninės apžiūros ar taikyti kitų poveikio priemonių.
Kaip paaiškino Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovė Marija Kazanovič, nustatyti, ar automobilio išmetamos dujos neviršija išmetamų oro teršalų ribines vertes, galima tik specialiais prietaisais.
Anot jos, pagal galiojančią tvarką nėra galimybės to įvertinti vizualiai arba nustatyti kaip nors kitaip.
Tiesa, tai dar nereiškia, kad automobilių tarša nėra kontroliuojama. Aplinkos apsaugos departamento darbuotojai kartu su policijos pareigūnais rengia reidus ir tikrina transporto priemonių išmetamas dujas.
„Aplinkosaugininkai turi prietaisus kiekvienai variklio rūšiai tikrinti. Reidai rengiami dažnai, netvarkingų transporto priemonių vairuotojams surašomi protokolai“, – konstatavo M. Kazanovič.
Administracinių nusižengimų kodeksas numato, kad transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, eksploatavimas užtraukia baudą nuo 60 iki 300 eurų.
Vairuotojui ir toliau eksploatuojančiam netvarkingą transporto priemonę už pakartotinį pažeidimą yra numatyta bauda nuo 140 iki 600 eurų.
Kaip tikrinamas dūmingumas?
Automobilių savininkams vertėtų žinoti, kad jei transporto priemonė pirmą kartą buvo registruota po 2008 metų liepos 1 dienos ir turi vidinę diagnostikos sistemą, dujų teršalų matavimas gali būti pakeistas šios sistemos duomenų įvertinimu.
Tuo metu senesnių mašinų tikrinimui galioja ta pati tvarka: varikliui pasiekus darbinę temperatūra jam leidžiama laisvai be apkrovos greitėti nuo tuščios eigos minimalių sūkių iki ribotuvo.
Įjungus neutralią pavarą ir išmynus sankabą ta pati procedūra kartojama tris kartus.
Vairuotojus tokie patikrinimai šiurpina, tačiau vertėtų žinoti, kad dūmingimo matavimo metu lengvojo automobilio variklis pagal oficialų šios procedūros aprašą maksimaliais sūkiais gali dirbti ne ilgiau kaip tris sekundes.
Taip pat tikrinimas turi būti nedelsiant nutrauktas net nepraėjus nurodytam laikui, jei alkūninio veleno sūkiai viršija gamintojo nurodytą maksimumą.
Po procedūros techninių apžiūrų specialistai taip pat neturėtų iškarto užgesinti variklio ir leisti jam veikti laisva eiga mažiausiai dvi minutes.
Galiausiai nustatomas visų trijų matavimų aritmetinis vidurkis. Jei jis viršija ribinę vertę transporto priemonė pripažįstama netinkama.