Kodėl dauguma sunkvežimių ir autobusų yra varomi galiniais ratais?

Žmonės iki šiol ginčijasi, kuriuos automobilius vairuoti yra maloniau – varomus galiniais ar priekiniais ratais. Iš tikrųjų, viskas priklauso nuo vairuotojo norų ir skonio – pasirinkimas tikrai yra platus.

Galiniai varantieji ratai sunkvežimių ir autobusų kontrukcijoje dominuoja grynai dėl praktinių priežasčių.<br>newspress.co.uk nuotr.
Galiniai varantieji ratai sunkvežimių ir autobusų kontrukcijoje dominuoja grynai dėl praktinių priežasčių.<br>newspress.co.uk nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2018-02-06 10:52

Visgi neskaitant visomis ašimis varomų autobusų ir sunkvežimių, didžioji dalis sunkiojo transporto yra varoma tik galiniais ratais. Kodėl?

Šis klausimas autobusų ir sunkvežimių vairuotojams tikriausiai skamba juokingai. Tačiau iš tikrųjų jis nėra toks jau kvailas ir nemažai žmonių internete tuo domisi.   

Taip yra todėl, kad žiemos mėnesiais nepatyrusiems vairuotojams nerekomenduojama važinėti automobiliais su galine varančiąja ašimi.

Dažnai apskritai teigiama, kad priekiniais ratais varomi automobiliai yra paprasčiausiai saugesni. Tai kodėl tada autobusai, vežantys labai vertingą krovinį, nesinaudoja šia formule?

Labiau apkrauta ašis

Dažniausiai pateikiamos trys priežastys. Visų pirma, didžioji dalis svorio krovininiame ir keleiviniame transporte tenka galiniams ratams.

Krovinių skyrius sunkvežimyje yra arčiau galo, o priekyje sėdi vairuotojas. Sunkvežimio variklis ir kabina nesveria tiek daug, kiek sunkus krovinys.

Pavyzdžiui, puspriekabės priekis laikosi ant sunkvežimio važiuoklės galo, kuriam tenka gerokai daugiau svorio nei priekiniams ratams. Ir autobusuose keleiviai sėdi už vairuotojo iki pat autobuso galo.

Šiais laikais ir variklis beveik visada montuojamas gale. Taigi, kuomet daugiau svorio tenka varančiajai ašiai, gerėja jos sukibimas su kelio danga.

Šis paaiškinimas pateikiamas dažniausiai. Tačiau įsivaizduokite situaciją, kuomet paprastas kietašonis sunkvežimis yra pakraunamas labai tolygiai arba važiuoja be krovinio.

Tuomet didesnė svorio dalis teks priekiniams ratams arba jis bus pasiskirstęs maždaug vienodai. Todėl yra ir kitų priežasčių, kodėl sunkiojo transporto gamintojams galinės varančiosios ašys tiesiog atrodo geresnė išeitis.

Paprastesnė konstrukcija

Priekiniai ratai atlieka didžiąją stabdymo ir vairavimo darbo dalį. Taip yra ir automobiliuose, ir didesnėse mašinose.

Verčiant juos dar ir varyti mašiną pirmyn jie greičiau sudėvėtų padangas, o pats mechanizmas būtų kur kas sudėtingesnis.

Juk sunkvežimiai ir autobusai privalo nuolat dirbti ir būti labai patikimi. Nevairuojančius ratus jungianti varančioji ašis yra mechaniškai paprastesnė.

Geresnis manevringumas

Galiausiai, kuomet priekiniai ratai nėra varomi, jie gali būti pasukami didesniu kampu.

Tai sunkvežimiams ir autobusams labai svarbu, kad jie išliktų manevringi ir galėtų lengviau apsisukti ten, kur nėra daug vietos.

Galiniai varantys ratai yra tiesiog geresnis pasirinkimas ir autobusams, ir sunkvežimiams.

Kita vertus, yra sunkiasvorių su visais varomais ratais, tačiau jos dažniausiai yra skirtos bekelei ar kraštams su atšiauriomis žiemomis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.