Supykdė buto paieškų labirintai: pasiūlymai ir realybė privertė išsižioti

Buto išsinuomoti ieškojusi pora nusivylė nekilnojamojo turto agentūros, kuri esą klientus gundo skelbimais apie neegzistuojančius būstus, paslaugomis. Bendrovės vadovė aiškino taikanti išskirtinį verslo modelį ir net atliekanti socialinę misiją.

Vienas populiariausių metodų ieškoti buto – jo paieška skelbimų portaluose. Tai vienas patogiausių būdų susirasti būstą.<br> lrytas.lt montažas.
Vienas populiariausių metodų ieškoti buto – jo paieška skelbimų portaluose. Tai vienas patogiausių būdų susirasti būstą.<br> lrytas.lt montažas.
Vienas populiariausių metodų ieškoti buto – jo paieška skelbimų portaluose. Tai vienas patogiausių būdų susirasti būstą.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Vienas populiariausių metodų ieškoti buto – jo paieška skelbimų portaluose. Tai vienas patogiausių būdų susirasti būstą.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Nors jauna kauniečių pora už paslaugas agentūrai „NT Aurus“ sumokėjo 80 eurų, jos siūlomi nuomojami būstai visiškai neatitiko reikalavimų.
Nors jauna kauniečių pora už paslaugas agentūrai „NT Aurus“ sumokėjo 80 eurų, jos siūlomi nuomojami būstai visiškai neatitiko reikalavimų.
Daugiau nuotraukų (3)

Gerda Drevininkaitytė, „Lietuvos rytas“

Jun 18, 2018, 11:10 AM, atnaujinta Jun 18, 2018, 3:54 PM

Studijuojanti ir dirbanti kaunietė Ilona (vardas pakeistas) įsitikinusi, kad nekilnojamojo turto agentūra „NT Aurus“ viešojoje erdvėje klaidina žmones.

Mergina internete aptiko skelbimų, kuriuose siūloma nuomotis gražiai įrengtų butų už itin patrauklią kainą, tačiau išaiškėjo, kad jie klientams nesiūlomi. Galbūt tai – tik masalas klientams privilioti, o tikrovėje tokių būstų išvis nėra?

Pamatę tokį skelbimą žmonės tuojau pat užsimano buto, tačiau susisiekę nurodytais kontaktais išgirsta, kad pirmiausia reikia sudaryti sutartį ir susimokėti agentūros paslaugos mokestį.

„Galbūt yra žmonių, kuriems ši agentūra padėjo rasti būstą, bet mums nepavyko. Dabar suprantu žmones, kurie ieško ir neranda vien dėl to, kad agentūra deda gražius skelbimus ir nepasako, ar iš viso tas butas yra, ar nėra“, – kalbėjo kaunietė.

Bendrovės „NT Aurus“ vadovė Ayda Klimanskienė pareiškė, kad paslaugomis lieka patenkinti visi klientai, o itin retos išimtys pasitaiko dėl pačių klientų kaltės.

Įsiminė patrauklūs skelbimai

Ilona buto ieškoti pradėjo balandžio mėnesį, tačiau buvo tvirtai pasiryžusi tai padaryti savo jėgomis.

Po daugiau nei pusės mėnesio paieškų susidūrė su viena problema – pasiūlos stoka.

„Manėme, jog galime patys savarankiškai susirasti būstą, todėl į agentūras nesikreipėme pagalbos, bet po ilgo laiko pastebėjau, kad geriausi skelbimai yra tik vienos agentūros“, – kalbėjo moteris.

Ilonai nekilnojamojo turto agentūros „NT Aurus“ siūlomi butai interneto portaluose pasirodė labai geros būklės ir už gana žemą kainą.

Po kiekvienu skelbimu buvo pateikiamas tikslus buto aprašas: kokioje jis yra vietoje, planas ir kambarių skaičius, nuomos mokestis ir prašomo depozito dydis. Skelbimuose buvo nurodyti kontaktiniai duomenys, kuriais būtų galima susisiekti, bet ne visuose nurodytas agentūros pavadinimas.

Spaudė pasirašyti sutartį

Ilgai dvejojusi Ilona susisiekė su agentūros darbuotojais ir paprašė parodyti jų skelbimuose siūlomus butus, tačiau išgirdo neigiamą atsakymą.

„Pirmiausia reikia susimokėti 80 eurų agentūros mokestį ir tada mes jus vedžiosime po butus“, – išgirdo kaunietė.

Mergina net keletą kartų bandė pasitikslinti, ar yra konkrečiai ją sudominęs butas, ar galėtų jį apžiūrėti, nes kitu atveju nėra prasmės mokėti pinigų agentūrai.

Jai vis tiek buvo liepta pirmiau susimokėti agentūros mokestį.

Ilona pokalbių metu sutarė laiką ir kitą dieną nuvyko į „NT Aurus“ būstinę Taikos prospekte. Ji vylėsi pamatyti šios agentūros siūlomų butų duomenų bazę.

Merginai atvykus biure dirbanti moteris iškart paprašė pateikti asmens dokumentą ir sumokėti mokestį, iš stalčiaus ištraukė pasirašyti bendradarbiavimo sutartį.

Sutrikusi Ilona atsisakė duoti savo asmens dokumentą ir prasitarė, kad neturi pasiėmusi pinigų.

„Kaip tai? Registravotės ir nepasiėmėte depozito?“ – nustebusi jos paklausė „NT Aurus“ darbuotoja – tai buvo direktorė A.Klimanskienė. Mergina jai paaiškino atvažiavusi pamatyti tik duomenų bazės ir sužinoti ją dominančios informacijos.

„Duomenų bazė keičiasi kiekvieną dieną. Ateina vienas klientas – pasiima butą ir išeina. Kiekvieną minutę keičiasi. Aš negaliu jums nieko parodyti“, – direktorės neva pasakytus žodžius citavo mergina.

Iloną papiktino „NT Aurus“ direktorės bendravimas su ja kaip kliente, kai ji nesumokėjo pinigų ir nepasirašė sutarties: „Pasigedau mandagumo, net nebuvo pasiūlyta prisėsti.“

Sužinojo sutarties sąlygas

Po kelių dienų mergina grįžo į šią agentūrą ir pasirašė sutartį, sumokėjo 80 eurų mokestį. Atlikus šią procedūrą A.Klimanskienė užsirašė Ilonos pateiktus svarbiausius reikalavimus: 2 arba 1 kambario butas, geriausia būtų Dainavos rajone, tačiau tiktų ir netoliese esantys rajonai – Žaliakalnis, centras, Aukštieji ir Žemieji Šančiai, dalis Kalniečių.

Būstas turėtų būti ne bendrabutyje, o nuoma neturėtų kainuoti daugiau kaip 250 eurų per mėnesį.

Paskelbusi savo reikalavimus mergina vėl paprašė parodyti „NT Aurus“ siūlomus butus, tačiau išgirdo neigiamą atsakymą. Direktorė pasiteisino, kad šiuo metu neturi tokios galimybės ir butus siūlyti pradės kitą dieną.

Viename sutarties punkte parašyta, kad „NT Aurus“ įsipareigoja surasti butą per mėnesį, tačiau kitame punkte jau rašoma, jog ieškos tol, kol suras.

Agentūros įsipareigojimo grąžinti pinigus tuo atveju, jei buto nerandama, kaunietė sutartyje nerado.

Merginai klausimo apie pinigų grąžinimą tąkart net nekilo: „Direktorė pokalbio metu nuolatos akcentavo, kad per dvi savaites klientai visada susiranda butus.

Tai kaip tokiu atveju tau gali kilti klausimas, ar grąžins pinigus, jeigu žmogus garantuoja, kad per dvi savaites rasi butą?“

Siūlė tai, ko visai neprašė

Pirmuosius pasiūlymus Ilona gavo po trijų dienų. Ji aplankė net 3 butus, tačiau nė vienas nepatiko. Kitą dieną gavo dar vieną pasiūlymą nuomotis butą rajone, kuris nebuvo įtrauktas į jos pageidavimų sąrašą.

Dar vienas butas buvo siūlomas po kelių laukimo dienų, tačiau jis taip pat Ilonai netiko. Paskutinį pasiūlymą kaunietė gavo gegužės 24 dieną, po beveik savaitę trukusio laukimo, tačiau tai buvo kur kas brangesnis variantas, negu ji prašė.

Dauguma „NT Aurus“ siūlytų butų neatitiko jaunos poros reikalavimų. Kai kurie būstai išvis priminė landynę, keletas iš jų – nepageidaujamuose rajonuose.

„Agentūra stengėsi atsižvelgti į mano lūkesčius ir norus, bet neturėjo ką pasiūlyti. Vos du iš visų siūlytų būstų buvo tinkami, tačiau nespėjome išsinuomoti, nes kiti klientai sumokėjo užstatą jau apžiūros metu“, – patirtimi dalijosi Ilona.

Siūlydami butus „NT Aurus“ darbuotojai sutardavo su buto šeimininkais apžiūros laiką. Ilonai atsiųsdavo buto adresą ir nuomininko kontaktinius duomenis, tačiau niekada prieš susitikimą mergina nėra gavusi iš agentūros buto nuotraukų, jos atstovai nėra lydėję į susitikimus su buto šeimininkais.

„Tik vėliau supratau, kad jie patys tyrinėdami skelbimus internete suranda butą, sutaria laiką ir liepia eiti.

Pati susirasdavau tą butą skelbimuose ar susisiekusi su šeimininkais sužinodavau, kur ieškoti nuotraukų, o jas apžiūrėjusi nuspręsdavau, eiti ar ne“, – dėstė kaunietė.

Po kiekvienos buto apžiūros Ilona privalėjo paskambinti agentūros vadovei ir pranešti, ar išsinuomojo butą, kas patiko ir nepatiko, paaiškinti priežastis. Mergina sakė jautusi psichologinį spaudimą, teko net meluoti.

Butų nerodė net klientams

Penkias dienas Ilona nesulaukė jokio pasiūlymo, tačiau pastebėjo, kad agentūra į portalus kelia skelbimus ir viešina butus, kurie atitinka jos pageidavimus, tačiau jai nesiūlomi.

Mergina supykusi skambino skelbime nurodytu telefono numeriu, atsiliepė vaikinas. Ji paprašė parodyti skelbime aprašytą butą, tačiau vyras liepė jai iš pradžių sumokėti mokestį ir pasirašyti sutartį.

Ilona paaiškino, kad viską jau yra pasirašiusi ir nori apžiūrėti konkretų butą, kurį skelbime siūloma išsinuomoti.

Mergina buvo nusiųsta pas agentūros direktorę, o pastaroji miglotai aiškino negalinti to padaryti.

„Čia kažkas neužbaigta, gal yra paduoti rankpinigiai, bet sutartis dar nėra pasirašyta“, – kalbėjo bendrovės vadovė.

Po šio įvykio Ilona vėl pati pradėjo ieškoti buto, kreipėsi į kitą nekilnojamojo turto agentą, kuris padėjo jai susirasti pageidaujamą būstą.

„Išeitų, kad agentūros darbuotojai internete ieškojo skelbimų, o aš jiems už tai sumokėjau 80 eurų“, – svarstė Ilona.

Žmonių reakcija – skirtinga

Susisiekus su butų šeimininkais, kurių kontaktinius duomenis Ilonai buvo perdavusi „NT Aurus“ direktorė A.Klimanskienė, paaiškėjo, kad ši moteris bandė susisiekti su jais ir tartis dėl klientų susitikimų.

Ukmergės gatvėje esančio buto šeimininkė teigė, kad teko bendrauti su A.Klimanskiene, tačiau ji neturi jokių nusiskundimų ir mano, jog tai gera praktika, kuri padeda butų savininkams.

„Manęs nestebina, kad tai vyksta. Jeigu jie neprašo pinigų, tai kodėl negerai?“ – svarstė moteris. Ji patvirtino, kad agentūros paslaugų neprašė – „NT Aurus“ vadovė pati ją susirado.

Kito buto, esančio Partizanų gatvėje, šeimininkė patvirtino žinojusi, kad agentūrų darbuotojai taip dirba, tačiau su jais nesikalbėjo: „Padėjau telefono ragelį ir nesitariau, nes jų paslaugos nedomina.“

Kaunietė mano, kad agentūros darbuotoja kontaktinius duomenis rado skelbimuose, tačiau su ja nesileido į kalbas. Dėl buto apžiūros ji tarėsi su kiekvienu žmogumi atskirai.

Taiko neįprastą modelį

Jau 18 metų Kaune veikiančios nekilnojamojo turto agentūros „NT Aurus“ direktorė A.Klimanskienė pareiškė, kad jos agentūra yra išskirtinė ir dirba pagal visai kitokį veiklos modelį. Moteris tuo didžiavosi ir pabrėžė, kad jų veiklos būdas išsiskiria iš kitų agentūrų.

„Mes bendraujame su būstų šeimininkais ir iš jų mokesčių neimame. Imame atlygį iš žmonių, kurie ieško būsto. Norime, kad žmogus išsinuomotų greičiau ir pigiau“, – kalbėjo vadovė.

A.Klimanskienė tvirtino, kad išvis nėra klientų, kuriems nebūtų pavykę išsinuomoti buto su jos pagalba.

„Nebūna taip, kad mūsų klientai neišsinuomotų. Kažkas legendas pasakoja. Negali būti tokių dalykų, kad žmogus per mėnesį neišsirenka. Jeigu neišsinuomoja per porą savaičių pagal norimas sąlygas, siūlome brangesnius“, – kalbėjo A.Klimanskienė.

Paklausta, ar interneto portaluose siūlomi butai egzistuoja ir klientai gali juos pamatyti, aiškaus atsakymo ji nepateikė.

Pasak direktorės, būsto šeimininkai taip pat pateikia sąlygas: nori butą nuomoti studentams arba tik šeimai, neįsileidžia nuomininkų su augintiniais.

„Kam gaišti laiką, jeigu kuriai nors pusei netinka sąlygos?“ – svarstė A.Klimanskienė. Pasak jos, konkrečią dieną į butą kas 20 minučių siunčiami 3–4 klientai. Skelbimas internete gali būti matomas ir tris savaites, mat šeimininkas renkasi nuomininką.

Sutinka grąžinti dalį pinigų

Moteris pokalbio metu nuolat akcentavo, kad su klientais nesipyksta, tačiau pinigų negrąžina žmonėms, kurie elgiasi piktybiškai. Pasak jos, tokie žmonės rezervuoja butus, bet neina jų apžiūrėti ir sukelia nepatogumų šeimininkams. Tokiu atveju agentūra klientui negrąžina 30 proc. sumokėto mokesčio.

„Jeigu žmogui kažkas nutinka ar išvyksta į užsienį, mes 30 procentų mokesčio pasiliekame, o likusius pinigus grąžiname. Arba matome, kad žmogus važiuoja, ieško, bet pats nežino, ko nori“, – kalbėjo direktorė.

Ji atskleidė, kad būna atvejų, kai iškart atsisako pagelbėti žmogui. Dažniausiai tai būna klientai, kurie laiko gyvūnus arba nežino, ko patys nori, ir elgiasi piktybiškai. Kaunietė gyrėsi, kad per 18 darbo metų išmoko pažinti žmones – nuskenuoja automatiškai.

„Galbūt skundžiasi šeima, kuri laikė šunį? Jie tikino, kad patys susitars su šeimininkais dėl augintinio“, – kalbėjo moteris.

Žino, kodėl kyla kainos

Pasak A.Klimanskienės, butų nuomos kainos šiuo metu Kaune labai pakilusios, o jas didina konkurentai ir agentai, kurie yra įsigiję patentus.

Negana to, direktorė įsitikinusi, kad konkurentai ją šmeižia išsigalvodami nebūtas istorijas.

„Agentai lenda pas žmones ir įtikinėja didinti kainas, nes nori gauti atlygį. Man plaukai šiaušiasi nuo būstų nuomos kainų Kaune. Tokia veikla – tai pinigų plovimas teisėtu būdu. O mes turime užsidirbti gyvenimui ir dar mokesčius sumokėti“, – pyko kaunietė.

Dėl šios priežasties žmonėms sunku rasti būstą už patrauklią kainą. Verslininkė teigė nesuprantanti, kodėl konkurentai taip daro, ir mano, kad už agentūros paslaugas turi mokėti tie žmonės, kurie ieško būsto.

„Mano nuomonė tokia: kodėl šeimininkas turi mokėti kažkokiam agentui, kad jam atvestų klientą?“ – svarstė A.Klimanskienė.

Pasak jos, „NT Aurus“ taikomas modelis esą padeda išvengti kainų kilimo, todėl bendrovė atlieka net savotišką socialinę misiją.

Bendrauja daugybę metų

Agentūros „NT Aurus“ direktorė paaiškino, kad turi daug nuolatinių klientų, kurie apie nuomojamus butus jai praneša patys. Vis dėlto kalbėdama apie butų paieškas moteris painiojosi.

Pokalbio pradžioje ji drąsiai tvirtino, kad pas butų šeimininkus nesilanko ir paslaugų nesiūlo.

„Mes neiname. O ko mums eiti ir siūlytis šeimininkui? Turime daug patirties, įdirbio, nuolatinių klientų. Pusė Kauno mus pažįsta, mano vardą žino, iš balso pažįsta paskambinus“, – gyrėsi A.Klimanskienė.

Vėliau moteris prisipažino, kad skambina telefonu privatiems žmonėms ir siūlo savo klientus.

„Mūsų darbas sėdėti internete ir ieškoti butų“, – atviravo direktorė.

Pasak jos, butų šeimininkai įdeda skelbimus į interneto portalus kaip privatūs asmenys, nuomojantys be agentūrų. Sutarus dėl bendradarbiavimo agentūros klientai turi pirmenybę apžiūrėti būstą.

„Mūsų agentūros darbu patenkinti visi žmonės“, – kartojo A.Klimanskienė.

Kaip studentai ieško nuomojamų butų?

Vienas populiariausių būdų ieškoti būsto – jo paieška skelbimų portaluose. Tai vienas patogiausių ir greičiausių būdų susirasti būstą, nes klientai mato nuotraukas ir susipažįsta su pagrindine buto informacija: nuomos ir reikiamo depozito dydžio suma, vieta. Skelbimų portalai leidžia prenumeruoti naujausius skelbimus, todėl žmonės į elektroninį paštą iškart gauna žinutes.

Vytauto Didžiojo universiteto studentė Gabija teigė, kad, norint surasti butą skelbimų portaluose, reikia greičio. Pasak merginos, jos paieškos truko keletą mėnesių, nes butai buvo labai greitai išnuomojami. Paskambinus telefonu pagal vos prieš keletą valandų įkeltą skelbimą dažnai tekdavo išgirsti, kad butas jau turi naujus nuomininkus. Pagrindinė problema šiuo metu, jos nuomone, didelės nuomojamų butų kainos.

Dalis studentų butų ieško padedant nekilnojamojo turto agentūroms. Neturėdami pakankamai laiko ar gyvenantys ne Kaune studentai kreipiasi į agentus. Jie pateikia savo pageidavimus, o tuomet visą pagrindinį darbą už juos atlieka agentai. Studentams tokiu atveju nereikia ieškoti buto, tik į jį nuvykti, apžiūrėti ir nuspręsti, ar pasiūlymas tinka.

Vilniaus universiteto Kauno fakulteto lietuvių filologijos ir reklamos specialybės studentė Agnė pasakojo, kad jai savo kambarį užleisti pasiūlė pusseserė ir ji sutiko, tačiau bute esančiomis virtuvės, tualeto ir vonios patalpomis jai reikia dalintis su kitomis merginomis. Pasak studentės, pusseserė parodė butą ir net pati susitarė su buto šeimininke.

Sparčiai populiarėjantis buto paieškos būdas tarp studentų – socialiniai tinklai. Norėdami sutaupyti pinigų jie viename bute kuriasi keliese. Atsilaisvinus vienam kambariui studentai socialiniame tinkle siūlo kitiems studentams įsikelti į butą. Šis būdas naudingas ir butus nuomojantiems šeimininkams, nes jiems nereikia rūpintis atsilaisvinusiais kambariais bute – už juos tai padaro patys studentai.

Gudravimas nepadeda ilgai išsilaikyti rinkoje

Audrius Gudanavičius

Lietuvos nekilnojamojo turto agentūrų asociacijos prezidentas

„Kai nuomojamas būstas, mokėti už paslaugas turėtų ta pusė, kuri pasamdė brokerį, o dėl visų sąlygų turi būti tariamasi iš anksto.

Jeigu imamas mokestis iš būsimo nuomininko, pastarasis turėtų gauti kokią nors pridėtinę vertę, tarkime, teisę pasinaudoti viešai neskelbiama agentūros duomenų baze.

Tuo atveju, kai žmogus susiranda butą savo jėgomis, imti mokestį už paslaugas būtų neetiška.

Dar labiau su etika prasilenkia netikri skelbimai. Juos galima prilyginti klaidinančiai reklamai ir tokius atvejus turėtų vertinti Konkurencijos taryba.

Nebūtus dalykus pateikti kaip esamus siekiant pritraukti kuo daugiau klientų – visiškai nevykęs veiklos būdas.

Nors šiais laikais žmonės yra išprusę ir juos apkvailinti darosi vis sunkiau, tokius veiklos būdus taikančios agentūros neturi ateities.“

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.