STT apsilankė savivaldybėse: įsitikino – valdininkai neskiria rekonstrukcijos, leidžia statyti ūkinius pastatus

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atlikusi korupcijos rizikos analizę Panevėžio miesto, Ignalinos ir Zarasų rajonų savivaldybėse išduodant statybą leidžiančius dokumentus, nustatė korupcijos rizikos veiksnius. Nustatyta, kad statybos leidimų procesas turi teisinio reguliavimo spragų ir sudaro galimybes piktnaudžiauti. Šis vertinimas tęstinis, anksčiau STT korupcijos prevencijos specialistai atliko analizę Vilniaus miesto savivaldybės administracijos veikloje išduodant statybą leidžiančius dokumentus.

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atlikusi korupcijos rizikos analizę Panevėžio miesto, Ignalinos ir Zarasų rajonų savivaldybėse išduodant statybą leidžiančius dokumentus, nustatė korupcijos rizikos veiksnius.<br>V.Skaraičio nuotr.
Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atlikusi korupcijos rizikos analizę Panevėžio miesto, Ignalinos ir Zarasų rajonų savivaldybėse išduodant statybą leidžiančius dokumentus, nustatė korupcijos rizikos veiksnius.<br>V.Skaraičio nuotr.
3 pav. Patvirtintuose projektuose: pagalbinio ūkio paskirties pastatai-dirbtuvės Zarasų (kairėje) ir Ignalinos (dešinėje) rajono savivaldybėse.<br>STT nuotr.
3 pav. Patvirtintuose projektuose: pagalbinio ūkio paskirties pastatai-dirbtuvės Zarasų (kairėje) ir Ignalinos (dešinėje) rajono savivaldybėse.<br>STT nuotr.
2 pav. Nekilnojamojo turto skelbimų portale pateikiamos administracinių parduodamų patalpų vizualizacijos.<br>STT nuotr.
2 pav. Nekilnojamojo turto skelbimų portale pateikiamos administracinių parduodamų patalpų vizualizacijos.<br>STT nuotr.
1 pav. Nuotrauka iki statinio rekonstrukcijos (objektai pažymėti raudonu apskritimu) ir objektas po rekonstrukcijos.<br>STT nuotr.
1 pav. Nuotrauka iki statinio rekonstrukcijos (objektai pažymėti raudonu apskritimu) ir objektas po rekonstrukcijos.<br>STT nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2022-11-25 12:22

Tęsiant darbus šioje srityje, nustatyta, kad tais atvejais, kai statytojas yra savivaldybės administracija, ji statybą leidžiantį dokumentą išduoda pati sau, todėl egzistuoja įvairių piktnaudžiavimų rizika, kai gali būti nesilaikoma nustatytų terminų, paviršutiniškai vertinami pateikti dokumentai ar nefiksuojami įvairūs trūkumai.

Taip pat pasitvirtino ankstesnėje Vilniaus mieste darytoje analizėje nustatytos aplinkybės, kad statinio naujos statybos ir statinio rekonstrukcijos sąvokų tapatumas sudaro sąlygas korupcijos rizikai pasireikšti. Nustatyta atvejų, kai Panevėžio miesto savivaldybės administracija išdavė statybą leidžiančius dokumentus dėl pastatų rekonstrukcijos, nors projektais buvo siekiama sukurti iš esmės naujus statinius. Pavyzdžiui, keturi Panevėžio statiniai, kurių bendras plotas apie 211 kv. m, buvo „rekonstruoti“ į beveik 1 800 kv. m bendrojo ploto daugiabutį namą.

Analizės metu nustatyti atvejai, kai sudaromos sąlygos projektuoti ir statyti faktiškai gyvenimui ir (ar) poilsiui pritaikytus pastatus, tačiau jų paskirtis nurodoma kaip administracinės ar pagalbinio ūkio paskirties pastatai, o savivaldybių administracijos išduoda statybą leidžiančius dokumentus tokių pastatų statybai.

Pavyzdžiui, Panevėžio mieste statybą leidžiantis dokumentas buvo išduotas dėl administracinės paskirties pastato paprastojo remonto, tačiau minėtame projekte, kaip atskiri nekilnojamojo turto vienetai, suformuotos gyvenamosios patalpos, kurias siūloma įsigyti nekilnojamojo turto skelbimų portaluose.

Valstybinių ir regioninių parkų apsaugos reikalavimai draudžia viename sklype statyti daugiau nei vieną gyvenamąjį namą. Tačiau praktikoje galimai „ieškoma išeičių“ projektuojant ir statant negyvenamuosius pagalbinio ūkio paskirties pastatus, kuriems taikomi paprastesni statybą leidžiančio dokumento gavimo, techniniai reikalavimai, statinio užbaigimo ir įteisinimo reikalavimai ar numatytos galimybės paprastai pakeisti statinio paskirtį.

Atlikdami analizę pareigūnai pastebėjo, kad už savavališkų statybų vykdymą numatytos sankcijos neatgraso nuo pažeidimų darymo. Korupcijos rizikos analizės metu nustatytos aplinkybės buvo perduotos Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai, kuri dėl penkių atvejų surašė savavališkos statybos aktus, privalomuosius nurodymus nevykdyti jokių statinio ar jo dalies statybos darbų bei pašalinti savavališkos statybos padarinius.

STT pasiūlymai dėl nustatytų korupcijos rizikų pateikti savivaldybėms, Aplinkos ministerijai, Ekonomikos ir inovacijų ministerijai, Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai. Šios institucijos per 3 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.