Iš kosmoso atliktą tyrimą pateikę mokslininkai pasiuntė įspėjimą pasauliui

Beveik visą žmonijos istorijos laiką naktis reiškė tamsą. Tačiau jau kurį laiką taip nebėra. Žemėje daugėjant žmonių ir plečiantis miestams vis didesnę įtaką natūraliai aplinkai daro dirbtinė šviesa.

Mokslininkai šviesos taršos tyrimui naudojo nuotraukas, gautas iš JAV dirbtinių kosmoso palydovų.<br>„123rf.com“ nuotr.
Efektingai apšviesdami pastatus žmonės nesusimąsto, kad dirbtinė šviesa kenkia jų sveikatai.

2017-12-17 19:37

Mokslininkai, tyrinėjantys šią sritį, susiėmę už galvos – dirbtinė šviesa vis plečiasi ir ryškėja visuose pasaulio žemynuose ir šalyse.

„Dirbtinė šviesa – aplinką teršiantis elementas. Tai ypač žalinga naktiniams gyvūnams, paveikia augalus ir mikroorganizmus“, – rašo jie savo mokslinių studijų išvadose.

Tyrimo bendraautoris Franzas Holkeris iš Leibnico instituto Vokietijoje tikino, kad šviesos šaltiniai nakties metu sukelia neigiamus ekologinius ir evoliucinius padarinius daugeliui gyvosios gamtos organizmų – nuo bakterijų iki žinduolių.

Kartu tai daro žalą ir žmonėms, paveikia socialinę ir ekologinę sistemą.

Su šviesos tarša kovojanti Tarptautinė tamsaus dangaus asociacija („International Dark-Sky Association“) įspėjo, kad ryškėjanti ir besiplečianti dirbtinė šviesa ir jos naudojimas naktį ne tik blogina mūsų supratimą apie visatą ir galimybę ją stebėti, bet ir neigiamai veikia mūsų aplinką, sveikatą, net saugumą.

Tyrimo metu paaiškėjo, kad šviesos kiekio padidėjimas naktį buvo užfiksuotas beveik visose vietose, kur tik žvelgė mokslininkai.

Juos nustebino ir tai, kad nušvito net tos vietos, kurios anksčiau skendėjo visiškoje tamsoje.

Studijos autorius Christopheris Kyba, dirbantis GFZ – Vokietijos geomokslų tyrimų centre Potsdame, buvo itin nustebintas tokių tyrimo rezultatų.

„Aš iš tiesų nesitikėjau, kad šitiek daug šalių bus pašviesėjusios“, – sakė jis.

Daugiau šviesos labiausiai pasijuto ten, kur anksčiau jos nebuvo. Tai reiškia, kad didžiausi pokyčiai vyksta srityse, kuriose iki šiol nebuvo užfiksuotas didelis užterštumas šviesa.

Mokslininkai tyrimui naudojo nuotraukas, gautas iš JAV dirbtinių kosmoso palydovų. Jie tyrė skirtumus, užfiksuotus tose pačiose Žemės vietose darytose nuotraukose nuo 2012-ųjų iki 2016-ųjų spalio mėnesiais. Šių metų lapkritį žurnale „Science Advances“ buvo pateikti mokslininkų surinkti duomenys, kad per tą laiką dirbtine šviesa nutviekstų teritorijų planetoje padaugėjo 2,2 proc.

Bene ryškiausi šviesos daugėjimo pokyčiai pastebėti 79 šalyse, daugiausia Pietų Amerikoje, Azijoje ir Afrikoje. Tuo metu 16 šalių per tą laiką aptemo – tai dažniausiai vyko karo siaubiamose teritorijose Jemene ir Sirijoje.

„Toks šviesos kiekio didėjimas nuvilia, nes buvo manoma, kad vis plačiau naudojamas itin aukšto naudingumo LED apšvietimas gali paskatinti mažinti energijos vartojimą visame pasaulyje.

Nors teigiama, jog šviesos kiekis apskaičiuotas, mokslininkai akcentavo, kad įrenginys palydove, kuris buvo naudojamas šviesos pokyčiams fiksuoti, yra nejautrus mėlynai šviesai.

Tuo metu balta LED šviesa turi daug mėlyno atspalvio, tad ne visa šviesa buvo tiksliai užfiksuota detektorių.

Kad būtų sumažintas šviesos kiekis planetoje, mokslininkai rekomenduoja ją taupyti, nenaudoti be reikalo ir tobulinti miestų gatvių apšvietimo technologijas.

Tyrimas tik dar kartą patvirtino tai, ką Tarptautinė tamsaus dangaus asociacija sakė visam pasauliui jau daugelį metų.

„Tikimės, kad šie pavojaus signalai leis žmonėms susivokti, jie sąmoningai naudos mažiau dirbtinės šviesos“, – sakė Tarptautinės tamsaus dangaus asociacijos vadovas J.Scottas Feierabendas.

Parengė Šarūnas Meškys

„Nauja diena“: ar yra galimybių, kad įvyks pilietybės referendumas?