Mįslingai nutrūkusią balerinos karjerą Vilniuje tęsia jos dukra

Kai sausio 5-osios vakarą Marija Kastorina (20 m.) balete „Spragtukas“ šoks pagrindinį – Marijos vaidmenį, jos motina Asta Kastorina (49 m.) spektaklį žiūrės spurdančia širdimi. Ji – buvusi balerina, šį spektaklį žinanti atmintinai, bet metusi baleto studijas.

 M.Kastorinos svajonė buvo grįžti į Vilnių ir šokti Operos ir baleto teatre. <br> R.Danisevičiaus nuotr. 
 M.Kastorinos svajonė buvo grįžti į Vilnių ir šokti Operos ir baleto teatre. <br> R.Danisevičiaus nuotr. 
M.Kastorinos svajonė buvo grįžti į Vilnių ir šokti Operos ir baleto teatre.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
M.Kastorinos svajonė buvo grįžti į Vilnių ir šokti Operos ir baleto teatre.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Balete „Spragtukas“ M.Kastorina šoka pagrindinį – Marijos vaidmenį. Jos partneris – I.Armalis, šokantis Princą.<br>M.Aleksos nuotr.
Balete „Spragtukas“ M.Kastorina šoka pagrindinį – Marijos vaidmenį. Jos partneris – I.Armalis, šokantis Princą.<br>M.Aleksos nuotr.
Asta į savo dukrą Mariją žvelgia ne tik motinos, bet ir profesionalios balerinos žvilgsniu.<br> R.Danisevičiaus nuotr.
Asta į savo dukrą Mariją žvelgia ne tik motinos, bet ir profesionalios balerinos žvilgsniu.<br> R.Danisevičiaus nuotr.
 R.Danisevičiaus nuotr.
 R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Jan 5, 2019, 8:52 PM, atnaujinta Jan 5, 2019, 8:53 PM

Užtat dabar gulbės skrydį tęsia jos dukra Marija, iš Sankt Peterburgo grįžusi į gimtąjį Vilnių ir antrąjį sezoną šokanti Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre. Tame pačiame, kuriame kadaise motina, paskui ir dukra žengė pirmuosius žingsnius.

Žiūrėti spektaklio, kuriame šoka Marija, iš Sankt Peterburgo atvyko šeima: motina, tėvas verslininkas Aleksandras Kastorinas, brolis Justinas, sesuo Sofija.

Motina ir praėjusį sezoną sėsdavo į mašiną ir važiuodavo į Vilnių žiūrėti, kaip šoka Marija. Šį šeštadienį A.Kastorina „Spragtuką“, kuriame šoka Marija, žiūrės antrą kartą.

Labai jaudinasi

„Kai ji „Spragtuke“ šoko pirmą kartą, labai išgyvenau, nervinausi, buvau tokioje nirvanoje, kad nemačiau nieko.

Šiek tiek apsiraminusi aš eisiu žiūrėti spektaklio antrą kartą“, – jo išvakarėse sakė Asta, į dukrą spektaklių metu žvelgianti ne tik motinos, bet ir profesionalios balerinos žvilgsniu.

Gal tada jai pasirodė, kad dukra blogai šoka, ar bijojo, kad ji gali suklysti?

Ne, ji buvo užtikrinta, kad dukrai viskas bus gerai, bet ramybės nedavė iš anų laikų likęs profesinis jausmas – jaudulys prieš spektaklį. Ji pati prieš kiekvieną spektaklį išgyvendavo ir, matyt, tas jausmas išlikęs iki dabar.

Marija, kai pirmą kartą šoko „Spragtuke“, bijojo supainioti „tekstą“ – balerinos taip vadina judesius. Bet nebuvo taip, kad labai nerimautų, išgyventų.

„Svarbiausia – eiti į sceną geros nuotaikos ir nerodyti akrobatikos, o parodyti žiūrovams istoriją, – aiškino jaunoji šokėja. – Ir aš dar labai bijojau pavargti.

Antrajame veiksme visos solistės pavargsta, jos man apie tai pasakojo. Kas bus, jeigu ir aš pavargsiu? Bet kažkas man atsitiko, ir visiškai nepavargau.“

Anot jos, balerinos per spektaklį pavargsta todėl, kad turi problemų dėl kvėpavimo. „Tačiau kažkas man atsitiko per „Spragtuką“, kad viskas buvo per daug lengva“, – džiaugėsi šokėja.

„Adrenalinas suveikė“, – paaiškino mama.

Bet Marija atskleidė ir kitą savo pusę: „Man patinka, kai skauda ir sunku, kai pavargstu šokdama. Aš be šito negaliu gyventi.“

Staiga nutraukė karjerą

Prieš daugelį metų šokiui gabių vaikų ieškantys Vilniaus M.K.Čiurlionio vidurinės meno mokyklos-internato (dabar – Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla) pedagogai atvyko ir į Šiaulius. Jiems krito į akį Asta Gulbinaitė – būsimoji Kastorina.

Taip mergaitė atsidūrė Vilniuje ir M.K.Čiurlionio meno mokykloje mokėsi baleto nuo ketvirtos iki vienuoliktos klasės.

Dar būdama moksleivė A.Gulbinaitė Operos ir baleto teatre dvejus metus šoko „Pelenėje“. Ją ruošė jaunių baleto konkursui Japonijoje – repetavo „Žizel“.

Baigiamiesiems egzaminams ji repetavo charakterinį vaidmenį, privalėjo pasirodyti klasikiniame balete, su partneriu sušokti duetą.

Tačiau 11-oje klasėje, pavasarį, likus trims mėnesiams iki baigiamųjų egzaminų, Asta metė mokslus. Visiems buvo mįslė, kodėl ji taip padarė. Tik po kelių dešimtmečių moteris galėjo sudėlioti atsakymą: „Matyt, nesusitvarkiau su begaliniu nuovargiu.“

Gal ji įsimylėjo? „Ne. Tikrai ne. Buvo labai didelis darbo krūvis. Reikėjo ne vien psichologinės, bet ir mamos pagalbos, o jos šalia niekada nebuvo“, – liūdnai prisiminė Asta.

Jos mokytoja Leokadija Dumšaitienė buvo labai gera pedagogė.

„Tos problemos buvo mano, aš su jomis nesusitvarkiau. Tai suprantu tik dabar, praėjus keliems dešimtmečiams. Ir daviau sau žodį, kad aš Marijos vienos niekada nepaliksiu“, – pasakojo Asta.

Kai ji mokėsi, draugų jos profesijoje nebuvo, ypač klasėje – ji buvo labai susiskaldžiusi.

Tada nebuvo priimta, kad mokiniai bendrautų su savo mokytoju, kad jam atsivertų. Tarp jų būdavo siena. Ne taip, kaip dabar, kai mokiniai draugauja su savo pedagogais.

Svarbu buvo ir buitis, juk jaunam žmogui, kai jis toks užsiėmęs, sunku su viskuo susitvarkyti.

„Kai Sankt Peterburge važiuodavau pas Mariją, visą laiką su puodais, su karštaisiais patiekalais. Visada ją nuveždavau, kur reikia, net netoli. Ji, būdavo, įsėda į mašiną, atsidaro puodą, pavalgo. Aš visada būdavau šalia“, – kalbėjo Asta.

O kodėl jos tėvai neatsikraustė iš Šiaulių į Vilnių, kad visada būtų šalia jos? Tai moteriai iki šiol – didelis klausimas. Matyt, nenorėjo.

Baletas kraujyje

Metusi mokslus M.K.Čiurlionio meno mokykloje A.Gulbinaitė grįžo į gimtuosius Šiaulius ir nuėjo dirbti į televizorių gamyklą.

Kad metė mokslus, iš tėvų nesulaukė jokių priekaištų – jiems buvo tas pat.

Todėl ji priėmė visai kitokį sprendimą – pasiryžo padėti dukrai. Padėti jai atsistoti ant kojų, įžengti į baleto sceną ir magiškąjį baleto pasaulį.

Marija baletą atsinešė jau savo kraujyje.

„Kai ji pradėdavo verkti dar gulėdama vežimėlyje, pastebėjau, kad nei lopšinės, nei čiūčiavimai nepadėdavo jos nuraminti. Bet kai uždėdavau Piotro Čaikovskio „Gulbių ežerą“, ji imdavo klausytis.

Po to dar visai mažytė atsiversdavo rusiškus žurnalus apie baletą ir kartodavo balerinų pozas“, – prisiminė Asta.

Būdama 4–5 metų Marija Operos ir baleto teatre šoko viščiukų vaidmenis balete „Daktaras Aiskauda“, „Don Kichote“ – vaikų.

Motina dukrą nuvedė į tą pačią – M.K.Čiurlionio menų mokyklą. Čia Marija mokėsi nuo pirmos iki ketvirtos klasės.

Ji matė, kad dukros duomenys baletui labai geri, tačiau jos pedagogė buvo neseniai pradėjusi dirbti, be patirties. Į Marijos egzaminą atėjo buvusi Astos mokytoja L.Dumšaitienė ir pasakė: „Su Marija reikia ką nors daryti. Netgi pati pirmoji pozicija išmokyta neteisingai.“

Ir tada dėl savo vaiko, rodžiusio neeilinius gabumus baletui, A.Kastorina ryžosi avantiūrai.

„Didelei, – patikslino. – Aš ją išvežiau į Sankt Peterburgą.“

Į Rusiją išvažiavo dėl dukters

Priėmusi tokį sprendimą šeima Vilniuje pardavė savo butą ir nusipirko Sankt Peterburge – kad būtų šalia dukters, kad nepaliktų jos vienos.

Jie išvažiavo gyventi į Rusiją dėl Marijos.

Nuo tada Asta metė visus darbus ir pradėjo, kaip pati sakė, „dirbti mama“.

Jeigu ne Marijos tėvo pritarimas, nieko nebūtų išėję. Jis mokėjo už viską, o motina su dukra galėjo užsiimti menais.

Marija išlaikė egzaminus ir pradėjo mokytis prestižinėje Agripinos Vaganovos rusų baleto akademijoje Sankt Peterburge (buvusi Imperatoriškoji baleto mokykla).

„Bet man buvo labai sunku. Rusiškai mokėjau tik truputį, viską supratau, ką jie kalba, bet negalėdavau atsakyti. Atėjau į penktą klasę, o pirmą pamoką – diktantas rusų kalba. Prisimenu, man davė knygutę, kad viską nurašyčiau.

Bet net nurašyti negalėjau tų rusiškų raidžių. Pagalvojau, kaip išlaikysiu valstybinius egzaminus devintoje, vienuoliktoje klasėse? Jeigu jų neišlaikai, negali mokytis toje akademijoje, nors ir puikiai sekasi baletas“, – pasakojo Marija.

Užsieniečiai ten mokosi baleto nuo 10-os klasės, už mokslus moka didelius pinigus. Bendrojo lavinimo pagrindų jiems mokytis nereikia.

„Aš buvau kaip rusė – mokiausi ir bendrojo lavinimo dalykų, ir baleto“, – sakė iš pusiau lietuviškos, pusiau rusiškos šeimos kilusi Marija.

Ji neįsivaizduoja, kaip būtų buvę be mamos pagalbos. Mama visą laiką buvo šalia.

Sankt Peterburge atstumai – didžiuliai.

Šeima būstą įsigijo netoli Peterhofo, nuo kurio iki akademijos – apie 20 kilometrų kelio.

Kai Marijos dienotvarkė būdavo ypač įtempta, kelias naktis per savaitę ji nakvodavo internate, kuris yra šalia akademijos.

„Nebuvo taip, kad ji visą laiką gyventų internate. Būdavo, savaitę gyvena namie, porą dienų – internate. Dėl didelio atstumo, kad nereikėtų labai anksti keltis, kad pailsėtų“, – paaiškino mama.

Mokydamasi paskutinėse akademijos klasėse M.Kastorina šoko specialiai jai su partneriu Marijos teatro choreografės Irinos Lerman pastatytą duetą Ermitažo teatre, akademijoje sukurtoje „Paryžiaus katedroje“ – Esmeraldą.

Garsiajame Sankt Peterburgo Marijos teatre šoko mažą Mariją balete „Spragtukas“, gavo vaidmenų daugelyje kitų baletų.

2016-aisiais M.Kastorina baigė A.Vaganovos rusų baleto akademiją ir pasiliko Sankt Peterburge. Sezoną šoko valstybiniame Leonido Jakobsono teatre, repetavo nemažai vaidmenų.

Paliko Sankt Peterburgą dėl Vilniaus

Sezonui pasibaigus, vasarą, Marija atvažiavo į peržiūrą Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre.

Susidarė kebli situacija – kaip tik tuo metu paskambino iš L.Jakobsono teatro baleto trupės ir paklausė, kur ji yra. Ką atsakyti? Marija pasakė, kad susirgo.

Tada paskambino jos motinai – ar Marija tikrai serga, ar niekur nesiruošia važiuoti?

„Jūsų dukra mūsų teatre labai reikalinga.

Jeigu ji ketina palikti mūsų teatrą, tegul nepalieka, nes mūsų planai su ja – didžiuliai“, – tuomet jai buvo pasakyta.

„O mes abi buvome Vilniuje“, – priminė Asta.

Vis dėlto L.Jakobsono teatrą M.Kastorina paliko. Jau antrąjį sezoną ji šoka Vilniuje.

„Niekas nenorėjo, kad aš grįžčiau į Lietuvą, – nei buvę mano mokytojai, nei draugai. Draugai sakė – na, kur tu važiuosi, Sankt Peterburgas toks didelis“, – neslėpė Marija.

Motina atskleidė, kad grįžti į Vilnių ir šokti Operos ir baleto teatre buvo dukters svajonė.

„Taip, aš norėjau grįžti ten, kur pradėjau. Aš pirmą baletą čia pamačiau.

Mažytė čia šokdavau per spektaklių pertraukas. Prisimenu, žmonės žiūrėdavo, kaip aš šoku, ir man tai labai patikdavo“, – pasakojo Marija.

Operos ir baleto teatre jai patinka atmosfera, ji čia šoka daugelyje baletų: „Spragtuke“, „Korsare“, „Gulbių ežere“, „Miegančiojoje gražuolėje“, „Don Kichote“, „Žizel“.

„Aš nežiūriu – geras vaidmuo, blogas vaidmuo. Man viską patinka šokti.

Per vieną spektaklį sušoku kokius tris vaidmenis. Man patinka su visais kartu šokti. Nėra taip, kad man reikėtų tiktai pagrindinio vaidmens.

Kai dirbau Sankt Peterburge, ten atmosfera, energetika, o gal tiesiog ta vieta buvo ne man. Buvo juntama konkurencija dėl vaidmenų.

Merginos ten žiūri į darbą kaip sportininkės – ji padarė blogai, man reikia padaryti geriau. Bet nebuvo to, kad mes visi padarome kartu. Nebuvo komandos.

O čia teatre mes vienas kitam padedame.

Jei tau kas nors nepavyksta, kiti pasakys, kodėl nepavyksta šitas judesys, ir padės.

O kai išeini į sceną, tiesiog šoki – pasakoji savo istoriją. Čia nėra tokių dalykų kaip „Aš nekenčiu jos“, – emocingai liejosi M.Kastorina.

Balerina patikino nejaučianti nesveikos konkurencijos: „Neturiu juodojo pavydo jausmo. Mano pavydas toks: štai kaip puikiai ji tai padarė, aš irgi taip noriu, reikia išmokti.“

Dirbti Sankt Peterburge apsimoka tik dėl to, kad teatro artistams nemokamai skiriami žinybiniai butai. Išeini iš teatro – turi palikti ir butą.

Bet nėra ko apgailestauti – tėvai Marijai jau nupirko butą Vilniuje, tik reikia jį suremontuoti.

O kaip ji pasielgtų, jei pakviestų šokti kuris nors garsus užsienio teatras? Už Mariją atsakė jos motina: kurį laiką reikia pabūti vienoje vietoje, galų gale turėti savo namus, savo teatrą, savo darbą.

Šoka virtuvėje su šluota

Ar Asta gailisi, kad paliko magiškąjį baleto pasaulį?

„Dabar – taip. Kai susilaukiau Marijos, pradėjau gailėtis.

Dažnai sapnuoju, kad einu į sceną, kad negaliu užsirišti puanto. Man atrodo, kad iš šio teatro neišeičiau – galėčiau čia ir miegoti, ir dirbti. Čia – mano gyvenimas“, – sakė Asta apie Operos ir baleto teatrą.

Gal Marijai kartais susopa širdį, kad mama metė baletą, – būtų mačiusi ją šokančią scenoje, o galbūt kuriame nors balete jos būtų šokusios kartu?

„Aš matau, kaip ji šoka virtuvėje. Pasiima šluotą ir pradeda šokti savo Pelenę.

O kai būna geros nuotaikos, pradeda daryti sukinius“, – pasakoja dukra.

Baleto technikos Asta iki šiol nepamiršta – ką nors daro kiekvieną dieną. Ji iki šiol neįtikėtinai liekna ir grakšti.

Mesti, o paskui dėl to graužtis. Juk tai – beprotiškas poelgis, sudaužęs gyvenimą į šipulius?

„Bet aš turiu Mariją. Ir jeigu aš būčiau to nepadariusi, kažin ar būtų Marija.

Mano mokytoja L.Dumšaitienė taip ir pasakė: „Tikriausiai, Asta, taip turėjo būti, kad gimtų dukra. Ji turi fanatizmo, ji eis iki galo.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.